Universal, välkänd intenetleverantör??

Permalänk
Medlem

Universal, välkänd intenetleverantör??

Tjenare! Vi har för närvarande bredbandsbolaget 8mbits som vi betalar 350kr i månaden för (vi får dock ut runt 14mbits av någon anledning). Det har krånglat en hel del på sistone så är allmänt trött på skiten. Dessutom är avtalet gammalt så vi betalar ockerpris för segt bredband, så lika bra att byta..

Hittade http://www.compricer.se/bredband/ där man kan jämföra priser på bredband, och då var Universal billigast på 24mbits (vi kan ej ha högre tror jag). Har dock aldrig hört talats om det, har ni? http://www.universal.se/bredband/via-telejacket/Default.aspx?utm_source=compricer&utm_medium=cpc&utm_campaign=compricer&source=14857

Tänkte bara kolla om det är välkänt och om det funkar bra, så vi inte binder upp oss 18 månader och får ut 2mbits..

Vad finns det mer för internetleverantörer över tele-jacket (fiber och allt annat finns bara i staskärnor eller?)?

Telia är ju uteslutet, tar 30 min att komma fram i deras underbemannade kundtjänst när man bara vill ställa en snabb fråga.. Bredbandsbolaget är rätt värdelösa med.

Så vad finns det för bra internetleverantörer och hur är Universal?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mina föräldrar hade universal telecom på både adsl och telefoni i ca 5 år. De var jättenöjda, men när de sedan flyttade kunde de inte leverera till den adressen.. =(

Permalänk
Skäggig legend

När det kommer till ADSL är det väl samma "lina" som går till telestationen och därefter kopplas det till ISP - internetleverantör. Vilket egentligen betyder att om man "bara" kan få X i hastighet från tex bredbandsbolaget får man samma max hastighet ur tex Universal. Vad jag har hört är servicen till och från, men de levererar nog som alla andra i fråga om hastighet/ping. Får ni ett bra pris så slå till!

Fiber är ju det bästa, men det gäller också att det finns ett nät draget i närheten av dig och att du/ni kan ansluta er till det, dvs bygga in det i huset vilket kan kosta upp till - återigen upp till en saftig summa på 50.000+ men också så lite som några få tusen lappar. Då kan man få en otroligt stabil uppkoppling för en kanon peng och upp till 1gbit hastighet men vanligtvis 100/10 - 100/100. Med fiber kan man också koppla upp sig till IPtelefoni och IPTV.

Annars finns det KOAX som ComHem kör med och det är väl inget att hänga i granen men du får otroligt mycket mer hastighet än en vanlig ADSL uppkoppling.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

När det kommer till ADSL är det väl samma "lina" som går till telestationen och därefter kopplas det till ISP - internetleverantör. Vilket egentligen betyder att om man "bara" kan få X i hastighet från tex bredbandsbolaget får man samma max hastighet ur tex Universal.

Nja till mig sa de att platserna för högre anslutning var slut i deras utrustning.