Köpa datorkomponenter i USA

Permalänk
Medlem

Köpa datorkomponenter i USA

Tja, jag och min familj ska till USA i sommar och det kom mig på tanken att köpa lite dator grejer där såsom grafikkort och processor m.m då det är lite billigare än i sverige. Så jag undrar om man kan det dvs. om komponenterna man köper i USA funkar i Sverige, och om det är någon skillnad på grejer från olika länder.

Tacksam för svar!

-ic0rn

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Moderkort: Asus Maximus V Extreme GPU: Gigabyte GTX 680 EVGA BP CPU: i7 3770K @ 4.7GHz RAM: Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz Lagring: Kingston V+200 120Gb SSD & Western Digital Caviar Green 1TB HDD PSU: EVGA SuperNova NEX750G Kylare: Noctua NH-U9B

Permalänk
Skrivet av ic0rn:

Tja, jag och min familj ska till USA i sommar och det kom mig på tanken att köpa lite dator grejer där såsom grafikkort och processor m.m då det är lite billigare än i sverige. Så jag undrar om man kan det dvs. om komponenterna man köper i USA funkar i Sverige, och om det är någon skillnad på grejer från olika länder.

Tacksam för svar!

-ic0rn

De ska inte vara någon skillnad på saker och ting, de mesta är standardiserade saker. De enda jag kan tänka mig är olika är nätaggen. I USA tex använder de ju mindre volt i uttagen än vad vi gör, plus att de är en annan typ av nätaggssladd än här hemma. de flesta aggregat kan du dock ställa om volten på med hjälp av en lite brytare på baksidan, samt att du bara köper en svensk sladd som du kopplar in i väggen här hemme.
Resten av komponenterna ska vara samma som vi har.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
99:e percentilen

Grafikkort och processorer är det ingen skillnad på. Däremot finns det en risk att följande produktkategorier diffar mellan olika regioner: filmer och spel (oftast regionskodade), TV-kort och TV-apparater (olika signaltyper och videostandarder), mobiltelefoner (olika frekvensband) och laddare (olika pluggar och spänning). Möjligen också nätagg, men det kan jag inte säga säkert. Jag vet iaf att en del nätagg har en switch på sig som man kan ställa om mellan 110 och 220 volt. I Sverige måste den stå på 220.

Tänk också på att nätsladdar som följer med produkter (t ex min Logitech MX Revolution) i USA har amerikanska pluggar. En sån adapter kan man dock köpa för 5 kr på Tradera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Grafikkort och processorer är det ingen skillnad på. Däremot finns det en risk att följande produktkategorier diffar mellan olika regioner: filmer och spel (oftast regionskodade), TV-kort och TV-apparater (olika signaltyper och videostandarder), mobiltelefoner (olika frekvensband) och laddare (olika pluggar och spänning). Möjligen också nätagg, men det kan jag inte säga säkert. Jag vet iaf att en del nätagg har en switch på sig som man kan ställa om mellan 110 och 220 volt. I Sverige måste den stå på 220.

Tänk också på att nätsladdar som följer med produkter (t ex min Logitech MX Revolution) i USA har amerikanska pluggar. En sån adapter kan man dock köpa för 5 kr på Tradera.

Men hur funkar det med moderkort?

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Moderkort: Asus Maximus V Extreme GPU: Gigabyte GTX 680 EVGA BP CPU: i7 3770K @ 4.7GHz RAM: Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz Lagring: Kingston V+200 120Gb SSD & Western Digital Caviar Green 1TB HDD PSU: EVGA SuperNova NEX750G Kylare: Noctua NH-U9B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ic0rn:

Men hur funkar det med moderkort?

I princip all elektronik som inte kopplas direkt till ett eluttag ska fungera fint i Sverige. "Bra" nätaggregat fungerar även i Sverige.

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

de flesta aggregat kan du dock ställa om volten på med hjälp av en lite brytare på baksidan

Är det verkligen så vanligt?

Skrivet av ic0rn:

Men hur funkar det med moderkort?

Inga bekymmer, så vitt jag vet!

Permalänk
Medlem

Var länge sen man såg nätagg med omkopplare för volt, dom flesta bra sköter numera om detta med auto sen några år tillbaka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Om man är osäker så kan man lika gärna åka till tyskland å köpa agg. Det är något billigare än i Sverige. Ett tops om man vill ha samma standard som hemma.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Bered dig på att åka fast i tullen och få betala straffavgift med lite otur.
Att skippa svenska skatter osv är inget som ses med blida ögon

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Bered dig på att åka fast i tullen och få betala straffavgift med lite otur.
Att skippa svenska skatter osv är inget som ses med blida ögon

Ne de är ingen tull eller skatt om han transporterar varan personligen och håller sig under 4300.

Permalänk
Medlem

Jag köpte moderkort, grafikkort, minne och CPU när jag var över en gång. Inga problem med någon av sakerna, och inte heller några problem med att få med sig allt genom tullen.

Det som du däremot går miste om är ju öppet köp och ev. garantier. Om du inte har lust att skeppa sakerna tillbaka till USA för att få dom utbytta dvs.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Smita från skatten... Värre än mord i Sverige tyvärr

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Bered dig på att åka fast i tullen och få betala straffavgift med lite otur.
Att skippa svenska skatter osv är inget som ses med blida ögon

Jag plockade in datorkomponenter för ca 10k sek några år sedan i min resväska, 3k sek graffekort i handbagaget och en sprillans ny Iphone i jackfickan utan problem...gäller ju bara att öppna kartongerna lite och ifall dom frågar så är det bara att säga att det grejer du redan köpt i Sverige och flugit över med dom för att visa kompisar eller dylikt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer