Microsoft demonstrerar Windows 8 för ARM

Permalänk
Melding Plague

Microsoft demonstrerar Windows 8 för ARM

Windows 8 släpps inte bara till x86 utan även ARM-baserade plattformar. I en kort video demonstrerar Microsoft några av finesserna i kommande "Windows on ARM".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter roligt!: )

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Konsolgrävare

Undra när Windows 8 kommer ut till folket! hoppas det blir bättre än W7 och inte blir som med Vista

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Bara jag som får vibbar av dharma initiative-asiaten av den där microsoftkillen?

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Medlem

bara jag som inte tyckte det verkade flyta sådär asbra?

även, rätt tråkig kille Men väldigt intressant ändå!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"Windows on ARM" ett par sekunder senare "Windows on ARM.... Windows on ARM... Windows on ARM" för helvete!

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker det ser extremt "plastigt" ut? Ser ju ut om se anlitat en 7-åring för att göra designen av själva UI:t

Permalänk
Inaktiv

Jag har letat ganska länge, men hittar ingenting som förklarar om det går att stänga av Metro systemet för oss utan touchscreen. Har svårt att tänka mig att det där Metro systemet är speciellt inovativt för mus/tangentbord kombinationen (sen ser det ju för j'vligt ut!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har letat ganska länge, men hittar ingenting som förklarar om det går att stänga av Metro systemet för oss utan touchscreen. Har svårt att tänka mig att det där Metro systemet är speciellt inovativt för mus/tangentbord kombinationen (sen ser det ju för j'vligt ut!)

Du kan växla som du vill.

För övrigt, vad fan var det för ful bar i utforskaren? Tog ju hur mycket plats som helst :S

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Tror att Windows 8 kommer att bli riktigt bra! Både med och utan Metro.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem

Metro kommer bli en sådan FRÖJD!

Tänker mig samma tänk, stuk, appz på sin PC, Nalle och Platta. Allt likadant eller väldigt likt. Slippa lära sig flera olika liknande program på telefon och dator m.m.
Om inte MS gör en Vista av detta första PC metro os så kommer det bli en garanterad fullträff.

Permalänk
Medlem

nu har man något roligt att göra med transformer primen då hoppas att det går att dual boota win8arm och ICS

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt Whats the fuzz? det är Windows med en annan CPU... bla bla Windows on ARM bla bla Windows on ARM?!?! låter som det är något helt nytt.

Windows on Core I7 säger han aldrig

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

De ligger helt rätt i tid.. Nästa generations datorer är ju mobiltelefonen/pad'en trådlöst uppkopplad mot en större skärm.

Permalänk
Medlem

Kunde inte killen som medverkade i videon läsa lite mindre innantill.....

Permalänk
Medlem

Intel verkar ju kunna fixa rätt strömsnåla x86 proppar framöver så tycker dom kan satsa på den plattformen istället. Men vist det skadar ju inte att det stödjer ARM också.
Men får man fråga varför i hela friden ni på sweclockers laddat upp denna på eran kanal och slängt på reklam... vore bättre om ni bara länkat till orginalklippet.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Ser fram emot utvecklingspattformen för detta. Klokt beslut av MS.

Permalänk
Avstängd

kunde han sagt "windows on arm" mer?

han sa det så många gånger att det började låta som windows unarmed

Permalänk
Musikälskare

Tycker det mest ser ut som en leksak för barn, färger överallt och enkla former

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker Metro (win 8, win phone 7.5) känns mer som ett business UI för plattor/mobiler. Metro ger ju inte precis någon "WOW! Sjukt snyggt!"-känsla men det kanske bara är jag som tycker så? Vet inte om någon kommer att använda Metro på en desktop (om det går att stänga av?) precis.

Skrivet av flashen:

Tycker det mest ser ut som en leksak för barn, färger överallt och enkla former

Tycker detsamma.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Är väldigt negativt inställd till detta med att de tagit Office-menyerna (vad det nu heter) till vanliga utforskaren. Oerhört fult med för mkt "synlig" information/verktyg. Inget jag tror jag personligen kommer ha användning utav.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig självserviceburkar typ bankomater osv som kan använda nya guit.

Sen visst är det kul med arm men det är ju inte direkt nytt med windows på olika CPU-typer.
NT4 stödde MIPS, PPC, ALPHA och X86

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det ska in i min optimus 2x! Ser väl lite tveksamt ut för pc men helt underbart ut för mobila enheter. Hoppas att man kan få det att se ut som w7 eller vista annars är det nog för mycket jobb för mig att installera om pcn

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd

Jag blev så glad när jag hörde att Microsoft skulle göra Windows för ARM arkitekturen.

Äntligen skulle detta innebära en instruktion set arkitektur på PC marknaden. Man skulle kunna lära laptops och bärbara med ARM och kunna ha ett alternativ till x86, man skulle kunna välja.

Intel och AMD skulle få en konkurrent, x86 arkitekturen skulle få en konkurrent.

PC system skulle bli mer heterogena och vi skulle få ökad diversitet.

Men nu har Microsoft bestämt att ARM system ska använda sig utav "secure boot" och att det inte ska gå stänga av den funktionen.
Så kommer man bara att kunna köra Windows, det kommer inte att kunna gå installera Linux, BSD, Mac OS X eller andra system.
För systemet kommer vara ner låst att man inte kan exekvera en bootloader, kernel eller OS som inte är signerat med en cryptonyckel och det är bara OEM som kommer ha kryptonyklar och man kommer inte kunna ändra dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Är väldigt negativt inställd till detta med att de tagit Office-menyerna (vad det nu heter) till vanliga utforskaren. Oerhört fult med för mkt "synlig" information/verktyg. Inget jag tror jag personligen kommer ha användning utav.

Går att dölja, så man får ungefär som i 7. Håller med om att de har lagt till massa onödiga knappar, men de är nog för folk som inte hittat högra musknappen ännu... men som tur är går de som sagt att dölja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag blev så glad när jag hörde att Microsoft skulle göra Windows för ARM arkitekturen.

Äntligen skulle detta innebära en instruktion set arkitektur på PC marknaden. Man skulle kunna lära laptops och bärbara med ARM och kunna ha ett alternativ till x86, man skulle kunna välja.

Intel och AMD skulle få en konkurrent, x86 arkitekturen skulle få en konkurrent.

PC system skulle bli mer heterogena och vi skulle få ökad diversitet.

Men nu har Microsoft bestämt att ARM system ska använda sig utav "secure boot" och att det inte ska gå stänga av den funktionen.
Så kommer man bara att kunna köra Windows, det kommer inte att kunna gå installera Linux, BSD, Mac OS X eller andra system.
För systemet kommer vara ner låst att man inte kan exekvera en bootloader, kernel eller OS som inte är signerat med en cryptonyckel och det är bara OEM som kommer ha kryptonyklar och man kommer inte kunna ändra dom.

Microsoft och alla deras OEM samarbetspartner måste stämmas i domstol för deras utnyttjande av monopol för att låsa ut konkurrenter och begränsa datoranvändares frihet över sina datorer!

Permalänk
Medlem

windows 8 och arm kommer träffa ganska hårt på intel när företag börjar köpa nya enheter eftersom intels enheter är för kraftfulla för kontors arbete och kostar för mycket jämnfört med ARM baserad lösning som gör det ok

annars så undrar jag hur bra raspberry pi skulle kunna köra windows 8

Permalänk

Windows 8 ser inte ut som jag tycker att windows ska se ut. Jag har svårt att se "gamers" eller privat personer köpa Win8 om man ska ha det på en stationär dator eller bärbar dator.

Har testat Win8 developer på min dator och jag tycker att det blev mycket krongligare att man behövde använda musen som ett finger på skärmen.

Permalänk
Medlem

tror detta blir jättebra... Längtar.
Ser framför mig en telefon som jag bara kan docka in å få riktigt tanentbord, mus och skärm med ett väl fungerande OS.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fuffens...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.