Red Alert 2 på windows 7 - problem

Permalänk
Medlem

Red Alert 2 på windows 7 - problem

God kväll!

Jag hittade RA2 för ett pangpris nyss och slog till på det och det klassiska age of empires 1+2. Nu påmindes jag om att inget av spelen är kompatibla till win7, så jag skulle vara oerhört tacksam om någon kan tipsa om en lösning! Jag har googlat och följt ett par trådar i olika forum men inget har hjälpt.

Ra2: Det fungerar att installera spelet, men när jag startar det syns inget intro och menyn fungerar men man ser ingen text i menyraderna.
Datorn: laptop, GT540m grafik win 7 64.

MVH

Permalänk
Medlem

Har du testat 'egenskaper' på spelet -> 'kompatibilitet' och sen ändrat till rätt version?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det har jag, jag har testat att köra det som xp och vista. även som administratör

Permalänk
Medlem

http://www.gameranger.com/ har funkat finfint för mig!
Dock så har age of empires 2 kompabilitetsproblem med windows7 färgschema (ser ut som paint spayat över allt) stäng av explorer.exe så ska det glida galant! Funkar kalas om du vill spela spelen online, med kompisare eller bara själv, löste mina win7+gamlaspel problem

Permalänk
Skrivet av mickedal:

Det har jag, jag har testat att köra det som xp och vista. även som administratör

Har du testat köra som windows 95 ?? För mig har program en förmåga att funka när man kör dom i windows 95 läge.

Permalänk
Medlem

Ändra sökvägen och spara det här som en bat-fil. Då fungerar aoe bra under w7.

taskkill /f /im explorer.exe <sökväg till age of empires startfil> explorer.exe

Permalänk
Medlem

Testade 95 också funkar icke. Bara för att kolla, det är ra2.exe i westwood mappen som jag går in i egenskaper och ändrar.

kan det ha och göra med directx? upplösning i windows?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har patchat antar jag?

Google gav mig detta: "Just set the Compatibility mode of each .exe in the Red Alert 2 folder to Windows XP SP2."

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Patchat det till 1.0006 eller liknande, testade att sätta båda på win xp sp2, samma sak.. jäkla märkligt

Permalänk
Medlem

Kom på att jag var tvungen att stänga av explorer.exe i aktivitetshandlaren om jag ville spela RA1.
Testat det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

Testade själv att installera C&C:First Decade, RA2 funkade direkt utan problem, det är v1.006 från start. Windows 7 64-bit.

Förresten, vad var det för pangpris du hittat RA2 för? Du vet väl att First Decade bara kostar 69:- numera?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104424

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

har du testat att stänga av "visual themes" när du körde i compatability mode?
behövde göra det när jag skulle köra oblivion på win7
du kan också testa att kryssa i de andra inställningarna under compatability

Permalänk
Medlem

Well jag köpte det för 49kr, vilket du visade mig vara ett rån...

testade klicka i utan visuella inställningar, samma resultat..

Nu tänkte jag ge mig in på att installera AOEII men, min kära dator vill inte läsa skivan. Ingen auto run och när jag vill utforska läsaren via Den här datorn händer ingenting. Vet ni något sätt att kringgå? (inte min datorkväll ikv)

Jag ser att skivan är en cdfs-skiva? Min läsare är en bluray läsare/dvdbrännare etc. Windows 7 som sagt. Tips?