Hur byter man en gitarr sträng?

Permalänk
Medlem

Hur byter man en gitarr sträng?

Hej,
Håller på att byta en sträng på en el gitarr men kan inte få ur
strängen ur det så kallade stallet, på gitarren.

Den går ner i ett hål men vet inte hur jag ska få upp den.
Det är den delen på strängen med en liten kula på sig.

Hoppas nån kan hjälpa mig, tack i förväg!=)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Vad har du för gitarr? I vilket fall som helst så ska du lossa på strängen uppe vid stämskruven. Därefter så lossnar ju hela strängen och du kan "skjuta" ut strängen ur hålet.

Svårt att förklara men kolla på videon som cloudstone länkar så borde det lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Vad har du för gitarr? I vilket fall som helst så ska du lossa på strängen uppe vid stämskruven. Därefter så lossnar ju hela strängen och du kan "skjuta" ut strängen ur hålet.

Svårt att förklara men kolla på videon som cloudstone länkar så borde det lösa sig.

Precis så går det till, När man sedan byter strängarna så måste man hålla koll på storleken på strängarna.
Spänn alla strängar så hårt att de sitter kvar sedan spänner du alla strängar lite gran i taget tills du spänner dom i den ton de ska vara i.
Tänk på innan du spelar igen att den första strängen du spände kommer inte att hålla tonen efter du spänt alla. Så kontrollera alla strängar ingen innan du spelar.

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"

Permalänk
Medlem

Se till att även dra lite i alla strängar när du satt dit dem. Stäm gitarren, dra i strängarna, stäm gitarren igen, dra.. Tills den inte hoppar ur ton igen. Då håller den stämningen bättre.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jachxz:

Hej,
Håller på att byta en sträng på en el gitarr men kan inte få ur
strängen ur det så kallade stallet, på gitarren.

Den går ner i ett hål men vet inte hur jag ska få upp den.
Det är den delen på strängen med en liten kula på sig.

Hoppas nån kan hjälpa mig, tack i förväg!=)

Kulan ska oftast inte upp utan ner. Har du svaj så brukar man dra kulan genom gitarren. Skruva av luckan på baksidan så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kulan ska oftast inte upp utan ner. Har du svaj så brukar man dra kulan genom gitarren. Skruva av luckan på baksidan så ska du se att det löser sig.

Tack!
Fixa det nu tack vare ditt svar=)