Kan man ha pwm-signal från 3-pin kontakt till 2-pin fläkt?

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Hm, så om jag förstår dig rätt, så får du två interrupts, under en timercykel? En när "Compare Match" matchar, och när timern blir full?

vad jag vet så kan jag men en PIC enbart få interrupt då timern blir full.

Det blir till och med 3 interrupts eftersom jag kör två-kanalers pwm. Först två interrupts på compare match A respektive B, sedan när timern blir full också. AVR is the shit! Sen blir det ju interrupts på den andra timern också och ADC-omvandlaren. Många interrupts blir det!

Nu är ju det här lillebror, AVR Mega kretsarna, som till exempel atmega48 som går lös på hutlösa 35 kr har ju 3 st timers med dubbla compare match vilket gör att man kan köra 6 st pwm-kanaler. Utan att köra någon mjukvaru-pwm. Finfint det! Men PIC borde väl ha några fräsigare modeller också med fler funktioner?

Sen kan man ju koda i C också, om man inte vill hacka assembler. Jag har ju aldrig lärt mig C så då blev det så här.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Det blir till och med 3 interrupts eftersom jag kör två-kanalers pwm. Först två interrupts på compare match A respektive B, sedan när timern blir full också. AVR is the shit! Sen blir det ju interrupts på den andra timern också och ADC-omvandlaren. Många interrupts blir det!

Nu är ju det här lillebror, AVR Mega kretsarna, som till exempel atmega48 som går lös på hutlösa 35 kr har ju 3 st timers med dubbla compare match vilket gör att man kan köra 6 st pwm-kanaler. Utan att köra någon mjukvaru-pwm. Finfint det! Men PIC borde väl ha några fräsigare modeller också med fler funktioner?

Sen kan man ju koda i C också, om man inte vill hacka assembler. Jag har ju aldrig lärt mig C så då blev det så här.

ja, dom flesta har flera timers, och det finns modeller med iallafall 4 PWM-kanaler. Men just att kunna trigga flera INT's, mitt under perioden på en ensam timer, har jag aldrig sett nånting om. Man jag är ingen altför stor expert på ämnet heller
Det går ju visserligen att uppnå samma sak rätt enkelt genom att kombinera flera timers.

Men btw. menar du att du får en led att inte flimra när du kör den på 50ms-period?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

ja, dom flesta har flera timers, och det finns modeller med iallafall 4 PWM-kanaler. Men just att kunna trigga flera INT's, mitt under perioden på en ensam timer, har jag aldrig sett nånting om. Man jag är ingen altför stor expert på ämnet heller
Det går ju visserligen att uppnå samma sak rätt enkelt genom att kombinera flera timers.

Men btw. menar du att du får en led att inte flimra när du kör den på 50ms-period?

Nej, jag kör den på 250 ms. Tog någonting som blinkade snyggt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Nej, jag kör den på 250 ms. Tog någonting som blinkade snyggt.

Jaha, blinka är en annan sak
Mina ska lysa med konstanta reglerbara styrkor, då blir det värre med långsamma perioder.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jaha, blinka är en annan sak
Mina ska lysa med konstanta reglerbara styrkor, då blir det värre med långsamma perioder.

När jag satt och labbade provade jag att koppla in en led på utgången som annars skulle gå till fläktarna. Ljusstyrkan på lysdioden varierade på ungefär samma sätt. Jag vet inte exakt vad uppdateringsfrekvensen låg på då, men det var väl några kHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

" låta som ett jetplan, men vem vill väl det?"

Bellasoda, låt mig presentera dig till AMD och nVidia... Ni har helt klart aldrig mötts förut.

Permalänk
Skrivet av Morugano:

" låta som ett jetplan, men vem vill väl det?"

Bellasoda, låt mig presentera dig till AMD och nVidia... Ni har helt klart aldrig mötts förut.

Ja fy fan! Det är förvånansvärt vad många standardkylare det finns som låter förjävligt. Något måste man ju göra åt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mulle meck hade varit stolt!

Permalänk
Medlem

5+ utan tvekan

Mera såna här gallerier tack

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Om du skulle använda en sådan:http://www.taydaelectronics.com/t-transistors/fets-mosfets/irf2807-mosfet-n-channel-82a-75v.html så kan du nog driva ett antal fläktar

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Skrivet av bubblefrog:

Ja, precis! Just något sånt, billig var den också. 82 A var ju ganska saftigt, nästan lite svåröverskådligt mycket! Jag skickade en beställning på en krets med 17 A, hoppas den hinner komma innan helgen så att jag kan lägga upp ett till album.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Ja, precis! Just något sånt, billig var den också. 82 A var ju ganska saftigt, nästan lite svåröverskådligt mycket! Jag skickade en beställning på en krets med 17 A, hoppas den hinner komma innan helgen så att jag kan lägga upp ett till album.

Haha, jaa Hittade en med 206A på den sidan men de lät lite väl mkt

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk

Varför använda en vridpott när man kan göra det svårt för sig? xD

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Varför använda en vridpott när man kan göra det svårt för sig? xD

Har du några förslag? Jag sitter och jobbar på version 2.0 nu så jag tar gladeligen emot tips!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Har du några förslag? Jag sitter och jobbar på version 2.0 nu så jag tar gladeligen emot tips!

Hehe, du måste ju fixa så att du kan styra fläktarna via datorns mjukvara.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Trevligt ! 5p! Kanske missförstår men du skriver mellan 0-12v, 3v och att du inte förstår varför man vill ha pwm enligt dessa utlåtanden låter de som du inte vet att pwm innebär att man ändrar frekvensen och inte spänningen.. men jag antar jag har fel iom att du var kompentent nog att sätta ihop det =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk

Har du funderat på att använda en termistor för att kunna automatisera fläkten lite mer?
De finns ju både i NTC och PTC.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Trevligt ! 5p! Kanske missförstår men du skriver mellan 0-12v, 3v och att du inte förstår varför man vill ha pwm enligt dessa utlåtanden låter de som du inte vet att pwm innebär att man ändrar frekvensen och inte spänningen.. men jag antar jag har fel iom att du var kompentent nog att sätta ihop det =).

Ja, själva PWM-signalen är ju antingen 0 V eller 5 V, vilket efter min mosfet blir 0 V eller 12 V, en digital krets har ju bara etta och nolla. Efter min mosfet ligger ju en kondensator och en induktans (fläkten) och detta blir ju ett lågpassfilter, så möjligen så är det en likspänning som jag mäter med min multimeter, och inställd på likspänning så mäter den 3V. Egentligen borde man kolla med oscilloskop så ser man hur signalen ut. Sen så har jag ju en av marknadens billigaste multimetrar och vad den mäter egentligen, det är det nog ingen som vet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Hehe, du måste ju fixa så att du kan styra fläktarna via datorns mjukvara.

Kommer i version 3.0.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SuWa-Bull:

Har du funderat på att använda en termistor för att kunna automatisera fläkten lite mer?
De finns ju både i NTC och PTC.

Det har jag funderat starkt på! Om man inte vill köpa fler komponenter så finns det faktiskt en temperaturmätning inbyggd i Attiny25-kretsen som jag tänkte uttnyttja. AVR rules!

Kan ju vara kul att mäta temperaturen lite här och där i chassit också förstås.

Visa signatur