AMD FX-6100 och FX-4100 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

*nostalgivarning*/Jag minns min gamla fina AMD FX-60 som klockade på bra och slog allt och nu när man ser alla dessa bulldozer tester får man nästan en liten tår i ögat.../*nostalgivarning*

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Den billigare verkar vara en bra cpu för hemmaserver.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Varför det om det när det inte är med fx-6100 som är med där, eller har jag fel?

Ja, du har fel, därför att i högre upplösningar är det oftast grafikkortet som är flaskhalsen så det blir samma resultat oavsett vilken processor du använder. Om det är så att spelet är cpu-begränsat så är det just i lägre upplösningar du ser den skillnaden, och skulle det vara så att cpu begränsar även i högre upplösningar så blir skillnaden exakt densamma som den var vid den lägre upplösningen. Cpu-begränsningen = konstant oavsett upplösning!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

*nostalgivarning*/Jag minns min gamla fina AMD FX-60 som klockade på bra och slog allt och nu när man ser alla dessa bulldozer tester får man nästan en liten tår i ögat.../*nostalgivarning*

Ja, det var en riktig Ason Martin du hade då, själv fick jag nöja mig med en första generationens(Manchester) 4600+ som blev varmare än Tjernobyl redan i 2.7GHz och dödade två moderkort(Soltek och Asrock, VRM-kondingarna poppade) och fick ett OCZ nätagg att brinna! Det tredje, ett MSI K8 Platinum, höll iaf tills den riggen pensionerades ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Otroligt att min gamla intel Q9550 presterar bättre i allt än vad de här två propparna gör.
Funderar fortfarande på om min processor ens flaskar den senaste generationen gfx?

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

*nostalgivarning*/Jag minns min gamla fina AMD FX-60 som klockade på bra och slog allt och nu när man ser alla dessa bulldozer tester får man nästan en liten tår i ögat.../*nostalgivarning*

Hade själv en vanlig A64 3700+ som jag körde i 2.6ghz. Det va tider det!

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathwarp:

Otroligt att min gamla intel Q9550 presterar bättre i allt än vad de här två propparna gör.
Funderar fortfarande på om min processor ens flaskar den senaste generationen gfx?

Klockad hänger den med bra, inte någon optimal parter till GTX680 eller 690 eller AMDs toppkort, men övre mellanklassen som 560Ti eller 570 flaskar den antagligen inte i nån större utsträckning.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Typhonos:

Vad jag vet så är det få som diskuterat FX4100 nuförtiden, däremot FX4170 som är betydligt högre klockad. FX4100 har förvisso två moduler och bygger på samma arkitektur som Piledriver baseras på men där slutar ju likheterna i och med L3 cache och ändrad IPC.
Det är bra att ni har med dessa som referenser men egentligen är recensionen lika aktuell som en för gamla Sandybridge.

Håller med om att FX-4170 har klockfrekvensen uppskruvad till en intressant nivå. Nu blev det dock FX-4100 och FX-6200 som AMD skickade över, och jag ser ingen direkt nackdel med att vi passar på att sy ihop en artikel. Oavsett vilket handlar det ju dock fortfarande om "samma gamla Bulldozer", och jag har svårt att se 500 MHz högre klockfrekvens levererar några livsavgörande skillnader på den fronten.

Vidare vet jag inte om jag missuppfattar dig, men jag menade absolut inte att FX-4100 har något att göra med Piledriver förutom det uppenbara. Tanken är/var som sagt framför allt att ha vettiga referenser för Trinity och annat, där två moduler/fyra kärnor antagligen blir vad som gäller. Intressanta resultat kommer bland annat bli med båda modellerna i samma klockfrekvens, då effekten av eventuella optimeringar i arkitekturen bör synas tydligt.

I alla fall, nu finns resultaten här, och jag hoppas det i alla fall gör NÅGON glad. Nu laddar vi för Trinity!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

För priset så är det ju rätt ok.. dock har jag inte mycket intresse av lågbudget cpus. Tråkigt att Intel konkurrerar med sig själv i mellan- och högprestanda segmenten.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Den billigare verkar vara en bra cpu för hemmaserver.

Bra? Den har hög energiförbrukning vs. prestanda och taskig fåtrådad prestanda...

Permalänk
Medlem

Varför har Sweclockers inte med Core i5 750 i testerna? Eller vilken av processorerna bör den jämställas med?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Eftersom att de här processorerna också var en flopp, vilken processor ska man köpa om man vill ha CPU och moderkort för under 2000kr? Också ett bra moderkort till det skulle vara bra

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Hej SweClockers, skulle ni inte kunna testa att överklocka lite "snålare" för att se hur mycket man kan vinna genom att klocka så mycket det går på 1.38~ volt istället? Känns lite väl fläskigt att ha nära 1.45+ volt tycker jag samt hur mycket det går att få utan att behöva höja volten alls? (: Eftersom många kanske är intresserade av hur mycket "gratis" prestanda det finns att hämta!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag längtar tills Trinity dels en ny HTPC och antagligen ny surfdator till morsan. Samt en liten förhandstitt på kommande Vishera FX-8350.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bra? Den har hög energiförbrukning vs. prestanda och taskig fåtrådad prestanda...

Ja? Bra och billig. 95w TDP och fyrtrådad prestanda. Lär fungera kalas med lite VMware och dylika virtualiseringar.
Finns det billigare alternativ och bättre är jag idel öra.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av toffe:

bullshit med andra ord..

Nej "bullshit" syftar på när någon uttalar sig om något, alltså "skitsnack".

AMD är bara shit.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Varför har ni slutat med prestandaindex i processortesterna?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Bra? Den har hög energiförbrukning vs. prestanda och taskig fåtrådad prestanda...

om man ser trådmässigt , man får amd FX 6xxx 6trådar ca 1000-1100kr
intel i3 4 trådar (HT) för ca 1000kr , 8trådar amd för ca 1300-1500kr , medans intel har 8trådar i 2000kr plus regionen. (oftast runt 2500kr)

allt handlar inte om spel
de som sitter i vmware eller liknande har ju mer nytta av flera trådar till lägre kostnad.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Kingofmoon:

Nej "bullshit" syftar på när någon uttalar sig om något, alltså "skitsnack".

AMD är bara shit.

Det tycker jag inte du kan säga!

Citat:

Summa summarium är AMD FX-6100 samt FX-4100 två kompetenta processorer som står sig hyfsat i klassen, med både svaga och starka sidor.

Citerar även mig själv här...

Skrivet av MyZk0:

Hej SweClockers, skulle ni inte kunna testa att överklocka lite "snålare" för att se hur mycket man kan vinna genom att klocka så mycket det går på 1.38~ volt istället? Känns lite väl fläskigt att ha nära 1.45+ volt tycker jag samt hur mycket det går att få utan att behöva höja volten alls? (: Eftersom många kanske är intresserade av hur mycket "gratis" prestanda det finns att hämta!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Eftersom att de här processorerna också var en flopp, vilken processor ska man köpa om man vill ha CPU och moderkort för under 2000kr? Också ett bra moderkort till det skulle vara bra

Före Intel: Mobo + CPU för under 2000kr (med lite marginal, du kan nästan trycka in 4GB RAM med för dina 2000kr om du tar den billigare CPUn) http://www.inet.se/produkt/1902194/msi-b75a-g43 och http://www.inet.se/produkt/5309989/intel-core-i3-2100-3-1ghz eller lite högre klockad http://www.inet.se/produkt/5309990/intel-core-i3-2120-3-3ghz
Som du ser i testerna presterar i3an betydligt bättre än vad många tycks tro...

För AMD, ja jag hade nog väntat nån vecka och sett vad Trinity och den nya sockeln FM2 (för det blir det väl?) bjuder på. Du kan ju få ett Llano-baserat system riktigt billigt men det känns ju lite dumt att köpa precis innan efterföljaren släpps.
Om du inte kan luska reda på nån Phenom2 x4 för runt 1000kr för det är också ett bra val.

Permalänk
Avstängd

En bulldozer kräver massa energi och rör sig långsamt. Dags att påbörja utvecklingen av cheetah

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt

Satt och väntade på den där.

Usch nej, Bulldozer var en flopp AMD inte förtjänar. Bulldozer kommer inte att vara någon match för Intel alls förens alla nya program kan automatiskt stödja hur många kärnor som helst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

En bulldozer kräver massa energi och rör sig långsamt. Dags att påbörja utvecklingen av cheetah

Lite jobbigt bara att hitta stackars gaseller att mata den med..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Vlademil:

Varför har Sweclockers inte med Core i5 750 i testerna? Eller vilken av processorerna bör den jämställas med?

Vi kan tyvärr inte ha med varenda processor som funnits på marknaden, då blir vi aldrig klara. Normalt plockar vi enstaka modeller från äldre generationer, för att fylla upp med lite fler moderna varianter. Jag kan se om det finns tid att eventuelllt klämma igenom testsviten med i5 750, annars kan man kika bakåt i äldre recensioner där den finns representerad. Prestandan är i snitt lite lägre än Phenom II X4 975, vilket borde innebär ytterligare lite under Phenom II X4 980. Någonstans i de krokarna, alltså.

Skrivet av MyZk0:

Hej SweClockers, skulle ni inte kunna testa att överklocka lite "snålare" för att se hur mycket man kan vinna genom att klocka så mycket det går på 1.38~ volt istället? Känns lite väl fläskigt att ha nära 1.45+ volt tycker jag samt hur mycket det går att få utan att behöva höja volten alls? (: Eftersom många kanske är intresserade av hur mycket "gratis" prestanda det finns att hämta!

Eventuellt kan vi göra någon specialvariant med det framöver, handlar dock framför allt om tidsåtgång för att hitta bra värden och stabilitet när mycket hårdvara står på kö. Hoppar vi över "maxöverklock" skulle det bli ett jädrans liv, så det är vad som prioriteras just nu. Vi klockar dock ofta lite snabbt på standardvolt med, och rapporterar om det händer något extraordinärt.

Skrivet av Mellis:

Varför har ni slutat med prestandaindex i processortesterna?

Efter att ha studerat äldre sådana tabeller för just processorer kom vi fram till att de kanske förenklar sanningen lite väl mycket (jämfört med motsvarande för grafikkort), därför bestämde vi oss för att hoppa över detta till Ivy-recensionen och nu denna. Jag ska lura lite på hur man kan lägga upp det för en framtida återkomst, förhoppningsvis redan till AMD "Trinity".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Satt och väntade på den där.

Usch nej, Bulldozer var en flopp AMD inte förtjänar. Bulldozer kommer inte att vara någon match för Intel alls förens alla nya program kan automatiskt stödja hur många kärnor som helst.

Zambezi/Bulldozer var väl inte som dem själva hade tänkt sig och det märks med alla ändringar dem gjort i Trinity/Piledriver och som nog kommer utvecklas mer tills Vishera/Piledriver släpps Q3/Q4.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Entusiast

Att Bulldozer kanske inte skulle slåss med SB var nog de flesta ganska inställda på. Men att de skulle prestera så dåligt gjorde nog även den mest inbitna intel-fanboyen lite bedrövad. Mer konkurrens hade vart bäst för oss konsumenter...

Phenom II var en hyfsad serie, men efter det har det fan gått utför... förbannat också AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Efter att ha studerat äldre sådana tabeller för just processorer kom vi fram till att de kanske förenklar sanningen lite väl mycket (jämfört med motsvarande för grafikkort), därför bestämde vi oss för att hoppa över detta till Ivy-recensionen och nu denna. Jag ska lura lite på hur man kan lägga upp det för en framtida återkomst, förhoppningsvis redan till AMD "Trinity".

Du har lite mer än 7 dagar på dig om det nu är så att "release date" är den 15 maj

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Efter att ha studerat äldre sådana tabeller för just processorer kom vi fram till att de kanske förenklar sanningen lite väl mycket (jämfört med motsvarande för grafikkort), därför bestämde vi oss för att hoppa över detta till Ivy-recensionen och nu denna. Jag ska lura lite på hur man kan lägga upp det för en framtida återkomst, förhoppningsvis redan till AMD "Trinity".

Okej, då är jag med. Får hoppas ni kommer på nåt bra system då för prestandaindexen uppskattas åtminstone från min sida, och förmodligen många fler

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ohlert90:

Du har lite mer än 7 dagar på dig om det nu är så att "release date" är den 15 maj

Mycket pekar dock på att endast processorer för bärbara datorer dyker upp den 15:e, så jag får kanske några extradagar på mig.. Vem vet.

Nej, men skämt åsido, handlar inte om några avancerade saker. Vill bara i lugn och ro titta igenom hur ett index blir med olika parametrar, så det representerar verkligheten på ett hyfsat sätt. Många gillar att titta på just indexsidan utan att kanske lägga så mycket vikt vid övriga artikeln, så gäller att siffrorna där går att lita på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mycket pekar dock på att endast processorer för bärbara datorer dyker upp den 15:e, så jag får kanske några extradagar på mig.. Vem vet.

Nej, men skämt åsido, handlar inte om några avancerade saker. Vill bara i lugn och ro titta igenom hur ett index blir med olika parametrar, så det representerar verkligheten på ett hyfsat sätt. Många gillar att titta på just indexsidan utan att kanske lägga så mycket vikt vid övriga artikeln, så gäller att siffrorna där går att lita på.

Bara positivt om det kommer några dagar senare då det ger mig mer tid för D3.

Indexsidan är nog den som blir mest använd för att visa upp sina skrytsiffror, vilket även skapar lite rivalitet mellan dom olika lagen. Men alltid lika härligt att få rättvisa siffror från pålitlig källa än missvisande siffror från någon kinesisk sida.

Hur ni än gör så tror jag ni får ihop en bra artikel som beskriver Trinity på bästa möljiga sätt utifrån resultaten!

Visa signatur

Gammal men bra.