Fractal släpper stilrena Epoch

Permalänk
Melding Plague

Fractal släpper stilrena Epoch

Om du gillar North, men ogillar träpaneler kan nya Epoch vara intressant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här är länk till lådan förresten:
https://www.fractal-design.com/products/cases/epoch/epoch/
Vet inte varför Sweclockers inte kostade på sig den? (inget spons? )

Såg riktigt stilrent ut! Typiskt det kommer nya intressanta chassin precis efter man köpt och byggt nytt...

Liten reservation: nånting med hur fönstret var integrerat såg lite osnyggt ut vid nätaggsplåten tyckte jag... men det hade varit en icke-fråga för mig då jag hade valt solid sidoplåt

Nyfiken på prestanda! Gissar den går jämnt med North, eller kanske lite bättre med de här fläktarna?
(Undrar om den nyss släppta Meshify 3 ger ännu bättre GPU prestanda med sin aerodynamiskt utformade nätaggsplåt?)

Hoppas helt klart att Sweclockers kollar på detta

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tror vi det någonsin kommer ett Refine 8? Gått över 5 år sedan 7:an släpptes…

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, tror det kommer bli ett sånt till nästa dator. Fixar inte riktigt det där med trä, känns lite tillgjort på något vis.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tror vi det någonsin kommer ett Refine 8? Gått över 5 år sedan 7:an släpptes…

Ja, börjar bli dags! Tror de behöver hitta något nytt finurligt sätt att få till mindre restriktiv ventilationen i fronten (eller nån annan väg) om de ska ha en solid panel fram som tidigare Define serien... (Känns som moderna komponenter börjar bli för varma för det)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Väldigt snyggt, tror det kommer bli ett sånt till nästa dator. Fixar inte riktigt det där med trä, känns lite tillgjort på något vis.

Håller med: det är ju ett nytt lite kul grepp, men innerst inne känns det lite krystat/påklistrat för mig också.
(Matchar inte mycket annat hemma hos mig heller)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser rätt okej ut. Kollat på nytt chassi med lite moderna inrede jämfört med min Define R5. Har min burk på golvet så vill inte ha fönster och rgb skräp som lyser upp hela lägenheten på natten
Define R5 blir ju lite varm pga det dåliga luftflödet i fronten så detta med solid panel ser ju rätt ok ut, lagom pris också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Skrivet av Roger W:

Håller med: det är ju ett nytt lite kul grepp, men innerst inne känns det lite krystat/påklistrat för mig också.
(Matchar inte mycket annat hemma hos mig heller)

Förstår lite vad ni menar, men tycker ändå att det funkar.
Men beror väl som sagt på i vilken miljö den står i.

Här hur mitt North-bygge såg ut när klart för 1,5 år sen (jämte Mac Pro från 2010 till höger).

Dessa nya från Fractal ser väl bra ut, men ganska intetsägande?
Vilket kanske är bra ibland.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

”Review conclusions” från TechPowerUp här:

https://www.techpowerup.com/review/fractal-design-epoch-rgb-t...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Här hur mitt North-bygge såg ut när klart för 1,5 år sen (jämte Mac Pro från 2010 till höger).

<Uppladdad bildlänk>

Mac pro G5 är fortfarande snyggare 😏

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Stilrent och snyggt, och får plus i kanten av mig för att dom fortsätter att ha alternativ för oss som inte vill ha glasruta.

Permalänk
Medlem

Riktigt fina, fractal fattar grejen.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

lite off-topic, men med så påkostad setup och så stilrent du har, borde du inte kosta på dig lite bättre stolar?
kan spara mycket på kroppen om man sitter bra jämfört med en träpall...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Riktigt fina, fractal fattar grejen.

De gör solida chassin men att ha en PSU-shroud som kommer vara någon enstaka centimeter från fläktarna på många moderna grafikkort känns inte särskilt genomtänkt. Behövdes det verkligen ännu ett sånt? För mig känns den sortens tornchassin ointressanta hur välgjorda de än må vara.

Fractal borde gjort en 011 Dynamic-kopia för längesen, och det borde definitivt vara nästa chassi de släpper. Även om de då kommer vara 12a på bollen är det bättre än inget.

Drömmen vore ju att Fractal designar något helt eget nytänkande som inte känns som en 011-kopia, men en 011-kopia med Fractal-DNA vore inte fel det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ser rätt okej ut. Kollat på nytt chassi med lite moderna inrede jämfört med min Define R5. Har min burk på golvet så vill inte ha fönster och rgb skräp som lyser upp hela lägenheten på natten
Define R5 blir ju lite varm pga det dåliga luftflödet i fronten så detta med solid panel ser ju rätt ok ut, lagom pris också.

Har också ett Define R5 sen många år.
Kör luftkylning med en Noctua d15 men sen jag satte in ett 4090 så känns det som allt generellt blivigt varmare.
Jag har 2 noctua fläktar i fronten kansle hjälper med att stoppa ytterligare en?
Har du möjligtvis hittat nptt chassi som är bättre än Define R5 på den fronten?
Jag har min också på golvet och placeringen att knappar och USB portar upptill riktat uppåt är perfekt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Ja det är verkligen inte meningen att racka ner på någon annans preferenser. De är ju helt klart snyggt designade och välgjorda chassin de med trä också och jag förstår att de är poppis. Det är en helt irrationella känsla jag har om att trä inte hör ihop med datorer 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Jag känner hur jag nästan per automatik väljer (eller vill välja) bort Classon som inte har ett dammfilter i fronten och när man inte kan plocka ut dammfiltret i botten framifrån. Sitter med Meshify 2 nu, där jag motvilligt fick välja ett av de två.
Var sugen på Meshify 3, men vägrar att välja bort båda. Undrar hur det ser ut med filtren på den här modellen? Får kolla upp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag känner hur jag nästan per automatik väljer (eller vill välja) bort Classon som inte har ett dammfilter i fronten och när man inte kan plocka ut dammfiltret i botten framifrån. Sitter med Meshify 2 nu, där jag motvilligt fick välja ett av de två.
Var sugen på Meshify 3, men vägrar att välja bort båda. Undrar hur det ser ut med filtren på den här modellen? Får kolla upp.

Fronten på Epoch är halvtajt mesh, men den har inget "riktigt" dammfilter innanför det.
Och dammfiltret i botten plockas ut bakifrån.

Syns i techpowerup recensionen:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Mac pro G5 är fortfarande snyggare 😏

Ja, den är inte så dum.

Skrivet av Cove:

lite off-topic, men med så påkostad setup och så stilrent du har, borde du inte kosta på dig lite bättre stolar?
kan spara mycket på kroppen om man sitter bra jämfört med en träpall...

Absolut! Tack för omtanken. Pallen är inte där längre. Bilden är som sagt 1,5 år gammal.

Tyvärr är det inte lika stilrent längre, har dykt upp en del grejer på skrivbordet sen dess... :-/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, börjar bli dags! Tror de behöver hitta något nytt finurligt sätt att få till mindre restriktiv ventilationen i fronten (eller nån annan väg) om de ska ha en solid panel fram som tidigare Define serien... (Känns som moderna komponenter börjar bli för varma för det)

För min del så var logiken med Define och den där dörren att man stängde den för att ha så gott som helt tyst när man inte behövde max luftflöde och sedan öppnade den när man gjorde nåt som behövde mer kylning. Den poängen tycker jag inte finns idag, för det är inget annat än fläktarna som låter nu när HDD är i princip utdött och optiska diskar är något man knappt använder om det ens finns i maskinen.

En bättre lösning om man vill ha en slät framsida är då att ha luftflödet nerifrån och upp, tvärtom, eller in både i tak och golv och ut bakåt. Det får de gärna ge sig på om de vågar.

Det har chassit ser dock intressant ut det också, åtminstone utan glas-sidan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Spontan tanke: Man måste ju ha en mental ålder på max 12 år om man betalar för att förstöra lådan med RGB junket.

RGB är verkligen datorvärldens motsvarighet till EPA-drägg med keps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Spontan tanke: Man måste ju ha en mental ålder på max 12 år om man betalar för att förstöra lådan med RGB junket.

Det kan ju vara både estetiskt och praktiskt. Mina synliga lådor kör smakfull diskret och funktionell rgb (mysbelysning i fast färg som matchar interiören i rummet men som blir rödare ju varmare datorn är).

Uppskattar också att kunna se om en fläkt lagt av eller om det är dags att blåsa rent utan att behöva ta isär chassit.

Skrivet av ipac:

RGB är verkligen datorvärldens motsvarighet till EPA-drägg med keps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det kan ju vara både estetiskt och praktiskt. Mina synliga lådor kör smakfull diskret och funktionell rgb (mysbelysning i fast färg som matchar interiören i rummet men som blir rödare ju varmare datorn är).

Uppskattar också att kunna se om en fläkt lagt av eller om det är dags att blåsa rent utan att behöva ta isär chassit.

https://next-media.elkjop.com/image/dv_web_D180001002687573/241363/keps-med-led-svart-rgb-ljus.jpg

Du har förstås rätt, enfärgat kan absolut vara ok. Är mera RGB Kepsen som borde vara olaglig...

Permalänk
Medlem

Hade gärna tjackat om den fanns i grått & med 5.25" för optiskt släde/drev/blu-ray brännare.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Vad fan är det för tortyrstolar, lol.. Hade inte överlevt en timme utan ryggstöd..
Hur får du ens plats med benen, AI-bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vad fan är det för tortyrstolar, lol.. Hade inte överlevt en timme utan ryggstöd..

Ja, benutrymmet störde mig nästan mer än stolarna första gången jag kollade
De får kanske plats men blir väldigt instängt och ingen rörlighet alls.
(och håller helt med ryggstöd är ett måste!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skrivet av Roger W:

Ja, benutrymmet störde mig nästan mer än stolarna första gången jag kollade
De får kanske plats men blir väldigt instängt och ingen rörlighet alls.
(och håller helt med ryggstöd är ett måste!)

Alltså, jag ställde dit pallen för att skymma sladdarna när bilden skulle tas – den var nära till hands. Pinnstolen har ju ett ryggstöd. Men visst, inget som är ergonomiskt i längden.

Sen är det utrymmet som tillåts i hushållet just nu med tanke på annat som ska få plats. Funkar okej, men det är mest på jobbet som det sits vid datorn långs stunder och där är det gott om plats.

Sen håller faktiskt på att spana på efter en riktig ordentlig stol! Men den kan ju inte vara alltför stor.

Sitter också en del på pilatesboll då ländryggen redan är paj från en wakeboardolycka 2007 (bland annat).

Bara min son på 12 som sitter till höger. Men han borde också ha en bättre stol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fronten på Epoch är halvtajt mesh, men den har inget "riktigt" dammfilter innanför det.
Och dammfiltret i botten plockas ut bakifrån.

Syns i techpowerup recensionen:

Stort tack, och synd :/

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja jag gick från Define till Torrent, och även om luftflödet är mycket bättre och fläktarna inte behöver köras lika hårt, så låter det allmänt burkigare. Ett Define med större luftintag runt frontpanelen hade varit nice.