nytt moderkort och ny processor, men får ingen bild

Permalänk
Medlem

nytt moderkort och ny processor, men får ingen bild

har nu köpt in en ny processor och ett nytt moderkort men i slutändan får jag ingen bild när jag startar datorn, det ända jag hör som inte är som det ska vara är grafikkortet då fläkten startas och går av, startas och går av åter och åter igen.. har ingen aning om vad som kan vara problemet men har provat lite olika saker som jag hittat på gamla trådar osv. T ex. att ta bort alla onödiga komponenter och att flytta på minnet. någon som har några tankar kring problemet och möjligtvis en lösning?

nya delar:
amd fx-4100
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650177
asus m5a78l-le
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=633041&cks=ASS&assoc=64FA4CFC-1BDB-4718-98C8-F5F8C214B736&gclid=CKfpnNKVsq0CFc5YmAodDB33mw

de gamla delarna var en athlon 64 x2 5000+ och något äldre asus moderkort
grafikkortet som inte vill fungera är ett radeon hd4850

Permalänk
Medlem

Är det en ny installation av Windows?
Eller har du bara bytt moderkort & Cpu?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

1. Kolla alla strömkablarna till grafikkortet.
2. Kolla effekten på nätaggregatet så den räcker till.
3. Prova med processorns inbyggda grafik ifall det funkar, ta bort grafikkortet och prova med endast processorns dvs.
4. Använd ett annat grafikkort du har i huset och kolla om det fungerar.

Om inget ovan fungerar så måste du börja felsöka datorn men börja med detta.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att bioset är för gammalt på moderbordet för att den ska fungera med en FX processor.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Billiga moderkort </3

Permalänk
Medlem

det är inte en installation av ett nytt OS har bytt moderkort cpu och minnen

samt har jag redan dubbelkollar alla strömkablar effekten på nätagget och jag har inte en vga sladd hemma som passar i det där värdelösa moderkortet.. förstår inte hur asus tänkte när dom skapade ett moderkort där den integrerade grafiken har en ingång med samma format som själva kabeln.. det fjärde blir att prova senare inatt då jag samlat ork till att skriva isär ännu en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Kan ju vara så att bioset är för gammalt på moderbordet för att den ska fungera med en FX processor.

om det är så, vilket jag skulle kunna tro är mycket troligt då jag inte updaterat bios på flera år och då jag tror am3+ socket kräver en lite nyare bios version för att fungera, skulle det då vara möjligt att starta upp datorn med en usb sticka med BIOS flash?

Permalänk
Medlem

Var noga med att göra en ominstallation av OS när du byter moderkort. Du kommer inte kunna starta datorn då (rätta mig om jag har fel) ditt OS är installerat för att fungera med det moderkort du har innan och nu krockar med ditt nya moderkort

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

har ingen aning om det behövs en ny OS installation faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jk60571:

har ingen aning om det behövs en ny OS installation faktiskt

Det behövs nästan alltid en ren ominstallation, utom Gigabyte som har varit trogna med samma tillbehörskretsar över flera generationer,
Asus kan vara lite knepiga på det viset.
Prova att resetta Bioset, Ta ur batteriet och kortslut Cmos kontakten (se manual)
Sedan så har väl 960G inbyggd grafik eller....den brukar spöka om man inte har rätt inställt i bios.
Men nu startade ju inte datorn ens i biosläge väl?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...