Koppla iPhone 4 till TV! = ?

Permalänk

Koppla iPhone 4 till TV! = ?

Hej.

Det funderas på att införskaffas en adapter till iPhonen för att visa bild och ljud på TVn. Det skulle ju vara lite mysigt!
Här finns en hos Kjell & Co: AV adapter för iPhone 4
Men pappa säger att inget kommer att fungera/kommer gå sönder straxt/kommer fungera dåligt eftersom att det inte är originaltillbehör från Apple.
Fast jag tror det kommer fungera ändå och inte gå sönder direkt.

Men vad tror ni? Någon som testat dethär förut och brukar det fungera bra? Man funderar ju t ex på hur man kan ställa in vilken upplösningen som ska skickas till TVn och så vidare. Men kanske finns något bra gränssnitt för det också.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Det kommer ej funka om det inte är en Apple produkt då Apple (skitar som de är) har i original produkten ett chip med vilket telefonen kollar om det är en Apple sladd eller inte.

Huruvida kvaliteten speglar om det är en Apple produkt eller inte kan man se på alla laddar sladdar man får till iPhones, alla ser ut som skit inom 6mån jämfört med den Deltaco sladden för 50kr jag till slut köpte då man trodde att originalsladden skulle börja brinna i ändarna.

För att kunna använda en icke-original sladd där man betalar 400% extra för chip-kontrollen (kvaliteten flödar!) så läser du på lite om jailbreak på tex iphoneguiden.se eller idb.com, jailbreakar och sedan tar med ett program bort kontrollen av chippet. Sedan kan du använda vilken sladd som helst till 1/4 av priset och med fler funktioner.

Nu har originalsladdarna sjunkit i pris, av okänd anledning(?) jämfört med för något år sedan när den enda sladden som fanns var RCA (omg) och kostade 1100kr :), det är sedan den tiden min komiskt aggressiva inställning till det hela än lever.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Huruvida kvaliteten speglar om det är en Apple produkt eller inte kan man se på alla laddar sladdar man får till iPhones, alla ser ut som skit inom 6mån jämfört med den Deltaco sladden för 50kr jag till slut köpte då man trodde att originalsladden skulle börja brinna i ändarna.

Hur behandlar du dina sladdar?:p
Jag har haft min sen fyran lanserades och den ser ut som ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Hur behandlar du dina sladdar?:p
Jag har haft min sen fyran lanserades och den ser ut som ny.

Skickades från m.sweclockers.com

De kanske bättrade sladden sedan 3GS. Men den helhetsbild jag fått av sladdarna är att dem vid usb änden "lossnar" från usb-donet så att den nakna ledningen blottas mer eller mindre. Hänger på hur det är infäst och gummit är anpassat för ändamålet.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Permalänk
Medlem

Den du länkade är ju en apple originalsladd?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Den du länkade är ju en apple originalsladd?

Ja, Cindori har rätt. Det är en originalsladd.

Permalänk
Skrivet av traeskapa:

Ja, Cindori har rätt. Det är en originalsladd.

Jaha så bra. Då kommer allting att fungera helt och hållet dådå?
Behövs det någon slags app för att ställa in den möjligen?
iPhonen har ju 960×640 i upplösning verkar det som. Men då kan bilden på något sätt konverteras till 720p eller 1080p?

Var ser ni att det är en original-sladd från Apple?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

iPhonen har ju 960×640 i upplösning verkar det som. Men då kan bilden på något sätt konverteras till 720p eller 1080p?

Jag ser det, för att min mor har köpt en sådan, och jag såg förpackningen.
Det bör absolut fungera, har dock endast testat med iPad.
Då var det bara att tjucka in den, och vissa appar går i tv-läge, och körs endast i tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Den inbyggda displayens upplösning är inget att relatera videosignalens upplösning till extern skärm om det är så du menar. Huruvida Iphone klarar av att trycka ut 1080p vet jag ej, men 720p är jag ganska säker på att den kan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Det kommer ej funka om det inte är en Apple produkt då Apple (skitar som de är) har i original produkten ett chip med vilket telefonen kollar om det är en Apple sladd eller inte.

För att kunna använda en icke-original sladd där man betalar 400% extra för chip-kontrollen (kvaliteten flödar!) så läser du på lite om jailbreak på tex iphoneguiden.se eller idb.com, jailbreakar och sedan tar med ett program bort kontrollen av chippet. Sedan kan du använda vilken sladd som helst till 1/4 av priset och med fler funktioner.

Nu har originalsladdarna sjunkit i pris, av okänd anledning(?) jämfört med för något år sedan när den enda sladden som fanns var RCA (omg) och kostade 1100kr :), det är sedan den tiden min komiskt aggressiva inställning till det hela än lever.

Tänk så mycket dynga du fick ur dig, och det mesta fel eller i alla fall grova överdrifter....

Jag har använt två olika iPod sedan tidigt 2000-tal, flera olika iPhones sen sommaren 2007 (ur-iPhone, 3Gs, 4, 4S) och två iPad2. Inte en enda gång har jag råkat ut för att några icke original kablar inte funkat till dessa. Det närmaste jag upplevt är att det i några fall ploppat upp en varningstext på skärmen på i-grunkan när man satt den i t ex en ladd-docka eller högtalar-docka som inte varit original eller av äldre modell än aktuell i-grunka. Det har i varningstexten då informerats om att utrustningen/dockan inte var kompatibel med den i-grunkan och att det kunde hända att den inte skulle fungera normalt. Bara att klicka bort och inget annat hände, men det funkade att använda.

När det gäller Apples kablar så har det varit någon period med problem med t ex laddkablar till de bärbara datorerna, vilket Apple i de flesta fall bytte ut utan knot.

För egen del så har jag inte haft ett enda problem med en enda av alla de olika kablar jag fått med från Apple genom åren, inte mer än att det kan vara rätt naturligt att en vit kabel lättare kan bli/se smutsigare ut än en svart. Inga har börjat glappa, inga har spruckit, inga har lossnat från kontakter, inga problem alls över huvud taget. Och då handlar det om laddkablar, hörlurskablar, fjärrrkablar, AV-kablar ja rubbet, inga som helst problem.

Det gör att jag, när folk gnäller över att de fått problem med sina kablar efter bara några månader, undrar var sjutton folk gör med sina kablar....

Att Apple sen varit rätt dyra för sina kablar är en annan sak, men det har då handlat om en blandning av både hög kvalitet, design/material, samt givetvis även en dos för det kända och högt värderade varumärket.

Men du, visa mig gärna nåt som styrker att Apple tog 1100kr för en RCA-kabel, annars tror jag du skroderar eller blåljuger om den saken, för jag har då aldrig någonsin sett att Apple tagit det priset. Det jag minns är att jag själv för ett gäng år sedan köpte ett kabelkit för audio/video som de tog någon hundring för och som var ordentligt dyrt men snyggt. Men överbevisa mig gärna om de 1100kr...

När det gäller TS kabelfråga så kommer det högst sannolikt att funka utan problem, av två orsaker.

1. Därför att de i de flesta fall inte är några problem eller konstigheter med kablar till Apples i-grunkor, men undantag kan finnas.

2. Därför att Kjell o Company inte är kända för att sälja skit som inte ens funkar. De säljer normalt grejor som kan vara billiga (men funkar) eller mer påkostade (som också funkar), och skulle högst sannolikt aldrig kränga en produkt som påstås funka med iPhone och sen ändå inte gör det när kunden använder den. Skulle det finnas undantag eller annat med kompabiliteten så hade det angivits i texten för produkten.

iPhone 4 klarar 720P ut
iPhone 4S klarar 1080P ut

I vissa fall skalas bilden ut om så den fyller aktuell skärm t ex en 16:9, men i andra fall kan man få en 4:3-bild mitt på en 16:9-skärm. Vad det blir beror på det program man vill köra ut, vad det stöder m.m.

Permalänk
Medlem

Köpte en tredjepartsladdare från teknikmagasinet till min iphone 4, efter några veckor fick iphone 4 en kortslutning och dog när jag anslöt min laddare. kunde ej startas längre. rekommenderar inte billiga tredjepartsdelar som kopplas in på iphones dockanslutning. köp Apple Digital AV Adapter eller en apple TV 2 om du vill köra trådlös mirroring till TVn från din iphone eller ipad. Jag har köpt in allt och allting funkar suveränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Den inbyggda displayens upplösning är inget att relatera videosignalens upplösning till extern skärm om det är så du menar. Huruvida Iphone klarar av att trycka ut 1080p vet jag ej, men 720p är jag ganska säker på att den kan.

Jag kör iphone 4 och ipad 2 mirroring genom apple digital av adapter OCH apple tv 2 och de båda klarar av att ströma 720p video. Däremot mirroring körs på iphones och ipadens riktiga upplösning så bilden är extremt kass. Bilderna vet jag inte vilkenupplösning jag tror 1080p, de ser lika bra ut på tv som min dator och 1080p datorskärm.

Permalänk
Medlem

för att tillägga -> Kabeln kommer fungera utmärkt

!!!!SOURCE!!!! http://store.apple.com/se/product/MC953ZM/A?fnode=MTc0MjU4NjE !!!!SOURCE!!!!

Köp den på kjelles eller gå in i närmaste apple återförsäljare och köp en likandan.

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Självklart kan man behandla tex ladd-sladdar som jag upplevt vara av halvdann kvalité, min erfarenhet bygger på 5-6 exemplar levererade med 3GS. Dock var det ett exemplar från en 3GS med nytt bootrom (refresh laddare?) som var bättre.

Såhär såg alltså 5/6 laddare ut efter säg 1,5 års användning, varierande användare där alla har olika varsel av produkterna

Så fick bli såhär för dem flesta

Men som sagt så var den senare enhetens laddare av bättre kvalité, vilket jag minns det som att jag kände skillnaden på gummit.

Jag har dessvärre inte kvar källan till priset om 1000kr+ för kabeln, var på flera ställen som jag minns det men främst har jag kvar bilden i huvudet från teknikmagasinets katalog för flera år sedan. Som vanligt kan man inte påstå till 100% att man minns rätt, men jag skulle satsa en femma på att det var i det området priset låg. Ser man i allmänhet till hur videokablar har gått ner i pris under senare år så har det blivit billigare för gemene man att köpa videokablar dels då fler köper sådana saker men även då folk lär sig att en hdmi kabel inte behöver kosta 400kr för att vara bra. Jag köpte istället en kabel för ~280-350kr från Clas Ohlsson (RCA) vilket idag är dyrt men då var prisvärt. Kanske kan gräva fram kvittot om så önskas.

Visa signatur

Permalänk

hur använns sladden? ser väldigt kort ut får man med en "scart" eller är det hdmi som gäller?

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem

Är en Apple original Jobbar själv på Kjell & company, så kan bekräfta att det är en original!!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Skrivet av Derbi_QuiZ:

hur använns sladden? ser väldigt kort ut får man med en "scart" eller är det hdmi som gäller?

Haha scart, nu var du allt rolig

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

sälj iphone skaffa samsung galaxy s2 (Android)

den har plug n play hdmi, the end.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

En BoxeeBox-investering och streama från iPhonen genom Boxeen till Tvn och samtidigt få en bra mediaspelare.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"