Alla måste rösta! Har du en hel eller kraschad 120GB och vilket märke?

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att skicka tillbaka hårddisken, man tar kontakt med ibm's svenska support eller? Måste man ha kvar pappret som visar var och när man har köpt den? För det har jag inte =(

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Går att göra direkt på deras hemsida, RMA som det kallas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Hur gör man för att skicka tillbaka hårddisken, man tar kontakt med ibm's svenska support eller? Måste man ha kvar pappret som visar var och när man har köpt den? För det har jag inte =(

Permalänk
Medlem

Manzzon. Ok, ska ta å kolla upp det. Men det spelar alltså ingen roll om man har papper på hårddisken eller inte?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Bara den inte är stulen så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Manzzon. Ok, ska ta å kolla upp det. Men det spelar alltså ingen roll om man har papper på hårddisken eller inte?

Permalänk
Medlem

=), nä det är den inte, men förut var jag inte så noga med papprena, trodde ju inte att hårddisken skulle gå sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

min 120gxp120 låter som ett långt ånglok med hälften av hjulen låsta....

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Den här omröstningen var ju ovanligt fånig eftersom den inte tar hänsyn hur länge diskarna har funnits på marknaden, Seagate har ju precis kommit med sina 120G diskar och IBM och Maxtor har haft dom länge.

Naturligtvis så är en 40G/platter 120Gs disk sämre än en 60G/platter disk eftersom den har fler skivor.

Dessutom så är folk mer benägna att svara när deras diskar har rasat än när dom har hållt.

11st problemfria IBM av olika storlekar, varav 2st 75GXP 46G (dom ökända)
7st problemfria WDC av olika storlekar.
2st problemfria Seagate.
1st problemfri Maxtor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Den här omröstningen var ju ovanligt fånig eftersom den inte tar hänsyn hur länge diskarna har funnits på marknaden, Seagate har ju precis kommit med sina 120G diskar och IBM och Maxtor har haft dom länge.

Naturligtvis så är en 40G/platter 120Gs disk sämre än en 60G/platter disk eftersom den har fler skivor.

Dessutom så är folk mer benägna att svara när deras diskar har rasat än när dom har hållt.

11st problemfria IBM av olika storlekar, varav 2st 75GXP 46G (dom ökända)
7st problemfria WDC av olika storlekar.
2st problemfria Seagate.
1st problemfri Maxtor.

Det blir lite väl komplicerat om man skall ta hänsyn till alla variabler, jag valde 120GB för att minska alternativen lite iaf.
Jag tyckte man kunde få ut lite mer av en sådan här omröstning jämfört med en av slaget "Är IBM dåliga?" och alla svarar "Alla mina IBM håller, BRA diskar!" & "Alla mina IBM kraschar köp INTE!"

Det är sant att folk svarar mer när de har krashade diskar, men det borde ju bli lika stor effekt för alla märken, eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Varför? Armen rör sig ju mindre t ex

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill

Det blir lite väl komplicerat om man skall ta hänsyn till alla variabler, jag valde 120GB för att minska alternativen lite iaf.
Jag tyckte man kunde få ut lite mer av en sådan här omröstning jämfört med en av slaget "Är IBM dåliga?" och alla svarar "Alla mina IBM håller, BRA diskar!" & "Alla mina IBM kraschar köp INTE!"

Tar man inte hänsyn till alla variabler så blir det missvisande resultat.

Citat:

Det är sant att folk svarar mer när de har krashade diskar, men det borde ju bli lika stor effekt för alla märken, eller?

Om man tar hänsyn till försäljningsstatistiken.

Citat:

Varför? Armen rör sig ju mindre t ex

Mindre? Den måste ju röra sig mer för att läsa samma mängd data samt att det finns mer yta som kan kvaddas, det finns fyra armar och 6 huvuden istället för tre armar och fyra huvuden, det blir högre belastning på lager och mer värmeutveckling.

Alla dessa saker gör att att en disk med flera skivor är mindre tillförlitlig.

Även om du har minskat antalet modeller så får du iaf inte ut något av den här omröstningen för att dels har du för litet underlag, sen har du för litet antal variabler.

Grundläggande saker som driftstid, antalet start/stopp, driftstemperatur etc måste finnas med för att få någon som helst relevans på undersökningen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

4 problemfria IBM.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.