Permalänk

Steelseries 6gv2, trög mellanslag

Hej.

Köpte 6gv2 för en vecka sedan och mellanslag har börjat bli lite trög. Jag vet inte om det beror på att jag föredrar att trycka till vänster på mellanslag istället för på mitten. Knappen registreras, men den är typ halvvägs nedtryckt redan pga att jag tryckt för mycket på vänster sida. Öppnar jag så ser jag att det bara är en switch i mitten och en varsin stödstålpe på varsin sida om den.
Jag vet inte om man ska smörja den med något, men just nu är den trög och jag behöver bara snudda mellanslag så registreras den.

Tips?

Försökte även googla om fler hade problemet men verkar inte så :S

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det verkar nästan som om en dålig batch av den här versionen letat sig ut i butikerna. Jag köpte ett från Inet 29/11 och min mellanslagstangent har dött helt. Den återfjädras inte längre och jag har fått plocka bort tangenten och pricka switchen för att skriva.

Det konstiga är att det är sparsamt använt och inte utsatt för våld. Jag har mestadels skrivit på det och spelat sammanlagt kanske 10 timmar. Gjort en returförfrågan hos inet och vi får se vad dom säger.

Men för att svara på din fråga så läste jag om att flera haft samma problem som du och de rekommenderas att smörja det försiktigt.
Här finns en tråd där problemet diskuteras. Kolla typ halvvägs ner på den sidan.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd, börjar få samma problem själv. ><

Visa signatur

i5 3750k @ 4,2 GHz - Noctua NH-U12P SE2 | ASUS P8Z68-V Pro/gen3 | 2 x 8192 MB G-skill DDR3 | ASUS HD7970 3GB - Accelero Xtreme 7970 | Intel 520 120GB SSD Samsung 500GB+750GB+1500GB hdd | Antec p180 | HPw2207

Permalänk
Medlem

Min (från ganska länge sen) hade trögt och gnissligt mellanslag. Blev att skicka tillbaka och köpte mig en MS Sidewinder X4 istället

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaka mitt ex för den gnisslade och var trög just för mellanslagsknappen

Permalänk
Skrivet av tannee:

Skickade tillbaka mitt ex för den gnisslade och var trög just för mellanslagsknappen

Jaså. Jag tror inte att jag orkar med det. Men var det bättre det du fick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jaså. Jag tror inte att jag orkar med det. Men var det bättre det du fick?

jodå de sluta gnissla men knapparna är utnötta efter 1timme

Permalänk
Skrivet av tannee:

jodå de sluta gnissla men knapparna är utnötta efter 1timme

Utnötta? Menar du tröga?

Jag märkte att WASD och F blev mörkare på bara några timmar. De är inte alls vita längre. Men det är alla andra knappar.

Permalänk

Provar en bump. Ska man lämna tillbaka det? Vänster sida av mellanslag är väldigt trög. Har försökt smörja utan gramgång

Permalänk
Medlem

Yes, dags för ett returärende IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

När man läser sånt här är man rätt nöjd över att ha köpt Qpad MK-50 för samma peng på inet

Permalänk

Men frågan är ju om det är fel på just mitt eller alla.

Ni med 6G v2, om ni trycker längst ut till vänster på mellanslag, går den ner trögare där då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Ni med 6G v2, om ni trycker längst ut till vänster på mellanslag, går den ner trögare där då?

Ja, samt att det gnisslar när man tycker på vänster sida. Vilket man oftast gör när man spelar.
Har haft mitt ett par veckor, riktigt irriterande ! =E

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av tannee:

Skrivet av Svj0hn:

Min (från ganska länge sen) hade trögt och gnissligt mellanslag. Blev att skicka tillbaka och köpte mig en MS Sidewinder X4 istället

Skrivet av Roger W:

Yes, dags för ett returärende IMHO.

Skrivet av M4D4SS:

Hej!
Har själv ett likadant tangentbord som jag köpte runt november/december och som jag inte har använt så mycket. Jag upplever att mellanslag är riktigt sunkigt och ingen studs alls i jämfört med alla andra knappar. Verkar som om mellanslaget inte vill åka upp efter att man tryckt på det. Gjorde ni alla en retur och måste man betala något för att returnera/få utbytt? Köpte från Inet.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Hej!
Har själv ett likadant tangentbord som jag köpte runt november/december och som jag inte har använt så mycket. Jag upplever att mellanslag är riktigt sunkigt och ingen studs alls i jämfört med alla andra knappar. Verkar som om mellanslaget inte vill åka upp efter att man tryckt på det. Gjorde ni alla en retur och måste man betala något för att returnera/få utbytt? Köpte från Inet.

Jag gjorde min retur, fick tillbaka alla pengar minus frakten (gick back någon hundring, men det klandrar jag inte Inet för). Hade samma upplevelse av mellanslaget.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Svj0hn:

Jag gjorde min retur, fick tillbaka alla pengar minus frakten (gick back någon hundring, men det klandrar jag inte Inet för). Hade samma upplevelse av mellanslaget.

Okej, men är det alltid köparen som ska betala frakten tillbaka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Okej, men är det alltid köparen som ska betala frakten tillbaka?

Inte alls säker (så läs gärna själv på Inet om villkoren), men tror man får göra det när man vill ha pengarna tillbaka (kan finnas undantag, t.ex om det finns ett tydligt fabrikationsfel på produkten).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Svj0hn:

Inte alls säker (så läs gärna själv på Inet om villkoren), men tror man får göra det när man vill ha pengarna tillbaka (kan finnas undantag, t.ex om det finns ett tydligt fabrikationsfel på produkten).

Okej, har fått bekräftelse att skicka tillbaka varan nu men gick du tillväga för att skicka tillbaka? Jag har originalkartongen till tangentbordet kvar. Behövs det ytterligare kartonger och vad gick frakten på för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Okej, har fått bekräftelse att skicka tillbaka varan nu men gick du tillväga för att skicka tillbaka? Jag har originalkartongen till tangentbordet kvar. Behövs det ytterligare kartonger och vad gick frakten på för dig?

Jag packade ner den i samma kartong (alltså inte steelseries-lådan utan wellpappen) som dom skickade den i och returnerade. Tror det blev en hundring fram och tillbaka eller liknande, jag var mest bara glad att bli av med skiten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv skickat tillbaka ett Steelseries 6gv2 av samma anledning, fast för mig gick det så långt att den ibland fastnade helt. Jag gjorde en reklamation på Inet och fick skriva ut en gratis fraktsedel så jag kunde skicka tillbaka den. Har nu fått ett nytt av samma märke, men mellanslagstangenten verkar fortfarande ha rätt dålig "studs" fortfarande. Får se om samma sak händer igen.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt Zowie Celeritas; mellanslagstangenten och vissa andra tangenter fastnade halvägs upp. Envis som man var så motionerade jag upp de krånglande tangenterna genom att sätta lite skumgummi under tangenterna (för att hjälpa till att trycka upp den hela vägen) och sedan var det bara att nöta ett par minuter per tangent. Däremot så hade inget gnissel. Inte än i alla fall.

Nu säger jag inte att andras krånglande tangentbord också är så lätt avhjälpta, men det kan vara värt att pröva innan man skickar tillbaka grejorna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Mellanslag på mitt 6gv2 är lika lätt oberoende på var på knappen jag trycker. Så det är inte samma problem för mig, har haft det sedan september förra året.

Permalänk
Medlem

Funderingar kring mellanslag

Lånar tråden lite.

Jag köpte mitt 6GV2 idag och är såhär långt nöjd. Jag har inget minne av hur mellanslag lät för några timmar sen, men sen jag fick nys av den här tråden har jag börjat reagera mycket på vilket konstigt ljud tangenten gör ifrån sig. Gjorde en video för att illustrera.

http://watch?v=TnpNku_PpdM

(Hade nyss varit ute med hunden, så hade röda fingrar p.g.a. kylan x) Om ni hör bankande i bakgrunden så är det hunden som äter)

Hör ni hur tillplattat det låter? Jag stör mig lite på detta då själva rytmen blir så hackig när man skriver. Beror detta på att brytaren sitter i mitten? Hoppas det inte blir värre. Är det såhär för er också?

Permalänk

Har ett 6gv2 och min space knapp fastnar nere i om man trycker för hårt på den, inget du har märkat av?

Annars så, pröva att plocka av space och en annan knapp och lyssna på ljudskillnaderna i just bara switcharna. Space sitter ju för överigt fast på 3 ställen jämfört med de andra knapparna
Annars är det väll inget du boorde störa dig på? Låter nästan skönt x)

Permalänk
Medlem

Har också ett 6gv2 (från april nån gång förra året) och har själv inte detta problem då space åker ner likadant exakt vart man än trycker ner det.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 32 GB 3600 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Skrivet av Houjja:

Har själv skickat tillbaka ett Steelseries 6gv2 av samma anledning, fast för mig gick det så långt att den ibland fastnade helt. Jag gjorde en reklamation på Inet och fick skriva ut en gratis fraktsedel så jag kunde skicka tillbaka den. Har nu fått ett nytt av samma märke, men mellanslagstangenten verkar fortfarande ha rätt dålig "studs" fortfarande. Får se om samma sak händer igen.

Har själv fått tillstånd att skicka tillbaka men hur slår man in varan? Räcker det med originalkartongen till tangentbordet? Har nämligen bara den kvar. :S

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av M4D4SS:

Hej.

Köpte 6gv2 för en vecka sedan och mellanslag har börjat bli lite trög. Jag vet inte om det beror på att jag föredrar att trycka till vänster på mellanslag istället för på mitten. Knappen registreras, men den är typ halvvägs nedtryckt redan pga att jag tryckt för mycket på vänster sida. Öppnar jag så ser jag att det bara är en switch i mitten och en varsin stödstålpe på varsin sida om den.
Jag vet inte om man ska smörja den med något, men just nu är den trög och jag behöver bara snudda mellanslag så registreras den.

Tips?

Försökte även googla om fler hade problemet men verkar inte så :S

Tacksam för svar!

Hade samma sak , steelseries 6gv2 suger i min mening. Köpte ett qpad mx85 och har aldrig varit nöjdare.

Mellanslag fastnade när jag spelade BF3 så jag skickade tillbaka det till inet. Plus att färgen verkar försvinna och detta efter en kvälls tester. Sjukt.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

Hade samma sak , steelseries 6gv2 suger i min mening. Köpte ett qpad mx85 och har aldrig varit nöjdare.

Mellanslag fastnade när jag spelade BF3 så jag skickade tillbaka det till inet. Plus att färgen verkar försvinna och detta efter en kvälls tester. Sjukt.

Vad använde du för emballage när du skicka tillbaka tangentbordet? Jag har bara tangentbordskartongen kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Har själv fått tillstånd att skicka tillbaka men hur slår man in varan? Räcker det med originalkartongen till tangentbordet? Har nämligen bara den kvar. :S

Jag skickade bara in den i originalkartongen med fraktsedeln ordentligt fasttejpad, det gick bra. Bara att se till så att allt som kan vikas upp är fasttejpat.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem och det är oftast för att mellanslagstangenten är lite böjd.

Skicka ett mejl till SteelSeries support så skickar det en ny spacebar till dig. De gjorde det för mig, samt, om du har lite knappar som har fått reducerad synlighet kan du passa på och fråga om det också.

Annars lite andra alternativ kan du hitta här, jag hade som sagt, problem med själva spacebaren, inte brytaren.

Edit: La till video.