Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Tack för länken! Den klargjorde en hel del för mig och jag känner mig inte så osäker på gemsystemet längre. Verkar ju trots allt som effekten av microtransactions kommer vara mindre buffs som inte är gamebreaking på något sätt, bl.a gör ju tydligen systemet för gear i spelet att en pay to win situation inte kan uppstå där. Jag får nog ta och läsa på lite mer om själva spelet innan jag drar fler slutsatser om microtransactions Att det inte påverkar i pvp alls är nog det som gör mig mest lättad!

Har artikeln fått allt rätt ser jag inga problem alls faktiskt. Att man kan köpa sig till begränsade fördelar inom vissa ramar (dvs att fördelarna inte skalar alltför mycket med mängden pengar man lägger ut) är ju inga probs eftersom spelet trots allt saknar månadskostnad. Att lägga ut en hundring per månad för att få lite bonus är ju lugnt och det gör jag gärna (det är ju vad ett subscriptionspel kostar), det är när man kan lägga löjliga mängder pengar och få fördelar därefter som problem uppstår. Men som sagt, det verkar inte bli fallet med GW2!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Att de lyckas, det finns nog inget med GW2 som jag är negativt inställd mot, nu kommer detta som också verkar positivt.

Enda som jag känner är lite negativt är teknologin i loren, det känns lite malplacerat på sina vis ibland, men är för det mesta rätt okej ordnat.

Längtar till release!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att de som vill köpa gear ska få göra det, alla har inte lika mycket tid att lägga på ett spel, ska då de som ha mest tid att spendera på spelet alltid ha bäst gear? De med mycket tid att spendera på spelet svarar nog ja, de som inte har så mycket tid svarar nej. Det har ifrån början varit ganska klart att GW2 kommer vara skill baserat och inte gear baserat, och då är detta ett bra steg i rätt riktning.

Bara man inte kan köpa bättre gear via pengar än vad man kan få via ingame rewards så är allting lugnt i min mening. Det vore dock en kul grej om de gjorde en distinktion av köpt gear och gear man fått via online spelande, så att man vet att den här spelaren har köpt sitt gear via guld. Skulle vara en liten prestige grej.

Eller helt enkelt göra den köpta gearen fulare.

Permalänk
Skrivet av Vimes:

Jag tycker att de som vill köpa gear ska få göra det, alla har inte lika mycket tid att lägga på ett spel, ska då de som ha mest tid att spendera på spelet alltid ha bäst gear? De med mycket tid att spendera på spelet svarar nog ja, de som inte har så mycket tid svarar nej. Det har ifrån början varit ganska klart att GW2 kommer vara skill baserat och inte gear baserat, och då är detta ett bra steg i rätt riktning.

Bara man inte kan köpa bättre gear via pengar än vad man kan få via ingame rewards så är allting lugnt i min mening. Det vore dock en kul grej om de gjorde en distinktion av köpt gear och gear man fått via online spelande, så att man vet att den här spelaren har köpt sitt gear via guld. Skulle vara en liten prestige grej.

Eller helt enkelt göra den köpta gearen fulare.

Förstår din synpunkt, men för mig handlar det om att progress i huvudsak ska göras i spelet och inte kunna köpas med riktiga pengar. En enkel jämförelse för att illustrera ett scenario där microtransactions blir fel är följande - du kan A: Grinda instanser/lättare raids i en månad för att få gear så du kan raida end game, eller B: Köpa gearen för pengar och kunna raida end game direkt, med andra ord inte behöva spela spelet för att progressa.

Nu funkar inte denna jämförelse alls med gw2 då geartreadmill inte existerar, utan det kommer precis som du sa fokusera på skill och inte gear. Men det kan appliceras på annan progression också (crafting, levlande t.ex). Men som sagt verkar de i gw2 begränsa microtransactions på ett bra sätt, som inte påverkar progression i spelet nämnvärt. Det handlar istället om kosmetika och saker som underlättar i rimlig utsträckning, och vad jag förstår kommer man inte genom att lägga säg 500kr i månaden på spelet få ett övertag mot en som lägger 100kr. Det finns alltså en gräns för hur mycket man kan betala och tjäna på det gameplaymässigt, sen kan man säkert lägga hur mycket man vill på kosmetika av olika slag men det bryr jag mig inte ett dugg om

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Inaktiv

En sak som inte nämndes i den där artikeln som enkelt avfärdar en del oroliga argument: Dungeon reward armor m.m. går bara köpa för Karma, inte guld och därmed inte gems eller riktiga pengar. Jag skulle nästan våga mig på att slå vad om att vi inte kommer få se gear i cash shoppen alls.

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara, hur kan det bli med socialt om det är dags att MMORPG ska bli RPG också? Då kör man ju inte med folk....

Förstår inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanc4:

Jag undrar bara, hur kan det bli med socialt om det är dags att MMORPG ska bli RPG också? Då kör man ju inte med folk....

Förstår inte

Que? No habla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vimes:

Que? No habla.

I'm with you, sist jag kollade var ett MMORPG ett RPG som är MMO :S Det är socialt för att man inte konkurrerar om saker utan istället tjänar på att hjälpa främlingar. Som exempel, du får XP för att hjälpa till att återuppliva en död spelare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon70536:

I'm with you, sist jag kollade var ett MMORPG ett RPG som är MMO :S Det är socialt för att man inte konkurrerar om saker utan istället tjänar på att hjälpa främlingar. Som exempel, du får XP för att hjälpa till att återuppliva en död spelare.

MMO = Massively Multiplayer Online
RPG = Role Playing Game

GW2 är onekligen ett MMO
GW2 är onekligen ett RPG

Questandet i sig klassas samt klass quests klassas redan där som ett RPG, lägger man sedan till att spelare kommer att rollspela på egen hand, som ett pen and paper RPG, sitta i tavernor och rollspela med varandra etc. Kan även se att det kommer komma RP guilds som kommer att PvPa.

GW2 är defenetivt ett MMORPG.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är någon annan som har funderat en längre stund över avtalet.

Det finns ju egentligen ingen risk att någon åstadkommer någon form av negativ påverkan på spelets utveckling enbart genom att medge att de är testare. Jag blir därför lite trött på alla som principiellt håller med om det här, eller accepterar det här, helt enkelt för att det står i avtalet. Det följer givetvis att det som står i avtalet är bindande; men kom ihåg att avtalets nödvändighet, eller avtalets vara eller icke vara, till första början handlar om (rätta mig om jag har fel) att se till att testare inte släpper material eller intryck som reflekterar en produkt som inte är färdig, och därför ger ett felaktigt intryck av spelet - vilket i slutändan kan resultera i en ekonomisk förlust.

Det följer däremot inte att ett erkännande om medverkan på något sätt skulle kunna resultera i en ekonomisk förlust. Jag försöker inte säga att avtal nödvändigtvis måste vara rationella på det här sättet, men jag vill däremot påstå att avtalet förlorar en stor del av den respekt det förtjänar när man går ut och gör vad som framstår som irrationella krav. Som många säkert har märkt så har det här haft en komisk effekt, nämligen att folk skriver inlägg där de frågar om det är okej att berätta för deras partner att de har tillgång till spelet.

Det här är lite löjligt. Finns det ingen som håller med? Har jag missat något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av .maker:

Jag vet inte om det är någon annan som har funderat en längre stund över avtalet.

Det finns ju egentligen ingen risk att någon åstadkommer någon form av negativ påverkan på spelets utveckling enbart genom att medge att de är testare. Jag blir därför lite trött på alla som principiellt håller med om det här, eller accepterar det här, helt enkelt för att det står i avtalet. Det följer givetvis att det som står i avtalet är bindande; men kom ihåg att avtalets nödvändighet, eller avtalets vara eller icke vara, till första början handlar om (rätta mig om jag har fel) att se till att testare inte släpper material eller intryck som reflekterar en produkt som inte är färdig, och därför ger ett felaktigt intryck av spelet - vilket i slutändan kan resultera i en ekonomisk förlust.

Det följer däremot inte att ett erkännande om medverkan på något sätt skulle kunna resultera i en ekonomisk förlust. Jag försöker inte säga att avtal nödvändigtvis måste vara rationella på det här sättet, men jag vill däremot påstå att avtalet förlorar en stor del av den respekt det förtjänar när man går ut och gör vad som framstår som irrationella krav. Som många säkert har märkt så har det här haft en komisk effekt, nämligen att folk skriver inlägg där de frågar om det är okej att berätta för deras partner att de har tillgång till spelet.

Det här är lite löjligt. Finns det ingen som håller med? Har jag missat något?

I ärlighetens namn spelar det ingen roll vad du eller jag tycker. Betatestarna har accepterat ett avtal, nuff said. Vill ANet ha avtalet som det ser ut och folk går med på att vara betatestare under det avtalet finns det inte så mycket mer relevant att säga.

Permalänk
Skrivet av anon70536:

En sak som inte nämndes i den där artikeln som enkelt avfärdar en del oroliga argument: Dungeon reward armor m.m. går bara köpa för Karma, inte guld och därmed inte gems eller riktiga pengar. Jag skulle nästan våga mig på att slå vad om att vi inte kommer få se gear i cash shoppen alls.

Skönt att höra! Börjar känna mig betydligt lugnare angående microtransactions nu, verkar som de tänkt igenom detta grundligt. Börjar till och med känna att detta är en modell att föredra framför subscription, gillar tanken på att själv kunna bestämma vad man vill lägga på spelet. Bara det inte spårar och man känner sig tvungen att lägga massa pengar för att hänga med gameplaymässigt - men som sagt de verkar ha hittat ett system där detta inte kommer hända!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

I ärlighetens namn spelar det ingen roll vad du eller jag tycker. Betatestarna har accepterat ett avtal, nuff said. Vill ANet ha avtalet som det ser ut och folk går med på att vara betatestare under det avtalet finns det inte så mycket mer relevant att säga.

Jo, absolut, jag förstår vad du menar. Avtalet är absolut bindande.

Min offentliga person kommer säkert att följa avtalet, men min personliga ser det hellre som en förolämpning, eller en "idiot-proofing"-teknik av ArenaNet som jag inte har någon anledning att respektera. Jag älskar däremot fortfarande spelet och ArenaNet.

OnT:

Kommer det finns kosmetiska uppgraderingar i stil med en hatt i typ awesome-stil kommer jag att köpa massor. Om det däremot enbart kommer finnas gems, är det möjligt att jag kommer köpa gems för att byta mot guld och sen... byta mot aforementioned hatt.

Gillar att ArenaNet tungt betonar att man inte vill ge övertag till betalande spelare.

Permalänk
Medlem

I gw1 så var alla L20 likvärdiga mha på spec, det som skillde rare crap från normal var utseendet och så blir det i gw2 också, så om folk vill pröjsa för kosmetiska uppgraderingar vem bryr sig.......

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Trist, fick precis mail från Webhallen att de höjer priset på min förbokning av Collectors Edition. Förbokade för 799:- men nu höjer de till 1290:-. Förstår givetvis detta, men blev bortskämd att jag fick köpa Swtor Collectors Edition för 899:- även fast slutpriset blev 1499:- hos dem. Nu kommer jag dessvärre antagligen få lov att köpa vanliga versionen då det inte finns en chans i världen att jag betalar över 1000:- för ett spel igen då boxens innehåll är skräp och det bara är ingame bonusarna man vill ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bäste Webhallenkund,

Du får det här mailet då du har bokat Guild Wars 2.

Vi har nyligen fått besked från den svenska distributören om uppdaterat pris för denna artikel samt hur förbokningarna kommer att hanteras i Sverige. Iom. detta har vi nu uppgraderat din order till Guild Wars 2 - Pre-purchase Collector's Edition.

Vi fick tidigt uppgifter om innehåll i utgåvan samt prissättning, men NCsoft har valt att utöka innehållet i Collector's Edition vilket därför lett till att vi måste höja priset på artikeln till 1290 kr.

För dig som är intresserad av att hålla kvar din bokning följer nu information kring upplägget. Vi ber dig vänligen läsa igenom detta, då det skiljer sig en hel del från de flesta MMO-releaser.

Den 10:e april kommer du att erhålla vad som kallas en Pre-purchase Collector's Edition-box. Den ger dig tillgång till beta-testet av spelet, en exklusiv in-game ring (Hero's Band), pre-install av spelet, name/guild-name creation före release samt tre dagars headstart.

För dig som har beställt spelet mot faktura, postförskott eller för att betalas i butik så innebär det att du kommer att betala för spelet då - ej vid release senare i år. Lagom till release kommer vi att skicka ut Collector's Boxen till dig, alternativt göra den tillgänglig i butiken (om det var där du ursprungligen köpte din box).

Pre-purchase Collector's-boxen innehåller:
DVD Fodral med omslag
Instruktioner för nerladdning samt aktivering.
Serienyckel för att aktivera beta, headstart samt Hero's Band ring.

En bild på denna utgåva hittas här:
http://images.webhallen.com/files/guildwars2collectors.jpg

Collector's Edition som skickas till release innehåller:
Guild Wars 2 Game (Spelskiva samt cd-nyckel)
Premium Packaging
Hand Painted Rytlock plastic/vinyl statue with flaming sword (25,5cm)
100+ pages "making of"-book.
Custom art frame and portfolio of 5 art prints.
Soundtrack CD
5 digital items

Om du ej är intresserad av att hålla kvar din bokning efter detta besked ber vi dig återkomma med ordernummer samt önskad åtgärd.

Vi ber dig att ej svara på detta mail om du är nöjd med bytet till Pre-purchase Collector's Edition.

Med vänliga hälsningar
Webhallen crew

.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Trist, fick precis mail från Webhallen att de höjer priset på min förbokning av Collectors Edition. Förbokade för 799:- men nu höjer de till 1290:-. Förstår givetvis detta, men blev bortskämd att jag fick köpa Swtor Collectors Edition för 899:- även fast slutpriset blev 1499:- hos dem. Nu kommer jag dessvärre antagligen få lov att köpa vanliga versionen då det inte finns en chans i världen att jag betalar över 1000:- för ett spel igen då boxens innehåll är skräp och det bara är ingame bonusarna man vill ha.

Jo, så resonerar jag också. Blir nog bara Digital Deluxe versionen för mig. Lägga pengar på basar till toppar istället

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jo, så resonerar jag också. Blir nog bara Digital Deluxe versionen för mig. Lägga pengar på basar till toppar istället

Vart köper man Digital Deluxe versionen?

Permalänk
Skrivet av DenSammeSamme:

Vart köper man Digital Deluxe versionen?

10e april från https://buy.guildwars2.com/

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Kan du länka till produkten?
Kan inte hitta Collectors på Webhallen :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konve:

Kan du länka till produkten?
Kan inte hitta Collectors på Webhallen :S

Den är inte uppe ännu.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Nu har de uppdaterat priset på bokningen med. Har avbeställt Collectors Edition nu, får bli digital version istället.

Permalänk
Inaktiv

Men det finns fortfarande ingen pre-purchase CE att hitta på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Dyker säkert upp under dagen.

Permalänk
Inaktiv

Den här bilden postades borta på pcg.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut

Permalänk

Ja det ser ju verkligen ut som de kommer få en bra balans när det gäller microtransactions! Man tjänar lagom mycket på att köpa gems helt enkelt (dvs det uppstår inget "tvång" att köpa), och jag börjar definitivt se fördelen med detta upplägg framför subscription!

Tack för infon grabbar!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400