Windows 7 - jag blir galen! Måste allt läggas i aktivitetsfältet?

Permalänk
Medlem

Windows 7 - jag blir galen! Måste allt läggas i aktivitetsfältet?

Okej, när jag fick Windows 7 tyckte jag att det var enormt jobbigt att nästan alla program la sig i aktivitetsfältet istället för i trayen. "Jag vänjer mig väl" tänkte jag... Men efter flera månader tycker jag fortfarande att detta är något helt fruktansvärt irriterande.

BÅDE MSNs huvudprogram och alla chattfönster lägger sig där, skype, spotify etc etc... Detta blir ju bara extremt rörigt och oöverskådligt.
Kan man inte bara ha alla "huvudprogram" i trayen, så som det var i alla andra Windowsversioner?
Det finns ju ett val som heter "Ta bort det här programmet från Aktivitetsfältet", men inte försvinner det för det...
Vad göra?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Menar du "pinned" funktionen ?
Isf så välj "gruppera aldrig" under egenskaper för aktivitetsfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Menar du "pinned" funktionen ?
Isf så välj "gruppera aldrig" under egenskaper för aktivitetsfältet.

Ja, märker ingen skillnad där.
"Gruppera aldrig" är redan valt...
Jag syftar alltså inte på att de grupperar sig, utan att allt lägger sig i aktivitetsfältet, och inte i trayen vid klockan...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med t.ex spotify men har för mig att jag löste samma problem med msn genom att sätta kompabilitetsläge till win xp (sp2 eller sp3). Ifall jag förstått ditt problem dvs (att det ska läggas i trayen när det minimeras?) Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk

Öppna fönster har väl alltid lagt sig i aktivitetsfältet? Utöver detta väljer många utvecklare att lägga en ikon i meddelandefältet (någon tray har aldrig funnits i en windowsrelease för allmänheten, utan var ett koncept som microsoft funderade på, men sedan skrotade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hgerner:

Vet inte hur det är med t.ex spotify men har för mig att jag löste samma problem med msn genom att sätta kompabilitetsläge till win xp (sp2 eller sp3). Ifall jag förstått ditt problem dvs (att det ska läggas i trayen när det minimeras?) Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Precis.
Men kan inte det här med kompatibilitetsläge påverka andra funktioner också?
Känns ju som att en hel del borde störa sig på det här och att de (MS) då borde ha någon "enkel" eller "bra" lösning?

Ja? Varför inte...?

Dold text
Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

Det finns en liten work-around för att få det så som du vill ha det. Jag har bara testat detta på Windows Live Messenger (MSN som alla fortfarande kallar de) men det är inte helt omöjligt att detta funkar för de andra programmen du radade upp.

Steg 1: Hitta själva exe filen till de program du vill köra (t.ex. msmsg.exe eller skype.exe) funkar även med en genväg till den
Steg 2: Höger klicka på filen och välj egenskaper
Steg 3: Välj fliken "Kompatibilitet"
Steg 4: Bocka i rutan bredvid "Kör detta program i kompatibilitetsläge för:"
Steg 5: I rullgardinsmenyn under väljer du "Windows Vista (Service Pack 2)"
Steg 6: Tryck Ok
Klart!

Detta får programmet att tro att det är Vista du har installerat vilket gör att det beter sig som det skulle i den miljön vilket är att den lägger ikonen i Aktivitetsfältet istället för på taskbaren.

Hoppas det funkar bra för dig!

Permalänk
Medlem

Spotify har en lösning för det iaf, högerklicka på ikonen i trayen och välj "Hide from Taskbar when closed".

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av Timilim:

Precis.
Men kan inte det här med kompatibilitetsläge påverka andra funktioner också?
Känns ju som att en hel del borde störa sig på det här och att de (MS) då borde ha någon "enkel" eller "bra" lösning?

Genom att göra de kommer du inte ändra hur programmet fungerar mer än att de Windows 7 specifika funktionerna som programmet kanske har försvinner (t.ex. jumplist osv.)
Skulle rekommendera att du väljer Vista istället för XP när du väljer vilket operativsystem programmet ska tro den körs i eftersom det då finns mindre risk att flera funktioner försvinner.

Håller med om att alla program som använder denna funktion borde ha inställnings alternativ för de personer som inte gillar att alltid ha programmet liggandes på taskbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hgerner:

Vet inte hur det är med t.ex spotify men har för mig att jag löste samma problem med msn genom att sätta kompabilitetsläge till win xp (sp2 eller sp3). Ifall jag förstått ditt problem dvs (att det ska läggas i trayen när det minimeras?) Mvh

Detta funkar bra när det gäller MSN. Dock har jag valt Vista istället. När det gäller funktioner som blivit lidande har jag inte märkt nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en beta version av MSN (8.5) som har windows nya API för att minimera i systray istället.

I skype så har du en inställning i "Advanced" -> "Keep skype in taskbar while I'm signed in.". Bocka bort den så lägger det sig i systray istället. Finns på version 5.5.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BlueSwede:

Detta får programmet att tro att det är Vista du har installerat vilket gör att det beter sig som det skulle i den miljön vilket är att den lägger ikonen i Aktivitetsfältet istället för på taskbaren.

Aktivitetsfältet och Taskbaren är samma sak och syftar på hela fältet, från vänsterkanten till högerkanten. Du menar väl "systrayen", som är en del av Taskbaren?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack, det där med att få bort både Spotify och Skype hjälpte en hel del, får se hur jag gör med MSN
En annan irriterande grej är ju förresten att IE-/Chromeikonen blir fönstret man öppnar... Och att de dessutom lägger sig på "fel" sida om de andra aktiva programmen ifall det finns andra ikoner till höger...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Aktivitetsfältet och Taskbaren är samma sak och syftar på hela fältet, från vänsterkanten till högerkanten. Du menar väl "systrayen", som är en del av Taskbaren?

jag menar så klart att ikonen ska lägga sig i meddelandefältet istället för att vara ett aktivt program ute på själva aktivitetsfältet.

Skickades från m.sweclockers.com