AMD Trinity släpps den 15 maj

Permalänk
Melding Plague

AMD Trinity släpps den 15 maj

Om ungefär en och en halv månad går startskottet för den andra generationens APU från AMD, känd under kodnamnet Trinity. I mitten av maj släpps de första modellerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gött! Riktigt taggad!
Hoppas att Piledriver är en del bättre än Bulldozer så att AMD kan konkurrera mot Ivy-Bridge i5 med saftiga priser !

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem

Trevligt.
Så det är GCN i Trinity då? inte VLIW4?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt fattat vad APU är. Är det AMDs nya processor med bra grafik i?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Go AMD !

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Har aldrig riktigt fattat vad APU är. Är det AMDs nya processor med bra grafik i?

APU är grafikkort och processor på samma kisel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Trevligt. Sitter på en Acer 3820TG med i3:a och HD 6550. Vore inte helt fel om det kom nya 13-tummare med fyrkärning Trinity-APU där grafikdelen är avsevärt bättre än min nuvarande. Kommer det en sån med trevlig prislapp kan det bli en uppgradering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Accelerated Processing unit = en Processor som kan använda sig av GPGPU och CPU kraft. Intels sandy bridge fungerar likadant dock med en mycket sämre grafikdel!

Men Jag Längtar så jag kan bygga fler HTPC's

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Trevligt.
Så det är GCN i Trinity då? inte VLIW4?

är väl bara 77xx-79xx som är GCN medans 76xx och lägre är rebrandad VLIW4

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

"APU" är en ren marknadsföringsterm från AMD som betyger CPU och GPU på samma chip. Alla Intels CPU:er med inbyggd grafik är också "APU:er" men de kallar dem inte för det.

Jämför "retina"-skärm som Apple kallar sina iPad-skärmar - betyder heller ingenting annat än att skärmen är högupplöst.

Permalänk
Medlem

"The term accelerated processing unit or APU was first used in a public context with respect to accelerated computing in 2006"

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

är väl bara 77xx-79xx som är GCN medans 76xx och lägre är rebrandad VLIW4

Det har du rätt i.
Minns nu att Emil B (SweC) nämnde för länge sedan
att det skulle vara VLIW4 i Trinity...

men men, vi får se.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det har du rätt i.
Minns nu att Emil B (SweC) nämnde för länge sedan
att det skulle vara VLIW4 i Trinity...

men men, vi får se.

Kvittar egentligen då den delen fortfarande är långt bättre än intels variant och jag känner att jag lägger mer vikt på bra GPU prestanda i en HTPC än CPU-prestanda utan att behöva använda mig av diskret grafikkort

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

vad tror ni man får för fps (medium) med en av domma i bf3 (en apu för runt 1.3K)?:P

är lite sugen på att bygga en riktigt liten dator med en sådan här, så man lätt kan ta med den:)
Så längtar mycket!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Ska bli intressant att se specen på den fetaste grafikdelen. Undrar hur många streamprocessorer de kommer trycka in, var väl 400 i förra värstingen? Fler än 480 vågar man nog inte hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aske.nord:

Gött! Riktigt taggad!
Hoppas att Piledriver är en del bättre än Bulldozer så att AMD kan konkurrera mot Ivy-Bridge i5 med saftiga priser !

Vad pratar du om? Den byggde ju på Bulldozer-kärnor, så för mycket ska du nog inte hoppas på.
Det mest intressanta är hur grafiken presterar. Var har vi Swec-testet, om senast 2 veckor vill jag se en recension!

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant.

Föräldrarnas datorer kan nog behöva uppgraders och för deras behov känns Trinity riktigt intressant. Vi får väl se om 1½ månad om den lever upp till förväntningarna.

Permalänk
Medlem

Inte direkt i behov an en "budget" burk men kan ju vara intressant att få en finger visning om hur Piledriver kommer prestera i förhållande till Bulldozer i de kommande "stora" desktop CPU:erna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Detta ser man fram emot!

Permalänk
Medlem

Denna kan bli mycket intressant... Skulle det vara GCN i denna eller är det rebrand av 6000-serien?

Edit: Never mind.. Fick svar på min fråga

Citat:

Whilst still based on the VLIW4 instruction-set from AMD's Radeon HD 6900-series of graphics cores, aside from a clear boost in core-count and/or clock speed, AMD has enhanced Trinty's graphics offering further with the inclusion of VCE, the video codec engine found in the new 7000-series of GPUs, AMD's answer to Intel's Quick Synch, enabling low-power hardware encoding of H.264, along with several enhancements to accelerated video playback.

Permalänk
Inaktiv

Låter intresant! men kan inte hjälpa att få hemska flashbacks från Dexter ^^

Permalänk
Proffsmoddare

Llano var ju en succé iallafall. Undras när moderkort med FM2 kommer ut då.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av CL4P-TP:

Ska bli intressant att se specen på den fetaste grafikdelen. Undrar hur många streamprocessorer de kommer trycka in, var väl 400 i förra värstingen? Fler än 480 vågar man nog inte hoppas på.

Jag tror den värsta modellen får 384 shaders, kommer troligen endå vara mycket mer effektiv än förra modellen med 400 shaders

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

13-14" bärbar med trinity och FullHD-skärm och jag köper. Men det lär väl inte dyka upp den kombon...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se! integrerade grafiken börjar nå schyssta nivåer.

i sverige så stannar de ju lite över sommaren så dröjer nog tills hösten innan man får se nån amd "ultrabook" i butikerna.

sen är du ju klockrent att de går lite högre genom att lägga till en a10 som placerar sig ovanför a8:an. det var väl de jag kunde förstå när jag snacka trinity med amd-representanten på dustin expo ;d

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Har själv en 14 tummare med a4-3300m och med tanke på att jag betalade runt 2500kr för den ny i butik när jag var i USA så är jag mer än nöjd med prestanda, storlek och batteri tid.

Ska bli kul och se hur trinity kommer mäta sig med sin föregångare i pris/prestanda.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av al0be:

Jag tror den värsta modellen får 384 shaders, kommer troligen endå vara mycket mer effektiv än förra modellen med 400 shaders

Där ser man. Får hoppas att det stämmer att den kommer prestera mer än 50% bättre, skulle kunna bli en riktigt kompetent och kompakt gaminglaptop. Eller HTPC för den delen förstås. Spännande.

Permalänk
Medlem

Blir nog en av bästa modell för stationär om det finns några fina FM2 moderkort i mITX modell >: )

Permalänk
Medlem

Då bör man med andra ord vänta tills den 15:e maj innan man köper laptop? Morsan behöver en ny nu nämligen...
Kommer det finnas laptops tillgängliga med den nya APU:n redan den 15:e? Hon vill inte betala mer än 5-6k

Permalänk
Medlem

Det känns som rätt väg för AMD att vandra, Bulldozer var ju ett hemskt fiasko medan Llano en riktigt lyckad lansering. Dom bör satsa mer på budget och bärbart för att tjäna pengar.