Permalänk

Disk Problem!

hej!

Har lyckats skapa en raid brygga bestående av 2st ibm 80gb, dom har partitionerna C:\ och D:\ där win xp ligger på C:\...

Moderkortet är ett gigabyte ga7vrxp med promise raid controller där raiden ligger på IDE3 och IDE4, jag har bägge hd'na på IDE3 på samma kabel, byglade cable select.

allt det över funkar bra, nu till mitt problem.
när jag ska koppla in min IBM 120gb så snor den C:\ och flyttar fram raid diskarna, vilket resulterar i att jag inte kan boota upp datorn.....NTDLR saknas får jag då upp.....jag kan heller inte byta enhetsförteckning på 120gb'n därför att den raporteras som system disk, har jag 120gb'n i när jag installerar XP så skriver XP start och system filer till hd'n, hur ska jag göra för att få min 120gb att komma efter raiden???

Permalänk
Medlem

hehe..det är bara för att bios inte anser RAID-kontrollen vara en IDE kanal.. därför kommer din (enda hdd) på de vanliga IDE kontrollerna att bli primär. Det finns antagligen ngnstans i bios där du kan ställa in boot ordningen (SCSI / RAID och sedan IDE)

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk

jo jag vet men jag har satt boot first device på raid\ata133 sen floppy sen cd rom, är inte det vad du menar eller ska jag prova tex

1: raid\ata133
2: ide 0
3: cd rom

Permalänk

Sätt din 120GB disk som "none" i bios så kommer han att hitt den senare vilket kommer ge raid enheterna betäckning först.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

blackcola:bry dej inte att sätta in din IBM HDD i datorn din.IBM e bara skit,köpte en 120 gigs HDD IBM deskstar 72000 rpm för typ ett halv år sen,den e på väg att krascha nu!.....IBM=SKIT!!!!!

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Jag har ju blivit IBm skadad!, varför säger jag till alla och själv tror att jag har en IBM 120Gb när det är en western digital 120gb!!!....

tack för alla svar, jag har nu löst mitt problem, så här gjorde jag...vet inte om det specifikt var ngn änding som gjorde det eller om det var en kombination....

Satte dom 2 diskar som jag skulle raida på varsin raid kanal och varsin sladd, byglade som master....skapade en raid 0 brygga....gjorde 2 partitioner, en för win och en till.....installerade sedan win Xp och la in raid drivrutiner via diskett......hade alltså inte 120gb'n inkopplad under installationen....

när allt var installerat så boota jag upp med startdiskett, och tog bart partitionen från 120gb'n.....startade upp datorn, installerade partition magic...och skapa där en "logical" fat32 partition...formaterade disken...och nu funkar allt precis som det ska....och jag kan boot win!!

EDIT:
1st boot device: raid \ata133
2nd boot device: floppy
3rd boot device: cd rom

primary master\slave: none
secondary master\slave:WD120GB\Lite-ON CDRW
IDE3:Raid0
IDE4:Raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
IBM=SKIT!!!!!

RIGHT ON!!

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.