Permalänk
Medlem

Bakgrunden hitta jag på interfacelift.com

Permalänk
Medlem

http://dl.dropbox.com/u/4375930/powersave.png
Min netbook igen, ytterligare lite powersaving, -0.2W. Alltid något!

Förklaring till screenshotet: "800 | 800" som syns uppe i högra hörnet är CPU-hastighet/kärna. Max är 1.6GHz, och jag kör ondemand; så behöves mer CPU-användning så används det.

Datorn är en EEE PC 1005HA.

Powertop säger att batteriet kommer räcka 9.7 timmar, men i verkligheten ligger det på mellan allt från sex till åtta timmar, beroende på hur jag använder den.

Jag tänkte att jag kunde beskriva vad jag har gjort för att optimisera prestandan/batteritiden, om någon annan med en likadan (eller liknanade, vet inte om allt fungerar på alla netbooks) vill veta.

Först och främst så har jag bytt ut originaldisken, en SATA1 5400RPM 160GB. Disk Utility i Ubuntu började rapportera att det fanns bad sectors, så jag anade att en diskkrasch skulle vara nära. Been there, done that och jag vill inte vara med om det igen.

Jag valde att byta upp mig till en relativt dyr disk för en så pass billig netbook; en OCZ Agility 3 60GB. En SSD-disk alltså. Men hey, jag kan ju alltid köra den disken i min workstation sedan. Problemen med min förra disk kom förmodligen i samband med att jag tappade datorn i golvet, jag vet hur känsliga mekaniska diskar kan vara.

Efter det så installerade jag Ubuntu 10.04 (för att just den versionen har LTS och för att jag inte är sugen på Arch eller annan dist). Efter en ren installation så har följt =http://breakthebit.org/post/564380600/pimp-my-linux-ubuntu-1... denna guide (för 10.04). Skippade dock mycket av hans tips på program som jag ändå inte kommer behöva. Efter det så har jag gjort några egna optimeringar.

Lite disk-stats från innan/efter diskbytet bjuder jag på också:

hdparm -t /dev/sda /dev/sda: Timing buffered disk reads: 184 MB in 3.00 seconds = 61.27 MB/sec med SSD efter optimering: /dev/sda: Timing buffered disk reads: 380 MB in 3.01 seconds = 126.09 MB/sec

CP-snabb responstid också, även fast det bara är SATA1.

Sjukt nöjd med resultatet. Fråga om ni vill veta någonting, eller kom med förslag/kommentarer.

Dold text
Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus:

http://dl.dropbox.com/u/4375930/powersave.png
Min netbook igen, ytterligare lite powersaving, -0.2W. Alltid något!

Förklaring till screenshotet: "800 | 800" som syns uppe i högra hörnet är CPU-hastighet/kärna. Max är 1.6GHz, och jag kör ondemand; så behöves mer CPU-användning så används det.

Datorn är en EEE PC 1005HA.

Powertop säger att batteriet kommer räcka 9.7 timmar, men i verkligheten ligger det på mellan allt från sex till åtta timmar, beroende på hur jag använder den.

Jag tänkte att jag kunde beskriva vad jag har gjort för att optimisera prestandan/batteritiden, om någon annan med en likadan (eller liknanade, vet inte om allt fungerar på alla netbooks) vill veta.

Först och främst så har jag bytt ut originaldisken, en SATA1 5400RPM 160GB. Disk Utility i Ubuntu började rapportera att det fanns bad sectors, så jag anade att en diskkrasch skulle vara nära. Been there, done that och jag vill inte vara med om det igen.

Jag valde att byta upp mig till en relativt dyr disk för en så pass billig netbook; en OCZ Agility 3 60GB. En SSD-disk alltså. Men hey, jag kan ju alltid köra den disken i min workstation sedan. Problemen med min förra disk kom förmodligen i samband med att jag tappade datorn i golvet, jag vet hur känsliga mekaniska diskar kan vara.

Efter det så installerade jag Ubuntu 10.04 (för att just den versionen har LTS och för att jag inte är sugen på Arch eller annan dist). Efter en ren installation så har följt =http://breakthebit.org/post/564380600/pimp-my-linux-ubuntu-1... denna guide (för 10.04). Skippade dock mycket av hans tips på program som jag ändå inte kommer behöva. Efter det så har jag gjort några egna optimeringar.

Lite disk-stats från innan/efter diskbytet bjuder jag på också:

hdparm -t /dev/sda /dev/sda: Timing buffered disk reads: 184 MB in 3.00 seconds = 61.27 MB/sec med SSD efter optimering: /dev/sda: Timing buffered disk reads: 380 MB in 3.01 seconds = 126.09 MB/sec

CP-snabb responstid också, även fast det bara är SATA1.

Sjukt nöjd med resultatet. Fråga om ni vill veta någonting, eller kom med förslag/kommentarer.

Dold text

Ser najs ut! Får man flika in med en liten OT? Powertop bara dör för mig först klaga den på två filer i /var/log - nånstans som inte fanns.. gjorde en touch på dem, och nu säger den bara "Loaded 0 prior measurements" sen quittar den. Kör Mint LXDE fast med debian reps. Hade du några problem med powertop första gången du körde det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

http://img24.imageshack.us/img24/7672/lekning.png

jaa detta är mitt utsende.

baren nere heter: avant window navigation
system monitorn: conky

Dystopian Beauty!11111111111

Permalänk
Medlem

Nytt bidrag!

Datumet från uname stämmer ju inte alls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hallon:

Den visar tiden då kärnan byggdes, inte aktuell tid.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Den visar tiden då kärnan byggdes, inte aktuell tid.

UHOH! Busted!

Det hade sin förklaring ändå, tack nu kan jag sova gott om nätterna!

Permalänk
Skrivet av hallon:

Nytt bidrag!
http://www.zimagez.com/miniature/screenshot-02172012-012815pm...

Riktigt snyggt! Är det GNOME du kör där då?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Riktigt snyggt! Är det GNOME du kör där då?

Jag ska ge dig en ledtråd. Kolla öppna undermenyn till Accessories, objektet längst upp hihi! (eller de två längst ner ) Det blåade objektet i undermenyn ger ledtråd om vad det är för docka

Permalänk
Skrivet av hallon:

Jag ska ge dig en ledtråd. Kolla öppna undermenyn till Accessories, objektet längst upp hihi! (eller de två längst ner ) Det blåade objektet i undermenyn ger ledtråd om vad det är för docka

Vilken miss av mig det är ju XFCE! Och DockbarX.

Visa signatur

Permalänk

Sony PSVITA har släppts idag i Europa, Amerika och Australien och eftersom man varit med från början med Playstation produkter värmer det lite extra när en ny konsol lanseras. Så jag gjorde en egen bakgrundsbild!

Helt nöjd med denna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Villor:

http://www.korkad.nu/uploads/screenshot.png

Mitt Arch Linux desktop efter att ha installerat GNOME-Shell för första gången, blev ganska nöjd! Synpunkter tack!!
Tack till lassekongo83 för bakgrundsbild och gtk/shell teman!

Edit: Hehe märkte nu att det inte blev riktigt rakt på bilden... Får skylla på att det är det första jag gjort i GIMP!

Vart hittar jag bakgrundsbilden?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Surfdatorn.
Arch
Openbox
Pypanel

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Pypanel som är "startmenyn?".. stilrent som faen

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Pypanel som är "startmenyn?".. stilrent som faen

Tack!

pypanel är panelen där nere.
Har ingen "startmeny" högerklickar jag på skrivbordet får jag fram menyn som finns i openbox, har dock inte gjort det på bilden eftersom den är helt okonfigurerad och hälften av programmen finns inte ens på datorn, samt jag har den endast för att få fram en terminal som jag sedan startar alla program osv igenom, kör dock bara evince (pdf-läsare) chromium (chrome) samt VLC och rtorrent.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Vart hittar jag bakgrundsbilden?

Skrivet av Davvda:

Riktigt snyggt! Skulle man kunna få en länk till wallpaper?

Bakgrundsbilden hittar ni här!

Permalänk

Arch med Xfce4

Visa signatur

i7 6700k
Asus GTX 980Ti Strix
16 GB DDR4

Permalänk

Hej! Var hittar du sådana stilrena bakgrundsbilder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Archlinux:

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej! Var hittar du sådana stilrena bakgrundsbilder?

Just denna är ifrån http://wallbase.cc/. Ville ha en blå bakgrundsbild som matchade fönstren och sökte helt sonika på 'blue'

Visa signatur

i7 6700k
Asus GTX 980Ti Strix
16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av johanvester:

Just denna är ifrån http://wallbase.cc/. Ville ha en blå bakgrundsbild som matchade fönstren och sökte helt sonika på 'blue'

Tack så mycket för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukt fint! Vad kör du? Var hittade du bakgrunden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då det var drygt ett år sedan jag sist skrev i denna tråd är det väl dags för en ny bild.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Gillar stilen.. Har du lust att lägga upp dina configureringsfiler?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Gillar stilen.. Har du lust att lägga upp dina configureringsfiler?

Tack!

Här har du dem:
http://mushroom-kingdom.no-ip.org/files/conffiles/

Sedan behöver du AnyColorYouLike icon-tema och TerminalGreen GTK-tema samt Terminus-fonten. Har lagt upp filen gtkrc som tillhör TerminalGreen med färgkoder som jag ändrat.
Observera scriptet som startar webbläsaren utan aktuellt GTK-tema (web + mörka GTK-teman brukar inte bli så kul). Jag rekommenderar cursor-temat Neutral, det enda jag ö.h.t. gillar.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Kodburken!
Arch Linux med Awesome som WM.

Visa signatur

Desktop: Intel i5-22500k @ 3.30GHz, Gigabyte GTX 560Ti 1GB, 8GB Corsair @ 1600MHz, Windows 7 Pro and Arch Linux
Laptop: Macbook Pro 13" (early 2011) w/ Mac OS X 10.8 Mountain Lion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Tack!
Här har du dem:
http://mushroom-kingdom.no-ip.org/files/conffiles/
Sedan behöver du AnyColorYouLike icon-tema och TerminalGreen GTK-tema samt Terminus-fonten. Har lagt upp filen gtkrc som tillhör TerminalGreen med färgkoder som jag ändrat.
Observera scriptet som startar webbläsaren utan aktuellt GTK-tema (web + mörka GTK-teman brukar inte bli så kul). Jag rekommenderar cursor-temat Neutral, det enda jag ö.h.t. gillar.

Tack! Ska kolla in det.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Gjort själv. Blev lite stilren tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny SSD och ny installation av Debian WHeezy därefter

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.10