Anställning som IT-konsult, utdrag ur belastningsregistret?

Permalänk

Anställning som IT-konsult, utdrag ur belastningsregistret?

Hej!
Vet inte riktigt om det här är rätt forumdel, om inte ber jag ömdjukast om ursäkt och hoppas en snäll moderator kan flytta den rätt.
Jag har har iaf en fråga till er som jobbar som IT-konsulter och i liknande branscher; fick ni lämna in ett utdrag ur belastningsregistret vid anställningen? Någon av er som vägrade eller kanske hade lik i garderoben, hur gick det för er?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som ITkonsult och behövde inte visa något sådant...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

ditt användarnamn avslöjar ju allt!

skämt åsido, vill de se belastningregistret för ett IT-konsultjobb blir min icke så kvalificerade bestämda gissning att det handlar om lite tyngre konsultjobb, för ett lite seriösare företag.

företagshemligheter som är värda pengar vill de inte riskera att de smiter ut.

du skriver "i liknande branscher" vilken bransch söker du jobb inom?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag jobbar också som IT konsult, eller extern tekniker och jag lämnade inte in något, dock hoppade jag in direkt efter praktik så jag skippade allt vad jobbsökande innebär.
Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

fler o fler jobb ... företag villa ha det nu mera ..

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Jag är ingen IT konsult ännu. Men låter som att det kan vara troligt om man skulle jobba för någon myndighet eller liknande
som tar lagar väldigt seriöst.
Tex. Om du skulle jobba för ett företag som tar hand om säkerheten kring ett företag. övervakning kanske?
Då tror jag inte dom vill att du har blivit dömd för något allvarligt inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på vilken typ av arbete det är, många arbetsgivare har börjat missbruka sånt här idag, men själv så har jag varit på ett företag som jobbat med både inhemsk och utländsk försvarsindustri och där var det mera kontroller än så.
Fråga dig själv om det finns någon anledning till det? Ska du arbeta med nått känsligt så är det ok, annars är det missbruk, men du kommer säkert inte ifrån att de kollar dig, men man kan ju arbeta politiskt emot det (bättre lagstiftning) eftersom det kostar pengar och har börjat missbrukas av företagen idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellkriminell:

Hej!
Vet inte riktigt om det här är rätt forumdel, om inte ber jag ömdjukast om ursäkt och hoppas en snäll moderator kan flytta den rätt.
Jag har har iaf en fråga till er som jobbar som IT-konsulter och i liknande branscher; fick ni lämna in ett utdrag ur belastningsregistret vid anställningen? Någon av er som vägrade eller kanske hade lik i garderoben, hur gick det för er?

Du lämnar inte in något själv. Om arbetsgivaren anser att tjänsten kräver det kommer han göra en registerkontroll på dig och det görs via SÄPO.

Går att läsa mer om det här http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetspr%C3%B6vning

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Har vart med om det på båda mina anställningar samt vid examensarbetet, dock var det inte allt för konstigt med tanke på vad man kom i kontakt med så om det gäller vanliga utvecklartjänster vet jag inte.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Du lämnar inte in något själv. Om arbetsgivaren anser att tjänsten kräver det kommer han göra en registerkontroll på dig och det görs via SÄPO.

Går att läsa mer om det här http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetspr%C3%B6vning

Som det står i länken som du själv skickar så får bara myndigheter genomföra säkerhetsprövningar. Så om arbetsgivaren inte är konsultleverantör mot myndigheter eller myndigheter själva så kan de inte göra sådana utdrag.

Jag har fått lämna in utdraget ett par gånger och det verkar bli vanligare när man är konsult inom bank- och finanssektorn. Lite beroende på vad du ska göra så kan det faktiskt vara ett krav som bankerna har från staten att kontrollera så att arbetare som jobbar inom de sektorerna inte har gjort några ekonomiska brott.

Som övrig notis tycker jag det där utdraget är ganska lustigt formulerat för oss som inte är bovar

//C

Permalänk
Medlem

Som Conio skriver så är det bara i vissa syften och bara myndigheter som själva kan begära ut uppgifter, i övrigt är det man själv som måste göra det, andra har inte tillgång.

Sen undrar jag varför en del tycker att det är ett "missbruk". Är ju helt frivilligt att visa det och jag tycker inte att det är konstigt om en arbetsgivare vill se det. Har själv bara fått göra det en gång och det var när jag jobbade som lärarvikarie en termin för länge sedan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Jag jobbar som IT-konsult och var tvungen att begära ut det och lämna in till nuvarande arbetsgivaren när jag bytte -06. Detta efter att de åkt på en nit med en anställd som stal hos kund och som det framkom att han hade kriminell historik.

Det är inte så poppis hos myndigheter att belastningsregistret används på det viset, därför skickas det hem till personen i fråga och inte till arbetsgivaren. Dessutom kommer sidorna onumrerade så om man själv öppnar kuvertet kan man plocka bort oönskade sidor och därför kräver blivande arbetsgivaren att man lämnar in kuvertet oöppnat.

Det finns inget som hindrar blivande arbetsgivare att begära att man lämnar in, lika lite som man är skyldig att lämna ifrån sig.. men vill man ha jobbet så har man inget val , om man inte vill ånga upp kuvertet innan förstås.

Utöver detta så kan man bli SÄPO-klassad i tre nivåer när enskilda kunder kräver det, och då sker det på kundens bekostnad. Resultatet där får man som privatperson inte reda på , och inte heller arbetsgivaren. Man får bara veta att man är godkänd eller inte.

Permalänk

När jag var på intervju senast, handlade inte om en konsulttjänst dock, så frågade dom om det var OK för företaget att kolla belastningsregister. När jag fick min nuvarande tjänst som it konsult så kom det aldrig på frågan.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Som Conio skriver så är det bara i vissa syften och bara myndigheter som själva kan begära ut uppgifter, i övrigt är det man själv som måste göra det, andra har inte tillgång.

Sen undrar jag varför en del tycker att det är ett "missbruk". Är ju helt frivilligt att visa det och jag tycker inte att det är konstigt om en arbetsgivare vill se det. Har själv bara fått göra det en gång och det var när jag jobbade som lärarvikarie en termin för länge sedan.

Att du fick göra det om du skulle jobba inom skolan är inte så konstigt, eftersom alla som söker jobb inom skola/förskola måste visa upp detta. Detta då man inte få arbeta inom dessa områden om man är dömd för vålds eller sexualbrott. Att kräva utdrag ur belastningsregistret för godtyckligt jobb verkar lite underligt om det inte finns särskilda skäl, det är troligen det alla syftar på med termen "missbruk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellkriminell:

Hej!
Vet inte riktigt om det här är rätt forumdel, om inte ber jag ömdjukast om ursäkt och hoppas en snäll moderator kan flytta den rätt.
Jag har har iaf en fråga till er som jobbar som IT-konsulter och i liknande branscher; fick ni lämna in ett utdrag ur belastningsregistret vid anställningen? Någon av er som vägrade eller kanske hade lik i garderoben, hur gick det för er?

Nej. Aldrig ngn som frågat efter ngt sånt.

Permalänk
Medlem

Om du jobbar via bemanningsföretag är det standard att be om utdrag ur belastningsregistret.

Permalänk
Proffsmoddare

Man begär endast ut särskilda delar som är relevanta för den tjänsten. Jag är själv dömd för ofredande men det har aldrig dykt upp när jag dragit ut någonting ur belastningsregistret och då har jag arbetat som lärare, elevassistent och fritidsledare.

Blev dömd som 18åring, begick "brottet" - jag vill fortfarande inte erkänna det som olaglig handling - när jag var nyligen fyllda sjutton. Jag är 23 nu. Fick betala 2k böter och 2k skadestånd och sen fick brottsofferfonden 500kr också. Lite jobbigt när ofredande kan ge 2års fängelse, låter bra mycket grövre än vad det faktiskt var.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Sen undrar jag varför en del tycker att det är ett "missbruk". Är ju helt frivilligt att visa det och jag tycker inte att det är konstigt om en arbetsgivare vill se det.

Anledningen att det ses som missbruk är samma anledning som gör att inte vem som helst kan begära ut uppgifterna, nämligen att tanken är att när man avtjänat eller betalt eller på annat sätt sonat ett brott så ska man inte vara brännmärkt för livet i samhällets ögon, utan ha en chans att gå vidare.

Frivillighet är ett relativt begrepp, ungefär som att säga att det är frivilligt att ha ett jobb överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Man begär endast ut särskilda delar som är relevanta för den tjänsten. Jag är själv dömd för ofredande men det har aldrig dykt upp när jag dragit ut någonting ur belastningsregistret och då har jag arbetat som lärare, elevassistent och fritidsledare.

Blev dömd som 18åring, begick "brottet" - jag vill fortfarande inte erkänna det som olaglig handling - när jag var nyligen fyllda sjutton. Jag är 23 nu. Fick betala 2k böter och 2k skadestånd och sen fick brottsofferfonden 500kr också. Lite jobbigt när ofredande kan ge 2års fängelse, låter bra mycket grövre än vad det faktiskt var.

Lite beroende på när det var på året så borde det vara borta ur registret nu när fem år har gått.

Här är reglerna för hur länge en "belastning" ligger kvar i registret: http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

//C

Permalänk

Det varierar nog beroende på företag. Störst faktor verkar storleken på företaget ha.

Jag började som IT-konsult i höstas på ett mindre företag och behövde inte lämna in något utdrag från belastningsregistret, men en kompis som började samma tidpunkt på ett mycket större, multinationellt företag fick lämna utdrag, lämna blodprov för drogtester samt diverse andra papper ifrån tidigare hyrsevärdar, personliga referenser mm.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av conio:

Lite beroende på när det var på året så borde det vara borta ur registret nu när fem år har gått.

Här är reglerna för hur länge en "belastning" ligger kvar i registret: http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

//C

Nu ja, det är bra att veta. Men jag har arbetat parallellt med studier sedan jag var 18.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Har jobbat på två ganska stora konsultbolag som systemutvecklare och har aldrig behövt visa något. Dock kan det säkert variera med om man har bra tidigare referenser. Eller ,som någon skrev, om man ska jobba i något särskilt känsligt uppdrag, typ myndighet eller företag som är väldigt rädda om företagsinfo och liknande. Men då kommer nog det att dyka upp i samband med att man presenteras för kunden och inte i samband med anställning hos konsultbolaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Anledningen att det ses som missbruk är samma anledning som gör att inte vem som helst kan begära ut uppgifterna, nämligen att tanken är att när man avtjänat eller betalt eller på annat sätt sonat ett brott så ska man inte vara brännmärkt för livet i samhällets ögon, utan ha en chans att gå vidare.

Frivillighet är ett relativt begrepp, ungefär som att säga att det är frivilligt att ha ett jobb överhuvudtaget.

Ja, jag kan köpa det du skriver iofs, men som sagts försvinner ju noteringen efter ett tag. Och om arbetsgivaren är någorlunda ansvarsfull så kollar man ju på _vad_ det gäller också. Idag blir det väl olovlig körning om man som 16-åring åker EU-moppe utan förarbevis vilket ju inte spelar någon som helst roll om man som 19-åring ska jobba med i princip vad som helst.

Jag har varit med om motsatsen också, jag satt i en position där jag skulle anställa och då kom en kille med sitt utdrag i oöppnat kuvert utan att jag bett om det. Han menade på att eftersom han var invandrare så ville han döda eventuella fördomar med en gång så han gjorde alltid så (hade inte tänkt be om ett utdrag). Han tyckte att det var en fördel att ha tillgång till utdraget.

Men visst, om det skulle utveckla sig till någon sorts allmän praxis att man alltid ska lämna ett utdrag så är det ju inte helt bra. Kan nämna som anekdot att jag jobbar som jurist och har aldrig på någon av dessa arbetsplatser blivit ombedd att visa utdrag. Det "lustiga" i saken är att jag vet genom en gemensam bekant att en av de jag pluggade med, som nu har jobb, är fälld för dråp.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Ja, jag kan köpa det du skriver iofs, men som sagts försvinner ju noteringen efter ett tag. Och om arbetsgivaren är någorlunda ansvarsfull så kollar man ju på _vad_ det gäller också. Idag blir det väl olovlig körning om man som 16-åring åker EU-moppe utan förarbevis vilket ju inte spelar någon som helst roll om man som 19-åring ska jobba med i princip vad som helst.

Jag har varit med om motsatsen också, jag satt i en position där jag skulle anställa och då kom en kille med sitt utdrag i oöppnat kuvert utan att jag bett om det. Han menade på att eftersom han var invandrare så ville han döda eventuella fördomar med en gång så han gjorde alltid så (hade inte tänkt be om ett utdrag). Han tyckte att det var en fördel att ha tillgång till utdraget.

Men visst, om det skulle utveckla sig till någon sorts allmän praxis att man alltid ska lämna ett utdrag så är det ju inte helt bra. Kan nämna som anekdot att jag jobbar som jurist och har aldrig på någon av dessa arbetsplatser blivit ombedd att visa utdrag. Det "lustiga" i saken är att jag vet genom en gemensam bekant att en av de jag pluggade med, som nu har jobb, är fälld för dråp.

Öppnade du det?

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Öppnade du det?

Hehe, nä faktiskt inte Han kan ha bluffat men då gjorde han det bra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd

En tjänst inom polisen eller regeringskansliet etc kräver ju koll, men en konsultfirma?
Skumt.. Antagligen är du redan innan anställning påtänkt hos en kund av typen som jag nämnde ovan, finns ingen anledning för ett konsultbolag att kräva dessa uppgifter, däremot händer det att kunder kräver det vid eventuella uppdrag.

edit: En lustig anekdot från mitt arbetsliv, jag har jobbat som konsult både åt Regeringskansliet och banker, men deras säkerhet är nada om man jämför mot en svensk global klädkedja (Jag får inte säga deras namn enligt avtal ) som jag jobbade för förra året, där får man inte ens stoppa in ett USB-minne i datorn, jag brukar ladda min mobil på USB. Råkade tyvärr trycka på diskläge i stället för laddningsläde så min Android-lur mounta sig som disk på datorn, fick ett samtal från IT-säkerheten 5 (!) minuter senare....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag arbetar som It konsult. Men jag behövde ingenting sådant av min konsultfirma. Dock fick jag en redig utredning innna jag blev placerad på försvarsmakten i stockholm:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Reportage idag om detta i P1 och hur det blir svårare för dömda att komma ut i samhället:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Tydligen kan en prick ligga kvar i upp till 10 år för förseelse som givit 3 månaders fängelse..

Permalänk
Medlem

Jag fick lämna utdrag från polisregistret samt kreditupplysning när min tjen sökte nytt jobb. Det ni
Men ingen av mina arbetsgivare har någonsin begärt mer än att man ska sköta sitt jobb. Att komma i tid hör inte dit

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har endast fått göra registerutdrag när jag jobbade för Hovstaterna