Permalänk
Medlem

Avlusa dator i torkskåp?

Kaaaos! På något sätt har jag lyckats få med mig vägglöss till min lägenhet och måste sanera bort detta genom att värma upp allt över 50grader, även min nyinskaffade dator...

Frågan lyder: är det någon komponent i en stationär dator ni kan komma på som kanske inte klarar ca 70graders uppvärmning i 3timmar? :/

Oerhört tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte enklare att plocka isär allting och blåsa rent med tryckluft? Och värma upp de saker som skulle tänkas behövas?

Som tex processorn kan du ju ta ut, och minnena? Ta bort kylflänsen från grafikkortet?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Mja. Tryckluft kanske skulle funka. Svåret bara att veta om man fått bort allt om det skulle finnas ägg lagda någonstans i nån komponent. Men ex processorer och grafikkort borde väl tåla ganska höga temperaturer? Inte bra när de arbetar kanske, men när de är passiva? :/

(Till 99,9% chans är det förmodligen inte ett skit i den, men man är sjukt nojig efter snart en veckas sanering av allt man äger och har. Dyker det upp en liten sate igen så är det ju bara att börja om hela skiten...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Det enda jag kan komma på såm inte klarar så höga temperaturer är hårddiskarna. Processor, grafikkort och annat kisel har inga problem med 70 grader. Möjligtvis att isoleringen på lite kablar kan bli ledsen men även den borde klara 70 grader tycker jag. Hårddiskar är däremot en annan historia. Jag är inte helt säker på att de skulle bli så glada av så hög temperatur. Det går inte att bara torka av dem med något lagom giftigt som aceton eller T-röd?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det enda jag kan komma på såm inte klarar så höga temperaturer är hårddiskarna. Processor, grafikkort och annat kisel har inga problem med 70 grader. Möjligtvis att isoleringen på lite kablar kan bli ledsen men även den borde klara 70 grader tycker jag. Hårddiskar är däremot en annan historia. Jag är inte helt säker på att de skulle bli så glada av så hög temperatur. Det går inte att bara torka av dem med något lagom giftigt som aceton eller T-röd?

Fast vad är det i hårddisken som inte skulle klara av den temperaturen?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av P-NILZ:

Fast vad är det i hårddisken som inte skulle klara av den temperaturen?

Massa känslig mekanik och magnetiska skivor. Oljan i alla lager och grejer kan bli lite ledsen av höga temperaturer och du vill inte att något skär i 7200 rpm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts, hårddiskar kan ta skada av såpass hög värme så länge.

Övriga komponenter klarar det nog.

Det jag funderar på är om fläktarnas mekanik klarar den tempen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Massa känslig mekanik och magnetiska skivor. Oljan i alla lager och grejer kan bli lite ledsen av höga temperaturer och du vill inte att något skär i 7200 rpm.

Men kom igen, vi pratar 70 grader här, inte 200. Olja rinner ju knappt vid 70 grader

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Men kom igen, vi pratar 70 grader här, inte 200. Olja rinner ju knappt vid 70 grader

Rekommenderad Max temp för hårddiskar är väl 40-50 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flyawaynille:

Rekommenderad Max temp för hårddiskar är väl 40-50 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Vid körning kanske, gör de inget så går det högre. Det står väl nånstans vad hårddisken klarar när den är avstängd?

Permalänk
Testpilot

Är ganska enkelt att kolla upp vad sakerna klarar genom att läsa specifikationerna, är bara dumt att sitta och gissa när det inte är svårt att hitta fakta.

Western Digital klarar -40 till 70 grader när de inte används så bara man inte har diskarna igång under uppvärmningen ska de inte ta skada.
Även Seagate Baracuda och Hitachi Deskstar klarar -40 till 70 så det verkar nästan vara nån sorts standard

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av P-NILZ:

Men kom igen, vi pratar 70 grader här, inte 200. Olja rinner ju knappt vid 70 grader

Beror på oljan och vad den är designad för att klara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Det har varit en ganska hård saneringsdag, varför jag inte svarar förrän nu. Jag kände mig jävligt osäker inför att köra min LED-skärm i värmen och hade också lite tankar kring om hårddiskar klarade det.

Tillslut bestämde jag mig för att bara dammsuga och torka ur den stationära för att sedan tejpa med dubbelhäftande tejp runt datorn och kablar som avgränsningar ett antal veckor. Det hindrar tydligen lössen, så märker jag om det lever nått i den.

Men min laptop körde jag i torkskåp drygt 2h och för att testa körde jag en extra intern-hdd till laptopen i bastun på ca 80-90 grader i 4timmar... men har inte hunnit testa dom än, så får publicera resultaten senare.

Men åter igen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan ge dig garanti på att det inte finns något i din dator som dör av 70 grader i tre timmar.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Jag kan ge dig garanti på att det inte finns något i din dator som dör av 70 grader i tre timmar.

Så du garanterar att eventuella vägglöss överlever?
Komponenterna klarar sig nog

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Så du garanterar att eventuella vägglöss överlever?
Komponenterna klarar sig nog

Hehe. Vägglössen dör förhoppningsvis.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det enda jag kan komma på såm inte klarar så höga temperaturer är hårddiskarna. Processor, grafikkort och annat kisel har inga problem med 70 grader. Möjligtvis att isoleringen på lite kablar kan bli ledsen men även den borde klara 70 grader tycker jag. Hårddiskar är däremot en annan historia. Jag är inte helt säker på att de skulle bli så glada av så hög temperatur. Det går inte att bara torka av dem med något lagom giftigt som aceton eller T-röd?

Random Hitachi-hårddisk (första jag kollade datablad på) klarar
(operating) Ambient temperature 5 to 60C
(non-operating) Ambient temperature -40 to 70C

Så 70 grader borde vara helt lugnt, men så mycket över det ska man akta sig för.
Kan vara värt att kolla om det skiljer sig stort från andra märken dock.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

0 - 70 grader C är en väldigt vanlig standard för hemelektronik att klara av. Så jag skulle säga att det är troligtvis ingen fara. Gamla hårddiskar som inte ville snurra igång kunde man ibland återuppliva genom att värma dem så att smörjfettet i lagrena blev tynre och de därför snurrade lättare.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Lite testresultat:

Laptopen mådde finfint efter sitt torkskåpsbesök som väntat.

2,5'' hårddisken som låg i bastun på över 80grader i ca 4timmar mår märkligt nog också bra. (Den förvarades dock inplastad för att undvika fuktskador).

Även min polares externa hårddisk klarade sig fint i bastun trots att den låg helt exponerad för fukt, inga problem noterade än iaf.

Blir nästan lite sugen på att slänga in 2,5'' hårddisken i ugnen och fortsätta testverksamheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwizel:

Lite testresultat:

Laptopen mådde finfint efter sitt torkskåpsbesök som väntat.

2,5'' hårddisken som låg i bastun på över 80grader i ca 4timmar mår märkligt nog också bra. (Den förvarades dock inplastad för att undvika fuktskador).

Även min polares externa hårddisk klarade sig fint i bastun trots att den låg helt exponerad för fukt, inga problem noterade än iaf.

Blir nästan lite sugen på att slänga in 2,5'' hårddisken i ugnen och fortsätta testverksamheten

Släng inte vatten på aggregatet så slipper du nog fukten också ska du se

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Hehe. Det var en inbyggd cell för vatten i aggregatet. Men det gav inte så farligt mkt ånga.

Skickades från m.sweclockers.com