Upp packning av mer än 1 fil samtidigt = omöjligt?

Permalänk
Medlem

Upp packning av mer än 1 fil samtidigt = omöjligt?

Jag har länge undrat och försökt hitta lösningen via diverse sökmotorer utan resultat.

Varför är det omöjligt att packa upp 2 olika rotfiler samtidigt utan att det ska ta mer än dubbelt så lång tid????
Säg att man har fil A och fil B.
I exemplet använder jag winrar.
Var för sig tar dom ca 1 minut att packas upp.
Samtidigt upp emot 8 minuter.....
Varför?
Det är bara ca 8-15% av processorn används.
Jag har mer än 6gb av tillgängligt DDR3-ram. (8gb@1666MHz allt som allt)
Dessutom har jag testat att ha A och B på olika hårddiskar när jag packar upp.

Detta är fan inte logiskt?

Skulle vilja få hjälp med att förstå mig på varför...
Är det Mjukvarans egna begränsningar?
För skifte från Phenom 2 X3 720, till X4 955 och slutligen till FX-6100@4.5GHz
har inte gjort någon märkbar skillnad alls............................

Stavfel
Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Har du komprimerat dem med samma komprimeringsgrad och samma komprimeringsnivå? Testa med 7-zip och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Troligen din hårddisk(ar) som begränsar.
resursövervakaren/disk och kolla vilka hastigheter du får, men även diskkön.

Permalänk
Medlem

Jag tror att 7zip, winzip, winrar osv är singletrådade och bara kan använda en core vilket gör att allt köas upppå en lång kö.. Sen är upppackning jobbigare för disk än cpu.

Om programen skrivs om löser det troligen problemen..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Inaktiv

Skulle också tippa på hårddisken. Med min i5:a så är det sjuk skillnad på att packa upp på SSD:n till skillnad mot vanlig hårddisk.

Permalänk
Medlem

uppackning av filer brukar oftast begränsas av hårddiskarna för dagens datorer.
Vill du ha snabbaste extrahering av filer så skaffa en 10k rpm hårddisk eller en SSD(opraktiskt att ha som lagringsdisk men är ändå väldigt snabb)

Permalänk

Om bägge filerna ligger på samma enhet och "packas upp" på samma enhet så tar det längre tid.

Hårddisken måste leta upp filerna hela tiden, läsa och skriva samtidigt.

Det är som att ha en dörr, 2 personer vill gå in och 2 personer vill gå ut samtidigt vilket kommer ta tid.

Permalänk
Medlem

Många säger att hårddisken är en flaskhals. Vilket betyder att två filer gör att läsarmen springer som en dåre mellan två jobb vilket leder till en grov prestandaförlust. Går det inte köa uppackningarna och komma runt problemet?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av robbankentor:

Jag tror att 7zip, winzip, winrar osv är singletrådade och bara kan använda en core vilket gör att allt köas upppå en lång kö.. Sen är upppackning jobbigare för disk än cpu.

Men då borde det totalt ta 1 + 1 = 2 minuter, inte 8.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Har du komprimerat dem med samma komprimeringsgrad och samma komprimeringsnivå? Testa med 7-zip och se om det blir någon skillnad.

Jag har försökt testa mig fram. 7zip har funkat helt ok. Men titt som tätt så säger programmet att den ena eller den andra rar-filen är korrupt.
Men med winrar så är det inga problem att packa upp.

Jag bestämde mig för att köra ett par olika tester.
Började med att ladda hem rar-zilla och jZip, Winrar hade jag sen tidigare.
Först så packade jag upp en och samma fil var för sig för att se om det var nån märkbar skillnad i hastighet.
Vilket det inte var. Möjligen att rar-zilla tog lite längre tid på sig, men detta kan ha berott på att förloppet inte uppdaterades mer än några ggr istället för konstant som i de andra programmen.
Men det skiljde ändå inte mer än några sekunder som mest.
Winrar och jZip var exakt lika snabba.

Jag visste sen tidigare att om man packar upp 2 saker samtidigt i 2 winrar fönster så går det i super slow motion.
Därför testade jag med dubbla rar-zilla/j-zip (var för sig självklart) samtidigt och det var likadant i den situationen.
Då testade jag att korsa program med varandra, winrar och Jzip, osv, osv.
Men det gick lika plågsamt sakta då.

Finns det verkligen inget sätt att utnyttja datorns resurser i detta läge?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

mm packa upp 2 filer samtidig tar totalt mycket längre tid än att packa upp 2 filer var för sig.

Permalänk
Medlem

Plus att disken inte hänger med utan blir helt överlastad vilket inte händer med bara en fil största boven är disken.

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Om programen skrivs om löser det troligen problemen..

Jag vet inte hur det är med övriga, måste kollas upp. Men i winrar kan man köra flertrådat. Var inställt på 4 trådar med förra prollen. Ska kolla det nu bara därför...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är hårdiskarna som är största boven, jag testade på servern en gång för länge sedan, packade upp en fil på hårddisk A samtidigt som jag packade upp en fil på hårddisk B, det gick bra mycket snabbare än om båda filerna låg på samma disk.

Smartaste är ju att packa upp från disk A till B, då kan ena disken enbart läsa utan att flaxa runt med läsarmen och destinationsdisken enbart skriva.

Med SSD borde inte disken vara problemet... Någon som testat?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Anledningen till att det tar så mycket längre tid är pga när 1 fil ska packas upp så packas den upp med snabbaste möjlighet, om då 2 filer ska göra det samtidigt så är det självklart att det tar längre tid, om vi säger att båda 2 filerna är av samma typ-storlek osv så kan man tycka det är konstigt att det tar mer än dubbelt så lång tid, men det är pga den måste läsa in filer tillfälligt i ramminnet samtidigt som den skriver och tvärtom då båda filerna aldrig extraheras samtidigt oavsett om du markerar båda och klickar extract och dessutom så prioriterar hårddisken alltid fil 1 förre fil 2 och den får ytters lite att använda därav man kan se en avsevärd ökning av extraheringstid.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

jag har testat en del, inte med två samtidigt, men jag kan säga att det märks stor skillnad att köra diskA till diskB mot att köra A till A ... även om diskA är en ramdisk... nu köra jag oftast från ramdisk till disken jag ska spara filen på...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det är hårddiskarnas begränsningar...
Som alla här har sagt.
La över 2 identiska filer på varsin HDD och startade unrar-ingen samtidigt. (nästan iaf)
Märkte direkt att filen på min nyaste SATA II disk gick dubbelt så snabbt att packa upp.
Utan att det för den delen saktade ner den andra processen.
Märktes verkligen att den äldre SATA-disken är ett par år äldre.

Men då en följfråga.
Med en SATA III 6gb/s HDD skulle det ändå flaskhalsa
på grund av den lilla armen som måste fara fram och tillbaka, eller?
Trots att den ska klara att skriva i 6gb/s?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Med SSD borde inte disken vara problemet... Någon som testat?

Jag BUMPAR Foppsons fråga. Är intresserad av att få veta svaret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Jag BUMPAR Foppsons fråga. Är intresserad av att få veta svaret.

jag har testat med en ramdisk och ssd (se lite längre upp).. betydligt snabbare att packa upp mellan två diskar, än på ramdisken (eller ssdn) ... dock ej två samtidigt..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jag har testat med en ramdisk och ssd (se lite längre upp).. betydligt snabbare att packa upp mellan två diskar, än på ramdisken (eller ssdn) ... dock ej två samtidigt..

Ok. Såg det nu.
Men en SSD borde ju kunna packa upp 2 filer sammanlagt lika snabbt samtidigt, som en efter en.

Är de samma princip som gäller, från en disk till en annan när man packar ner filer?
Är fortfarande att läsa och skriva.
Men är det inte så att winrar har en temp mapp på disken där det är installerat.
Som i teorin ska vara som att packa upp från en till en annan disk
om man inte har sin packade fil på samma disk som winrars install.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Jag vet inte hur det är med övriga, måste kollas upp. Men i winrar kan man köra flertrådat. Var inställt på 4 trådar med förra prollen. Ska kolla det nu bara därför...

Jag kan ha fel även dessa program utveklas hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AlbusDlx:

Ok. Såg det nu.
Men en SSD borde ju kunna packa upp 2 filer sammanlagt lika snabbt samtidigt, som en efter en.

Är de samma princip som gäller, från en disk till en annan när man packar ner filer?
Är fortfarande att läsa och skriva.
Men är det inte så att winrar har en temp mapp på disken där det är installerat.
Som i teorin ska vara som att packa upp från en till en annan disk
om man inte har sin packade fil på samma disk som winrars install.

Med en snabb SSD kan man packa/extrahera rätt många filer samtidigt innan det "blir jobbigt" ja.
Tempfil/folder använder winrar som default enbart på externa enheter.

Är det här ett riktigt problem för dig som du vill ha en lösning på skulle jag föreslå att du köper en billigare/äldre SSD av lite större snitt. Äve n en riktigt sunkig SSD kommer spöa dina HDDs på den här typen av operationer med hästlängder.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ifall en SSD också tar extra lång tid på sig så bör det vara dels för att själva läs och skriv hastigheten delas på så att hastigheten halveras, sen att cacheminnet (har ssd:er ett sånt btw?) halveras för varje uppackning så det då tar mer än dubbelt så lång tid.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Har någon testat att packa upp en fil med winzip och samtidigt med 7zip. Vore spännadevoch se om det gör någon skillnad mot två winzip/7zip?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Men då en följfråga.
Med en SATA III 6gb/s HDD skulle det ändå flaskhalsa
på grund av den lilla armen som måste fara fram och tillbaka, eller?
Trots att den ska klara att skriva i 6gb/s?

Nej, 6 Gb/s är inte alls hur snabbt den skriver, det är gränssnittet teoritiska maximum, den hastighet du verkligen skriver med är bara bråkdelar av detta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem

7zip är multitrådat, men det här är ett pseudoproblem, ladda hem autounpack http://www.see-and-be.com/AutoUnpack/index.php o sluta bråka med att göra det själv om det är många packade saker som ska behandlas, i 99% av fallen krävs det 3 diskar för att få max fart på komprimering, läs, os och skrivdisk ska vara separerade, det är oftast där det brister, vill man stressa datorn kan man köra mot en ramdisk och jämföra farten mot normala diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

7zip är multitrådat, men det här är ett pseudoproblem, ladda hem autounpack http://www.see-and-be.com/AutoUnpack/index.php o sluta bråka med att göra det själv om det är många packade saker som ska behandlas, i 99% av fallen krävs det 3 diskar för att få max fart på komprimering, läs, os och skrivdisk ska vara separerade, det är oftast där det brister, vill man stressa datorn kan man köra mot en ramdisk och jämföra farten mot normala diskar.

Intressant.
Skulle kanske radera mina partitioner. Har 3 diskar i datorn.
Nästa gång man gör hel renovering/formatering så kanske man skulle göra en sån setup.
1 disk där man har de nerpackade filerna,
1 disk med os och winrar och en med mappen där filerna hamnar förmodar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska kolla om jZip är multitrådat. Tkr det verkar vara det snabbaste alternativet av dom 3 jag har på datorn nu.

Edit: jZip is a powerful and reliable compression utility which allows you to create, extract files, true multi-threading, calculating folder sizes etc...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Jag kan ha fel även dessa program utveklas hela tiden.

Fast winrar har haft multitråds-stöd sen 2006

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB