Material-delning inom företag!

Permalänk
Medlem

Material-delning inom företag!

Hej allihopa! Har nu fått ett uppdrag av företaget att hitta ett bra program där den ansvarige för vår information & layout kan dela med sig av företagets information och mallar.

Det går idag till på detta sätt. När den ansvarige för info/layout uppdaterat ett visst dokument så gör han ett mass-utskick ut till alla företagets säljare. I detta bifogar han den nya filen som då ändrats/uppdaterats med nya priser eller information etc. Detta är fine men nu kommer problemet.

Många av säljarna är 45+ och inte bara dessa utan många andra har problemet med att sköta en dator korrekt och strukturera deras arbeten/filer. Många har alltså varken kunskap eller ork till att lägga ner en viss energi på att deras administrativa skall fungera bra, därför blir det ofta så att den nya filen som skickats ut av info/layout ansvarige inte alltid ersätter den gamla utan att den istället blir placerad på t.ex. skrivbordet och säljaren fortsätter att skicka gammalt material till kunder.

Vet att det finns många CRM-system men vad jag förstått så är det en ganska komplex och dyr lösning på ett sånt här relativt litet problem.

Jag tänkte därför på Dropbox. Här skulle vår info/layout ansvarige kunna uppdatera filerna och dem synkas automatiskt till säljarna som alla hade en identisk och välsorterad mapp med uppdaterat material som kan skickas till våra kunder. Dock så faller detta program i och med att flera redan har ett Dropbox konto kopplat till datorn och då måste de ju ta bort det kontot för att kunna använda detta och det kommer inte att godtas.

Har ni några tips på program eller någon annan lösning på detta problem?

Vänligen

Marcus

Permalänk
Medlem

Dropbox har ju en funktion så man kan dela mappar till personer man bjuder in. Info/layout ansvarig skapar bara en mapp och bjuder in resten av användarnas befintliga dropbox-konton, mappen kommer sedan dyka upp i deras Dropbox.
https://www.dropbox.com/help/19

Edit: En vanlig nätverksdelning hade väl fungerat? Kanske inte är det smidigaste om säljarna ofta är utanför kontoret/nätverket dock..

Permalänk
Inaktiv

Hur är det uppbyggt, sitter alla på en site som använder samma nätverks infrastruktur? Isf är det ju bara skapa en nätverksmapp och man lägger upp en regel i AD't som mappar upp den när användare loggar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aason:

Dropbox har ju en funktion så man kan dela mappar till personer man bjuder in. Info/layout ansvarig skapar bara en mapp och bjuder in resten av användarnas befintliga dropbox-konton, mappen kommer sedan dyka upp i deras Dropbox.
https://www.dropbox.com/help/19

Edit: En vanlig nätverksdelning hade väl fungerat? Kanske inte är det smidigaste om säljarna ofta är utanför kontoret/nätverket dock..

Denna funktionen med Dropbox skall jag defenitivt kolla upp! Tack för svar!

Skrivet av anon171844:

Hur är det uppbyggt, sitter alla på en site som använder samma nätverks infrastruktur? Isf är det ju bara skapa en nätverksmapp och man lägger upp en regel i AD't som mappar upp den när användare loggar in.

I övrigt så sitter alla säljarna på olika regioner i landet (kunde varit bra att nämna i huvudtexten) och någon direkt sammankoppling till huvudkontoret internetsmässigt finns inte idag. Jag hjälper därför till för att kunna modernisera en aning i alla fall. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Denna funktionen med Dropbox skall jag defenitivt kolla upp! Tack för svar!

Dock så räknas den använda platsen mot båda kontona, dvs. det hjälper inte att företaget skaffar ett maxat konto på 50GB och delar 49GB med en som bara har 2GB konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Dock så räknas den använda platsen mot båda kontona, dvs. det hjälper inte att företaget skaffar ett maxat konto på 50GB och delar 49GB med en som bara har 2GB konto.

Okej! Men eftersom att det bara är just denna mappen med "kund-material" som verkligen måste hållas uppdaterad och i ordning så är det kanske endast ett 100-tal .docx/.pdf/.xls/.jpg. Detta borde ju platsa med stor marginal i en 2gb box.

Det skall ju endast vara material som säljarna behöver ta del av för att i sin tur skicka vidare till kunder. Inte företagets alla filer.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Så länge det inte handlar om företagshemligheter borde väl något så enkelt som Skydrive fungera. Dela en mapp och skicka länken till de som behöver den. Behövs lite extra säkerhet går det att ange att användaren måste vara inloggad för att se innehållet.

Är det bara mallar och information som ni ändå ska dela med er av till kunder räcker det med att byta namn på mappen med jämna mellanrum och skapa en ny länk så att personal som lämnar företaget etc inte längre ska ha tillgång till den.

Ur säkerhetssynpunkt är mitt tips uselt men det funkar. Det får plats en del bilder och dokument på 25 gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Så länge det inte handlar om företagshemligheter borde väl något så enkelt som Skydrive fungera. Dela en mapp och skicka länken till de som behöver den. Behövs lite extra säkerhet går det att ange att användaren måste vara inloggad för att se innehållet.

Är det bara mallar och information som ni ändå ska dela med er av till kunder räcker det med att byta namn på mappen med jämna mellanrum och skapa en ny länk så att personal som lämnar företaget etc inte längre ska ha tillgång till den.

Ur säkerhetssynpunkt är mitt tips uselt men det funkar. Det får plats en del bilder och dokument på 25 gig.

Okej! Låter också intressant! Säkerhet krävs absolut inte utan det är inga problem med det.

Däremot så krävs det som sagt att detta är en tjänst som automatiskt uppdaterar de mallar/filer som finns på säljarnas datorer i "Kund-Material" mappen. Inte som det är på Dropbox i webbläsaren, även om materialet är tillgängligt för alla så måste ju säljarna själva ladda ner,placera i en sorterad mapp och sedan ersätta filen och det är här som det på något mirakulöst sätt går fel för många.

Men Skydrive kanske fungerar exakt som Dropbox gör installerat. I sådana fall, finns det någon fördel med Skydrive mot Dropbox om man gör en "delad" mapp som de sagt ovan?

Tack för svar!

Permalänk
Inaktiv

En tanke slog mig bara, se till att radera alla gamla filer för annars sitter någon garanterat och envisas med att strunta i dropboxen och köra med "det gamla vanliga".

Permalänk
Medlem

Och hur gör man om säkerheten är viktig?
Jag syftar på en lösning exakt som dropbox, där en mellanlagring i molnet saknas för att skydda hemligt material?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Med skydrive skapar du en genväg på skrivbordet. Vill du att det ska se ut som en mapp ändrar du bara utseendet på ikonen. All information som ändras i mappen på skydrive ändras givetvis även för den som klickar på länken till mappen.

Permalänk
Medlem

Lite halft oft men jag använder DSYNCHRONIZE (http://dimio.altervista.org/eng/) för att synka vissa mappar/filer med mapparna i Dropbox så jag slipper föra in dom själv varje gång ja gjort en ändring, fungerar utan problem och med real time sync så uppdaterar det inom ett par sekunder

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

En tanke slog mig bara, se till att radera alla gamla filer för annars sitter någon garanterat och envisas med att strunta i dropboxen och köra med "det gamla vanliga".

Bra tanke, och bra att du delar med dig av den! Tack!

Skrivet av Umiss:

Och hur gör man om säkerheten är viktig?
Jag syftar på en lösning exakt som dropbox, där en mellanlagring i molnet saknas för att skydda hemligt material?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Att Dropbox är osäkert för att det även lagras i "molnet"?

Skrivet av Wixerone:

Med skydrive skapar du en genväg på skrivbordet. Vill du att det ska se ut som en mapp ändrar du bara utseendet på ikonen. All information som ändras i mappen på skydrive ändras givetvis även för den som klickar på länken till mappen.

Jaha, men när man klickar på ikonen så vill jag att man skall komma till ett ställe på datorn där filerna ligger, antar att om dem ligger uppladdade så går det inte lika lätt för säljarna att bifoga dem i mail osv. Därför är ju Dropbox bra eftersom att allt ligger både uppladdat på internet men det laddas också ner till datorn som om filerna låg i en vanlig mapp.

Tack för att du hjälper mig!

Skrivet av Inzanity:

Lite halft oft men jag använder DSYNCHRONIZE (http://dimio.altervista.org/eng/) för att synka vissa mappar/filer med mapparna i Dropbox så jag slipper föra in dom själv varje gång ja gjort en ändring, fungerar utan problem och med real time sync så uppdaterar det inom ett par sekunder

Förstår inte riktigt? Flyttar de filerna automatiskt till Dropboxen? I övrigt, om man öppnar en fil som ligger i Dropboxen, arbetar med den och sedan sparar inne i Word, Excel etc så sparas ju den nya uppdaterade versionen i Dropboxen också. Så förstår inte riktigt vad du använder Dsyncronize till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Att Dropbox är osäkert för att det även lagras i "molnet"?

Ja. Det lagras på en server utanför företaget. Därför finns det rimligtvis en risk inblandad.
Jag har inte koll på detaljerna kring säkerheten för dropbox, men data ska skickas mellan två punkter = säkerthetsrisk:
Data ska även lagras på en utomstående enhet = säkerhetsrisk.
Nu snackar jag i de allra extremaste fallen. Jag kan inte tänka mig att Astra Zeneca skulle vilja ha sina hemliga dokument på en dropbox.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Förstår inte riktigt? Flyttar de filerna automatiskt till Dropboxen? I övrigt, om man öppnar en fil som ligger i Dropboxen, arbetar med den och sedan sparar inne i Word, Excel etc så sparas ju den nya uppdaterade versionen i Dropboxen också. Så förstår inte riktigt vad du använder Dsyncronize till?

Programmet flyttar och eller uppdaterar filer i dropbox ja.
Jo det stämmer, men som exempel; när jag skapar en ny fil via Solidworks så sparar jag den i mina dokument->bilder->solidworks istället för att spara den direkt till Dropbox och när ja gjort de så kopierar Dsync filen till dropbox, ifall det skulle bli ett problem med nånstans så har jag en "backup" på datorn och en i dropbox.. Jag finner det "lättare" att ha de så ist för att lägga allt i dropbox direkt

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umiss:

Ja. Det lagras på en server utanför företaget. Därför finns det rimligtvis en risk inblandad.
Jag har inte koll på detaljerna kring säkerheten för dropbox, men data ska skickas mellan två punkter = säkerthetsrisk:
Data ska även lagras på en utomstående enhet = säkerhetsrisk.
Nu snackar jag i de allra extremaste fallen. Jag kan inte tänka mig att Astra Zeneca skulle vilja ha sina hemliga dokument på en dropbox.

Ja det låter ju logiskt!

Skrivet av Inzanity:

Programmet flyttar och eller uppdaterar filer i dropbox ja.
Jo det stämmer, men som exempel; när jag skapar en ny fil via Solidworks så sparar jag den i mina dokument->bilder->solidworks istället för att spara den direkt till Dropbox och när ja gjort de så kopierar Dsync filen till dropbox, ifall det skulle bli ett problem med nånstans så har jag en "backup" på datorn och en i dropbox.. Jag finner det "lättare" att ha de så ist för att lägga allt i dropbox direkt

Okej, Tack för all hjälp, håller nu på att testa Dropbox funktionen med delning till andra Dropbox konton. Återkommer..