Permalänk

Hjälp med bluescreens

Jag köpte en begagnad dator på blocket eftersom min gamla burk la av
Och jag köpte mig en ssd för att ha som systemdisk till denna burk.

spec:
intel core 2 quad Q6600
1x Geforce 8800GT
1x Geforce 8800GTS
8gb ram ddr2
Ozc agility 3 120gb -system
Win 7
allt är stock

Nu är det i alla fall så att jag får Blåskärm ibland inte superofta alls med det känns ju som att ngt är fel, så jag laddade ner bluescreen view och försökte börja felsöka jag har googlat på felkoder osv men inte hittat ngt bra svar, eller kommit fram till om det är hård eller mjukvarurelaterat

här är en bild på bluescreenview med lite info om det kan hjälpa
http://www.bilddump.se/bilder/20120324013738-213.103.213.81.J...
jag har oxå kört memtest86 i ca 5 timmar och inte hittat något fel.

Är det nån som har nån erfarenhet av det hela så är all hjälp uppskattad!

MVH Antisladd

Permalänk
Avstängd

Testat formatera datorn?
Har du installerat några drivrutiner ifrån skivor som följde med datorn?
Vad har du för powersupply?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Rent spontant så brukar jag tänka överhettning när det sker bluescreens. Har du kollat temperaturerna?(Realtemp, hwmonitor,speedfan, alla bra program). Annars så kanske det är drivrutinerna, kör du crossfire så blir det kanske lite stökigt med dom.

Permalänk

Är den överklockad? Kan hända att den därför är ostabil, testa att köra Prime95 eller liknande och se hur det går.
Skulle tippa på att den antingen är överklockad och därav ostabil eller överhettning, ta Realtemp som Votarg skrev både i idle och medans du kör Prime95, posta resultaten du får här och hoppas på hjälpande svar.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk

Allt är stock och cpun går inte över 55 grader vid primetest.
Gpun ligger på går inte över 80 grader,
Och kör inte Gpuerna i SLI utan var för sig.

Saker är dock den att jag får inte just blåskärm vid hög load kan vara efter att datorn har varit i viloläge eller att jag skrivit i word eller kollat en serie i vlc.

Dock så brukar jag märka när det är "dax" för datorn blir seg och jag får "lagg" i windows och ljudet kan börja spraka och så, sen så blir det blåskärm.

Permalänk
Medlem

sett att visa fått öka volten lite till både cpu o minnena när dem har haft hal.dll strul.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Det jag kom på är att vcore står på auto, kan det vara ngt sånt som strular?
Och det är inte SSDn som kan strula då? har ju hört mkt om bluescreens orsakade av ssder

Permalänk

Jag har förresten ett ace of sweden 620w ngn äldre sak tror jag
Jag har nu bytt vcore från auto till 1.28125
Minnena går nu i 1.86
och jag har laddat ner drivrutiner till mitt moderkort från asus hemsida så det är dom "fräshaste" som finns av dom.
Ska även ta o kolla om det kommit ngn ny till grafikkkorten, den är dock bara en vecka gammal eller så.
Har ni några fler förslag är det välkommet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antisladd:

Jag har förresten ett ace of sweden 620w ngn äldre sak tror jag
Jag har nu bytt vcore från auto till 1.28125
Minnena går nu i 1.86
och jag har laddat ner drivrutiner till mitt moderkort från asus hemsida så det är dom "fräshaste" som finns av dom.
Ska även ta o kolla om det kommit ngn ny till grafikkkorten, den är dock bara en vecka gammal eller så.
Har ni några fler förslag är det välkommet

Låter som att du har ett sådant nätagg som det skrivs om här http://www.sweclockers.com/nyhet/13643-elsakerhetsverket-stop... , dvs byt ut skiten omdelbart om du är någorlunda rädd om dina komponenter.
Tvivlar dock på att det är nätagget som orsakar bluescreens och x124 brukar inte vara SSD heller men kolla ändå så du har senaste firmware på din SSD (2.15)

Sen tycker jag personligen att man får ut mer info från krashdumpar via Windows Debugging Tools än vad man får från BlueScreenViewer

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Oj ja det var precis ett sånt AC 620RD+ ska byta ut det imorgon,
Jag har fått flera nya blåskärmar idag, bl.a. 0x00000D1 då stog det ndis.sys far filen i blåskärmen
och DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUEL
Har höjt volten på minnena till 2.0v med det hjälpte inte och cpun har 1.28 vilket är över standard även det.
Att helt enkelt installera om OS, eller sätta i skivan och köra en "repair" är det ngt som kan tänkas hjälpa?

Permalänk

Har nu testat en hel rad olika saker:
Kört bara 2 av fyra minnenstickor och med upp till 2.0v har testat att ta ur olika för att se att minnena inte är felet. Fortfarande problem.
Kör processorn i 1.3v nu tempen är fortfarande inget problem, har dock tagit ut 8800gt kortet och kör bara med ett.
Har dock börjat fundera på om det kan vara så att systemet har fått för lite ström för att psu'n är dålig och itne levererar vad den borde.

Får se nu om det fungerar med ny volten och bara ett kort gör det de ska jag testa att sätta i bara det andra istället och se om det är kortet det är fel på, funkar båda korten var för sig men när jag har i båda blir det problem känns det som att det kan luta mot att psu'n är problemet? eller tänker jag fel?

Tacksam för all hjälp!

p.s. kontaktade ace of sweden för att se om det var min typ av nätdel som det var fel på dom sa dock att det bara var 520w modellen som dom hade fått dra tillbaka.