Permalänk

Coilwhine

Hej. Tänkte hört med Er här i forumet om det bara är jag som har detta bekymmer. Sen jag byggde en ny dator för ett par år sedan dras jag med missljud som jag nu förstår kallas för coilwhine. Har ta mig sjutton prövat allt man kan tänka sig utan att hitta en hundraprocentig lösning. Bytt moderkort, testat annat grafikkort o processor, och givetvis andra nätagg. Ljudet kommer definitivt från nättaggregatet. Slå på vsync hjälper till viss del...

Jag har nu lyckats att minimera ljudet så att i de flesta fall ej hörs längre, detta genom att köpa ett corsair 850AX. Men ljudet finns där, och jag är lite känslig för högljudande datorer och missljud, kan man tycka vad man vill om I bland hörs till och med ett svagt ljud när man scrollar och flyttar musen... Jag menar, är detta 2012 eller... Hade inga som helst problem av detta slag med min gamla core 2 duo E6700

Min spec finns i signaturen, stock eller överklockat gör ingen skillnad. Ljudet framkallas endast i spel med höga fps. Prime95 eller intel burntest inte ett ljud... Filmklippet är med mitt gamla corsair 650TX och spelet är STALKER. Och som sagt, ljudet kommer från PSU. Har startat upp datorn med nätaggregatet utanför lådan och lagt örat till.

http://www.youtube.com/watch?v=SeahtqeTrGo

mvh Christer

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Fysatan va illa det lät..
Lämna in på din garanti om det finns kvar?
Och köp inte corsair agg..jag har mycket dåliga erfarenheter från dom gällande nätagg faktiskt.
Har haft 3-4 st olika från corsair, alla har haft coilwine så det hörs mycket, och 2 av dom lade av utan anledning (inom några veckor)

Ett budget agg från Deltaco håller ju längre!

Nätaggregat som aldrig varit några problem med för mig är agg från XFX och Chieftec.

Permalänk

gnäll nu inte på Corsair nätagg, då jag haft 4 eller 5 och aldrig haft problem med coilwine. Har aldrig haft problem med att dom lagt av heller, så jag skulle absolut rekommendera Corsair i fortsättningen. Nu har jag dock alltid köpt lite "overkill nätagg" typ 1200w så dom överbelastas kanske inte direkt (kör bara en GPU och överklockar sällan).

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem

Konstigt att det kommer från PSUn då det i 90% av fallet brukar va GPUn när det gäller hög FPS, alla mina grafikkort ha någorluna whinat i typ 1000 fps+ iaf som jag haft under de senaste 6 åren iaf. Men värst var nog 8800GT/7900 GTO (fick sätta max pre-render limit till 0 för att tysta ner dem rejält), nyare grafikkort har haft väldigt lite av det, knappt hörbart på mitt GTX 460.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Högfrekventa missljud brukar nätagg kunna ge ifrån sig. Men då oftast ett konstant högfrekvent ljud. Coildwhine är något som jag också bara upplevt från grafikkort. Jag har två datorer och grafikkorten på båda burkarna ger ifrån sig coilwine men enbart när banor laddar i crysis. aldrig annars som tur är Illa lät din rigg dock hur som helst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Konstigt att det kommer från PSUn då det i 90% av fallet brukar va GPUn när det gäller hög FPS, alla mina grafikkort ha någorluna whinat i typ 1000 fps+ iaf som jag haft under de senaste 6 åren iaf. Men värst var nog 8800GT/7900 GTO (fick sätta max pre-render limit till 0 för att tysta ner dem rejält), nyare grafikkort har haft väldigt lite av det, knappt hörbart på mitt GTX 460.

Japp från början trodde jag så klart att det kom från grafikkortet, men tar man ut nätagget från lådan och lägger örat till går det ej att missta sig.

Ett nytt är dock på väg från dustinhome nu (fast en senare version, TX650 V2) dom vill inte ens att jag skickar tillbaka mitt gamla... kan det va ett vanligt fel månne...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Skrivet av christeribaren:

Japp från början trodde jag så klart att det kom från grafikkortet, men tar man ut nätagget från lådan och lägger örat till går det ej att missta sig.

Ett nytt är dock på väg från dustinhome nu (fast en senare version, TX650 V2) dom vill inte ens att jag skickar tillbaka mitt gamla... kan det va ett vanligt fel månne...

Det är ganska vanligt tyvärr.

Själv har jag besparats sådana bekymmer från nätagg men jag har förstått att det är svårare att bli av med det än när det kommer från grafikkortet. Grafikkort brukar kunna rätta till sig efter en tid med lite belasningar som får kortet att värmas upp. Det har det iallafall gjort för mig på de två kort jag har haft de besvären.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Tror att en alien gömt sig i grafikkortet och försöker signalera efter hjälp till sitt folk.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV