Vad behöver ett MMO för att vara bra och fortsätta ge något över flera år?

Permalänk
Medlem

Bra MMO imho...
PvP från DaoC - RvR var faktiskt kul att spela, till skillnad från andra spel där PvP'n antingen går ut på att ha mest Pots i bagen, eller är bara en stor Gankfest.

Character Editor från City of Heroes - Nästan Varje spelare hade sitt eget speciella utseende, Vilket gjorde att man snabbt kände igen spelare på utseendet långt innan man kunde läsa namnet.

Sidekicks - också från City of Heroes (och andra.) Där man kan sidekicka en spelare till en level under sin egen. Eller bli sidekickad neråt till spelarens nivå. Eller ett party som blir sidekickade till party leader's nivå på instances. Möjliggör att man kan spela med polarna även om dom nyss ha börjat spela medans du har fyllt alla charslots med lev 50 (eller va de nu kan vara.)

Icke att förglömma....
Den Sociala biten.
Har spelat en massa spel genom tiderna, Och dom spelen som har lyckats bäst, är dom som man får vänner i. Det är vännerna som gör att man fortsätter spela.
Och hur får man vänner då? En bra placerad och enkel att använda chat är ett måste. Ett dåligt placerat/utformat chat fönster gör att man ser helt enkelt inte vad folk skriver när man bankar mobs. samma sak med ett fönster som spammas med status rapporter så att man inte hinner läsa.
Party - ska vara enkelt. gärna med någon slags bonus för att vara i ett party.
Guilds - bör inte vara för dyrt/jobbigt att starta, gärna med någon slags långtids bonus för medlemmar.

Permalänk
Skrivet av Svbg:

När vi ända pratar om WoW. Endgame PvE och PvP i all ära, men dom bästa minnena och den roligaste tiden jag hade med WoW var när jag levlade upp mina första gubbar. När allt kändes som ett äventyr, när man kunde dö om man inte var försiktig när man dödade mobs, när world pvp existerade. Det tog LÅNG tid att nå maxlevel, och jag älskade varje sekund av det. Jag kommer ihåg en gång när jag var runt level 30 på min warrior, så blev jag gankad av ett gäng horde i högre level i Hillsbrad Foothills. Dom attackerade senare Southshore, så jag flög till Stormwind för att säga till folket där att hjälpa mig, då samlades en brokig skara alliance för att slå tillbaka, vi var alla möjliga levlar, pvp kungar blandat med låglevlade som mig. Där stod vi hela dagen och krigade fram och tillbaka mellan Southshore och Tarren Mill! Det fanns inget epicgear att hämta, utan man gjorde det för underhållning.

Just det där med fighter runt tarren mill kommer man ihåg. Spontana horde vs alliance slag och man fick passa sig när man körde sina quests där för helt plötsligt kunde man springa rätt in i en stor grupp och bli söndergankad. Sen när battlegrounds kom försvann spontan-pvpandet och folk ville sen bara riada för sina epic gear. Det var ungefär då jag tröttnade och raider med för stora grupper sög.

Det roligaste är när saker och ting inte är så uppstyrda och reglerade och när spelarna själva får uppfinna och testa sig fram. Spontanitet. Oftast är spelen roligast innan utvecklarna reglerar sönder dem och lyssnar för mycket på de som skriker högst.

Jag spelade ett MMO som hette Vanguard en gång i tiden. Det hade sina brister(buggigt, ingen pvp och avsaknad av endgame), men det roliga med det spelet var att det fanns 3 olika sätt att levla upp på. Vanlig PVE-exp, crafting exp och diplomati exp. Man kunde även köra en del exploration och harvesting. Det fanns även guildquests där alla i guildet skulle hjälpas åt med att skaffa en guildhall. Det fanns så många olika alternativ att välja på hur man ville spela, men alla kunde ändå vara inne i samma värld och köra sin grej. Det fanns många bra ideer i det spelet och synd att Sony fuckade upp det och tvingade fram en för tidig release.

Permalänk
Avstängd

Är det kanske så att det aldrig kommer finnas ett spel för Hardcores igen? Darkfall sades ju vara räddningen, men den releasen sköttes så klumpigt att 60% som ville köpa fick inte bland annat osv.

Hur är det med en interaktiv marknad, där pengarna i spelet har värde IRL? Entropia hade ju det konceptet, men själva spelet var ju fruktansvärt trist. Är det något som kanske skulle fungera i framtiden, du skapar ett sätt för varför inte gladiatorer och riktigt bra crafters att livnära sig i MMO's?

Permalänk
Medlem

Alltså äntligen! Jag har suttit och filat på just denna fråga ända sedan det började gå utför med WOW och jag la ner mitt mmo-spelande(mot slutet av TBC). Det finns hur mycket som helst att säga om detta och jag tänkte punkta upp lite saker i stil med det som trådskaparen redan gjort. Det blir kanske lite att säga samma sak men förhoppningsvis från en annan vinkel.

Loot

Looten I Blizzards spel(tänker främst på Diablo och WOW) kändes verkligen episk Och jag tror att detta är en av de viktigaste aspekterna av ett riktigt bra mmo! Detta beror på att i min mening så handlar rollspel om att utveckla sin karaktär och det finns inget som känns som ett lika stort framsteg och ger så mycket bekräftelse som när du får ett nytt riktigt ballt item till din karaktär.

En sak som Blizzard verkligen lyckades med i WOW var att looten både såg häftig ut och hade häftiga stats . För att illustrera hur mycket looten betydde i WOW så tänkte jag citera en medlem här på SC: "Jag kommer ihåg när man gick från Valor -> Might, var som att man fick en bit av himlen, ..." -Sanazin.

Det var verkligen så det kändes och känslan förstärktes av att det inte var så många som hade de häftigaste itemsen. Det var svårt som fan att få tag i dem och faktum är att detta höjde spelupplevelsen även för noobs som jag själv var i början.

Detta var på grund av att när man såg alla stora profiler på servern springa omkring i Tier 1 och 2 så hade man liksom alltid något att drömma om och något att sträva efter. Det spelade inte så stor roll att man inte kunde få tag i så coolt gear själv, känslan av att världen kändes episk och spännande övervägde detta.

Detta är något som Blizzard verkligen inte har fattat och klantat till med senare expansioner med sin policy att "alla ska få uppleva alla coola instancer och få den coola looten". Det är så fel fel fel, alla fick uppleva allt content och all loot tidigare också! Men det skedde på ett sätt som gjorde att spelet kändes spännande och dynamisk; nämligen genom att man deltog i communityn! Förut så var det enda sättet att veta hur det såg ut inne i BWL att snacka med folk som hade varit där, kolla streams från grymma guilds som Nihilum och Curse, att se folk springa omkring i Wrath gear som du bara "hade hört talas om tidigare". Just detta tror jag var en otroligt stor bidragande orsak till att WOW faktiskt blev en levande värld där du var tvungen att interagera med folk för att komma framåt och inhämta information om världen, idag är det mer utav bara ett spel.

För att dra en parallell till ett annat mycket aktuellt MMO(SWTOR) så ser gearen väldigt stereotypisk ut och statsen är liksom "ointressanta". Att få ett nytt item får en bara att rycka på axlarna.

Spelkänsla

En annan otroligt viktigt grej med spel som man ska spendera mycket tid med är hur det faktiskt känns att göra saker i spelet. Saker som att titta på din karaktär, skjuta dina spels och röra dig genom världen. Det ska liksom kännas skitnice och bekräftande att få en riktigt fet crit, det ska va en cool animation när du gör din kraftfullaste attack och det ska vara skönt att navigera genom menyer och röra din karaktär.

Såna här småsaker gör att det blir lättare att genomlida mindre roliga spelsessioner och att det inte blir så jobbigt att grinda som naturligtvis är en av huvudkomponenterna av ett MMO.

Återigen så är WOW ett spel där de har lyckats riktigt bra med detta. Har aldrig varit med om att det känns så otroligt nice att få en riktigt fet mortal strike crit eller genomföra en perfekt spelrotation och avsluta med en fireball som fullständigt äger din motståndare. Vidare är det supersmidigt att förflytta sin karaktär och man kan zooma ut relativt långt och rotera precis hur man vill för att få en skön view som passar en själv.

Community

What it all comes down to... oavsett hur välgjort spelet är... är vilka människor du spelar med! Och vilka möjligheter du har att samarbeta med dem, förråda dem, kriga mot dem och hitta vänner för (mmo)livet.

Ett onlinespel behöver faktorer som främjar kontakt och interaktion med andra spelare, må det vara trading, looking for group system, raid tactics etc. Jag är lite emot "autosearch" för att hitta instance groups och sånt. Jag tycker det är bättre att främja att man själv aktivt söker efter vettiga medlemmar till sitt party inuti städers /General och /Trade, det är också större chans att man hittar folk som man funkar bra ihop med då.

Som sagt, tre saker jag tycker är viktiga för ett riktigt bra MMO! Kan komma på hundratals fler men det orkar ingen fan läsa. Intressant läsning i denna tråd än så länge iaf, bra intiativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av betongborr:

Just det där med fighter runt tarren mill kommer man ihåg. Spontana horde vs alliance slag och man fick passa sig när man körde sina quests där för helt plötsligt kunde man springa rätt in i en stor grupp och bli söndergankad. Sen när battlegrounds kom försvann spontan-pvpandet och folk ville sen bara riada för sina epic gear. Det var ungefär då jag tröttnade och raider med för stora grupper sög.

Det roligaste är när saker och ting inte är så uppstyrda och reglerade och när spelarna själva får uppfinna och testa sig fram. Spontanitet. Oftast är spelen roligast innan utvecklarna reglerar sönder dem och lyssnar för mycket på de som skriker högst.

Jag spelade ett MMO som hette Vanguard en gång i tiden. Det hade sina brister(buggigt, ingen pvp och avsaknad av endgame), men det roliga med det spelet var att det fanns 3 olika sätt att levla upp på. Vanlig PVE-exp, crafting exp och diplomati exp. Man kunde även köra en del exploration och harvesting. Det fanns även guildquests där alla i guildet skulle hjälpas åt med att skaffa en guildhall. Det fanns så många olika alternativ att välja på hur man ville spela, men alla kunde ändå vara inne i samma värld och köra sin grej. Det fanns många bra ideer i det spelet och synd att Sony fuckade upp det och tvingade fram en för tidig release.

Detta med att spelvärlden inte ska vara så reglerad är en grymt bra poäng! Det blir helt enkelt roligare om folk får leka krig i Hillsbrad på egna villkor och själva reglera auction house-marknaden etc. Det bidrar till att spelet känns mer som en värld än ett spel, tycker att detta var riktigt bra i Vanilla WOW, tyvärr började blizzard lägga sig i lite väl mycket när TBC gjorde sitt intåg, med WOTLK dog det totalt...

Permalänk
Skrivet av Svbg:

När vi ända pratar om WoW. Endgame PvE och PvP i all ära, men dom bästa minnena och den roligaste tiden jag hade med WoW var när jag levlade upp mina första gubbar. När allt kändes som ett äventyr, när man kunde dö om man inte var försiktig när man dödade mobs, när world pvp existerade. Det tog LÅNG tid att nå maxlevel, och jag älskade varje sekund av det. Jag kommer ihåg en gång när jag var runt level 30 på min warrior, så blev jag gankad av ett gäng horde i högre level i Hillsbrad Foothills. Dom attackerade senare Southshore, så jag flög till Stormwind för att säga till folket där att hjälpa mig, då samlades en brokig skara alliance för att slå tillbaka, vi var alla möjliga levlar, pvp kungar blandat med låglevlade som mig. Där stod vi hela dagen och krigade fram och tillbaka mellan Southshore och Tarren Mill! Det fanns inget epicgear att hämta, utan man gjorde det för underhållning.

Vanilla var juh helt underbart, det handlade inte om gear på den tiden. Till skillnad från nu när alla har sina item level check addons och dömer ut folk som ligger på 598 iLv när man måste ha 600 iLv för att komma in i gruppen.
Även vid slutet på vanilla när Naxxramas var snart att bli farmbart så var det fortfarande jävligt stort att ha varit med om att dräpa Onyxia eller satt sin fot inne i Molten Core, även veteranerna visade respekt för dem nya som tagit det stora klivet in i end-game PvE. Det var spelglädje och trevligt socialt nätverk på den tiden. Idag handlar allt om att man måste sätta 100% på antingen end-game PvE eller PvP annars hamnar man så himla långt bak efter alla andra och man blir utanför.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag kom precis ihåg varför man blev beroende av wow.

Jag dingade 60 på min hunter i vanilla. och kom på att jag måste ha en epic mount! då var en epic mount EPIC.
Man var tvungen att lägga lite tid på att fixa ihop allt det där guldet. och när man väl fick den. vilken glädje.
Sen kom man på att man ville ha beaststalker (blå-set för hunters)
då hade man inga tankar på att jag måste ha epic nu! utan man satt o farmade blåa delar i ett par månader.

Gillar inte vad som har hänt med epics. dom är vanligare än blåa delar nuförtiden

Allt man gjorde kändes som att man hade gjort något stort!

nu när man får sin epic så är det "meh"

Permalänk
Medlem

Det som egentligen spelar allra mest roll är ju verkligen communityn, resten har faktiskt inte så stor betydelse. Mitt första riktiga MMO som jag gav mig på var Aion, ett spel som hade en hel del brister. Dock så hade jag turen att komma in i en förbaskat bra svensk guild från början med en mycket trevlig gemenskap. Vi snackade över teamspeak direkt från början, körde instancer och heroic-quest tillsammans med mera direkt från lvl 1. För andra låter detta kanske inte som något speciellt, men för mig som inte hade kört något MMO innan var det verkligen det. Det spelade ingen större roll att spelet faktiskt var ganska stelt, var relativt dåligt balanserat och var alldeles för instancerat. Det var kul för att man hade roligt folk som hälsade på en varje gång man loggade in! Jag mötte till och med upp två stycken av mina guild (eller legion som det hette i Aion) medlemmar på Dreamhack lite senare och deltog med dem i den stora Aion-turneringen som var det året. Vi lyckades komma enda till semifinal, och det var fruktansvärt kul! Sedan gick ju tyvärr spelet och dog... Kommer ihåg att jag tog en paus i typ en vecka för att nöta Starcraft med en polare, och när jag sedan loggade in igen var guilden död och servrarna tömda på folk... :/
Nu är jag igång med SWtoR, men har inte riktigt lyckats hitta någon sådan trevlig guild igen så får väll se hur länge jag fortsätter...

Vad jag vill ha sagt är att det egentligen inte gör så mycket om spelet i sig kanske inte är så bra, bara man har vänner att spela det med

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomnsterjohn:

Loot

En sak som Blizzard verkligen lyckades med i WOW var att looten både såg häftig ut och hade häftiga stats . För att illustrera hur mycket looten betydde i WOW så tänkte jag citera en medlem här på SC: "Jag kommer ihåg när man gick från Valor -> Might, var som att man fick en bit av himlen, ..." -Sanazin.

Det var verkligen så det kändes och känslan förstärktes av att det inte var så många som hade de häftigaste itemsen. Det var svårt som fan att få tag i dem och faktum är att detta höjde spelupplevelsen även för noobs som jag själv var i början.

Detta var på grund av att när man såg alla stora profiler på servern springa omkring i Tier 1 och 2 så hade man liksom alltid något att drömma om och något att sträva efter. Det spelade inte så stor roll att man inte kunde få tag i så coolt gear själv, känslan av att världen kändes episk och spännande övervägde detta.

Tyckte inte setten såg så tuffa ut i början. Spelade ganska aktivt på den tiden och fick full Bloodfang ganska snabbt, då så såg det ut som ett rött shadowcraft set. Kändes inte direkt "Episkt". Var dock skön känsla på Shatterd Hand på den tiden, men tröttnade och gjorde mig av med charen. Vilket man lite senare ångrade. Coolaste NE male'n ever

http://www.youtube.com/watch?v=VUcXa25j-3E
http://www.youtube.com/watch?v=bfSg41KDy-U

nostalgi

Community

What it all comes down to... oavsett hur välgjort spelet är... är vilka människor du spelar med! Och vilka möjligheter du har att samarbeta med dem, förråda dem, kriga mot dem och hitta vänner för (mmo)livet.

Som sagt, tre saker jag tycker är viktiga för ett riktigt bra MMO! Kan komma på hundratals fler men det orkar ingen fan läsa. Intressant läsning i denna tråd än så länge iaf, bra intiativ!

Håller med, spelar än idag med folk från den tiden. Fast i lite mer lungt tempo, just nu SWTOR vilket tyvärr känns lite som en placeholder tills DF 2.0 eller GW2.

Saknar dock större produktioner med icke instancerade spelarstäder/vendors, skillbaserade chars osv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd

WoW har förstört spelmarknaden på många sätt tyvärr, hoppas vi kan gå vidare snart.

Permalänk
Medlem

en anledning till varför wow suger ----> http://www.youtube.com/watch?v=E0t3EbCyLXU&feature=player_emb...

fanns en tid där då tanks gjorde ingen dmg alls.
och då healers inte gjorde dps.

Permalänk

Argumentet om att communityn gör ett MMO bra är ju lite sådär för gameplay mechanicen kommer ju att bestämma hur folk behandlar varann. Till exempel i WoW då dom började stoppa in cross realm dungeons, battlegrounds och sådant så slutade folk kommunicera med varann. Då folk inte kommer träffa varann efteråt varför ens behöva prata med dom? Sen hjälper det ju inte att det knappt finns några group quest kvar, allt går att sola. Till skillnad från Vanilla där man det fanns en hel del group quest.

Liknande går ju att se i DotA spelen med de stora konsekvenserna som spelen har. Det är ju svårt att inte bli sur på en medspelare om han gör något otroligt dumt som kostar en matchen man kört i 40 minuter. Tror nästan det är omöjligt att det skulle finnas en trevlig community i dem spelen just på grund av hur spelet är uppgjort.

Men jag håller även med, så länge man spelar tillsammans med skönt folk så kan vilket spel som helst bli roligt.

Skrivet av Reap:

UO är det enda sanna MMORPG som funnits. Resten är bara nedbantade versioner gjort för carebears.
Ge tillbaka PvP-systemet i UO och ge oss "full loot".
Folk ska inte vara rädda för monster när dom lämnar städerna, dom ska vara rädda för andra spelare.

Tyvärr har dagens MMORPG gått mera åt att man MÅSTE få något för den tiden man lägger ner.
Bekvämligheten med instance-system och "fast-travel" förstör spelen totalt.
Snart är det inte mera MMO än att alla sitter i en chat med feta avatars.

Även om jag inte har spelat UO så tycker jag att det verkade vara det perfekta MMOt, frihet att göra vad som helst. Det är något som saknas i dagens MMOs där allt är bara en nöjespark med olika åkattraktioner i form av berg- och dalbanor (dungeons), karuseller (battlegrounds) och så vidare. Det är för mycket instanserat och streamlined, spelaren har inte nog med påverkan på omvärlden.

Var är alla sandlåde MMOs? Man kan ju tycka att det borde finnas något liknande UO var då det kan ju knappast behövas en stor budget för att skapa ett sådant MMO i 2D. Ett kommande MMO likt det är Salem, gjord av Paradox Interactive. Dock ser grafiken hemsk ut (iaf av det man har sett hittills) och gameplay ser inte heller så skönt ut. Styra med musen och sådant. Det kommer även vara Free 2 Play där man kan köpa in game pengar för riktiga pengar vilket i min åsikt förstör hela grejen med ett sandbox MMO.

Permalänk
Medlem

WoW Vanilla var bäst av de enkla anledningarna att det var nytt, fräscht och spännande.

Det som behövs i dagens MMO's för att det skall hålla i längden är bra ENDGAME. Vilket INTE behöver bestå av 50st raidinstancer att nöta. Finns så många MMO's idag och jag tror man bör nischa sig om man skall lyckas. Man kan inte vara bäst på allt. PvE, PvP, Crafting, sandbox(socialt) är tunga punkter i varje MMO.

Permalänk
Medlem

WoW är som facebook.. nytt när det kom men nu bara skit och tråkigt men man loggar endå in för att chatta och titta på AH ^^

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av scuzzlebutt:

Även om jag inte har spelat UO så tycker jag att det verkade vara det perfekta MMOt, frihet att göra vad som helst. Det är något som saknas i dagens MMOs där allt är bara en nöjespark med olika åkattraktioner i form av berg- och dalbanor (dungeons), karuseller (battlegrounds) och så vidare. Det är för mycket instanserat och streamlined, spelaren har inte nog med påverkan på omvärlden.

En annan cool grej med UO var att det inte fanns klasser. Man blev bra på det man använde. Jag satsade på magi och svärd om jag kommer ihåg rätt. En polare på poison och svärd. Om man maxade magi så fick man någon form av titel som master magician typ så man kan säga att man tränade sig in i en klass och om man sen orkade byta så var det bara att göra det. Mer realistiskt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av adfi:

en anledning till varför wow suger ----> http://www.youtube.com/watch?v=E0t3EbCyLXU&feature=player_emb...

fanns en tid där då tanks gjorde ingen dmg alls.
och då healers inte gjorde dps.

Dock tar dom bort Venegance i 4.3.3 så ändras + du kan inte göra det i real PVP

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tror ett lyckat MMO måste vara helt sandbox, precis som Eve online. Att fixa saker måste ta tid, att misslyckas måste kännas och världen måste vara tillgänglig. Självklart kanske inte det drar lika mycket spelare till en början som SWTOR men i längden kommer trogna till genre stanna och växa.

Finns alltså alltid något att göra och belöningen känns så mycket bättre om det ges efter ansträngning. Vilket många MMO:s glider ifrån alltmer.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock tar dom bort Venegance i 4.3.3 så ändras + du kan inte göra det i real PVP

okej, men jag gillade tiden när tanks möjligtvis vann för att de hade mycket armor, hp och defense.
Inte för att dom har sinnesjuk dmg :P.

Blir att testa GW2 när det kommer istället

Permalänk
Medlem

Wall of text....

Med många medgivande nick med huvudet och en tår i ögat, håller jag totalt med dig i vad du skrev! Gud vad jag saknar "Vanilla WoW".

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Permalänk
Avstängd

EvE har det mesta rätt förutom mellanspelet, allt i spelet är så epic att dom små stunderna har glömts bort tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Med många medgivande nick med huvudet och en tår i ögat, håller jag totalt med dig i vad du skrev! Gud vad jag saknar "Vanilla WoW".

Ja shit, vanilla wow var det roligaste jag någonsin haft i spel. Raidsen var verkligen episka då. Att döda 4 horsemen i naxx efter att ha spenderat sjukt många kvällar där kändes som att vinna en miljard på lotto, typ.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cracko:

Ja shit, vanilla wow var det roligaste jag någonsin haft i spel. Raidsen var verkligen episka då. Att döda 4 horsemen i naxx efter att ha spenderat sjukt många kvällar där kändes som att vinna en miljard på lotto, typ.

Tack 1 person som tycker som jag spelade ochså naxx 40 man.

Rouge T3 ally Human male.

Vannila va awsome

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Blir imponerad att så många tyckte vanilla wow var så kul fasten dom inte körde hardcore Vill folk verkligen gå tillbaka när det är ca 4st guilder per server som kan raida? Jag var med i första guilden som var nere i MC på min server så för mig var det ju kul! Men hade kompisar som nötte säkert 8h om dagen bara för att få ihop Tier0 sättet, tog ju fan veckor i played bara för att få prova end game. Först så tog det 2h i IF för att få grupp sen gällde det att man klara instancen (ubrs 15manna var ju till och med för svår för många pug ) Sen skulle ditt item droppa vilket fan aldrig hände plus att ingen skulle ninja vilket alltid hände :P. Vet många som kanske fick ett item i veckan å då spelade dom riktigt mycket. Visa dagar kunde man ju sitta framför datorn en hel dag utan att ta sig genom en enda instance

Konstigt att WoW blev så stort när dom misslyckades med crafting, pvp och mycket annat. Tyvärr kommer vi nog inte få se bra housing system, bra player baserade ekonomier, komplexa crafting system etc mer :(.
Nu är det bara questhelper och random instance köer som gäller, är bara rush rush rush :(.
Imo så var Star Wars Galaxy ett sjukt underskattat mmorpg, det hade otroligt mycket intressanta mechanics.

Och som tidigare nämnts så har Daoc nog den bästa pvpn av alla mmoprgs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ah det var helt sjukt underbart! Har nog aldrig haft samma känsla i ett spel som då jag vann rollen på ett tier item i MC.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Blir imponerad att så många tyckte vanilla wow var så kul fasten dom inte körde hardcore Vill folk verkligen gå tillbaka när det är ca 4st guilder per server som kan raida? Jag var med i första guilden som var nere i MC på min server så för mig var det ju kul! Men hade kompisar som nötte säkert 8h om dagen bara för att få ihop Tier0 sättet, tog ju fan veckor i played bara för att få prova end game. Först så tog det 2h i IF för att få grupp sen gällde det att man klara instancen (ubrs 15manna var ju till och med för svår för många pug ) Sen skulle ditt item droppa vilket fan aldrig hände plus att ingen skulle ninja vilket alltid hände :P. Vet många som kanske fick ett item i veckan å då spelade dom riktigt mycket. Visa dagar kunde man ju sitta framför datorn en hel dag utan att ta sig genom en enda instance

Konstigt att WoW blev så stort när dom misslyckades med crafting, pvp och mycket annat. Tyvärr kommer vi nog inte få se bra housing system, bra player baserade ekonomier, komplexa crafting system etc mer :(.
Nu är det bara questhelper och random instance köer som gäller, är bara rush rush rush :(.
Imo så var Star Wars Galaxy ett sjukt underskattat mmorpg, det hade otroligt mycket intressanta mechanics.

Och som tidigare nämnts så har Daoc nog den bästa pvpn av alla mmoprgs!

Blizzard Fanboys are strong, sedan hade dom MYCKET smart PR i TV osv.

Permalänk
Medlem

Själv är jag inte förtjust i level-systemet alls. Jag skulle vilja se skillbaserat i förstapersonsvy, något i stil med Neocron och Fallen Earth men på en mycket större skala. Sömlöst mellan planeter och rymdskepp.. en "zon" är ett solsystem och där triviala saker som t.ex. "Laga detta fönster" ger xp. Det i sin tur skulle även göra att vandaler fyller ett syfte i spelet. (Laga x för att y gjorde sönder det)...

Drömmen skulle vara en blandning av Elite2/X-Wing (för den öppna rymden och solsystem), Fallen Earth (pve) och Planetsides pvp. Det skall noteras att jag inte är någon fan av pvp, men att jag gillar planetsides pvp för att det känns mer rättvist än sten-sax-påse a'la WoW.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att WOW var det spelet som tog MMO till en urvattnad nivå, för enkelt och casual kanske inte tänker på att i stort sett alla större speltitlar senaste tio åren försökt rikta sig till maximalt antal spelare, MMO eller ej. Det blir då naturligt mer lättsmält istället för djupt.

Det jag verkligen söker i ett MMO är en närvarokänsla rent fysiskt när jag är ute i världen och leker hjälte. (Helst av allt vill jag inte alls vara hjälte utan mer en bricka i ett större sammanhang, men det kanske är för mycket att begära. ) Alltså att kontrollschema, strid, rörelse, mm är mer beroende av var du är, hur du tar dig fram och siktar. Det skall kännas att du är där. Som det är nu sitter man och trycker på sina tjugo-trettio olika knappar på tangentbordet, och upprepar det tills man loggar ut...
Det andra, som är den bärande väggen för ett bra MMO i mina ögon är en levande och dynamisk ekenomi. Det skall grundas på resurssamlande och produktion, förbättring, reparering osv av ALLT som du har användning av, och kontrolleras av spelarna. Alltså att efter hand uppfinns nya prylar och behov, och uppdrag/sysselsättning bör åtminstone delvis hanteras av spelarna osv. Att ha möjlighet att bygga hela städer och samhällen med politik, handel, krigsföring (allt med konsekvenser) osv skulle kunna krydda till världen enormt.
Ingen XP, inga tvinganden till att välja yrken, klass osv.

Helt enkelt en sandlåda där spelreglerna bestäms av spelarna (inom vissa parametrar såklart).

Jag brukar dra upp Demon's/Dark Souls-spelen som exempel på hur spel av den gamla generationen (svåra, oförlåtande men rättvisa) verkligen fungerar även nu. Ett rejält MMO med dessa premisser skulle kunna fortsätta "utmana" utvecklingen av dagens spel, på det sättet som From Software gör, och faktiskt lyckas om man kan hitta en rättvis balans mellan bestraffning och belöning.

Å andra sidan vill man inte/orkar inte ständigt vara uppmärksam med full koncentration över vad som händer på skärmen. Ibland vill man bara slappna av och glo med trötta ögon på ett spel. Just därför behövs en bra balans som tillåter båda spelsätten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tjodd:

Ekonomi, politik, paktande och intriger (både i pvp och utanför) är något som borde vara naturligt för alla mmoprg men tyvärr blir det mer och mer sällsynt. GW2 ser ut att kunna bli ett fint mmoprg men tror inte att något av detta kommer finnas i det :(.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjodd:

Ni som påstår att WOW var det spelet som tog MMO till en urvattnad nivå, för enkelt och casual kanske inte tänker på att i stort sett alla större speltitlar senaste tio åren försökt rikta sig till maximalt antal spelare, MMO eller ej. Det blir då naturligt mer lättsmält istället för djupt.

Det jag verkligen söker i ett MMO är en närvarokänsla rent fysiskt när jag är ute i världen och leker hjälte. (Helst av allt vill jag inte alls vara hjälte utan mer en bricka i ett större sammanhang, men det kanske är för mycket att begära. ) Alltså att kontrollschema, strid, rörelse, mm är mer beroende av var du är, hur du tar dig fram och siktar. Det skall kännas att du är där. Som det är nu sitter man och trycker på sina tjugo-trettio olika knappar på tangentbordet, och upprepar det tills man loggar ut...
Det andra, som är den bärande väggen för ett bra MMO i mina ögon är en levande och dynamisk ekenomi. Det skall grundas på resurssamlande och produktion, förbättring, reparering osv av ALLT som du har användning av, och kontrolleras av spelarna. Alltså att efter hand uppfinns nya prylar och behov, och uppdrag/sysselsättning bör åtminstone delvis hanteras av spelarna osv. Att ha möjlighet att bygga hela städer och samhällen med politik, handel, krigsföring (allt med konsekvenser) osv skulle kunna krydda till världen enormt.
Ingen XP, inga tvinganden till att välja yrken, klass osv.

Helt enkelt en sandlåda där spelreglerna bestäms av spelarna (inom vissa parametrar såklart).

Jag brukar dra upp Demon's/Dark Souls-spelen som exempel på hur spel av den gamla generationen (svåra, oförlåtande men rättvisa) verkligen fungerar även nu. Ett rejält MMO med dessa premisser skulle kunna fortsätta "utmana" utvecklingen av dagens spel, på det sättet som From Software gör, och faktiskt lyckas om man kan hitta en rättvis balans mellan bestraffning och belöning.

Å andra sidan vill man inte/orkar inte ständigt vara uppmärksam med full koncentration över vad som händer på skärmen. Ibland vill man bara slappna av och glo med trötta ögon på ett spel. Just därför behövs en bra balans som tillåter båda spelsätten.

Dold text

Vilket kunde göras i DAoC där du hade dina Realms där du var "säker" i och levlade och umgicks craftade osv. Men ville du slåss fick du färdas till ett slott där du fick sitta och vänta på en jävla summoner som kom lite random och portade över en till sin Realms outkeeps. Där alla från andra realms var fair game, som en enorm BG utan något slut.

Permalänk

Är det bara jag som tycker Dynamic Events i RIFT , dvs riftsen som kom upp på kartan med auto grouping och looten du fick var marks penagr och bags (bags hade en % chans för item av rätt lvl i förhållande till bossen) var EXTREMT bra?

Väntar på Guild Wars 2 och hoppas att de kommer ha de RIFT hade men göra mycket annat bättre. Dvs mer levande värld och mer socialt då det är de man söker. Man söker ett äventyr som är svårt och utmanade.

De sämste som gjorts i WOW då mycket dåligt har gjorts i de spelet är nog WELFARE Epics. Sen att de förstört pvp och massa annat är en sak.

Men som alla andra hoppas jag på GW2 , dynamic event FTW!!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"