Har blivit lurad Defekt HD 5970!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jack_da_ripper:

Ett förtydligande, Jag har endast 1st hd 5970! Som inte vill fungera.

Nu vet jag inte hur gammal personen är men en ide kan vara att ringa hans föräldre/fru/whatever. Har du hans adress kan du söka på adressen på http://www.ratsit.se/BC/SearchPerson.aspx då ser du alla som bor på samma adress. Sen letar du upp telefonnumren vha www.eniro.se Mycket effektivt ifall hans familj har lite vett kvar.......... Du måste dock vara 100% säker att kortet redan var defekt när du fick det.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Det är därför man köper saker "in person". Sålde mina gamla 5850's och mina tre 24" skärmar. Mitt krav var att han köpte de på plats hos mig så jag fick visa i min dator att allt funkade som det skulle och att skärmarna inte hade döda pixlar. Iofs hade jag bara kvar två kartonger till skärmarna, så det hade blivit svårt att skicka hur som helst.

Visade, skruvade ut, hjälpte till att skruva in. Done deal... båda nöjda och glada

Dock lider jag med TS om det han säger är sant... måste suga nå otroligt

Permalänk

jag tycker att DU ts ska försöka gå igång kortet. finns fler olika saker som kan spöka, på vilket sätt "fungerar" det inte när du installerat kortet?? blir det rosa ränder när du spelar ett spel? eller blir skärmen svart? fps drops? för det verkar ju fungera såpass att det blir bild och du kommer in i windows.. så förklara mer, så kanske vi kan hjälpa dig!?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

För att göra bilden lite klarare:

Om det är från den annonsen jag tänker på så skrev annonsören faktiskt att han själv haft problem med drivrutinerna och sålde kortet för att han inte orkade mecka mer.

Jag var själv sugen på kortet men gav ett rätt lågt bud just för att det fanns eventuella drivrutinsproblem med kortet.

Kanske skulle annonsören varit mer tydlig i annonsen om i vilket skick kortet var i (eller så skulle du som köpare vara mer noga att höra dig för innan köpet vad det var du egentligen köpte...)

Tråkigt dock att kortet inte verkar fungera för dig.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Ökar på med lite info för att se om någan mot alla odds kan få i gång detta kort.
Här är info om min rigg:

Mobo: ga-p55-ud3 (rev 1.0 bios F9)
Minne: Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz
Cpu: Core i5-750
PSU: Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze
System: Windows 7 Professional x64 / Backtrack 5 x64 gnome

Datorn startar windows första gången efter att man kört drivesweep och tagit bort alla drivrutiner, efter omstart vare sig man laggt in drivrutiner från amd eller att windows själv valt std drivrutiner så hänger sig datorn vid uppstart, Stannar vid windows loggan och inget händer. Detta gäller även i linux, skillnaden är att detta FUNGERAR tills man aktivt lägger in drivrutiner från amd. Då uppkommer samma fenomen, svart skärm och sedan ingenting.

Har även bett en vän att prova detta kort med samma resultat som ovan.

Någon som har erfarenhet av AMD Rma process? Kankse kan jag gå denna väg och göra ett försök?

mer info
Permalänk
Medlem

Datorn startar windows första gången efter att man kört drivesweep och tagit bort alla drivrutiner, efter omstart vare sig man laggt in drivrutiner från amd eller att windows själv valt std drivrutiner så hänger sig datorn vid uppstart, Stannar vid windows loggan och inget händer. Detta gäller även i linux, skillnaden är att detta FUNGERAR tills man aktivt lägger in drivrutiner från amd. Då uppkommer samma fenomen, svart skärm och sedan ingenting.

Någon som har erfarenhet av AMD Rma process? Kankse kan jag gå denna väg och göra ett försök?

Personer i denna tråd har informerat dig om bios och kan även skicka dig filerna om eller kanske länkar till hemsida, där du kan ta del av informationen om hur du kan flasha om ditt BIOS som nu kan vara boven, varför inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Nja, inte riktigt... För att kunna köra med grafikkortet så måste du inaktivera det inbyggda kortet i BIOS, annars kommer det att bli konflikter. Har du gjort det? Annars kan det faktiskt vara där det spökar.
Du kan alltså INTE köra med både det inbyggda och ditt 5970 samtidigt!

Nu syftade han dock inte på moderkortets inbyggda grafikkrets utan grafikkortets "vga". Om det är rätt benämningen på det vet jag inte men att kort visar bild osv tills man installerar drivrutiner tyder på ett defekt kort och ingenting annat.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag undrar om du har installerat alla drivrutiner till moderkortet efter ominstallation? För det kan vara det som spökar?

Permalänk
Medlem

Ser nästan ut som du är lite het på gröten, om det är sant som vissa skrivit i tråden innan så skrev säljaren att kortet inte fungerade som det skulle.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Ökar på med lite info för att se om någan mot alla odds kan få i gång detta kort.
Här är info om min rigg:

Mobo: ga-p55-ud3 (rev 1.0 bios F9)
Minne: Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz
Cpu: Core i5-750
PSU: Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze
System: Windows 7 Professional x64 / Backtrack 5 x64 gnome

Personen som du köpte av här på SweC, nickar den personen "jimj*nss*n" ???

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

testa att cleara cmos? de gjorde jag efter att jag hade haft ett liknande problem

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk

Allt har löst sig! Tack alla som varit med.
Säljaren har hjälper mig att ordna upp detta, då det tydligen fanns garanti på kortet.
Verkar vara som att alla blivit ett offer i dennna situation. Tråkigt men sånt händer.
Ibland är det ju helt enkelt fel på saker även när de är nya.

/Daniel

Permalänk
Avstängd

Det enda man behöver göra på kortet är just att uppdatera biosen! voila så är problemet löst! pust.
Har själv haft detta problem med 2 olika radeon kort ny bios och dom funkar som en klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Det enda man behöver göra på kortet är just att uppdatera biosen! voila så är problemet löst! pust.
Har själv haft detta problem med 2 olika radeon kort ny bios och dom funkar som en klocka.

Det är ETT kort.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Det är ETT kort.

Så för att han gjort det på två kort tidigare så skulle det per automatik inte fungera för denna person för att han har ett kort?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Det är ETT kort.

Tror du ska läsa vad han skrev en gång till

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Så för att han gjort det på två kort tidigare så skulle det per automatik inte fungera för denna person för att han har ett kort?

Jag uppfattade som att han flashat för att korten inte var tillräckligt "lika". Men eftersom detta är ETT kort med två GPU'er så är inte det ett valit tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Tror du ska läsa vad han skrev en gång till

Se mitt svar ovan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Jag uppfattade som att han flashat för att korten inte var tillräckligt "lika". Men eftersom detta är ETT kort med två GPU'er så är inte det ett valit tips.

Har gjort detta på ett HD5970 kort! då ja hade strul med att få in olika drivers!
In med ny bios pang så funka det som en klocka, tycker du borde läsa vad folk skriver innan du drygar dig.
Tack för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Har gjort detta på ett HD5970 kort! då ja hade strul med att få in olika drivers!
In med ny bios pang så funka det som en klocka, tycker du borde läsa vad folk skriver innan du drygar dig.
Tack för mig

Då missuppfattade jag, uppfattade det som att du körde crossfire med två separata kort, my bad

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är lugnt mannen alla kan vi missuppfatta.

Permalänk
Medlem

BAKA SKITEN!

annars kan jag köpa det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moolol:

BAKA SKITEN!

annars kan jag köpa det

Var som jag förstog av tråden så var det endast bios som behövde updateras och kortet är nu i perfekt skick.
Fanns dessutom garanti kvar på kortet som löser övriga problem som kan tänkas uppstå i framtiden

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Var som jag förstog av tråden så var det endast bios som behövde updateras och kortet är nu i perfekt skick.
Fanns dessutom garanti kvar på kortet som löser övriga problem som kan tänkas uppstå i framtiden

FASIKEN.

Permalänk
Medlem

Kan man inte lägga till ett "omdömessystem" likt det på tradera? Då blir det lättare för folk att veta vilka som är reko att köpa grejer av. Behöver inte vara så avancerat utan att man bara kan "gröna" en person dvs.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag hoppas att några drar lite lärdom av den här tråden, både att det är dumt att ropa "Varg!" bara för att något har lite päls och att det kanske är ännu mer dumt att hänga på den som ropar varg när det är så uppenbart att situationen är oklar.
Ni som omedelbart skriker efter namn på personen eller att denne skall hängas ut hit och dit bör nog tänka efter lite mer framöver.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kunde inte ha sagt det bättre själv twit.
Har tänkt på detta så många gånger hur dom utmålar nån/någon innan dom ens ringt o hört med personen/datoraffären i fråga.

Sen var detta problem så enkelt att fixa men ändå ska det skrikas rakt ut som en liten bebis gör, tycker att nivån ska höjjas på swec's forum.
MOD borde bli hårdare och gå efter deras egna satta regler.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bicepscurl:

Kunde inte ha sagt det bättre själv twit.
Har tänkt på detta så många gånger hur dom utmålar nån/någon innan dom ens ringt o hört med personen/datoraffären i fråga.

Sen var detta problem så enkelt att fixa men ändå ska det skrikas rakt ut som en liten bebis gör, tycker att nivån ska höjjas på swec's forum.
MOD borde bli hårdare och gå efter deras egna satta regler.

Ni får gärna assistera att sortera de tusentals inlägg som skrivs varje dag med en kul liten knapp, "anmälan" som finns nedanför varje inlägg. Jag har inte granskat varje inlägg i denna tråden men jag har inte sett TS lägga ut namn, tvärtom skrev jag en post med förmaning om att information ska lämnas till redaktionen och inte hängas ut.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers