Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk

Gillar att Snowjim bara plockar ut det han tycker är dåligt ur mina argument för Mac. Pratar inget om att du får med massa bra mjukvara som funkar "bara sådär". Enkelheten i att de har relativt få modeller så att det inte är så svårt att välja eller att du känner dig lurad av siba. Jag måste säga att alla de erfarenheter jag haft av bärbara PC med windows (prisklass från 3500-7000) så har alla sackat ihop totalt efter typ 1.5-2 år. Nu snackar jag att totala nutcases använder datorerna. Tror faktiskt att OS X klarar det bättre, det är mina erfarenheter iaf. Sen har man ju designen och trackpaden. En sak däremot som jag ger PC datorer är att den där jäkla stationära macburken suger. Det är verkligen inget att ha.

Permalänk
Skrivet av Tommenchini:

Gillar att Snowjim bara plockar ut det han tycker är dåligt ur mina argument för Mac. Pratar inget om att du får med massa bra mjukvara som funkar "bara sådär". Enkelheten i att de har relativt få modeller så att det inte är så svårt att välja eller att du känner dig lurad av siba. Jag måste säga att alla de erfarenheter jag haft av bärbara PC med windows (prisklass från 3500-7000) så har alla sackat ihop totalt efter typ 1.5-2 år. Nu snackar jag att totala nutcases använder datorerna. Tror faktiskt att OS X klarar det bättre, det är mina erfarenheter iaf. Sen har man ju designen och trackpaden. En sak däremot som jag ger PC datorer är att den där jäkla stationära macburken suger. Det är verkligen inget att ha.

Varför känns det som att någon kommer att vilja få det här till att det är ditt fel? Att det är köparens fel som inte läst på tillräckligt. Att användaren är för kass på att använda datorn så den säckar ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommenchini:

Den stationära Mac-burken? Det finns 3 olika, vilken syftar du på?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Tommenchini;12200136. Pratar inget om att du får med massa bra mjukvara som funkar "bara sådär".[/QUOTE"]

Eller att man betalar drösvis med pengar för program som man kanske inte använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Eller att man betalar drösvis med pengar för program som man kanske inte använder?

Vad är "drösvis"? Trots vad vissa påstår så kostar inte en Mac med OS X flera gånger så mycket som en Wintel-maskin med motsvarande prestanda, byggkvalitet, hårdvarustöd och mjukvara.

Och det är ingen som tvingar dig att köpa en Mac om du tycker att systemet inte är något för dig. Alltså är det orimligt att du som kund skulle köpa en produkt som du inte har något behov av.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Vad är "drösvis"? Trots vad vissa påstår så kostar inte en Mac med OS X flera gånger så mycket som en Wintel-maskin med motsvarande prestanda, byggkvalitet, hårdvarustöd och mjukvara.

Och det är ingen som tvingar dig att köpa en Mac om du tycker att systemet inte är något för dig. Alltså är det orimligt att du som kund skulle köpa en produkt som du inte har något behov av.

Det är trots allt en hel del som ingår. Personligen föredrar jag Microsofts lösning där du köper den version av Windows du behöver - alla behöver inte Ultimate exempelvis. Det där med "Wintel" och motsvarande ligger kanske något i det - krona för krona är Macen långt dyrare. Motsvarande prestanda är ju som att jämföra en moped med en Porsche. Resten är som sagt rent svammel.

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med att det ingår drösvis med onödiga program, man får ju inte ens officepaketet till Mac-datorerna.

Det jag tycker är trist med Mac är bristen på individualisering. Krona för krona kostar en PC med exakt lika specifikationer kanske inte mycket mindre. Men om man som jag har en snäv budget, men gillar systemet finns det inte något vettigt alternativ.

Min Hackingtosh i sign kör Apples OSX och har prestanda ungefär som en mac mini, men har kostat mig drygt 1200 kr exkl. hårddisk att bygga. Om man ser det på det sättet så kostar motsvarande Mac mini 4-5 gånger så mycket. Det är flera gånger så mycket!

Det enda det skulle falla på är byggkvaliteten, men alla vill kanske inte ha en pytteliten låda med få anslutningar på sitt skrivbord..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Min Hackingtosh i sign kör Apples OSX och har prestanda ungefär som en mac mini, men har kostat mig drygt 1200 kr exkl. hårddisk att bygga. Om man ser det på det sättet så kostar motsvarande Mac mini 4-5 gånger så mycket. Det är flera gånger så mycket!

Det enda det skulle falla på är byggkvaliteten, men alla vill kanske inte ha en pytteliten låda med få anslutningar på sitt skrivbord..

Celeron likvärdig med i5?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte riktigt men nästan. Hade vi lagt på 600 för en Core i3 2100 hade den varit snabbare. Mellanstegen är inte tillräckligt prisvärda (imo) så det är svårt att prisoptimera om det måste vara helt likvärdigt.

Faktumet kvarstår, för stationära datorer så kostar det flera gånger mer att köpa en mac.

På den bärbara sidan är skillnaden inte större än att det är motiverat.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Faktumet kvarstår, för stationära datorer så kostar det flera gånger mer att köpa en mac.

Beror på när och vad man köper.

När jag köpte min 27" iMac så kollade jag faktiskt runt för att se vad det skulle kosta att bygga mig motsvarande själv (och i.s.f. köra Linux, inte Windows). Det jag kom fram till var att just då, när iMacarna precis "refreshats" så låg kostnaden för att bygga själv i bästa fall på ungefär 80-90% av priset av en 27" iMac (inklusive 27" IPS-skärm med upplösning på 2560x1440 eller bättre). Och det var om jag konsekvent valde de billigaste delarna oavsett tillverkare och beställde delar från flera olika ställen för att få lägsta möjliga pris (och inte räknade med fraktkostnader). Om jag istället köpte alla delar från samma ställe och inte bara köpte billigast möjliga som hade samma eller bättre prestanda så låg, just då, kostnaden för ett hembygge på samma nivå eller strax över kostnaden för min iMac.

Visst, några månader senare så hade iMacen samma pris som när jag köpte den medan delarna för hembygge hade sjunkit en aning i pris (och ökat i tillgänglighet när det gällde t.ex. processorn) men just då så var iMac 27" faktiskt ett av de billigare alternativen med den prestandan (utan att ta hänsyn till design och byggkvalitet).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Inte riktigt men nästan. Hade vi lagt på 600 för en Core i3 2100 hade den varit snabbare. Mellanstegen är inte tillräckligt prisvärda (imo) så det är svårt att prisoptimera om det måste vara helt likvärdigt.

På den bärbara sidan är skillnaden inte större än att det är motiverat.

Kollade i3'an och ditt moderkort från signaturen, bara det går på runt 1500. Lägger vi sen på låda, nätagg, minne, hårddisk och OS så är vi uppe i ungefär samma som en mac mini.
Så hur du får det till att din dator kostar 1200 vet jag inte. Begagnade/vinster/stulna/etc kan du ju inte räkna med när du jämför pris.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mludd:

Beror på när och vad man köper.

När jag köpte min 27" iMac så kollade jag faktiskt runt för att se vad det skulle kosta att bygga mig motsvarande själv (och i.s.f. köra Linux, inte Windows). Det jag kom fram till var att just då, när iMacarna precis "refreshats" så låg kostnaden för att bygga själv i bästa fall på ungefär 80-90% av priset av en 27" iMac (inklusive 27" IPS-skärm med upplösning på 2560x1440 eller bättre). Och det var om jag konsekvent valde de billigaste delarna oavsett tillverkare och beställde delar från flera olika ställen för att få lägsta möjliga pris (och inte räknade med fraktkostnader). Om jag istället köpte alla delar från samma ställe och inte bara köpte billigast möjliga som hade samma eller bättre prestanda så låg, just då, kostnaden för ett hembygge på samma nivå eller strax över kostnaden för min iMac.

Visst, några månader senare så hade iMacen samma pris som när jag köpte den medan delarna för hembygge hade sjunkit en aning i pris (och ökat i tillgänglighet när det gällde t.ex. processorn) men just då så var iMac 27" faktiskt ett av de billigare alternativen med den prestandan (utan att ta hänsyn till design och byggkvalitet).

Kom fram till precis samma sak då jag köpte min iMac 27" 2009. Många verkar glömma att det ingår en riktigt bra skärm. Och sen var jag ute efter en allt-i-ett dator, och alternativen till iMac är rent utav löjliga i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kollade i3'an och ditt moderkort från signaturen, bara det går på runt 1500. Lägger vi sen på låda, nätagg, minne, hårddisk och OS så är vi uppe i ungefär samma som en mac mini.
Så hur du får det till att din dator kostar 1200 vet jag inte. Begagnade/vinster/stulna/etc kan du ju inte räkna med när du jämför pris.

Mitt moderkort för 417 + i3 2100 för 938 blir 1355..

Insåg att jag i mina 1200 (1116) kr inte fick med chassi och nätaggregat som jag hade sedan tidigare. Vill du ha inköpslistan för övriga komponenter?

Vill man verkligen ha en dator inbyggd i en fantastiskt högupplöst och färgriktig IPS-skärm så vet jag att diskussionen faller ganska platt det har vi varit inne på tidigare. Det jag stör mig på är att det inte finns några budgetalternativ som gör att systemet passar alla, även de som inte känner att de vill lägga sin månadslön på datorn.

Hackingtosh är inte heller något alternativ för massan idag. Det jag efterlyser är långsammare, billigare OSX-datorer för vanliga människor!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Hackingtosh är inte heller något alternativ för massan idag. Det jag efterlyser är långsammare, billigare OSX-datorer för vanliga människor!

Håller med om att det vore kul om Apple hade ett lite bredare produktutbud.
Men vad menar du att vanliga människor har för behov som inte Apple fyller? Det är just för dessa som jag ser att en Mac passar bra. Inte ovanliga som geeks som vill överklocka och spela de senaste tunga speltitlarna med max FPS. De senare tillhör inte den ”vanliga” människan även om många här verkar ha svårt att inse det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Mitt moderkort för 417 + i3 2100 för 938 blir 1355..

Insåg att jag i mina 1200 (1116) kr inte fick med chassi och nätaggregat som jag hade sedan tidigare. Vill du ha inköpslistan för övriga komponenter?

Vill man verkligen ha en dator inbyggd i en fantastiskt högupplöst och färgriktig IPS-skärm så vet jag att diskussionen faller ganska platt det har vi varit inne på tidigare. Det jag stör mig på är att det inte finns några budgetalternativ som gör att systemet passar alla, även de som inte känner att de vill lägga sin månadslön på datorn.

Du räknar de billigaste priset på prisjakt utan frakt.
realistisk inköpslista:

cpu-mk: 1500:-
hårddisk: 750:-
minne 150:-
chassi-nätagg: 800
windows: 1000:-

Summa 4200 exkl montering och ev frakt.
Vet inte om grafikkort är inbyggt i3'orna så ev nån hundralapp till, och w-lan och BT saknas.
Och mac minin är mindre.

Så jag har svårt att se hur du kan tycka att minin är dyr ens jämfört med ett någorlunda likvärdigt hemmabygge.

Och om 5500:- är en månadslön är det nog dags att byta jobb, så lite har inte ens studenter

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Du räknar de billigaste priset på prisjakt utan frakt.
realistisk inköpslista:

cpu-mk: 1500:-
hårddisk: 750:-
minne 150:-
chassi-nätagg: 800
windows: 1000:-

Summa 4200 exkl montering och ev frakt.
Vet inte om grafikkort är inbyggt i3'orna så ev nån hundralapp till, och w-lan och BT saknas.
Och mac minin är mindre.

Så jag har svårt att se hur du kan tycka att minin är dyr ens jämfört med ett någorlunda likvärdigt hemmabygge.

Och om 5500:- är en månadslön är det nog dags att byta jobb, så lite har inte ens studenter

Funderar på att köpa ny bil. En sådan här blir billigast och snabbast! http://www.dala7.se/

Billigare än en komplett och färdig fullt fungerande BMW.
Jag kommer antagligen mest att pendla till jobbet, men någon gång i bland så kommer jag mellan trafikljusen att klocka snabbaste tiden. Sen kommer jag skryta om det på forum.

Lite så många motståndares argument ser ut för mig, på samma nivå åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Funderar på att köpa ny bil. En sådan här blir billigast och snabbast! http://www.dala7.se/

Jag kommer antagligen mest att pendla till jobbet, men någon gång i bland så kommer jag mellan trafikljusen att klocka snabbaste tiden. Sen kommer jag skryta om det på forum.

Eh?
[edit]Ah, ser din poäng. Nog dags att gå hem, hjärnan verkar ha stängt av för dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Ganska bra jämförelse, jag hade nog hellre sett det så här:
http://www.blocket.se/malmo/Bmw_525_e34_38449332.htm?ca=23_16...

VS.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_520_i_38796575.htm?ca=23_...

Man vill ju ha den fantastiska väghållningen, sittställningen, kraften, kvaliteten och komforten. Men till en bråkdel av priset.
Och precis som med Hackintosh så kräver den lite tid och kärlek för att få allt att fungera prefekt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dava:

Ganska bra jämförelse, jag hade nog hellre sett det så här:
http://www.blocket.se/malmo/Bmw_525_e34_38449332.htm?ca=23_16...

VS.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_520_i_38796575.htm?ca=23_...

Man vill ju ha den fantastiska väghållningen, sittställningen kraften. Men till en bråkdel av priset.
Och precis som med Hackintosh så kräver den lite tid och kärlek för att få allt att fungera prefekt.

Vill verkligen alla det? Jag köper helt och hållet att en del är ute efter det. Jag har varit sådan, men jag har inget behov att jaga fps och köpa det mest prisvärda längre. Jag har råd att köpa mig något fint och gillar vad Apple har att erbjuda.

Permalänk

Jag har nu bestämt mig att gå över till iMac från PC efter många om och men.
Ska man satsa på att köpa en nu eller vänta på nästa generation? Någon som hört något om när den kommer ut isf?

Permalänk
Skrivet av Myrmeldjyr:

Ska man satsa på att köpa en nu eller vänta på nästa generation? Någon som hört något om när den kommer ut isf?

http://imac.macrumors.com/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrmeldjyr:

Det finns inget bekräftat än men gissningsvis (och enligt de rykten som flyter omkring) så borde det komma en ny generation iMac till sommaren (lagom till nästa version av OS X och högst troligen med Ivy Bridge, går även en del rykten om högre upplösning på skärmarna (något jag själv hoppas på)).

Visa signatur

Permalänk

Tack för snabba svar.

Då är det bättre och vänta. Mer upplösning är ju inget man tackar nej till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrmeldjyr:

Om du inte behöver den akut så vänta, det borde inte vara långt kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MAC slutade att vara något när dom gick över till intel, Intel som ingått i pc världen sedan länge så numera är mac bara en pc med ett os som är anpassat till en pc processor.

Tyvär är mac inget unikt längre, tråkigt men sant enligt min helt subjektiva mening/åsikt. Jag kan ha helt fel & det är inget ovanligt.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Varför jag dissar Apple.
Apple stämmer företag för dess namn, där företaget haft namnet långt tidigare än Apple ens fick produkten på ritbordet.
Ger sig apple? Nej..! Dom har bara rätt, pengar gör en smart, pengar styr allt och alla. Yidda yadda!

Varför man väljer att stötta ett företag där ledningen uppenbarligen skulle kunnas slås ihop till en man och sedan kallas för diktator, förstår jag mig inte på.

Apple var seriösa, och jag såg upp till dom fram tills för några år sedan. Sen spårade det ur totalt. Dom har verkligen bevisat poängen med meningen: "Pengar är makt." Sen har makten gått dem över skallen totalt. Tragiskt är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Varför jag dissar Apple.
Varför man väljer att stötta ett företag där ledningen uppenbarligen skulle kunnas slås ihop till en man och sedan kallas för diktator, förstår jag mig inte på.

Alla bolag (åtminstone aktiebolag) är diktaturer. Det är okej eftersom man dels kan välja att köpa från ett annat företag, dels att det finns lagar som styr hur företaget ska skötas. Apple kan precis som alla andra i princip stämma vem de vill. Om de sedan får rätt i sak bestäms av domstolen och dess tillämpning av lagen. Ganska grundläggande saker.

Eftersom det är ett aktiebolag är de för övrigt tvingade av lagen att sträva efter vinst. Det är inget välgörenhetsföretag. Om de bedömer att stämningar är ett bra medel så får de väl stämma folk. Om du tycker det är dåligt beteende så får du skylla på lagstiftaren som är den som skapat reglerna kring varumärkes- och upphovsrätt och tvisteprocessen kring detta m.m.

Permalänk
Medlem

Apples produkter riktar sig till en viss målgrupp, precis som alla andra företag med sina produkter också gör. Om man gillar Ios mer än Android är det inget konstigt med det, det passar väll bättre efter ens behov och därför gillar man det mer. Många gnäller också över att apple har stora vinstmarginaler vilket de också har, Alla företag vill ha stora vinstmarginaler. Bara att folk köper Apples produkter trots priserna och de gör de för en anledning att de är så bra ändå. Om man skulle ha lika höga vinstmarginaler till en Android så tror jag att folk inte alls valt den om det inte är något märkvärdigt med den, tänk att höja priset på en Laptop eller Android mobil med 20% så skulle säkert väldigt få köpa den. Mac datorerna som är ca: så mycket dyrare säljer ju ändå men folk har svårt att se varför och hattar då på Apple och företagets produkter, Smutskastar.

Personligen Föredrar jag Ios framför Android eftersom jag gillar apparna mer än de som finns till Android och form/design av menyer och telefon. Däremot till dator föredrar jag Windows eftersom spel funkar bättre och det finns fler valmöjligheter som jag faktiskt har nytta av. Nu säger säkert någon Fan-boy: "IOs är ju instängt bla bla bla..." och jag håller inte med, vad är det Ios inte kan som Android kan som jag faktiskt har nytta av? spelar, leker med appar, lyssnar på musik och ringer/messar är ju ändå det enda de flesta gör. Android har fler funktioner men vem vill ha dem när man redan kanske har allt man behöver i Ios?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Det kommer nog om ettag att komma lite nya Mac's snart så jag tycker alla som inbillar sig att mac är dyra ska då ta och kolla in specifikationerna och sedan försöka bygga sig en egen på internet med så lika specifikationer och tillbehör som möjligt. Lycka till!!

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Det kommer nog om ettag att komma lite nya Mac's snart så jag tycker alla som inbillar sig att mac är dyra ska då ta och kolla in specifikationerna och sedan försöka bygga sig en egen på internet med så lika specifikationer och tillbehör som möjligt. Lycka till!!

Jag tror att vi alla har kommit överens om att det inte blir så mycket billigare att bygga själv om man vill att allt ska sitta i en läckert designad skärm där allt ska få plats utan att ha en stor och ful låda brevid. Vill du bara bygga en dator med motsvarande prestanda utan skärm blir det oftast billigare att bygga själv.

Ska man sedan bygga så billigt det går, så kan man komma undan betydligt lindrigare än att köpa en Mac eftersom ett av Apples stora problem är att de främst riktar sig till de riktigt rika och saknar budgetalternativ..

Visa signatur