Windows 8 får uppdaterade funktioner för återställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast är det inte så att man möts av Metro varje gång man skall in i Start menyn även när man kör Aero Glass?

Har för mig att jag läst detta att istället för den lilla smidiga start menyn så dyker det upp en förfärlig blaffa på skärmen som täcker hela skärmbilden. Mäkta irriterande.

September 13, 2011:
Det visar sig att en enkel register ändring (ändra existerande nyckel från 1 till 0) stänger av Metro och återställer Start Menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Jag är seriöst förvånad att man 2012 inte bara kan ha ett program, eller inbyggt i windows, som tar ett slags foto av precis hur din dator ser ut. Då menar jag in i minsta detalj vid just det tillfället. Men inte en clon alltså som tar lika mycket plats som allt du har på hårddisken, utan det kan väl sparas i en text fil med ettor och nollor. Sen återställer du den och ALLT precis ALLT är tillbaka som det var näör du tog fotot.

Det är juh ungefär det man trodde att windows återställning skulle klara av tills man prova och villa skjuta någon.

Hur tänker du nu? Man skall ta en kopia av allt på hårddisken, men det skall mindre plats än allt som ligger på disken....?

Permalänk
Medlem

Haha ja, kan inte jag få vara förvånad att tekniken att göra sådant som jag beskriver inte finns eller kommit ännu? Vi har juh åstadkommit framsteg med mjukvara och hårdvara som är bra mycket mer häpnadsväckande än det jag beskriver.

Framtidsvisioner är inte eran starka sida....

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

du kanske inte vet om att man kan stänga av metro så windows 8 ser ut precis som windows 7?

Jag skrev med det...
Men stänger du av Metro so blir du av med den nya task manager'n och file manager'n.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Roligt att det är så ostabilt att det är något positivt när man lägger in problemlösningar från början.

Lite som om tv tillverkarna skulle skicka med lite bensinpengar så man har råd att åka tillbaks med tv när den pajat.

Word

Visa signatur

Intel E8500 @ 3,7 GHz| BFG GeForce 9800GTX+ OC 512MB DDR3 | ASUS P5E3 iX38 | Corsair TW3X4G1333C9DHX 2x2048MB DDR3 1333MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hnric:

Hur tänker du nu? Man skall ta en kopia av allt på hårddisken, men det skall mindre plats än allt som ligger på disken....?

Det beror på vad han syftade på, men ifall det gäller att återställa installationen till ett tidigare läge är det faktiskt logiskt att "kopian" tar mindre plats är själva installationen. Filsystem som ZFS och Btrfs har en inbyggd snap-shot funktion. Det innebär att "avbildningar" av filers förändringar sparas, vilket självklart tar klart mindre plats än hela installationen. Det listiga är att du faktiskt kan boota till olika gjorda snap-shots.

Nu gäller det här inte Windows, men det är en teknik som redan fungerar i andra OS, och skulle därför inte vara omöjligt för Microsoft att utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det beror på vad han syftade på, men ifall det gäller att återställa installationen till ett tidigare läge är det faktiskt logiskt att "kopian" tar mindre plats är själva installationen. Filsystem som ZFS och Btrfs har en inbyggd snap-shot funktion. Det innebär att "avbildningar" av filers förändringar sparas, vilket självklart tar klart mindre plats än hela installationen. Det listiga är att du faktiskt kan boota till olika gjorda snap-shots.

Nu gäller det här inte Windows, men det är en teknik som redan fungerar i andra OS, och skulle därför inte vara omöjligt för Microsoft att utveckla.

Vad han syftade på torde vara det som efterfrågades, att göra en exakt kopia som tar mindre plats.

Snapshots sparar förändringar, men måste ju ha en grund att utgå ifrån för att kunna återskapa till senaste läget. Med bara förändringarna sparade blir det ju svårt att återskapa filen om man inte vet vad man utgick ifrån. Så första backupen/imagen tar alltid lika mycket plats. Har använts länge inom databaser tex, där täta backuper kan vara rätt vanligt.

Förmodar att dom flesta inte gör timvisa avbildningar av sina system, och med tanke på hur billigt disk är så är det förmodligen mer meck än det är värt att hålla reda på olika fullbackuper och respektive snapshots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Haha ja, kan inte jag få vara förvånad att tekniken att göra sådant som jag beskriver inte finns eller kommit ännu? Vi har juh åstadkommit framsteg med mjukvara och hårdvara som är bra mycket mer häpnadsväckande än det jag beskriver.

Framtidsvisioner är inte eran starka sida....

Hur menar du att det skulle gå till då? Om vi kunde lagra allt på mindre yta skulle vi ju redan göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Med tanke på att Aero fortfarande finns kvar och man får välja vilket man ska använda (poängen där är ju att Windows 8 ska användas på fler enheter än datorer) så har jag svårt att förstå motivationen till din åsikt.

Menar att Microsoft egentligen bara visat dom delar (nästan) med windows 8 som inte är så intressant för många desktopanvändare, man visar mest det som är vettigare för surfplattor, (metro)
I övrigt har man egentligen inte sett mycket nytt, sedan är det metro inspirerande gränssnittet ganska fult, så därav man säger jaha windows 8 och?

Var jag förstod också kommer det vara för datorer och kanske vissa surfplattor, men inte till telefoner då MS har presenterat att det kommer efterföljare till mango, 2 olika versioner.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hnric:

Vad han syftade på torde vara det som efterfrågades, att göra en exakt kopia som tar mindre plats.

Snapshots sparar förändringar, men måste ju ha en grund att utgå ifrån för att kunna återskapa till senaste läget. Med bara förändringarna sparade blir det ju svårt att återskapa filen om man inte vet vad man utgick ifrån. Så första backupen/imagen tar alltid lika mycket plats. Har använts länge inom databaser tex, där täta backuper kan vara rätt vanligt.

Förmodar att dom flesta inte gör timvisa avbildningar av sina system, och med tanke på hur billigt disk är så är det förmodligen mer meck än det är värt att hålla reda på olika fullbackuper och respektive snapshots.

Det är inte så bökigt, utan t o m något som t ex Fedora med Btrfs har satt som en kommande funktion. Självklart betyder inte det att backuper är historia. Så länge det inte gäller hårddisk krascher, och om det finns lite mer tanke bakom datoranvändandet, löser dessa snapshots de flesta problem. Jag vet inte om du förstod vad jag menade med att förändringar sparas, men det betyder att det i praktiken är hela versioner på installationen som sparas. Så om inte hårddisken hängt sig och dött i kabeln finns grunden alltid på plats.

Inget hindrar att det görs gamla hederliga avbilder med kompletterande databackuper. Jag ville bara visa att det finns logik bakom och tillgänglig teknik att ha flera versioner av en installation utan att det tar antalet * installationsstorleken i utrymme.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen ordentlig register-hanterare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Som sagt. En hederlig formatering en gång om året gör att datorn blir som ny igen. Tar backup på mina viktigaste filer med jämna mellanrum. En återställning ersätter inte en nyinstallation. Det är samma oavsett om det är Windows eller Ubuntu man kör. Alltid skönt att få rensat i registret och bara kunna köra in de senaste uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du menar att du enbart tar backup på det oväsentliga, eller har jag missat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör en backup med system avbildning på en nyinstallation av operativsystemet för varje dator jag fixar samt att jag gör lite egna personliga inställningar av explorern och liknande. På min system partition C:\ har jag mitt operativsystem och program vilket är det som försvinner när jag återställer systemet med avbildningen. Går fortare att köra denna än att installera om datorn med skiva.

Alla mina andra filer som media filer, dokument m.m har jag på andra partitioner. Jag gör backup på dessa då och då också men inte med Windows 7 inbyggda backup lösning. Oftast kopierar jag filerna över till en annan dator bara.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Ska bli kul och se vad dom kommit på för "universal idé".

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen, enbart vackrare att titta och klicka/toucha på.
Funktionerna har funnits sedan länge.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Citat:

På inställningsfronten sparas bland annat inställningar för trådlösa nätverk, Bitlocker samt skrivbordsunderlägg och färgtema.

Skönt. Så jobbigt att ändra skrivbordsunderlägg och färgtema efter man gjort en ominstallation

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det ser för simpelt ut? Och bara tråkigt? Fortsätt med Windows 7 utseendet Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepogge:

Bara jag som tycker det ser för simpelt ut? Och bara tråkigt? Fortsätt med Windows 7 utseendet Microsoft!

Simpelt vet jag inte om man ska säga, en funktion i en funktion för att applicera funktion på funktionerna som funktionerar.
Nåt i den stilen känns det som. Ett ej godtyckligt system som skapar bara större barriärer mellan dom som lärde sig dator å moderna användare.

OS tråkigt? du ser ditt OS när du trycker på start sen försvinner den i de dunkla, likväl om du ser film eller surfa.
Så kravet med ett OS som ska flasha med glitter å glamor finns helt enkelt aldrig.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepogge:

Bara jag som tycker det ser för simpelt ut? Och bara tråkigt? Fortsätt med Windows 7 utseendet Microsoft!

Med det är ju Metro utseendet, som man kan välja bort!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Fundera ett tag på många procent av alla Windowsanvändare du tror är klåfingriga personer som kan förstöra OS:et på alla möjliga sätt. Sedan kan du säga till om du fortfarande tycker det är en dålig idé att ha återställningsverktyg.

Visst kan man ganska lätt "förstöra" en Windows-installation genom att göra en massa konstiga saker med den. Till slut är det helt enkelt smidigare och snabbare att installera om allting än att försöka felsöka och reparera. Så kommer det nog alltid att vara om inte Windows tar efter mobil-OS och inte ger vanliga användare su-access alls till sitt operativsystem.

Missköter man inte installationen fungerar den dock bra år efter år. Har kört samma Windows 7-installation på både min laptop och stationära sedan operativet kom ut 2009 och det är inga som helst problem med det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Säg att jag får något virus (ex: badvirus123.exe) :P, jag kan inte hitta det eller/och ta bort det, inte äns med anti-virus mjukvara. Kommer "Refresh your PC" ta bort viruset eller ses badvirus123.exe som en "personlig fil"?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bloopy:

NEJ! Dom kommer hata detta system.
En tekniker som vet vad han gör lägger upp egen kommandolista vid ev "fix-all-disk" variant.

Syftade på de som ger support över mail och telefon.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vad är poängen med ditt resonemang runt Metro? Det är ju uppenbart att gränssnittet är till för tablets och andra touch-baserade enheter medan datoranvändarna i regel kommer köra med Aero. Jag hittar alltså inte poängen med att upprepa att Metro inte är bra till de enheter det inte är anpassat för.

Frågan är ärlig för ingen kan rimligen ha missat att Metro inte är det enda gränssnittet i Win8 vid det här laget.

Har inte följt windows 8 direkt men sist jag kollade (vilket iofs var för ett antal månader sedan) så hade startknappen ersats av något metrojox. Kan ha ändrats men meh. *Careface*

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Samma som du har kunnat göra sedan Windows XP kom ut alltså???

Ja, jag föredrar en lösning där "mina" grejer kan lagras utan att beröras av ominstallationer och dylikt av operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Syftade på de som ger support över mail och telefon.

Nopp, dom som tar imot dator eller far hem till folk.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bloopy:

Nopp, dom som tar imot dator eller far hem till folk.

Lite mer förtydligande, jag syftade på tele/mail support ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Har inte följt windows 8 direkt men sist jag kollade (vilket iofs var för ett antal månader sedan) så hade startknappen ersats av något metrojox. Kan ha ändrats men meh. *Careface*

Det går att ändra i registret i betan och kan kanske bli ännu lättare att ändra i fullversionen. Du behöver nog inte oroa dig för att bli tvungen att använda den startmenyn iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det går att ändra i registret i betan och kan kanske bli ännu lättare att ändra i fullversionen. Du behöver nog inte oroa dig för att bli tvungen att använda den startmenyn iaf.

Mjo jag vet, men jag räknar inte registerhack då de flesta inte har det blekaste om vad ett register ens är. Kommer det inte finnas en vanlig startmeny i desktop versionen som standard kommer w8 att misslyckas brutalt men det lär finnas där när det väl släpps. Bryr mig inte nämnvärt dock som sagt, känns mest som windows 7 med lite meningslösa grejer tillagda. Vad är nytt i windows 8 egentligen?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Lite mer förtydligande, jag syftade på tele/mail support ^^

Klart att dom som har avstånds-support behöver såna verktyg :/ eh nä

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nästan alla bilder jag sett på Windows 8 liknar windows phone 7? coolt