Permalänk
Medlem

Raida eller ej?

Tänkt på att raida 2 st WD 120 (8mb) på raid0.
Allt jag läst om raid säger mig att det är mycket osäkert att använda sig av raid0 då den ena hd kan gå sönder och all data "försvinner".
Men jag fattar inte riktigt, har man en hd är det lika stor chans att den går sönder som om den e på raid. Man förlorar ju data i båda fallen.
Betyder det att det är lika säkert att använda raid som att inte göra det?

Visa signatur

I Dell 8200, p4 1.8, 1024rdr pc800, g3ti500, HD: WD120+IBM40, Philips DVD+RW, LG CD-R/RW(Internet: 10mbits/s)
II Thermaltake XaserIIA6000A Plus+window, p4 2.53, 512rdr pc1066, Gainward gf4Ti4600, WD120se.

Permalänk
Medlem

det är ju dubbelt så så stor chans att den pajjar om det är två hdd:s

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_majm
det är ju dubbelt så så stor chans att den pajjar om det är två hdd:s

Kanske enligt sanolikhetsläran men inte i praktiken.
Dubbelt så stor chans är det inte eftersom Hd är alltid på i båda fallen men då den är raidad skriver den hälften av data vilket gör att skrivhuvud, writeprocessor osv används dubbelt så lite tid som om den skulle inte vara raidad. Jag skulle nog säga enligt "sanolikhetsläran" att den löper 75% större risk att gå sönder. Eller till och med kanske mindre risk än utan raid om man tänker lite.

Visa signatur

I Dell 8200, p4 1.8, 1024rdr pc800, g3ti500, HD: WD120+IBM40, Philips DVD+RW, LG CD-R/RW(Internet: 10mbits/s)
II Thermaltake XaserIIA6000A Plus+window, p4 2.53, 512rdr pc1066, Gainward gf4Ti4600, WD120se.

Permalänk
Medlem

alltså, har man 2 st diskar så blir sannorlikheten att nån går sönder samma oavsett om de är raidade eller inte. Däremot så tappar man all data om en disk går sånder i en raid0array, medans man bara tappar datan på den krashade disken om den är "fristående"

Visa signatur

mvh
/Mr XXX

Permalänk
Medlem

nu svarar ingen på frågan.. utan det blir nån sorts utsvängning i sannolikslära..

jag undrar nämligen också om det gör nån skillnad att raida 2st diskar eller inte.. har också 2 120gb som sitter direkt på moderkortets IDE nu..

e nöjd med speeden men den kan ju alltid bli bättre

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
nu svarar ingen på frågan.. utan det blir nån sorts utsvängning i sannolikslära..

jag undrar nämligen också om det gör nån skillnad att raida 2st diskar eller inte.. har också 2 120gb som sitter direkt på moderkortets IDE nu..

e nöjd med speeden men den kan ju alltid bli bättre

Läs Mr XXX:s svar....absolut ingen "utsvängning i sannolikhetslära"

Permalänk
Medlem

Jag kör I RAID 0 2x80gb.

Det som jag tycker är skönt med raid är att man har en stor partition istället för 2 små.

snabbheten är ju ett plus.. men jag känner inte direkt att jag har nån nytta för det?

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacBlade
Jag kör I RAID 0 2x80gb.

Det som jag tycker är skönt med raid är att man har en stor partition istället för 2 små.

snabbheten är ju ett plus.. men jag känner inte direkt att jag har nån nytta för det?

du vet då inte hur det käns att ha en hårddisk som bara har 3 dubbla överförings hastigheten som en 1.44mb diskett... min.... 20gb IMB e på väg att dö *snyft*

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem

näe men jag vet hur det är att köra PIO på OS paritionen.. det är inte och leka med de e.. laggar gjärnet så fort man öppnar för lite tyngre fönster och spelar winamp sammtidigt.. går ikke.. dock så har jag fått igång den nu så den vill köra i DMA 2 fast den borde ju gå i DMA 5 hmm..?

Visa signatur

Permalänk

RAID äger säger jag bara kör på det!!
stor stripesize och NTFS helst 4 diskar och sen RAID 0 helst Highpoint också, sen blir det fetting

Permalänk
Medlem

hm jag ska nog åxå dona raid0 snart.. två 80.. är det ok att partionera arrayen så att det blir typ en 5 gb för win o program o grejer o sen en på 155gb för annat skrot? eller en på 5, en 100 o en 55?

Visa signatur
Permalänk

Os disken på 5-10GB och sedan resten som en stor volym.

Hur stor OS disk du ska ha beror ju på om du instllerar program o spel på den eller ej.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

en annan sitter ju med pio mode 3 eller 4 på lagringsdisken, så när jag byter till raid5 om kanske en månad så kommer det kännas mumma!

raid0 känns väl helt okej så länge man tar regelbunden backup och lägger på en tredje disk, tänker mest på mail, favoriter, dokument etc.. som kan vara jobbigt att förlora..

Permalänk
Medlem

k. då blir det rejd till dh då..

hm.. en fråga till.. jag har en 120gxp 80gb som är 7 månader gammal.. åså ska ja köpa en till likadan nu.. måste jag rensa den gammla helt så att den bara är en stor tom partition när jag lägger ihop dem i en array?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
k. då blir det rejd till dh då..

hm.. en till fråga.. jag ahr en 120gxp 80gb som är 7månader gammal.. åpså ska ja köpa en till likadan nu.. måste jag rensa den gammla helt så att den bara är en stor tom partition när jag lägger ihop dem i en array?

Du behöver inte ta bort det. När du skapar arrayn så kommer det att försvinna automatist, även partition kommer att försvinna.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

aauuu! haha. ok ..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
hm jag ska nog åxå dona raid0 snart.. två 80.. är det ok att partionera arrayen så att det blir typ en 5 gb för win o program o grejer o sen en på 155gb för annat skrot? eller en på 5, en 100 o en 55?

Jag har partionerat såhär
C: [OS] 5GB
D: [install] 20GB
E: [övrigt] 124GB

Funkar prima...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear

Jag har partionerat såhär
C: [OS] 5GB
D: [install] 20GB
E: [övrigt] 124GB

Funkar prima...

men?

hur kommer det sig att jag absolut inte kan hitta RAID partitionerna när jag kör windows installations program.. men använder jag en redan installerad kopia av windows så hittar jag dem och så.. just nu har jag massa grejjer på RAID paritionen..

men när jag försöker ominstallera windows på en RAID parition så hittas den inte.

(Win XP alltså)
Ja jag har testat med F6 och de med diskette osv.. men den vill inte se några RAID paritioner...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då måste du ha fel diskett eller liknande för det är det korrekta tillvägagångssättet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacBlade

men?

hur kommer det sig att jag absolut inte kan hitta RAID partitionerna när jag kör windows installations program.. men använder jag en redan installerad kopia av windows så hittar jag dem och så.. just nu har jag massa grejjer på RAID paritionen..

men när jag försöker ominstallera windows på en RAID parition så hittas den inte.

(Win XP alltså)
Ja jag har testat med F6 och de med diskette osv.. men den vill inte se några RAID paritioner...

jag hade samma problem dock så löste det sig när jag kom på att raid drivrutinen jag laddat hem var en beta drivrutin...laddade hem den senaste finla och då hitta xp hårdiskarna

Permalänk
Medlem

ber om uräskt för mitt "sannolikhetsinlägg".. läste o tänkte helt fel.. var trött.. ber tusen gånger om ursäkt..

jag har 310gb hdd o har typ 10 partitioner (partitioner=bäst)... funderar på om jag ska köpa nåt raid kort o köra dom två 120gb:arna i min dator o sen sätta in resten i servern.. räcker me 240 ju..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

jag fick 53000p i sandra hd bench, vilket är rätt bra, det var 2x 80gig ibm i raid0, nu kör jag diskarna som single på grund att att jag hade en glapp idekabel och så dog den ena disken och filsystemet blev lite knäppt:( hur som helst, nu får jag 7500p på när jag kör single på disken, helsärt! och det är UDMA5 alltså udma100. diskarna på raidkontrollern får ca 20000-30000p single...

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k