Permalänk
Medlem

Datorn startar ej, för lite ström?

Tjena SweC, bytte mitt msi 770-G45 http://www.msi.com/product/mb/770-G45.html mot ett Asus M4A89GTD PRO http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PRO/ mitt problem är att när jag startar datorn så startar alla fläktar osv men efter några sekunder så försöker den antingen starta om igen eller så kör alla fläktar på lågvarv (de låter mycket lägre än vad de brukar vid uppstart och även vid idle) och ingen bild kommer upp på skärmen.

Har tagit ut båda grafikkorten och testat att bara köra med vardera vilket har fungerat så det verkar inte vara moderkortet som strular. Istället misstänker jag att datorn helt enkelt får för lite ström vilket för mig är lite konstigt då jag endast bytt moderkort som är ganska lika men jag är medveten om att Asus moderkortet drar mer ström men trodde inte det var så mycket så att nätagget inte pallar det hela.

Har planer på att överclocka prollen till 3.8GHz samt kanske även byta minnena till 2x4GB så jag skulle behöva tips på passande nätagg för att klara dem specsen, behöver inte klara mer än det så behöver inte tips på 1000W eller liknande. ^^

Specs:

AMD Phenom II 955 BE 3.2GHz
Asus EAH5770 + Sapphire Vapor-X HD5770 i CF
Western Digital Caviar Black 750GB 7200rpm
2x2GB Corsair XMS3 PC3-10666 1333MHz
OCZ ModXStrean PRO 600W

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

njaa 600W är väl riktigt på smärtgränsen?..borde väl ändå klara det tycker jag hmm..
vänta på mer åsikter som faktiskt kan hjälpa dig!^^

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Jag får runt min på ett snart 6år gammalt 500w nätagg, så ström borde den få.
(dator i sign)

Edit: såg att du körde CF, då blir det väll lite mer på gränsen kanske.

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Permalänk
Hedersmedlem

Det behöver inte alls vara nätagget men OCZ ModXstream är ingen speciellt bra serie och presterade enbart ok, även som nytt. Bl a hade de problem med effekter nära max, speciellt i en varm låda. Eftersom det är byggt med budgetkomponenter åldras det snabbare än det annars hade gjort och tappar då ännu mer i effekt.

Har du kontrollerat det vanliga såsom distanser och kablar, speciellt om du använder adaptrar (vilket man helst inte ska)?

HardOCPs första testex av 750W dog vid fullast, men de fick ett nytt som var tvunget att testas i lägre temperatur enligt OCZ, då överlevde det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xenoz:

njaa 600W är väl riktigt på smärtgränsen?

Ehum, systemet drar troligtvis 300W vid maxload...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Ehum, systemet drar troligtvis 300W vid maxload...

Räcker knappast med dubbla grafikkort som trådskaparen skriver om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MultiMan:

Räcker knappast med dubbla grafikkort som trådskaparen skriver om.

Ah det stod i texten men inte i uppradningen av komponenter. Då landar vi på 400W vid maxload istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa skärmutgången på det andra kortet. Kanske det andra väljs primärt av moderkortet. I övrigt uppdatera bios och kolla bland biosinställningarna.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det behöver inte alls vara nätagget men OCZ ModXstream är ingen speciellt bra serie och presterade enbart ok, även som nytt. Bl a hade de problem med effekter nära max, speciellt i en varm låda. Eftersom det är byggt med budgetkomponenter åldras det snabbare än det annars hade gjort och tappar då ännu mer i effekt.

Har du kontrollerat det vanliga såsom distanser och kablar, speciellt om du använder adaptrar (vilket man helst inte ska)?

HardOCPs första testex av 750W dog vid fullast, men de fick ett nytt som var tvunget att testas i lägre temperatur enligt OCZ, då överlevde det.

Ja, har kollat allt och den startade ju upp när jag bara hade ett grafikkort i och jag kopplade sedan in kabeln till det andra kortet när jag satte in det.

Skrivet av twit:

Ah det stod i texten men inte i uppradningen av komponenter. Då landar vi på 400W vid maxload istället.

Inte att dem var i CF men båda korten stod med, har dock uppdaterat specsen och skrivit till CF. 400W låter väldigt lite i mina öron för de komponenter jag har.

Skrivet av shaglord:

Testa skärmutgången på det andra kortet. Kanske det andra väljs primärt av moderkortet. I övrigt uppdatera bios och kolla bland biosinställningarna.

/s

Lite svårt att komma in i bios när datorn inte startar upp ordendligt....

EDIT: Kan iofs ta ut ett kort och ta mig in i bios. Återkommer med resultatet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av trolljägaren:

400W låter väldigt lite i mina öron för de komponenter jag har.

130W AMD Phenom II 955 BE 3.2GHz
210W Asus EAH5770 + Sapphire Vapor-X HD5770 i CF
10W Western Digital Caviar Black 750GB 7200rpm
15W 2x2GB Corsair XMS3 PC3-10666 1333MHz
35W mobo, fläktar
-------
400W

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

130W AMD Phenom II 955 BE 3.2GHz
210W Asus EAH5770 + Sapphire Vapor-X HD5770 i CF
10W Western Digital Caviar Black 750GB 7200rpm
15W 2x2GB Corsair XMS3 PC3-10666 1333MHz
35W mobo, fläktar
-------
400W

Så ifall systemet har tillräckligt med ström vad kan i så fall vara problemet? Kan ju såklart gå tillbaka till mitt gamla moderkort men jag vill hellre få det att funka med det nya kortet.

Permalänk
Medlem

Ram minnet är inte otänkbar felkälla, till och med ganska sannolik
Dra ur en sticka i taget och testa starta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Och som sagt, det relativt lågkvalitativa modxstream. Är det 2-3 år ser jag det som en tänkbar kandidat, speciellt om det använts mycket och gått varmt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Och som sagt, det relativt lågkvalitativa modxstream. Är det 2-3 år ser jag det som en tänkbar kandidat, speciellt om det använts mycket och gått varmt.

Förlåt TS för att jag lånar tråden lite..men Multi jag har kollat på forumet och jag har sett dig på många poster
och din kunskap är enorm.. så därför måste jag fråga..jag ska nämligen köpa en ny dator.. i maj..för ungefär 15tusen

och när det gäller nättagg vad är det man ska kolla på och hur vet man att det håller och att det är "bra" förutsatt att man inte får ett
måndagsexemplar?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Tjena SweC, bytte mitt msi 770-G45 http://www.msi.com/product/mb/770-G45.html mot ett Asus M4A89GTD PRO http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PRO/ mitt problem är att när jag startar datorn så startar alla fläktar osv men efter några sekunder så försöker den antingen starta om igen eller så kör alla fläktar på lågvarv (de låter mycket lägre än vad de brukar vid uppstart och även vid idle) och ingen bild kommer upp på skärmen.

Har tagit ut båda grafikkorten och testat att bara köra med vardera vilket har fungerat så det verkar inte vara moderkortet som strular. Istället misstänker jag att datorn helt enkelt får för lite ström vilket för mig är lite konstigt då jag endast bytt moderkort som är ganska lika men jag är medveten om att Asus moderkortet drar mer ström men trodde inte det var så mycket så att nätagget inte pallar det hela.

Har planer på att överclocka prollen till 3.8GHz samt kanske även byta minnena till 2x4GB så jag skulle behöva tips på passande nätagg för att klara dem specsen, behöver inte klara mer än det så behöver inte tips på 1000W eller liknande. ^^

Specs:

AMD Phenom II 955 BE 3.2GHz
Asus EAH5770 + Sapphire Vapor-X HD5770 i CF
Western Digital Caviar Black 750GB 7200rpm
2x2GB Corsair XMS3 PC3-10666 1333MHz
OCZ ModXStrean PRO 600W

Tacksam för svar!

testa att ta ur ett grafikkort och minne (troligast att minnet har pajat (har ett par minnen hemma som gör samma sak alla fläktar snurrar osv men inget händer så det är minnena testa och byt emellar och ha endast ett i och se om den startar)

det som händer är nog att den hittar minnet (känner av att det sitter nått minne där) men kan inte läsa innan det blir fel pga trasigt minne och står kvar och buffrar och försöker att hitta storleken på minnet men den lyckas inte därför startas den inte.

ganska simpel lösning på ditt problem det är ett minne som felar

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Förlåt TS för att jag lånar tråden lite..men Multi jag har kollat på forumet och jag har sett dig på många poster
och din kunskap är enorm.. så därför måste jag fråga..jag ska nämligen köpa en ny dator.. i maj..för ungefär 15tusen

och när det gäller nättagg vad är det man ska kolla på och hur vet man att det håller och att det är "bra" förutsatt att man inte får ett
måndagsexemplar?

det beror på vilka komponenter du ska ha i datorn om det är amds strömkrävande bullldozer (8 kärniga modellen som exempel och sen hd 6950 så skadar det inte med att ha 200 till 400 W extra dvs 600W och uppåt) och då är det om nätagget är 80 plus standard eller bättre

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ram minnet är inte otänkbar felkälla, till och med ganska sannolik
Dra ur en sticka i taget och testa starta

Har testat att köra med både 1 sticka och även köra i de svarta dimm slotsen, inget hjälpte.

Skrivet av MultiMan:

Och som sagt, det relativt lågkvalitativa modxstream. Är det 2-3 år ser jag det som en tänkbar kandidat, speciellt om det använts mycket och gått varmt.

Köpte in nätagget sommaren 2010 så det låter något osannolikt då jag använde nätagget tidigare idag med samtliga komponenter fast allt satt på 770-G45 kortet. Och om allt drar bara 400W så låter det väldigt konstigt att det nya moderkortet skulle dra 200W. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testa att ta ur ett grafikkort och minne (troligast att minnet har pajat (har ett par minnen hemma som gör samma sak alla fläktar snurrar osv men inget händer så det är minnena testa och byt emellar och ha endast ett i och se om den startar)

det som händer är nog att den hittar minnet (känner av att det sitter nått minne där) men kan inte läsa innan det blir fel pga trasigt minne och står kvar och buffrar och försöker att hitta storleken på minnet men den lyckas inte därför startas den inte.

ganska simpel lösning på ditt problem det är ett minne som felar

Högst otroligt då de fungerade för bara några timmar sedan när de satt på det gamla moderkortet med samma komponenter, jag kan som sagt starta datorn med 1 grafikkort men när båda är i (oavsett om de är kopplade i CF eller ej) så startar inte datorn.

Permalänk
Medlem

Här är en film på hur uppstarten går till: http://www.myupload.dk/showfile/1ISOQsD.MOV notera att det kan verka som att den startar någolunda ordentligt iom att fläktarna går igång men de låter mycket mindre än vad de brukar göra.

Permalänk
Medlem

Stängde av GPU boost i BIOS och nu fungerar allt, ska installera windows så får vi se hur det går!

EDIT: Problemet löst se senaste posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Förlåt TS för att jag lånar tråden lite..men Multi jag har kollat på forumet och jag har sett dig på många poster
och din kunskap är enorm.. så därför måste jag fråga..jag ska nämligen köpa en ny dator.. i maj..för ungefär 15tusen

och när det gäller nättagg vad är det man ska kolla på och hur vet man att det håller och att det är "bra" förutsatt att man inte får ett
måndagsexemplar?

Du får mycket agg för pengarna om du kör xfx bästa kondningar och seasconic plattform finns även modulära. Vill du ha ett lite lyxigare nätagg titta på Corsar ax serie

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Tjena SweC, bytte mitt msi 770-G45 http://www.msi.com/product/mb/770-G45.html mot ett Asus M4A89GTD PRO http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PRO/ mitt problem är att när jag startar datorn så startar alla fläktar osv men efter några sekunder så försöker den antingen starta om igen eller så kör alla fläktar på lågvarv (de låter mycket lägre än vad de brukar vid uppstart och även vid idle) och ingen bild kommer upp på skärmen.

Har tagit ut båda grafikkorten och testat att bara köra med vardera vilket har fungerat så det verkar inte vara moderkortet som strular. Istället misstänker jag att datorn helt enkelt får för lite ström vilket för mig är lite konstigt då jag endast bytt moderkort som är ganska lika men jag är medveten om att Asus moderkortet drar mer ström men trodde inte det var så mycket så att nätagget inte pallar det hela.

Har planer på att överclocka prollen till 3.8GHz samt kanske även byta minnena till 2x4GB så jag skulle behöva tips på passande nätagg för att klara dem specsen, behöver inte klara mer än det så behöver inte tips på 1000W eller liknande. ^^

Specs:

AMD Phenom II 955 BE 3.2GHz
Asus EAH5770 + Sapphire Vapor-X HD5770 i CF
Western Digital Caviar Black 750GB 7200rpm
2x2GB Corsair XMS3 PC3-10666 1333MHz
OCZ ModXStrean PRO 600W

Tacksam för svar!

Detta du beskriver är exakt samma problem som jag hade när jag bytade minne i min egen dator. Gick från Kingston 4GB set gammalt som krävde mycket volt till ett som krävde lägre. Öppnade min dator tog ut det gamla stoppade i det nya, startade datorn och alla fläktar gick igång precis som den starta, men svart bild, och precis som du säger så verkade det precis som den startade om, då fläktarna gick ner på lågvärv när det försökte starta om igen. Enda lösningen för mig var att ta ut det gamla minnet och sätta i en sticka av det gamla för att sen totalt återställa bios. Därefter funkade det att starta upp med det nya minnet.

Men då du inte har köpt nytt minne utan bara nytt moderkort tycker jag att det verkar mycket konstigt att problemet skulle vara det samma, men syntomen är identiska.

Såg att du hade löst det! Gött!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xenoz:

Förlåt TS för att jag lånar tråden lite..men Multi jag har kollat på forumet och jag har sett dig på många poster
och din kunskap är enorm.. så därför måste jag fråga..jag ska nämligen köpa en ny dator.. i maj..för ungefär 15tusen

och när det gäller nättagg vad är det man ska kolla på och hur vet man att det håller och att det är "bra" förutsatt att man inte får ett
måndagsexemplar?

Många år av eget testande/undersökande och läsande av utförliga tester på internet. Tester som öppnar upp och går igenom nätaggen, använder oscilloskop och kör i hotbox, t ex HardOCP och några till. Stryk allt som inte använder oscilloskop eftersom som vanlig voltmeter/multimeter inte duger alls för att testa nätagg grundligt. Testning är hotbox är väldigt viktigt eftersom det simulerar verklig användning i en låda när man spelar. Verkningsgraden och livslängden sjunker med ökad temperatur och det kan skilja mycket.

Väljer man ett nätagg med bra konstruktion som (enbart några exempel) de flesta CWT, alla Seasonic (min favorit) och varför inte FSP så hänger det mesta faktiskt på kondensatorkvaliteten och där har FSP alltid utmärkt sig med sämre kvalitet, därför köper jag normalt sett aldrig dessa (gäller även deras Aurum-serie). FSP är dock ett bra köp om ens budget är nära nollpunkten, de lyckas bygga bättre än de flesta andra i lågpristräsket. Deras 80+gold-agg för relativa småpengar är dock ett intressant alternativ om man är medveten om att man delvis får vad man betalar för.

Kondensatorerna fungerar som filter och utjämnare i strömmen och när de åldras och blir dåliga börjar nätaggen rippla, dvs skicka ut annat än ren likström. Det tar datordelarna skada av och måste därför undvikas så långt det går.

Även om exempelvis FSP kan hålla igång rätt länge trots sina sämre kondensatorer (bra konstruktion) kommer det att rippla mer när det åldras och livslängden på hela burken påverkas. Alla tester körs på NYA agg och där fungerar de flesta bra, bara det rena skräpet går sönder där. Den viktigaste skillnaden uppstår efter några år, men då testar ingen, därför måste man använda sunda förnuftet och köpa kvalitet.

Varför snålar då en del in på kondensatorerna? Enkelt uttryckt, därför att det går. Som helt nya fungerar billigaste Kina-kondingarna nästan samma som Japan och därför kan testade agg se bra ut vid leverans, historien blir oftast en helt annan efter ett tag. Ett nätagg innehåller många och dyra kondingar, därför kan de spara in en hel del genom att snåla här.
Det går inte att sätta in skittransistorer eller diodbryggor eftersom de skulle brinna direkt vid ett fullasttest, även som nytt = dålig publicitet.
Det finns givetvis även nätagg där allt är extrembudget, men de brinner också som facklor i testerna. Gamla klassiker är Ace, Powmax, Deer, Solytech m fl. En del av dessa använder inte ens diodbryggor utan kör på lösa dioder nerstuckna i kretskortet.

Jämför t ex (min hackkyckling ) Corsair CXv2 (billigaste CWT) med XFX Core (billig Seasonic). Skiljer under hundralappen i pris. Vad ger dig den hundralappen? Jo, betydligt bättre kondensatorkvalitet (100% 105C japansk kvalitet) i XFX, bättre fläkt (kullagrad kontra glidlagrad), bättre kylning (CXv2 saknar kylfläns på diodbryggan som likriktar all ingående ström), 5 års garanti på XFX mot 3 (tidigare 2) för CXv2, högre verkningsgrad (XFX bronze mot 80+, CXv1 klarade inte ens 80+). Är det något som CXv2 är bättre på? Ja det har något bättre spänningsreglering över olika belastningar (varierar lite mindre), men Seasonicen är tillräckligt bra ändå.

Något man måste vara extra uppmärksam på är när tillverkare behåller produktnamnet på serien men helt ändrar tillverkare. Exempelvis gamla Cooler Master GX var ren skit, tillverkad av Seventeam. För några månader sedan bytte de till Enhance och de nätaggen verkar bättre (men fortfarande budget). Har dock inte läst några tester, men Enhance gör normalt sett bra grejer.

Detta får räcka för nu, lämnar med en mycket användbar länk för alla som vill gräva djupare i nätaggsmyllan: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page541.htm

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Många år av eget testande/undersökande och läsande av utförliga tester på internet. Tester som öppnar upp och går igenom nätaggen, använder oscilloskop och kör i hotbox, t ex HardOCP och några till. Stryk allt som inte använder oscilloskop eftersom som vanlig voltmeter/multimeter inte duger alls för att testa nätagg grundligt. Testning är hotbox är väldigt viktigt eftersom det simulerar verklig användning i en låda när man spelar. Verkningsgraden och livslängden sjunker med ökad temperatur och det kan skilja mycket.

Väljer man ett nätagg med bra konstruktion som (enbart några exempel) de flesta CWT, alla Seasonic (min favorit) och varför inte FSP så hänger det mesta faktiskt på kondensatorkvaliteten och där har FSP alltid utmärkt sig med sämre kvalitet, därför köper jag normalt sett aldrig dessa (gäller även deras Aurum-serie). FSP är dock ett bra köp om ens budget är nära nollpunkten, de lyckas bygga bättre än de flesta andra i lågpristräsket. Deras 80+gold-agg för relativa småpengar är dock ett intressant alternativ om man är medveten om att man delvis får vad man betalar för.

Kondensatorerna fungerar som filter och utjämnare i strömmen och när de åldras och blir dåliga börjar nätaggen rippla, dvs skicka ut annat än ren likström. Det tar datordelarna skada av och måste därför undvikas så långt det går.

Även om exempelvis FSP kan hålla igång rätt länge trots sina sämre kondensatorer (bra konstruktion) kommer det att rippla mer när det åldras och livslängden på hela burken påverkas. Alla tester körs på NYA agg och där fungerar de flesta bra, bara det rena skräpet går sönder där. Den viktigaste skillnaden uppstår efter några år, men då testar ingen, därför måste man använda sunda förnuftet och köpa kvalitet.

Varför snålar då en del in på kondensatorerna? Enkelt uttryckt, därför att det går. Som helt nya fungerar billigaste Kina-kondingarna nästan samma som Japan och därför kan testade agg se bra ut vid leverans, historien blir oftast en helt annan efter ett tag. Ett nätagg innehåller många och dyra kondingar, därför kan de spara in en hel del genom att snåla här.
Det går inte att sätta in skittransistorer eller diodbryggor eftersom de skulle brinna direkt vid ett fullasttest, även som nytt = dålig publicitet.
Det finns givetvis även nätagg där allt är extrembudget, men de brinner också som facklor i testerna. Gamla klassiker är Ace, Powmax, Deer, Solytech m fl. En del av dessa använder inte ens diodbryggor utan kör på lösa dioder nerstuckna i kretskortet.

Jämför t ex (min hackkyckling ) Corsair CXv2 (billigaste CWT) med XFX Core (billig Seasonic). Skiljer under hundralappen i pris. Vad ger dig den hundralappen? Jo, betydligt bättre kondensatorkvalitet (100% 105C japansk kvalitet) i XFX, bättre fläkt (kullagrad kontra glidlagrad), bättre kylning (CXv2 saknar kylfläns på diodbryggan som likriktar all ingående ström), 5 års garanti på XFX mot 3 (tidigare 2) för CXv2, högre verkningsgrad (XFX bronze mot 80+, CXv1 klarade inte ens 80+). Är det något som CXv2 är bättre på? Ja det har något bättre spänningsreglering över olika belastningar (varierar lite mindre), men Seasonicen är tillräckligt bra ändå.

Något man måste vara extra uppmärksam på är när tillverkare behåller produktnamnet på serien men helt ändrar tillverkare. Exempelvis gamla Cooler Master GX var ren skit, tillverkad av Seventeam. För några månader sedan bytte de till Enhance och de nätaggen verkar bättre (men fortfarande budget). Har dock inte läst några tester, men Enhance gör normalt sett bra grejer.

Detta får räcka för nu, lämnar med en mycket användbar länk för alla som vill gräva djupare i nätaggsmyllan: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page541.htm

Härligt hoppas många läser detta nu och tar till sig:P XFX 550w kostar cirka 550kr som innehåller högkvalite och cx 600w sämre kondningar och cwt 550 valet borde vara självklart här! Men alldelles för många som tyvär inte lärt sig det här än:/

Tack vare sweclockers och multiman främst har jag lärt mig en del nu. Har även för mig det var du som sa att teapo kondningar inte sväller isf borde du redigera för man bör om man kan lysa in i nätagget när man dammar datorn för att försöka se hur kondningar ser ut och riva ut det direkt om de ser dåliga ut. Fsp har jag för mig gärna kör teapo så därför vill man helst undvika det.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Härligt hoppas många läser detta nu och tar till sig:P XFX 550w kostar cirka 550kr som innehåller högkvalite och cx 600w sämre kondningar och cwt 550 valet borde vara självklart här! Men alldelles för många som tyvär inte lärt sig det här än:/

Tack vare sweclockers och multiman främst har jag lärt mig en del nu. Har även för mig det var du som sa att teapo kondningar inte sväller isf borde du redigera för man bör om man kan lysa in i nätagget när man dammar datorn för att försöka se hur kondningar ser ut och riva ut det direkt om de ser dåliga ut. Fsp har jag för mig gärna kör teapo så därför vill man helst undvika det.

Tack.

Teapo tillhör den bra skaran idag och iaf i 105C-varianterna tillhör de bättre idag. Var svårare att säga i början, men tiden har visat att de är rätt ok, iaf i nätagg. Om de är lika bra som sina japanska kusiner låter jag vara osagt, troligen inte. Kan inte direkt minnas ett nätagg där trasiga Teapo varit felorsaken, varken på primären eller sekundären. C(r)apxon som hittades i FSP 650W gold-agget är däremot mycket sämre. Det jag minns jag skrivit är Ost som jag vet flera exempel i nätagg där de gått långt utanför sina värden men ändå sett helt perfekta ut.

Rekommendationen med 100% japanskt gäller dock fortfarande, det är ett säkert kort. Allra varmast klappar hjärtat för Rubycon, om de verkligen är bäst överlag vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tack.

Teapo tillhör den bra skaran idag och iaf i 105C-varianterna tillhör de bättre idag. Var svårare att säga i början, men tiden har visat att de är rätt ok, iaf i nätagg. Om de är lika bra som sina japanska kusiner låter jag vara osagt, troligen inte. Kan inte direkt minnas ett nätagg där trasiga Teapo varit felorsaken, varken på primären eller sekundären. C(r)apxon som hittades i FSP 650W gold-agget är däremot mycket sämre. Det jag minns jag skrivit är Ost som jag vet flera exempel i nätagg där de gått långt utanför sina värden men ändå sett helt perfekta ut.

Rekommendationen med 100% japanskt gäller dock fortfarande, det är ett säkert kort. Allra varmast klappar hjärtat för Rubycon, om de verkligen är bäst överlag vet jag faktiskt inte.

Visst var det ost som satt i gamla corsair cx 400w? Har ett i htpc nämligen men den rullar max 1 dag i veckan.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Visst var det ost som satt i gamla corsair cx 400w? Har ett i htpc nämligen men den rullar max 1 dag i veckan.

De har nog förekommit i CX400 (minns inte nu ), men jag har inte sett något dåligt sådant pga det. Däremot gamla Antec Earthwatts hade dem och troligen pga sämre kylning kunde bli dåliga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har ej löst problemet utan hade bara failat hårt. Hade båda korten i pci-e slotsen men det ena hade inte ström, trodde därför att allt fungerade vilket det inte gjorde såklart. Vet därför fortfarande inte varför det inte fungerar, är det moderkortet som är trasigt möjligtvis?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trolljägaren:

Har ej löst problemet utan hade bara failat hårt. Hade båda korten i pci-e slotsen men det ena hade inte ström, trodde därför att allt fungerade vilket det inte gjorde såklart. Vet därför fortfarande inte varför det inte fungerar, är det moderkortet som är trasigt möjligtvis?

Hur då? Kort eller slot? Låter väldigt skumt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vettefan men nu fungerar allt, testade att koppla in skärmen till sapphire kortet och nu fungerar allt. Är nästan säker på att jag testade det förut men å andra sidan så installerade jag windows och trodde att båda grafikkorten hade ström. ^^ Hade sovit rätt lite i veckan så det var nog felet med det hela!

Tack för all hjälp hur som helst.