Hur fungerade piratkopieringen förr?

Permalänk
Medlem

Hur fungerade piratkopieringen förr?

Hejsan
Rotade fram Brorsans gammla amiga förra veckan.
Givetvis har vi en hel del med spel osv till den, dom flesta på disketter som vart tomma som brorsan senare lagt in spelen på.
Och man känner ju igen vissa crackare med som t.ex skidrow, razor1911, fairlight.

Men det jag inte begriper är hur man fick tag i spelen , och ännu mindre cracken till dessa?

Någon som har lust att förklara detta åt en som föddes 10 år för sent?

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk

Man kopierade disketter, kopierade kasetter och tankade warez från BBS'er, servrar som man ringde upp med slöa modem.
De gamla spelen var oftast inte kopieringsskyddade, så det behövdes ingen crack.
Det kopieringsskydd som kunde vara var serienummer, lätt att kopiera, eller "Hitta ord nr 10 på sida 4 i manualen", också lätt att kopiera.

Precis som nu för tiden började det alltid med att någon verkligen köpte spelet (duh).

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Tycker att inte kunna diskutera piratkopiering är absurt.

Förr i tiden kunde man sätta in ett tomt kassettband i radion och recorda låten som var på radion skitenkelt.

Det var ingen som sa emot när folk gjorde så?

Permalänk
Medlem

@juckeyy:

Det mesta av den s.k. "piratkopiering" på den tiden var egentligen ingen piratkopiering i dagens bemärkelse eftersom kopiering var helt laglig (såsom det idag är fullt lagligt att kopiera musik från nära släktingar & vänner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Förr i tiden kunde man sätta in ett tomt kassettband i radion och recorda låten som var på radion skitenkelt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopiering

viss skillnad på privat- och piratkopiering

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande lagligt med privatkopiering.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr för då kunde inte vilken idiot som helst piratkopiera. Problemet idag är att det sprids en jävla massa skit som inte fungerar eller som är fullt med trojaner och annan dynga eller är totalt sönderkomprimerat så det inte går att lyssna på eller att se på.

Utbudet må vara lite större idag men kvaliteten är också mycket sämre.
Hoppas de lyckas döda torrents helt så det blir svårare för kreti och pleti som knappt vet vad en dator är att piratkopiera.
Jag övergav torrents för ett antal år sedan till fördel för Usenet. Old school är fortfarande kung.

Permalänk
Medlem

Piratkopior för mig för länge sedan är typ CD-skivor där det inte är artisterna som spelar, utan något cover-band.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Så med andra ord är det tillåtet att ha 1000 tals mp3 låtar på hårdisken även om man inte äger orginalen? Så länge man inte delar ut dom menar jag? Behåller man dom för eget bruk endast så är det med andra ord lagligt i Sverige?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det är fortfarande lagligt med privatkopiering.

Bara en tidsfråga innan de kan göra det olagligt, likaså att sälja vidare begagnade produkter för det förlorar de också på.

Frågan är hur lång tid det kommer ta innan de kräver oss på pengar varje gång vi nynnar på något.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Så med andra ord är det tillåtet att ha 1000 tals mp3 låtar på hårdisken även om man inte äger orginalen? Så länge man inte delar ut dom menar jag? Behåller man dom för eget bruk endast så är det med andra ord lagligt i Sverige?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så länge du inte laddat ner dom pirat.

Permalänk

Min farsa skicka brev över Atlanten med disketter (och fick på samma vis)
gick snabbare än att använda modemet och var betydligt billigare

Och som nämnts tidigare så användes ju Usenet flitigt förr som nu

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Legendarisk

Det är naturligtvis tillåtet att diskutera piratkopering som fenomen, dock inte att länka till piratkopierat material eller diskutera hur man tar sig runt skydden i enskilda fall. Anmäl hellre inlägg till en moderator än att citera riktlinjerna direkt i tråden. Tråd rensad.

Tillbaks till ämnet: Hur fungerade piratkopieringen förr?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Man annonserade efter "brevvänner" i bland annat DMz. Skickade över listor, kryssade i och skickade tillbaka. Sedan väntade man på de bruna vadderade kuverten.

Det var rejält utbrett och att skaffa helt anonyma brevvänner var synonymt med piratkopiering, men alla kanske inte förstod det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

@juckeyy:

Det mesta av den s.k. "piratkopiering" på den tiden var egentligen ingen piratkopiering i dagens bemärkelse eftersom kopiering var helt laglig (såsom det idag är fullt lagligt att kopiera musik från nära släktingar & vänner).

Okej jag ber om ursäkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

På C64:ans tid var det bara att tejpa över kassettens kopierings skydd och sätta ett tomt band i dubbeldeckarn och spelet i den andra luckan och starta kopieringen:-)

Men vad lång tid det tog

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Fanns även demos på disketter, dessa var egentligen den fulla versionen, bara att filen som hade alla kartor var mindre.
Så det enda man behövde göra var att hitta/kopiera filen som hade den fullständiga kartan.

Spelen var inte så jätte stora på den tiden heller och spelen gick att komprimera ganska bra komprimeringen ARJ.
När CD väl kom fick det plats 100 spel på en CD och den skivan cirkulerade ganska friskt på skolgårdarna.

Var även en del kopiering via LAN träffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

hahaha, hur fick man då tag på de icke orginalen ? busted
nej då.
tror för i tiden så fungerade pritatkopiering mer att man körde kasset för band:) man fick vara snabb på spelaren annars missade man några sec av låten dock^^ mer att man lånade en cd av en kompis. och brände.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Spelen som cirkulerade till Amiga i början och mitten av 90-talet var färdicrackade så att säga. De var det rätt ovanligt med internetuppkopplingar. Man bytte en påse disketter med kompisar eller släktingar, kollade igenom och kopierade det man ville ha med särskilda kopieringsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

På C64:ans tid var det bara att tejpa över kassettens kopierings skydd och sätta ett tomt band i dubbeldeckarn och spelet i den andra luckan och starta kopieringen:-)

Men vad lång tid det tog

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kommer jag ihåg.
Och ibland var det någon "idiot" som hade alla sina spel på 90 minuters kassetter och då fick man sitta och spola i bandstationen like lång tid som man satt och spela spelet!

Såg C64an i farrsans förråd förra veckan... och TAC 2 joysticken... blev lite sugen att testa om den funkar

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Oh, det var något spel som hade en "säkerhets"-funktion som var någon form av snurra, och när man startade spelet skulle man ange 3:e ordet vid full-månen.
Kommer ihåg när mortal kombat (2?) kom, 25 st 3,5" disketter, så var det fel på arj-filen på diskett nummer 23.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Haha jag hade Dark Forces på diskett. Tror det var 42 disketter eller ngt sånt hemskt. Jävligt kul när man kom hem och diskett 30+ var korrupt. Då var det bara att cykla tillbaka till polaren och börja om från början. Sen kom CD-rom och jävlar vad nice det var när man fick plats med hela sin hårddisk på en enda CD

Det värsta är att det var inte så jättelänge sedan. Cdrom dök upp för vanliga svenssons 94-95 eller så. Sedan dess har utvecklingen gått i en rasande takt.

Permalänk
Medlem

Haha hittade ett klipp på dark forces. Lägg märke till hur bra ljudeffekterna var redan då. De låter nästan likadant idag
http://www.youtube.com/watch?v=pturNGHGulE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopiering

viss skillnad på privat- och piratkopiering

Men en radio vidare distrubuerar väl om de sätter på en låt och alla kan kopiera den låten via en liten kassettbands-recording?

Då är väl alla radios bovar och pirater?

Eller cyklar jag på en båt som inte har segel?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att polarens storebror satt o ringde upp bbs'er, senare när jag fick dator så skickades det runt disketter som vi kopierade av varandra, sen kom cd/napster/limevire/dc++ ..irc användes även flitigt för diverse film, musik och spel.

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

O RLY?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

på amiga tiden hade jag konstant mellan 100-150st personer som jag skickade diskar mellan. frimärken var hårdvaluta och man limmade med ett limmstift över frimärkena och bad om stamps back. och sen löste man upp dem med vatten och torkade dem med en hårtork. 2 diskar var standard att skicka.

bbs'er var dyrt att vara uppkopplad till ständigt så man använde sig ofta av stulna at&t kort som man sedan vidarekopplade sig vidare med. = någon annan i usa fick betala. före så kallade calling cards (at&t) fanns bluebox som man kopplade sig vidare med via ett par freestyle hörlurar via ett telenät i afrika. så mitt under filöverföringen kunde man plötsligt få en fullt skrikande afrikan i modemet för att sedan få samtalet avbrutet.

http://www.youtube.com/watch?v=Lxx9UsopV9k såhär såg en bbs ut.

http://www.youtube.com/watch?v=TCDtnQiZlSc kopiering av disketter.

fler frågor så kan jag gärna svara.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Det var samma tjafs på den tiden fast det var kassetter och videoband istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

på amiga tiden hade jag konstant mellan 100-150st personer som jag skickade diskar mellan. frimärken var hårdvaluta och man limmade med ett limmstift över frimärkena och bad om stamps back. och sen löste man upp dem med vatten och torkade dem med en hårtork. 2 diskar var standard att skicka.

bbs'er var dyrt att vara uppkopplad till ständigt så man använde sig ofta av stulna at&t kort som man sedan vidarekopplade sig vidare med. = någon annan i usa fick betala. före så kallade calling cards (at&t) fanns bluebox som man kopplade sig vidare med via ett par freestyle hörlurar via ett telenät i afrika. så mitt under filöverföringen kunde man plötsligt få en fullt skrikande afrikan i modemet för att sedan få samtalet avbrutet.

http://www.youtube.com/watch?v=Lxx9UsopV9k såhär såg en bbs ut.

http://www.youtube.com/watch?v=TCDtnQiZlSc kopiering av disketter.

fler frågor så kan jag gärna svara.

Underbart hahahaha. Shit det där hade jag glömt. Jag var iofs inte så involverad just i BBSer men man hade ett par polare som fixade grejjer åt en