Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Finder är riktigt muppigt ibland. Tex om jag öppnar en mapp och sen tar jag upp ett fönster av Safari eller Spotify så kan jag inte trycka på finder i dockan och öppna mappen igen. Jag måste först minimera alla fönster som är öppna tills skrivbordet kommer fram då kan jag se Finder/mappen. Fruktansvärt irriterande.

Fast det är ju ett fel som är specifikt för din dator, så skall det självklart inte vara.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Visst slutet av 90 talet var det väll ganska vanligt men nu? knappast, de sissta 5 åren kan jag inte komma ihåg att jag fått blåskärm eller att det bara försvunnet dll:er? Däremot gäller det att passa sig för vad man installerar för Windows blir helt klart slö destu mer man installerar och det hjälper inte alltid att bara avinstallera (största nackdelen med Windows som jag ser det).

Ja verkligen, sen när fick man blåskärmar i Windows? det var väl mitten 90-talet, rätt roligt hur macfolket alltid drar samma historia, de har använt PC men kör nu Mac, kul för dom men man ska inte prata osanning när det är skit bakom spakarna i detta fall.

Skrivet av thomas67lundberg:

Men det huvudsakliga skälet tror jag är just att man försvarar sitt eget val. Visst finns det de som köper macar för att flasha med, och visst finns det de som köper PC för att dom tror att dom inte har råd med Mac, eller tror att Mac inte klarar några spel, inte kan köra Word och inte kan använda internet(!).

Men dom tror jag inte finns på det här forumet. Jag tror att de allra flesta här har valt maskin rätt aktivt - åtminstone alla mac-användare (annars skulle dom nog inte hänga just här).

Dom värsta är PC anhängare som går och köper en laptop som ser ut som en Macbook bara för att dom inte har råd med en Macbook, eller det ännu värre fallet med dom som bygger ihop en PC och använder chassit från en Mac Pro.

Jag älskar PC, det är bäst i allt, men om man gör som ovan blir det patetiskt på något sätt, ungefär som du sätter en Corvette motor i ett Ferrari chassi, varför då inte köpa en Ferrari istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Dom värsta är PC anhängare som går och köper en laptop som ser ut som en Macbook bara för att dom inte har råd med en Macbook, eller det ännu värre fallet med dom som bygger ihop en PC och använder chassit från en Mac Pro.

Jag älskar PC, det är bäst i allt, men om man gör som ovan blir det patetiskt på något sätt, ungefär som du sätter en Corvette motor i ett Ferrari chassi, varför då inte köpa en Ferrari istället?

Om jag förstått dig rätt så hatar du folk som gör ekonomiska val och folk som moddar sina datorer?

Permalänk
Avstängd

PC för jag spelar mkt spel. MAC är trevliga också, för att surfa porr på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Fast använda chassiet från en mac pro förstår jag att folk gör.
Det är ett jäkligt snyggt chassi och mac pro är ett dåligt alternativ för de flesta. Särskilt i dagsläget.

Jag tror det är väldigt få som köper en pc som ser ut som en macbook pga priset, de som är någorlunda lika ligger i samma prisklass.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jobbar för tillfället på en grafisk byrå. När jag anlände till jobbet för första gången frågade jag om de besatt någon form av kompetens inom animation, programmering eller annat kodningsspråk. Sekunden därpå såg jag att hela lokalen var fylld med Macs varpå VDn log och svarade "nej, vi gör bara PSD filerna och skickar iväg dem". En facepalm situation spelades upp i mitt huvud...

Några år tidigare, när jag studerade, flockades klassens tjejer runt några nya iMacs som skolan beställt. De var de minst tekniska personerna i min klass så jag var inte särskillt förvånad. Ecfor blev forever alone PC tjej :[

Jag har fått uppfattningen att personer som besitter sämre kompetens inom hård- och mjukvara väljer Mac för att slippa lära sig saker. Och att de sällan är gamers eller builders för att det helt enkelt inte fungerar lika bra på Macs.

Jag har försökt gilla Mac, gillar designen på nästan alla produkter, men jag kan inte se fördelarna mot en välbyggd PC i samma prisklass. Jag har inget emot att använda en Mac om det är ett måste inom arbetet eller så, men kan ni som gillar Mac förklara för mig varför ni väljer en dator med lägre prestanda och usla modifikationsmöjligheter jämfört med en PC i samma prisklass? Inget tjafs om design och stil tack, vill se en prestanda-baserad disskusion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jobbar för tillfället på en grafisk byrå. När jag anlände till jobbet för första gången frågade jag om de besatt någon form av kompetens inom animation, programmering eller annat kodningsspråk. Sekunden därpå såg jag att hela lokalen var fylld med Macs varpå VDn log och svarade "nej, vi gör bara PSD filerna och skickar iväg dem". En facepalm situation spelades upp i mitt huvud...

Några år tidigare, när jag studerade, flockades klassens tjejer runt några nya iMacs som skolan beställt. De var de minst tekniska personerna i min klass så jag var inte särskillt förvånad. Ecfor blev forever alone PC tjej :[

Jag har fått uppfattningen att personer som besitter sämre kompetens inom hård- och mjukvara väljer Mac för att slippa lära sig saker. Och att de sällan är gamers eller builders för att det helt enkelt inte fungerar lika bra på Macs.

Jag har försökt gilla Mac, gillar designen på nästan alla produkter, men jag kan inte se fördelarna mot en välbyggd PC i samma prisklass. Jag har inget emot att använda en Mac om det är ett måste inom arbetet eller så, men kan ni som gillar Mac förklara för mig varför ni väljer en dator med lägre prestanda och usla modifikationsmöjligheter jämfört med en PC i samma prisklass? Inget tjafs om design och stil tack, vill se en prestanda-baserad disskusion

Visserligen inget svar till din fråga, men ville bara säga att jag håller med dej till stor del.

För att kontribuera till tråden skulle jag vilja säga att jag tror att en hel del som väljer Mac över Windows, Ios över Android eller tvärtom, helt enkelt väljer den ena för att dom gillar denne mer. Likt hur jag väljer pannkaka över blodpudding. Jag bryr mej inte om blodpudding är bättre, snyggare eller nyttigare. Pannkakor faller mej mer i smaken, därför väljer jag dom, inte för att dom passar mej mer, utan för att jag bara gillar dom mer.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Inaktiv

"Internet explorer har slutat att fungera" och andra program typiskt windows, nästa gång så blir det nog att prova Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag har inget emot att använda en Mac om det är ett måste inom arbetet eller så, men kan ni som gillar Mac förklara för mig varför ni väljer en dator med lägre prestanda och usla modifikationsmöjligheter jämfört med en PC i samma prisklass? Inget tjafs om design och stil tack, vill se en prestanda-baserad disskusion

Det du inte verkar förstå är att skalet som datorn kommer i är en del av datorn. Design och stil är vad som får många att köpa en Mac - de gillar stilen. Själv är det Os X som får mig att välja Mac när det kommer till allt utom spelande. Själv har jag båda delar och använder Windowsburken flitigast (av den enkla anledningen att den är starkare konfigurerad) till allt utom vanligt surfande.

Hackintosh är så klart ett alternativ och jag väljer nog en egenkonfigurerad burk framför en iMac (knappt, men kanske) men när det kommer till laptop så blir det Mac alla gångerna. Förutsatt att jag inte fäster mig allt för mycket vid Linux, men då blir det nog en dual bootad Air.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Visst är Macar snygga. Anledningen till att jag valde Mac var för att jag ville testa något nytt. Det är alltid tråkigt att fastna i gamla hjulspår.

Anledningen till att fortfarande använder Mac är pga OSX (närmare bestämt 10.6 Snow Leopard, är skeptiskt till 10.7 Lion).

Det är väldigt enfaldigt att prata om prestanda bara i termer om rå processorkraft. Visst, sysslar du för det mesta med spel eller videorendering är starkast processor per krona självklart något att sträva efter. Du vill då naturligtvis också kunna byta ut grafikkortet efter något år. Personligen sysslar jag inte med sådant. Visst, jag spelar ett och annat spel men då kör jag i Windows via Bootcamp och accepterar att Macens grafikkort är sämre än det som sitter i en PC för samma pris. Jag accepterar det eftersom Macen är bättre på de områden jag bryr mig om.

Men tillbaka till OSX. Det krävs att man använder det ett tag innan man ser fördelarna. Expose/Spaces är en otroligt härlig funktion och som tyvärr alltför få använder (de fördummade tyvärr denna funktion i 10.7). Att slippa Windows äckliga fejkglas-tema är också ett otroligt plus.

Den största fördelen med OSX (enligt mig naturligtvis) är att det finns några tredjepartsprogram jag inte skulle klara mig utan. Quicksilver är ett av dem, välkänt bland Mac-talibaner men en smula bortglömt. Med det kan jag starta ett program på 0.1 sekund istället för att leta efter det på skrivbordet, i docken, i det löjliga "Launchpad" från Lion eller något annat mindre effektivt sätt. Jag kan med Quicksilver med en enkel tangentbordskombination få upp en lista med alla volymer ansluta till datorn och omedelbart mata ut dem med en annan av mig inställd tangentbordskombination. Jag kan med Quicksilver visa innehållet i vilken mapp som helst på datorn och utföra åtgärdet av typen flytta, kopiera, arkivera, allt med hjälp av tangentbordet, antingen genom att söka eller genom en förinställd tangentkombination för en mapp, fil etc. Jag kan till och med söka efter internetinloggningar med Quicksilver och logga in.

Allt ovan sker utan inblandning från OSX egna halvjobbiga filhanterare Finder. Men det bästa med Quicksilver är att jag får åtkomst till menyobjekten i program ala Ubuntu 12.04-betan. Detta är ur produktivitetssynpunkt extremt välkommet när det gäller t.ex. program som Word som har hundratals menyobjekt. Så med Quicksilver trycker jag bara på ctrl + mellanslag och börjar söka efter menyobjektet (t.ex. Räkna ord i Word). Otroligt smidigt, vad jag vet finns inget program till Windows som kombinerar alla dessa funktioner i ett snabbt och lätttillgängligt paket.

Ett annat program exklusivt för OSX är Hazel. Hazel är precis som Quicksilver ett program som gör att man jobbar snabbare, trots att det inte på något sätt överklockar processorn eller liknande (själva poängen med detta inlägg är som jag hoppas du förstår att det finns annat än rå kraft som avgör hur snabbt man kan arbeta med en dator). Hazel är ett program av typen om-detta-händer-så-gör-detta. Programmet gör alltså en funktion normalt tillgänglig endast för programmerare och sätter den i händerna på en vanlig användare. Detta bör applåderas och inte hånas. Så om jag t.ex. rippar en cd i olika format (flac, mp3, alac, aac osv) kan jag säga till Hazel (eftersom rippningsprogrammet inte är lika intelligent) att flytta alla filer med en viss kodek till en fördefinerad mapp och samtidigt inordna dem i undermapparna enligt mönstret Artist->Album. På samma sätt kan jag säga till Hazel att flytta alla dmg-filer (Macens exe, typ) i Hämtade filer-mappen till en viss plats. Eller så kan jag välja att låta Hazel övervaka mappen och radera alla filer som är äldre än t.ex. en vecka. Finns hur många kriterier som helst (hämtade från OSX index- och sökfunktion Spotlight).

Sen säger jag inte att OSX är felfritt. Klantar man sig ordenligt är det en redig ominstallation som gäller. Inte heller säger jag att Windows är ett OS som kraschar stup i kvarten. Hade inga problem med Vista t.ex. förvisso SP1. Det gäller bara att hålla koll på vilka program som infiltrerar autostartlistan (jag tittar på dig, Adobe Reader). Och naturligtvis måste man avinstallera verktygsfälten i Windows. Åh, alla dessa verktygsfält.

TLDR: överlägsen fönsterhantering i kombination med oersättliga produktivitetshöjande program, med brasklappen att detta naturligtvis avser just min användning och att det för få eller många säkert är bättre med Windows (främst de som spelar). Och en varning för det suspekta OSX 10.7 Lion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Du har så klart rätt att ha din egen uppfattning men personligen har jag helt andra erfarenheter

Vad gäller just hårdvarudelen så visst. Det är enklare att bara ta det Apple erbjuder, att inte behöva fundera så mycket på det. Om det handlar om brist hårdvarukompetens eller att det helt enkelt är skönt att slippa bry sig om saker låter jag vara osagt (det senare av de två för egen del). Köper man precis när de uppdaterat sina serier brukar de vara väl så prisvärda som andra. Dock behåller ju Apple, till skillnad från andra tillverkare, samma pris under hela produktens livslängd så det gäller att köpa vid rätt tidpunkt annars betalar du mycket för äldre hårdvara.

Vad gäller en Macanvändares mjukvarukompetens håller jag inte med för fem öre. Visst finns de de som väljer datorn för att spela vilket knappast kräver någon direkt mjukvarukompetens. För övriga uppgifter passar Mac utmärkt (som utvecklardator t ex som jag tidigare nämnt).

Personligen har jag stor nytta av att OS X är unix baserat då jag spenderar stor del av min arbetstid i terminalen. Våra utvecklings- och produktions-servrar kör linux och det är jäkligt skönt att känna igen sig även när man utvecklar lokalt.

Skrivet av Navicula:

Varför? Är det verkligen så svårt att förstå att folk kan prioritera andra saker en några MHz på en CPU hit eller dit? De har fullt tillräcklig prestanda för de allra flesta jobb så då finns det enligt mig viktigare saker. Att den är smidig att få med sig när man är på språng. Att den har bra touchpad. Bra batteritid, välbyggd och så vidare. Betydligt viktigare än att få några extra poäng i något benchmarkprogram enligt mig.

Nu säger jag inte att det inte finns PC som också uppfyller dessa krav. Bara att prestanda är inte allt...långtifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil_98197:

"Internet explorer har slutat att fungera" och andra program typiskt windows, nästa gång så blir det nog att prova Mac

Regel nummer ett för nybörjar PC users: Använd aldrig Internet Explorer

Jag använde IE en gång, det hände när jag laddade ner Chrome.

Skrivet av YGLeXz:

Det du inte verkar förstå är att skalet som datorn kommer i är en del av datorn. Design och stil är vad som får många att köpa en Mac - de gillar stilen. Själv är det Os X som får mig att välja Mac när det kommer till allt utom spelande. Själv har jag båda delar och använder Windowsburken flitigast (av den enkla anledningen att den är starkare konfigurerad) till allt utom vanligt surfande.

Folk brukar säga, låt inte dess yttre lura dig, för på insidan gömmer sig något annat. Av den orsaken är jag skeptisk till Macs. De köps för att de ser bra ut och levereras med undermåliga komponenter som inte klarar av spel och tung bild/video redigering eller något annat som kräver kraft. Men detta kan också hända PC, det säljs alltför många fuskbyggen både på den stationära och bärbara-sidan.

Skrivet av S_Z:

Varför? Är det verkligen svårt att förstå att folk kan prioritera andra saker en några MHz på en CPU hit eller dit? De har fullt tillräcklig prestanda för de allra flesta jobb så då finns det enligt mig viktigare saker. Att den är smidig att få med sig när man är på språng. Att den har bra touchpad. Bra batteritid, välbyggd och så vidare. Betydligt viktigare än att få några extra poäng i något benchmarkprogram enligt mig.

Den PC laptop jag använder just nu fyller de funktioner du skrev om ovan. Men om någon skulle ge mig en mac i all hast skulle jag inte ha något emot att behålla den Så vitt jag vet läggs det ner mer tid på att kvalitetskontrollera Mac'ar jämfört med den "average" laptop du köper billigt på Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Som Xe993 var inne på, vad är prestanda?
Är flaskhalsen du eller datorn?
Sitter du med 100% load konstant och du får vänta på datorn eller idlar den mest och väntar på dina kommandon?

Jag väljer mac (utöver design) för att den har den prestanda jag behöver och jag blir mindre flaskhals än med windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sitter du med 100% load konstant och du får vänta på datorn eller idlar den mest och väntar på dina kommandon?

Jag väljer mac (utöver design) för att den har den prestanda jag behöver och jag blir mindre flaskhals än med windows.

Det låter som att du nedvärderar det arbete en människa kan utföra på en kraftfull dator, och därför bör vi alltså välja Mac för att den har mindre prestanda och är jämförbar med vår "flaskhalsighet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det låter som att du nedvärderar det arbete en människa kan utföra på en kraftfull dator, och därför bör vi alltså välja Mac för att den har mindre prestanda och är jämförbar med vår "flaskhalsighet".

Nej du missförstår mig.
Du efterfrågade varför man valde mac och jag förklarar varför jag gör det.
Det är min egen "flaskhalsighet" jag syftar på, den behöver absolut inte vara sann för alla.

Kanske uttryckte mig lite klumpigt, men ville få fram att man bör tänka på hur lång total tid det tar att få något gjort, inte bara hur länge processorn behöver räkna på det. Och OS X är givetvis inte den ultimata lösningen på det för alla, men det passar mig bättre, kombinerat med trevligare design på både OS och hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej du missförstår mig.
Du efterfrågade varför man valde mac och jag förklarar varför jag gör det.
Det är min egen "flaskhalsighet" jag syftar på, den behöver absolut inte vara sann för alla.

Kanske uttryckte mig lite klumpigt, men ville få fram att man bör tänka på hur lång total tid det tar att få något gjort, inte bara hur länge processorn behöver räkna på det. Och OS X är givetvis inte den ultimata lösningen på det för alla, men det passar mig bättre, kombinerat med trevligare design på både OS och hårdvara.

Okej, no harm done

Permalänk
Medlem

Köpte en helt ny iMac 21.5" i september 2010, köpte en ny speldator för jag var redigt trött på dålig prestanda från iMacens håll samt att jag saknade vissa program från windows samd DX. Har enbart iMacen som skärm nu, det ända den dög för. Kommer aldrig köpa en mac igen

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Du kanske menade något helt annat, men för mig låter det som att du säger "Jag behöver inte prestandan, så jag kan lika gärna betala lika mycket för en lite sämre dator". Har en känsla av att jag missuppfattar dig en hel del nu, men så ser det ut som att du resonerar

Skrivet av anon142735:

https://www.google.com/chrome?hl=sv
Alltid kul att prova något nytt, men ha inte för stora förväntningar om att programmen i din mac kommer svara bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du kanske menade något helt annat, men för mig låter det som att du säger "Jag behöver inte prestandan, så jag kan lika gärna betala lika mycket för en lite sämre dator". Har en känsla av att jag missuppfattar dig en hel del nu, men så ser det ut som att du resonerar

Såhär då:
Moment X tar mig 10 sekunder att utföra i windows/pc, datorn behöver 1 sekund för beräkning.
Moment X tar mig 5 sekunder att utföra i OS X/mac, datorn behöver 2 sekunder för beräkning.

Trots att windowsdatorn bara behöver halva tiden för utförandet så har jag sparat tid eftersom det tar mig halva tiden att klicka/peka/skriva i OS X.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såhär då:
Moment X tar mig 10 sekunder att utföra i windows/pc, datorn behöver 1 sekund för beräkning.
Moment X tar mig 5 sekunder att utföra i OS X/mac, datorn behöver 2 sekunder för beräkning.

Trots att windowsdatorn bara behöver halva tiden för utförandet så har jag sparat tid eftersom det tar mig halva tiden att klicka/peka/skriva i OS X.

Bra beskrivning.

En sak PC-ägare inte verkar förstå är att olika människor använder sin dator till olika saker. Om man använder många program där beräkning utgör huvuddelen (typ trycka på lite knappar i ett videoredigeringsprogram sen trycka på renderingsknappen och vänta x antal timmar) så kan det vara smart att köpa en PC då du får snabbast processor- och grafikkort för pengarna. Nu vet jag inte hur ration ser ut för videoredigeringsprogram men jag hoppas min poäng kan förstås.

På samma sätt med spel, då är det ju sak samma hur osmidigt själva Windows är eftersom det är försumbart jämfört med prestandavinsten man får i själva spelet.

Så om jag inte använder beräkningstunga program i någon större utsträckning kan jag välja att köpa en dator för samma pris men med sämre hårdvaruprestanda. Det betyder INTE att jag resonerar i stil med "Jag behöver inte prestandan, så jag kan lika gärna betala lika mycket för en lite sämre dator" i och med att datorn (Macen) med sämre HÅRDVARUprestanda har andra fördelar, dvs den är ur min synvinkel inte en sämre dator. Så för mig är Mac en snabbare dator eftersom den gör saker snabbare än en PC. Att den gör saker snabbare än en PC trots sämre hårdvaruspecs beror på att jag inte använder beräkningstunga program som sagt, därför blir saker som programstart, navigering i själva systemet och automatiserande av rutinuppgifter som nedladdning och annan filhantering avgörande istället.

Som sagt, PC-förespråkare måste inse att hårdvaran har betydelse för många användningsområden, men inte alla. Och har den inte betydelse får man se till mjukvaran istället och se om den är bättre för just mitt användningsområde.

Det finns en ironi i denna brist på förståelse för andra då många Mac-hatare beskyller Apple-lägret (-kulten?) för att förtrycka oliktänkande. Om denna oförståelse inför andra beror på Aspergers eller har andra medicinskt faställda orsaker kan jag ha överseende med det.

Permalänk
Medlem

Köpte en macbook pro 13" i förrgår.
Sålde min stationära gaming PC av den enkla anledningen att jag ska sluta spela.

Varför jag valde mac är för att många förestpråkar det på mitt univeritet och att datorerna i skolan kör unix.

Visst kan man hitta en dator med samma processorprestanda för halva priset. Men ska det vara samma byggkvalitet så är det inte alls samma skillnad i priset. Om det änns finns en liknande PC laptop (Någon får jättegärna länke en PC i samma kvalité).

Mitt första intryck av OSX är att de går SJUKT snabbt att starta, klockade 16sekunder blank från att jag trycker på startknappen till att jag kan öppna ett program, tar knappt 2 sekunder att stänga ner.

Det är mycke trevligare att navigera runt med enbart touchpaden, något som blir väldigt segt på en pc efter ett tag.

För övrigt är jag helt lost, komemr ta tid att lära sig, men mycke därför jag valde en mac också, känner mig hemma på pc och vill utvecklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Folk brukar säga, låt inte dess yttre lura dig, för på insidan gömmer sig något annat. Av den orsaken är jag skeptisk till Macs. De köps för att de ser bra ut och levereras med undermåliga komponenter som inte klarar av spel och tung bild/video redigering eller något annat som kräver kraft. Men detta kan också hända PC, det säljs alltför många fuskbyggen både på den stationära och bärbara-sidan.

Precis. Allt handlar om vad man ska använda sin dator till. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en bärbar mac book om h*n huvudsakligen ska använda den till att spela spel. Varför? För man ska inte köpa en bärbar dator om ens mål är att arbeta med tunga saker. Då kan man gå för en Mac Pro (den går att modifiera) vilken är en fantastisk dator och framförallt har är chassit galet tyst!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon142735:

Tror det beror till 99% att det är den mänskliga faktorn det är fel på hos ditt fall

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jobbar man ex men stora utveckling projekt som ska kompileras om lite då och då efter förändringar så gör det verkligen stor skillnad. Inse att en dator kan aldrig gå för snabbt, har du ens hört någon säga något sådant? Visst kan man säga att det räcker för mig men då har man bestäms sig för att lägga sig på en lägre nivå än vad som faktiskt är möjligt, fördel eller nackdel? Beror helt på.

Skrivet av Json_81:

Såhär då:

Som sagt, jobbar man i stora system där datorn gör en stor del av jobbet, ex kompilerar, renderar så är prestandan A och O. Dessutom handlar det mycket om användarvänlighet, vem vill sitta o vänta 2 sekunder på att datorn ska köra 5x5? Inse att datorer idag kan inte bli för snabba. Snabbhet är en del av upplevelsen.

Se ex de nya datorerna vi köper in till företaget nu, där har man valt PCI-e SSD diskar med enorm read and write hastighet, varför? För att kompilering(som är mycket läsning och skrivning) ska bli så liten det går.

Om du kopierar en 5 GB fil, hade det inte varit skönt om det gjordes på 1 sek istället för på 10 min? Det spelar kanske sällan någon roll men det blir en märkbart vänligare system att jobba med.

Skrivet av emahex:

Köpte en macbook pro 13" i förrgår.
Sålde min stationära gaming PC av den enkla anledningen att jag ska sluta spela.

Varför jag valde mac är för att många förestpråkar det på mitt univeritet och att datorerna i skolan kör unix.

Visst kan man hitta en dator med samma processorprestanda för halva priset. Men ska det vara samma byggkvalitet så är det inte alls samma skillnad i priset. Om det änns finns en liknande PC laptop (Någon får jättegärna länke en PC i samma kvalité).

Mitt första intryck av OSX är att de går SJUKT snabbt att starta, klockade 16sekunder blank från att jag trycker på startknappen till att jag kan öppna ett program, tar knappt 2 sekunder att stänga ner.

Det är mycke trevligare att navigera runt med enbart touchpaden, något som blir väldigt segt på en pc efter ett tag.

För övrigt är jag helt lost, komemr ta tid att lära sig, men mycke därför jag valde en mac också, känner mig hemma på pc och vill utvecklas

Jag undrar vad du haft för dator tidigare? En Windows 7 maskin bör också boota på under 20 sek idag med SSD.

Förövrigt har det kommit en hel del utlrabooks som helt klart konkurrerar med Apples produkter, är det en vanlig bärbar så finns det säkert en hel del där med det gäller bara att leta.

Men visst Apple har fortfarande ett par saker som tilltalar vissa personer extra mycket pratar vi dock om stationära så kommer aldrig Apple ha någon chans utan här köper man Apple enbart för OSX, inget annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jobbar man ex men stora utveckling projekt som ska kompileras om lite då och då efter förändringar så gör det verkligen stor skillnad. Inse att en dator kan aldrig gå för snabbt, har du ens hört någon säga något sådant? Visst kan man säga att det räcker för mig men då har man bestäms sig för att lägga sig på en lägre nivå än vad som faktiskt är möjligt, fördel eller nackdel? Beror helt på.

Som sagt, jobbar man i stora system där datorn gör en stor del av jobbet, ex kompilerar, renderar så är prestandan A och O. Dessutom handlar det mycket om användarvänlighet, vem vill sitta o vänta 2 sekunder på att datorn ska köra 5x5? Inse att datorer idag kan inte bli för snabba. Snabbhet är en del av upplevelsen.

Se ex de nya datorerna vi köper in till företaget nu, där har man valt PCI-e SSD diskar med enorm read and write hastighet, varför? För att kompilering(som är mycket läsning och skrivning) ska bli så liten det går.

Om du kopierar en 5 GB fil, hade det inte varit skönt om det gjordes på 1 sek istället för på 10 min? Det spelar kanske sällan någon roll men det blir en märkbart vänligare system att jobba med.

Jag undrar vad du haft för dator tidigare? En Windows 7 maskin bör också boota på under 20 sek idag med SSD.

Förövrigt har det kommit en hel del utlrabooks som helt klart konkurrerar med Apples produkter, är det en vanlig bärbar så finns det säkert en hel del där med det gäller bara att leta.

Men visst Apple har fortfarande ett par saker som tilltalar vissa personer extra mycket pratar vi dock om stationära så kommer aldrig Apple ha någon chans utan här köper man Apple enbart för OSX, inget annat.

Jag jobbar inte med stora utvecklingsprojekt hemma. Kopierar jag en 5GB fil är det hårddisken som är bromskloss, alternativt nätverket/anslutningen inte processorn etc i datorn.
Jag har aldrig sagt att prestanda är oviktigt, men för min användning av datorn kompenserar OS X's effektivitet mer än väl den minimala prestandaskillnaden mot en windowslaptop.
Stationära datorer är jag inte intresserad av längre, men Apple har en mac pro för de sysslorna du pratar om, och historiskt har den stått sig väldigt väl i både pris/prestanda jämfört med motsvarande Dell/HP/etc. Nuvarande modellen är ju dock hopplöst utdaterad så där har du rätt.

En windows 7 laptop bootar på 20s med SSD, en macbook gör det med vanlig hårddisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hade en windows 7 med exakt samma SSD som du, visst gick uppstarten mycket snabbt, men med en ren installation var det fortfarande runt 40sekunder som en uppstart gick på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SideWinder86:

Tror det beror till 99% att det är den mänskliga faktorn det är fel på hos ditt fall

Kan va det också, men det händer på många datorer! så nåntig är de iaf

Permalänk
Inaktiv

En till sak som är gött med mac är att dom inte har några fläktar och så håller batteriet i typ 10 timmar, Kan ha fel med fläktarna men har några polare som har mac och dom har inga fläktar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

En till sak som är gött med mac är att dom inte har några fläktar och så håller batteriet i typ 10 timmar, Kan ha fel med fläktarna men har några polare som har mac och dom har inga fläktar iaf

Det är klart det finns fläktar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Vet inte hur det är med ipad, men övriga macar har fläktar, men de brukar bara höras vid hög belastning.

Visa signatur