Första Macen, vad ska man ha för extra program.

Permalänk
Avstängd

Första Macen, vad ska man ha för extra program.

Hej

Då är man officiellt macanvändare. Blev den "svagaste" Air 13 tummaren och den flyter på som fan. Lätt så in i och tun som ett löv typ. Att jag aldrig köpt en sådan förut haha.

Ni får gärna tipsa mig om nyttiga program, gärna gratis, som man kommer ha nytta av. Jag är HELT ny på mac os x (dock äger jag iPad och iPhone).

Mvh

*Topic redigerad /MulleEng*

topic
Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hej

Då är man officiellt macanvändare. Blev den "svagaste" Air 13 tummaren och den flyter på som fan. Lätt så in i och tun som ett löv typ. Att jag aldrig köpt en sådan förut haha.

Ni får gärna tipsa mig om nyttiga program, gärna gratis, som man kommer ha nytta av. Jag är HELT ny på mac os x (dock äger jag iPad och iPhone).

Mvh

Google Chrome om du inte har det, imo hundra ggr bättre än Safari

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

OnT:
Vad är det för typ av program du letar efter?

offt
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill se någon på forumet som skriver "Precis köpt min nya och asbra WINDOWS-dator", innan jag går med på att macanvändare inte är speciella

* Inget illa menat, äger en 3GS själv och gillar den starkt. Heller inget emot den typen av personer (Finns det ens en typ?) som endast använder mac och hatar allt vad windows heter, man ska ha använda båda under en längre tid innan man kan uttala sig

TS:

Jag vet inte vad du brukar göra, men någon bra form av spel är aldrig fel, kolla in detta http://www.underground-gamer.com/wiki/index.php/Classic_Mac_G...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

OnT, som tidigare nämnts i tråden, Chrome är att föredra framför safari.

offt
Permalänk
Avstängd
Skrivet av simerl:

Bara för att du inte använder Mac så är denna tråd helt värdelös, eller vad vill du få ut av det här svaret?

OnT:
Vad är det för typ av program du letar efter?

Finns det typ liknande program för digital bildbehandling? Vad ska man ha när man ska kolla på 1080 filmer/serier? Lyssna på musik? Används codecs på samma sätt som på en PC?

EDIT: Chrome blev min första nedladdning

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, jag har alltid varit en stark Firefox användare, men har svårt att gå över till Chrome ("måste" väl ge det en chans iaf), vet du några bra plugins som kan göra upplevelsen bättre?

offt
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av nimren:

Finns det typ liknande program för digital bildbehandling? Vad ska man ha när man ska kolla på 1080 filmer/serier? Lyssna på musik? Används codecs på samma sätt som på en PC?

EDIT: Chrome blev min första nedladdning

Tack på förhand.

Brukar köra VLC för film/serier, inga codecs behövs.

Permalänk
Avstängd

Windows 7 och Bootcamp är för mig nödvändiga på min iMac eftersom en hel del bra mjukvara, speciellt gratis, inte finns till OS X.

Mina OS X program i övrigt
Parallels Desktop
Firefox
Chrome
Evernote
Xcode
Spotify
ZoiperCommunicator (SIP-Klient)
SketchUp
DropBox
LogMeIn
Steam
VLC
Handbrake

[edit]Önskar verkligen att Paint.net & Inkscape fanns för OS X. Saknar även Visual Studio och Alibre Design när jag kör OS X.[/edit]

Permalänk
Avstängd

Grattis, hoppas du blir nöjd

Kör själv en Macbook Pro 2010 med 60GB SSD och 8GB RAM. Fantastiskt trevlig maskin

rekommenderar typ samma saker som ovan, lägger dock till Adium som messenger-alternativ.

offt
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

En rekommendation är att ta dig en titt i App Store. Finns en hel den roliga och bra appar som du kan ha användning för.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tack för bra svar med vettigt innehåll. En fråga som slog mig, att koppla upp sig mot en server, hur gör man det enklast? Är en Windows server ska tilläggas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nimren:

Tack för bra svar med vettigt innehåll. En fråga som slog mig, att koppla upp sig mot en server, hur gör man det enklast? Är en Windows server ska tilläggas.

Finns "Remote Desktop Connection" som hänger med Office för Mac iallafall, om det var det hållet du tänkte dig gå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Några bra appar att ha

Adium - Ett måste för IM, helt gratis. (http://adium.im)
DiskSpeedTest - Disk bench, även det gratis via App Store.
iStatMenus - System status i menyraden (http://bjango.com/mac/istatmenus/)
TextWrangler - En helt OK text editor (http://www.barebones.com/products/textwrangler/)

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Medlem

[QUOTE="MartenKL;12004738"]
Önskar verkligen att Paint.net & Inkscape fanns för OS X. Saknar även Visual Studio och Alibre Design när jag kör OS X.
/QUOTE]

Inkscape finns ju till OSX sen ett bra tag tillbaka: http://inkscape.org/download/

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Patbos;12004961"]

Skrivet av MartenKL:

Önskar verkligen att Paint.net & Inkscape fanns för OS X. Saknar även Visual Studio och Alibre Design när jag kör OS X.
/QUOTE]

Inkscape finns ju till OSX sen ett bra tag tillbaka: http://inkscape.org/download/

Har du testat? Helt oanvändbart, kör ju i X11.

[edit]My bad, fungerar ju klockrent nu, måste varit någon bugg när jag testade i somras.[/edit]

Inkscape kan varmt rekommenderas. Stödjer internets smartaste bildformat, SVG (Scalable Vector Graphics).

[/EDIT]

Permalänk
Medlem

Har du många polare med iphone?

http://www.apple.com/macosx/mountain-lion/messages-beta/

Fungerar riktigt bra trots att det är beta.
Klarar även gtalk, men adium är fortfarande bättre om man använder msn/fb/etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simerl:

En rekommendation är att ta dig en titt i App Store. Finns en hel den roliga och bra appar som du kan ha användning för.

Det stämmer men en hel del intressant saknas där av flera anledningar.

http://download.cnet.com/ tycker jag ger ett bättre utbud, variation, kritisk granskning etc.

Permalänk
Medlem

Pathfinder (vanliga finder är hopplöst usel)
MouseZoom för att snabba upp muspekaren
Plex för videouppspelning
Handbrake för videokonvertering
SabNZBd
Sickbeard
Utorrent
Chrome (safari är inget vidare längre)

Permalänk
Medlem

http://totalfinder.binaryage.com/

Tabs i Finder och möjlighet att få mappar överst.

Permalänk
Medlem

Kolla Macupdate.com, där finns alla Mac-program listade.

Här är ett urval av program jag använder:

Quicksilver (gör lite allt möjligt)
1Password (lösenordshanterare)
VLC
Sparrow (e-post)
Daisydisk (snyggt program som visar vilka filer som tar plats)
Arq (säkerhetskopiering som Time Machine fast online)
Ripit (rippa dvd)
Handbrake (komprimera dvd/nedladdat)
Max (rippa cd)
Paintbrush (som Paint)
UnrarX (gör vad namnet säger att det gör)
Transmission (torrentklient)
Growl (visar meddelanden om vad som händer med din Mac)
Hazel (gör saker med dina filer, t.ex. flyttar dem och tömmer papperskorgen)
Divvy (fönsterhanterare)
Superduper (klonar hårddisken)

En del av dessa program är gratis, en del kostar pengar. Men de som kostar pengar finns oftast i gratis testversion. Och till skillnad från Windows-programvara så är faktiskt Mac-program värt att betala för.

Sen ska du fundera över om du ska skaffa program från Mac App Store eller från utvecklarna direkt. Det senaste alternativet är enligt mig att föredra då du slipper vänta på att Apple godkänner uppdateringarna och du slipper även öppna Mac App Store för att kolla om det ens finns uppdateringar (de flesta icke-App Store-programmen använder autouppdateringssystemet Sparkle som gör uppdateringsprocessen väldigt smärtfri). Ett annat argument mot Mac App Store är att programmen där är något handikappade pga Apples löjliga regler.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På en del meningslösa inlägg. Ändrade även rubriken så den var mer passande.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

En sak till förresten: när du laddat ner ett program, glöm inte att dra programmet från skivavbilden (dmg:n) till programmappen. Ett alltför vanligt nybörjarmisstag är att man kör programmet direkt från dmg:n vilket naturligtvis får tråkiga konsekvenser. Visserligen innehåller skivavbilden ofta en genväg till programmappen och en hjälpsam pil till denna, men inte alltid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xe993:

Kolla Macupdate.com, där finns alla Mac-program listade.

Här är ett urval av program jag använder:

Quicksilver (gör lite allt möjligt)
1Password (lösenordshanterare)
VLC
Sparrow (e-post)
Daisydisk (snyggt program som visar vilka filer som tar plats)
Arq (säkerhetskopiering som Time Machine fast online)
Ripit (rippa dvd)
Handbrake (komprimera dvd/nedladdat)
Max (rippa cd)
Paintbrush (som Paint)
UnrarX (gör vad namnet säger att det gör)
Transmission (torrentklient)
Growl (visar meddelanden om vad som händer med din Mac)
Hazel (gör saker med dina filer, t.ex. flyttar dem och tömmer papperskorgen)
Divvy (fönsterhanterare)
Superduper (klonar hårddisken)

En del av dessa program är gratis, en del kostar pengar. Men de som kostar pengar finns oftast i gratis testversion. Och till skillnad från Windows-programvara så är faktiskt Mac-program värt att betala för.

Sen ska du fundera över om du ska skaffa program från Mac App Store eller från utvecklarna direkt. Det senaste alternativet är enligt mig att föredra då du slipper vänta på att Apple godkänner uppdateringarna och du slipper även öppna Mac App Store för att kolla om det ens finns uppdateringar (de flesta icke-App Store-programmen använder autouppdateringssystemet Sparkle som gör uppdateringsprocessen väldigt smärtfri). Ett annat argument mot Mac App Store är att programmen där är något handikappade pga Apples löjliga regler.

Tack för hjälpen. Ska definitivt kolla in dessa program.

Skrivet av Xe993:

En sak till förresten: när du laddat ner ett program, glöm inte att dra programmet från skivavbilden (dmg:n) till programmappen. Ett alltför vanligt nybörjarmisstag är att man kör programmet direkt från dmg:n vilket naturligtvis får tråkiga konsekvenser. Visserligen innehåller skivavbilden ofta en genväg till programmappen och en hjälpsam pil till denna, men inte alltid...

Oh vad bra att du sa det. Jag hade lite problem att installera Spotify har jag för mig men sen flytta jag något till nåt så börja den att installera och jag antar att det var detta som jag inte kunde riktigt

Permalänk
Medlem

Problemet med Spotify är att installationsprocessen inte är den vanliga tydligen... den var det förut (dvs i formen dmg med ett program inuti med pil till progammappen) men nu verkar de ha ändrat och slängt in en installerare som sköter jobbet.

Slutsats: att installera program på en Mac sker inte helt konsekvent. Vissa kör med dmg, andra med en zip-fil innehållandets programmet. Andra kör med mer eller mindre komplicerade installerare som gör att dra och släpp inte gäller. Och sen har vi ju installation av Mac App Store-program som sker på ett helt annat sätt och som inte innebär ett synligt agerande med filsystemet som ovan nämnda installationssätt.

Om detta är logiskt? Nej. Om man vänjer sig? Ja. Oftast står det på programmens hemsidor hur man gör.

Permalänk

DU har fått bra tips om det mest redan, men...

u-torrent (istället för Transmission)
MPlayer X (istället för VLC)

inte nödvändigtvis bättre än alternativen, men JAG gillar dom bättre

Och så ska du ha Dropbox såklart!

Ett par tips till (alla finns i AppStore):
- WeekNumber (veckonummer i menyn, eftersom vi i Sverige är besatta av att veta vad det är för vecka...)
- WunderList (grym att-göra lista, isynnerhet om du har fler datorer/telefoner. Finns till OS X, Win, iOS och Android - synkar i molnet)
- The Unarchiver - packar upp allt.
- SketchBook Express - som en Illustrator light, typ
- Pixelmator - på fullt allvar minst lika bra som Photoshop, men kostar bara 229:- (!) Knäppt bra pris.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Tackar alla som hjälpt mig hittills. Har redan laddat ner en hel del av era tips och ska testa mig fram Tycker det är skönt att flera har trial-versioner så att man kan testa lite innan man köper.

Nu till en till fråga, angående Spotify, finns det något plugin som typ när spotify är igång, så är det en liten ruta på skrivbordet som visar cover och så kan man se låtnamn samt byta låt? Blev lite krångligt förklarat här, hoppas ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Till spotify vetifan men det här finns till itunes iaf http://sophiestication.com/coversutra/

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

OnT, som tidigare nämnts i tråden, Chrome är att föredra framför safari.

OT, är din avatar ett McIntosh äpple :)?

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Tror de flesta har sagt det mesta man behöver

Safari+Ad/flashblock, skit i att gynna de "onda" googleimperiet^^
Vox (WinAmp likanande musikspelare som är under utveckling)
Adium
1password
Office och/eller iWork
VLC
Perian (plugin Quicktime)
Net News Wire Lite (RSS)
Pixelmator
Handbrake
Makemkv
Fairmount
Mac DVDRipper Pro
VMware Fusion (om man vill Windows och Linux)
Burn (Hembränning)
Plex 0.8/XBMC
Growl
TriTag (Id3 tags)
Cyberduck
Witch (ALT-TAB på riktigt)
The Unarchiver
CarbonCopyCloner
Smultron (Editor)
utorrent
steam
JollyFastVNC