RAID mellan 5400 och 7500 rpm HD

Permalänk
Medlem

RAID mellan 5400 och 7500 rpm HD

Funkar det att göra så som i topic? Jag har en DiamondMax D540X och ska köpa en ny 120gb så jag kan köra minna båda HD i raid, men nu hittar jag inte en med samma modell de närmaste jag kommer är Maxtors nya serie. Kan de funka, det kanske funkar med en annan 120gb hd som IBM 120GPX?

Permalänk
Medlem

funkar gör det, men diskarna kommer gå på 5400rpm

Permalänk
Medlem

Precis, inget jag skulle rekomendera iaf.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
funkar gör det, men diskarna kommer gå på 5400rpm

en disk kommer gå i 5400rpm. Den andra kommer alltid gå i 7200..
Dock kommer kontrollern få vänta på att 5400 disken ska hitta datan och skicka eftersom 7200 modellen troligen kommer fixa det snabbare.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Vad ska jagb göra då... måste köpa en till, har inte råd med två . Ska jag köpa en 7200 och inte köra dom i raid är det bättre?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska du ens köra raid?

Permalänk
Medlem

För att det ska gå snabbare. Jag ska köra RAID 0. Har ju raid på mitt mk så jag ser ingen anledning till att inte köra det

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det går definitivt inte snabbare med en 5400rpm och en 7200rpm. Sen så undrar jag vad du har tänkt att göra egentligen. Sysslar du med videoredigering eller så kan det väl vara värt att köra raid0 men inte annars. Vidare så är ju raidkontrollers som är inbyggda på moderkortet inte det bästa men det kanske du vet.
Jag har själv kört raid0 på mitt moderkort (KG7-R) men märkte då ingen skillnad vid vanligt användande av datorn. Tänk också på risken att någon disk lägger av. Då står du där och kan inte komma åt din data.

Såja, nu får någon raid-anhängare säga vad de tycker

Permalänk
Medlem

Jag ska använda den till lagring av en lan FTP och filmer de vanliga alltså, men om de inte blir snabbare och bättre med RAID så är de ju ingen ide. Men vore de bättre med två 5400 då. Har lite problem att hitta en sådan nu som är så stor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex

Såja, nu får någon raid-anhängare säga vad de tycker

Har varit med om att en HD lagt av. ingen vidare rolig upplevelse.
datorn låste sig lite då o då och man hörde ljud från den ena HDn.
Tog ur ena or skruvade upp den o svarvade den
Raid vette fan det sägs ju att det ska gå minst 20% snabbare ibland snabbare men en sen kan det vara en del av en P*nis Förlängare bara;)

Skulle nog säga att du ska köpa två likadana hd istället.

Rekomenderar Seagate eftersom dom skickar ut special Hd till dom som ska köra Raid-0.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Om du inte har råd att skaffa två snabbare diskar, låt bli att köra RAID överhuvudtaget. Då kommer du åtminstone att kunna få maxprestanda från 7200rpm-driven.

Dessutom är RAID0 bara dumt. Det fördubblar risken att man blir av med sitt data. Om man har nåt på en RAID0 som man inte har råd att förlora är man pucko. De få % man tjänar i prestanda har för 95% av alla hemanvändare ingen som helst betydelse. Det verkar häftigt, men är oftast helt onödigt.
Kör inte RAID för RAID:ets skull, utan för att det gör någon nytta!! Och ska man öht köra RAID ska man köra RAID1 eller RAID5 (RAID0 är egentligen bara "AID0", R:et uppfylls ju inte).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Ja men nu är min hdd så slö så det är därför jag skulle köra med raid men efter som jag inte hittar en likadan som jag har nu så värkar det inte vara lönt.

Permalänk
Medlem

Körde raid 0 på min workstation innan, 2x60gigs ibm, åkte på lan, så verkade det som om någon av diskarna hadde fått en stöt eller så, så hela arrayen kukade ihop och jag förlorade 80gig...saker

Kör iof raid 0 nu igen, ville bara varna dig

Permalänk
Hedersmedlem

2x60 = 80 ?

Hur lyckas man ?

Raid0 ska man bara lägga spel och annat oviktigt på som lätt kan installeras eller tankas hem igen.

For the record så kör jag två stycken IBM 46:or i raid0 sen jag köpte dom i början på 2000.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en sådan hd som jag har för 1781kr, nu är frågan ska jag köpa den eller ska jag köpa en IBM som är snabbare till samma pris och inte köra RAID. Jag vill ju inte bli av med något någon gång. Jag kommer också att köra systemet på en 10gb hd det nu är säkrast att göra så.

Permalänk
Medlem

Du får ut mer prestanda av att köra en ensam 7200 Rpm disk än att köra 2 stycken 5400 Rpm diskar i Raid. I framtiden får du kanske råd med en till 7200 Rpm disk och kanske kan köra de i raid.

Edit: och att köra en 5400 Rpm disk tillsammans med en 7200 Rpm disk i raid är ju bara idiotiskt rent ut sagt!

Visa signatur

// Aloha