Permalänk
Föredetting
Skrivet av Cooling23:

Bara lite nyfiken. Vad betyder just namnet MSI?

Micro-Star International, som nämnt.

Skrivet av Dahle86:

Köpte ett A75MA-G55(?) har problem med att få i sata sladdar i de vinklade ut tagen eftersom min låda (Antec remote) har en vägg direkt när kortet slutar, har fått i 2 st sata med vinkel i de övre uttagen för att sen göra en u-sväng för att kunna dra vidare till HDD. Vet ni om någon sata sladd med mjukare/kortare uttag eller någon form av adapter för att få uttagen uppåt? Känns lite onödigt att ha 2 uttag jag inte kan använda iom att de andra är fulla.

Det finns vissa kablar som är vinklade 90 grader "åt andra hållet", om vi säger så, men det är ingenting vi har i nuläget. Jag har dessvärre ingen jättebra lösning eller idé åt dig just nu, är jag rädd.

Skrivet av mille666:

Hej!

Har ett Z77A-GD65, har kopplat in två PWM fläktar från CPUn till cpu-fan (med Y-splitter) samt två st vanliga tre pins fläktar, och en till PWM fläkt som sitter i sidan av chassit, Problemet är att jag inte kan styra någon av fläktarna, alla går på fullt blås, enda jag kan göra är att ställa CPU-fläktarna på 50% och that's it. Min tanke är att jag ska kunna styra dom från Speedfan (förutom CPU då), är det någon inställning jag missat?

(Mitt första MSI-kort någonsin, körde ASUS innan men kände för något nytt! Klockar som en gud!

Jag ska dubbelkolla lite hur det ligger till med fläktstyrning, återkommer i ämnet så fort jag vet mer.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag sitter med ett GTX 560ti Hawk i datorn min och funderar på att byta fläktar till den.
Tanken är att ta bort "shrouden" av metal runt om men behålla kylflänsen på.
Fråga 1: Går det att göra så? att ta bort metall shrouden på en Twin Frozr 3 kylare?

Fråga 2: Har tänkt att fästa 2st 120mms fläktar. VILKA? Vad skulle ni rekommendera för styrning av dem?
Går det att endast plugga in dem i moderkort/ nätdel/ fläktkontroller eller vill grafikkortet ha en fläkt inkopplad i sin header för att starta?

Fråga 3: Hade tänkt fästa dem fläkt-Gummi mellanlägg-Kylfläns, med hjälp av stripsband (kattstrypare).
Finns det några andra metoder ni kan rekommendera?

Fråga 4: Något övrigt jag borde tänka på? Vad som helst, alla förslag uppskattas, inklusiva alternativa ideér kring kylningen så som modda dit en vattenkylare (antec 620 tex.)

Fråga 5: Tar detta bort min garanti på kortet?:)

Tack i förväg, hoppas ni kan hjälpa mig

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Tjena! sitter på ett MSI Z68 gd65 g3 moderkort med en Intel 2500K processor men vid minsta lilla överklockning bootar inte datorn. Den stannar bara upp på siffran 92 nere i högra hörnet vid bootning.

Vore väldigt tacksam vid hjälp!

Visa signatur

MSI Z68-GD65 Gen3| Intel Core i5 2500K@4.4ghz| 8GB Corsair Vengeance Blue| Corsair 650D| Corsair GS 800| Asus GTX 580 Matrix Platinum @ 920ghz| Corsair H100

Permalänk
Medlem

Hur går det med lansering av era nya bärbara, något datum spikat än?
Samt kommer det finnas en modell med 120hz skärm och isåfall hur länge kan man tänkas vänta på den?

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem

Har som nämnt tidigare ett A75MA-G55 och nu har jag märkt att det inte går att sänka volten i bios. Är det något jag måste göra för att göra detta möjligt? Eller är det något som kommer komma?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Måste uppdatera mitt Bios på ett MSI gd45 (8d) hur gör jag detta via usb-minne ? Jag vill göra detta utan Operativsystem...

Permalänk

Hej,

Har ni något riktpris på GE60?
Längtar mycket efter den.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag undrar vad som är skillnaden mellan dessa två datorer, förutom att ena har 8gb mer minne:

http://www.netonnet.se/art/dator/intel-ivy-bridge/msi-gt700nc...

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

För 8gb minne kan väl inte öka kostnaden med 2000kr?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Deaflong:

Hej! Jag sitter med ett GTX 560ti Hawk i datorn min och funderar på att byta fläktar till den.
Tanken är att ta bort "shrouden" av metal runt om men behålla kylflänsen på.
Fråga 1: Går det att göra så? att ta bort metall shrouden på en Twin Frozr 3 kylare?

Fråga 2: Har tänkt att fästa 2st 120mms fläktar. VILKA? Vad skulle ni rekommendera för styrning av dem?
Går det att endast plugga in dem i moderkort/ nätdel/ fläktkontroller eller vill grafikkortet ha en fläkt inkopplad i sin header för att starta?

Fråga 3: Hade tänkt fästa dem fläkt-Gummi mellanlägg-Kylfläns, med hjälp av stripsband (kattstrypare).
Finns det några andra metoder ni kan rekommendera?

Fråga 4: Något övrigt jag borde tänka på? Vad som helst, alla förslag uppskattas, inklusiva alternativa ideér kring kylningen så som modda dit en vattenkylare (antec 620 tex.)

Fråga 5: Tar detta bort min garanti på kortet?:)

Tack i förväg, hoppas ni kan hjälpa mig

Kortfattat: allting går om man försöker, men då detta förverkar garantin kan vi inte rekommendera fläktbyte alls. Allting sker på egen risk, helt enkelt. Ledsen för det tråkiga svaret, men det är så det ligger till.

Skrivet av vladdeboii:

Tjena! sitter på ett MSI Z68 gd65 g3 moderkort med en Intel 2500K processor men vid minsta lilla överklockning bootar inte datorn. Den stannar bara upp på siffran 92 nere i högra hörnet vid bootning.

Har du testat ett nyare BIOS? Får du samma problem med OC Genie, exempelvis?

Skrivet av Blixtah:

Hur går det med lansering av era nya bärbara, något datum spikat än?
Samt kommer det finnas en modell med 120hz skärm och isåfall hur länge kan man tänkas vänta på den?

Som du säkert blivit varse vid det här laget är GT60/70 redan lanserade, dock är Prisjakt inte överdrivet snabba just nu, verkar det som. Netonnet har dock dessa i lager: http://www.netonnet.se/search?query=GT70

Skrivet av Dahle86:

Har som nämnt tidigare ett A75MA-G55 och nu har jag märkt att det inte går att sänka volten i bios. Är det något jag måste göra för att göra detta möjligt? Eller är det något som kommer komma?

Jag ska lägga vidare denna feedback till BIOS-ingenjörerna.

Skrivet av Delta92:

Måste uppdatera mitt Bios på ett MSI gd45 (8d) hur gör jag detta via usb-minne ? Jag vill göra detta utan Operativsystem...

Ladda hem senaste BIOS, ta filen från ZIP-filen, lägg den på ett USB-minne, gå in i BIOS, öppna M-Flash, bläddra fram filen från ditt USB-minne, tryck OK och förundras.

Skrivet av BackSmack:

Hej,

Har ni något riktpris på GE60?
Längtar mycket efter den.

GE60 ligger fortfarande någon månad bort, men som ett riktmärke kan du kika på GE620-priserna för en ungefärlig fingervisning.

Skrivet av ocr123:

Hej! Jag undrar vad som är skillnaden mellan dessa två datorer, förutom att ena har 8gb mer minne:

http://www.netonnet.se/art/dator/intel-ivy-bridge/msi-gt700nc...

För 8gb minne kan väl inte öka kostnaden med 2000kr?

Den dyrare modellen kommer även med SuperRAID, dvs 900MB+ i läs/skrivhastigheter till disk. 2x64GB istället för 1x128GB RAID, exempelvis. Prisskillnaden motiveras av hastighetsskillnaden, speciellt om du testat båda sida vid sida.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det finns vissa kablar som är vinklade 90 grader "åt andra hållet", om vi säger så, men det är ingenting vi har i nuläget. Jag har dessvärre ingen jättebra lösning eller idé åt dig just nu, är jag rädd.

Har flyttat ner de sata kablarna som kom med dock så trycker de mot botten plåten men får hoppas sata ingångs plastmojengen tål att bli pressad lite uppåt utan att gå sönder, har beställt "andra hållet" kablar till de två över portarna nu.

Skrivet av Meantek:

Jag ska lägga vidare denna feedback till BIOS-ingenjörerna.

Antar det betyder att du återkommer med svar?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hej Jonas,
Jag har ett MSI Z68A-GD55 (G3) moderkort och planerar köra Ivy Bridge med det.
Hittat en "Ivy Bridge UEFI BIOS" uppdatering: http://event.msi.com/mb/me8/Z68A-GD55%28G3%29.html
Behöver jag uppdatera "UEFI BIOS" m.h.a. en Sandy Bridge CPU eller går det bra att göra detta direkt med en Ivy Bridge CPU?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Den dyrare modellen kommer även med SuperRAID, dvs 900MB+ i läs/skrivhastigheter till disk. 2x64GB istället för 1x128GB RAID, exempelvis. Prisskillnaden motiveras av hastighetsskillnaden, speciellt om du testat båda sida vid sida.

Okej!

Varför släpper ni de nya ge70 med gtx 670? Kan man byta ut grafikkortet till, låt säga, 7970m?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk

Hej. Klistrar in en annan tråd:http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1108688-felkod-62-pa-msi-x79/#post12216367

Är personligen intresserad av Cod 62- felet. En cod som inte finnes enligt manualen.
Fråga har den kommit till efter biosuppdateringar

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dahle86:

Antar det betyder att du återkommer med svar?

Det är självklart planen!

Skrivet av Calle2003:

Hej Jonas,
Jag har ett MSI Z68A-GD55 (G3) moderkort och planerar köra Ivy Bridge med det.
Hittat en "Ivy Bridge UEFI BIOS" uppdatering: http://event.msi.com/mb/me8/Z68A-GD55%28G3%29.html
Behöver jag uppdatera "UEFI BIOS" m.h.a. en Sandy Bridge CPU eller går det bra att göra detta direkt med en Ivy Bridge CPU?

Ivy-CPU:erna behöver uppdateringen för att fungera alls, du måste således uppdatera BIOS innan installation av CPU.

Skrivet av ocr123:

Okej!

Varför släpper ni de nya ge70 med gtx 670? Kan man byta ut grafikkortet till, låt säga, 7970m?

GT60/70 har GTX670, GE70 kommer med andra kretsar senare. Grafikkortet är inte utbytbart. I nuläget finns inga AMD-modeller planerade, vad jag kan se.

Skrivet av Luxor ABC80:

Hej. Klistrar in en annan tråd:http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1108688-felkod-62-pa-msi-x79/#post12216367

Är personligen intresserad av Cod 62- felet. En cod som inte finnes enligt manualen.

Jag ska ta det med BIOS-teamet, även detta. Har du uppdaterat BIOS? I så fall, vilken version kör du nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur går det med att få in 680-kort med Twin Frozr till Sverige? Leverans mot slutet av månaden är det enda jag har hört från diverse ÅFs

Permalänk
Medlem

Har ni skickat iväg ett qpad mk-85 ännu? Så man blir av med ett tangentbord

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Finns det någon eftermarknadskylare, te.x Arctic Cooling Xtreme III, som passar på MSI GTX 680? Jag har den modellen med strömkontakterna ovanpå varandra.

Jag är riktigt, riktigt kinkig när det kommer till ljudnivåer och det gör mig ingenting att garantin ryker om jag byter kylare (för det antar jag att den gör?).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

GT60/70 har GTX670, GE70 kommer med andra kretsar senare. Grafikkortet är inte utbytbart. I nuläget finns inga AMD-modeller planerade, vad jag kan se.

Oj, skrev fel. Menade såklart gt70. Okej tack för svaret! Hade hoppats på bättre grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Luxor ABC80:

Efter att ha öst igenom tråden lite mer grundligt än först (man har att göra på jobbet ibland, kan man säga), skulle jag tippa på grafikfel snarare än något annat. Felkoden "B2" är just initiering av grafikkort, och "b2" är lowercase och kan lätt förväxlas med "62".

Skrivet av sirnicke:

Hur går det med att få in 680-kort med Twin Frozr till Sverige? Leverans mot slutet av månaden är det enda jag har hört från diverse ÅFs

Jag har vidarebefodrat frågan till produktcheferna. Senaste jag hörde var att de skulle dyka upp på bred front redan förra veckan, men det verkar inte riktigt ha varit fallet, dessvärre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ivy-CPU:erna behöver uppdateringen för att fungera alls, du måste således uppdatera BIOS innan installation av CPU.

Hej,
http://event.msi.com/mb/me8/Z68A-GD55%28G3%29.html är borttaget, var det något problem med den uppdateringen?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Har du testat ett nyare BIOS? Får du samma problem med OC Genie, exempelvis?

Jag har inte testat att uppdatera BIOS. Men samma fel sker även när jag använder OC Genie. Också har jag provat att klocka ner CPUn men då startade inte datorn heller.

Visa signatur

MSI Z68-GD65 Gen3| Intel Core i5 2500K@4.4ghz| 8GB Corsair Vengeance Blue| Corsair 650D| Corsair GS 800| Asus GTX 580 Matrix Platinum @ 920ghz| Corsair H100

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Calle2003:

Hej,
http://event.msi.com/mb/me8/Z68A-GD55%28G3%29.html är borttaget, var det något problem med den uppdateringen?

Ingenting jag hört något om, ska kolla vad det är som pågår.

Skrivet av vladdeboii:

Jag har inte testat att uppdatera BIOS. Men samma fel sker även när jag använder OC Genie. Också har jag provat att klocka ner CPUn men då startade inte datorn heller.

Låter suspekt, men jag råder dig att testa en BIOS-uppdatering till senaste versionen först och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av sirnicke:

Svaret jag fick var att de redan är på lager, men det är väldig brist på dem. Det är bara ett krångligt sätt att säga att de är slutsålda i den första batchen egentligen, infon jag fick var att det kommer fler "senare den här månaden". Hoppas ha lite mer glädjande besked till nästa vecka om inte annat.

Visa signatur

Permalänk
Föredetting

Jag vet att många av er har väldigt mycket frågor om GT70, jag tog mig friheten igår att slänga ihop en liten video jag hoppas ni gillar. På svenska och allt.

Förutom det, en liten benchvideo med Z77A-GD65 och 3770K på kväve från ett par veckor tillbaks, även den mycket "made in Sweden".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vladdeboii:

Nyaste bios? Hur försöker du överklocka? kollat så minnena är Ok?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Hej

Du svarade inte på min fråga längre upp om ni har skickat iväg ett qpad mk-85 till ert testcenter?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bosis1:

Hej

Du svarade inte på min fråga längre upp om ni har skickat iväg ett qpad mk-85 till ert testcenter?

Som jag sa innan; när jag har uppdateringar delar jag med mig av dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av ssd i nya gt70? Den med 2x 64 gb ssd (raid). Är någon av dem mSATA? Märke?

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ocr123:

Vad är det för typ av ssd i nya gt70? Den med 2x 64 gb ssd (raid). Är någon av dem mSATA? Märke?

Svaret har du faktiskt i videon ett par inlägg upp. Båda är mSATA, det är Sandisk-SSD:er i nuläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Svaret har du faktiskt i videon ett par inlägg upp. Båda är mSATA, det är Sandisk-SSD:er i nuläget.

Kollade på den direkt efter att jag postat mitt inlägg, blev precis klar och skulle redigera Tack för svaret!

Visa signatur