AMD FX-6100 och FX-4100 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathwarp:

Sant, kör med ett gtx 470 soc från gigabyte med q9550 @ 3,6ghz så min setup har nog nått sin gräns för uppgraderingar.
Satt o googla under dagen och hitta en tråd på hardware-nånting forum där någon visade jämförelse på q9550 vs ivy och det var rätt rejäl skillnad i prestanda. Tycker dock inte om att ivy får så höga temps vid oc, kan hända att man står ut ett år tills Haswell kommer.

Haha! Så tänkte jag med. Väntar på haswell sen blir min q9550 server cpu...
q9550 @4ghz och 6950 så den är maxad med

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Köpte athlon II 651 för ett tag sedan...Tyvärr gjorde jag inte jättemånga jämförelser på bf3.

Det är lite intressant hur lägsta fps-situationen har bytt position mellan i3 och a8 llano. (om man jämför bc2 och bf3)

Lite frustrerande, vet inte om man skall skylla på amd eller dice

Klart är ju att lägsta fps får sig en rejäl smäll med llano (och amd överlag).

Vore intressant att veta mer vad fan det beror på! Är det effektiviteten per cykel?

Skickades från m.sweclockers.com

edit: tittade på fel diagram. Det blir inte ombytta roller, men llano loosar 15 lägsta fps mellan bf3 och bc2, om ni förstår vad jag menar..

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av Layon:

Synd att man inte får veta vad det gör i spel på ultra i 1920x1080p eller 2560x1600 både med ett kort och CF, detta blir ju för mig totalt ointressant.
Då vet jag hädanefter att jag inte behöver klicka på sweclockers CPU-test, så enkelt är det.

Du får reda på att dom inte duger till 1080p på high. Varför är det då intressant med mer krävande test?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mooter:

Mycket pekar på det. Själv slickade jag precis på fingret, satte upp det i luften och kände "Q3" i vinden.

Jag tror att både ditt finger och vinden kan ha en poäng där.. Vi får se, helt enkelt, men det lutar som sagt åt att Trinity för desktop blir en lite senare historia än vad många hade hoppats på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam

Trinity skall skala ganska väl med snabbare minnen, dualchannel bör göra stor skillnad, ett intressant test vore att testa detta på en burk.
Jag har även sett tester på Lano där så har varit fallet.
http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Trinity skall skala ganska väl med snabbare minnen, dualchannel bör göra stor skillnad, ett intressant test vore att testa detta på en burk.
Jag har även sett tester på Lano där så har varit fallet.
http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Även vi testade lite olika minneskonfigurationer med Llano när det begav sig.
http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Även vi testade lite olika minneskonfigurationer med Llano när det begav sig.
http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

Det missade jag, skillnaderna finns absolut där, framförallt på grafiksidan även om de inte är våldsamt stora.
Att gå ned till singlechannel gör nog betydligt större skillnad, trots detta säljs det Lano ibland med singelchannel, jag har själv köpt en, den uppgraderade jag ganska snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå att de gör något som är sämre än Phenom x6an

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rhalla:

Kan inte förstå att de gör något som är sämre än Phenom x6an

Kostar mindre också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Som du ser i testerna presterar i3an betydligt bättre än vad många tycks tro...

Problemet är att speltesterna i många fall inte är representativa. T.ex. i BF3 så används en del där man sitter i en bil i single player och åker istället för att vara i en CPU intensiv strid, eller ännu värre, en MYCKET CPU intensivare multiplayer strid. Försöker du dig på Caspian Border på en 64 spelar server (eller liknande) så ser det helt annorlunda ut.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men de flesta hemma-servers är ju väldigt lågt lastade och det finns ingen x86-CPU som slår Atom på prestanda/W + ett sådan system drar klart mindre i "idle" än ett Core i-system. Vill man köra AMD så har Brazos långt mycket bättre prestanda/W än någon av de andra AMD CPUerna.

E-450 presterar väl bättre än Atom?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja nån måste ju hålla humöret uppe

nej

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

För mitt hemserver usecase har Intel fortfarande inte lanserat något som är ens i närheten av en Bulldozer.

AES-NI och ECC-support kostar absurt mycket om du ska ha Intel medan det är väldigt billigt med AMD.

Permalänk
Medlem

Var lite nervös för att jag gjorde ett dåligt kap med kompisens Llano budget-gamer innan dom billigare varianterna av Bulldozer kom ut ordentligt, men det verkar som att det var onödigt att oroa sig

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av adisbladis:

För mitt hemserver usecase har Intel fortfarande inte lanserat något som är ens i närheten av en Bulldozer.

AES-NI och ECC-support kostar absurt mycket om du ska ha Intel medan det är väldigt billigt med AMD.

Har vanliga Bulldozer stöd för ECC? Det var inte illa i så fall. Går iof att få tag på Xeon som inte kostar skjortan om man nöjer sig med enklare modeller. Fast då beror väl prestandan rätt mycket på vad man gör med den.

Bulldozer som serverCPU, vilket den faktiskt är designad för, är inte lika illa. Hade den bara haft bättre prestanda per watt hade den varit en relevant konkurrent till Intel. Piledriver kan vara riktigt intressant för servrar om de fått ordning på det. Ivy Bridge-E lyser ju med sin frånvaro så det finns ju en risk att Intel inte uppdaterar sina Xeon innan Haswell. Då har ju AMD en chans att ta igen lite bland servrarna. Fast som desktop kommer den nog fortfarande vara ett dåligt val om man inte har väldigt specifika behov. Vilket som sagt inte är så konstigt eftersom den så uppenbart är designad för server.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Defender:

Alltid gillat amd så hoppas Trinity blir bättre för annars är det nog svårt att ta igen på intel!

Fast du syftar nog på Piledriver?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Kan inte förstå att de gör något som är sämre än Phenom x6an

Inte så ovanligt om man ser bakåt faktiskt.. första Phenom var knappt bättre än tidigare athlon. Första Pentium 4 var sämre än Pentium 3:orna som fanns ute då osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har vanliga Bulldozer stöd för ECC? Det var inte illa i så fall. Går iof att få tag på Xeon som inte kostar skjortan om man nöjer sig med enklare modeller. Fast då beror väl prestandan rätt mycket på vad man gör med den.

Bulldozer som serverCPU, vilket den faktiskt är designad för, är inte lika illa. Hade den bara haft bättre prestanda per watt hade den varit en relevant konkurrent till Intel. Piledriver kan vara riktigt intressant för servrar om de fått ordning på det. Ivy Bridge-E lyser ju med sin frånvaro så det finns ju en risk att Intel inte uppdaterar sina Xeon innan Haswell. Då har ju AMD en chans att ta igen lite bland servrarna. Fast som desktop kommer den nog fortfarande vara ett dåligt val om man inte har väldigt specifika behov. Vilket som sagt inte är så konstigt eftersom den så uppenbart är designad för server.

Vill inte vara hastig nu men tror att alla AMD processorer har stöd för ECC iaf från K10 och uppåt om man nu inte köper några budget varianter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

FX6100 kostar i och för sig en dryg hundralapp till men man får ut en hel del mer också.
Hör den till SB-serien sb har den en hel del andra problem också.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har vanliga Bulldozer stöd för ECC? Det var inte illa i så fall. Går iof att få tag på Xeon som inte kostar skjortan om man nöjer sig med enklare modeller. Fast då beror väl prestandan rätt mycket på vad man gör med den.

AMD har ju haft stöd för ECC på i princip alla CPUer sedan en hel hög år tillbaka?
Anyhow så har min FX-4100 ECC-support.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oggyoc:

E-450 presterar väl bättre än Atom?

I absoluta termer: beror på, E-450 är snabbare om den kör på samma klockfrekvens som Atom. Men E-450 kör på 1.65GHz (TDP 18W) och Atom D2700 på 2.13 GHz (TDP 10W). Med den skillnaden i frekvens så är Atom den snabbare CPUn

I prestanda / W: absolut inte, E-450 presterar CPU-mässigt marginellt bättre och drar betydligt mer ström än Atom N2600 (1.6GHz, TDP 3.5W), även D2700 har betydligt bättre prestanda / W än E-450.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I absoluta termer: beror på, E-450 är snabbare om den kör på samma klockfrekvens som Atom. Men E-450 kör på 1.65GHz (TDP 18W) och Atom D2700 på 2.13 GHz (TDP 10W). Med den skillnaden i frekvens så är Atom den snabbare CPUn

I prestanda / W: absolut inte, E-450 presterar CPU-mässigt marginellt bättre och drar betydligt mer ström än Atom N2600 (1.6GHz, TDP 3.5W), även D2700 har betydligt bättre prestanda / W än E-450.

Men då använder de mer strömtörstiga chipset. Och om vi sedan pratar om GPU-prestandan så är jämförelsen löjlig...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oggyoc:

Men då använder de mer strömtörstiga chipset. Och om vi sedan pratar om GPU-prestandan så är jämförelsen löjlig...

Tidigare hade Atom (innan Q3 2011) precis det problem du beskriver att CPUn drog lite ström men chipset:et var odugligt. Atom D2xxx/N2xxx lanserades ihop med ett nytt chipset som löser även den delen.

Här finns det personer som byggt ett Atom N2800 baserat system som TOTALT drar 7W i idle och ~11W maximalt.

Visst är GPUn i E-450 bättre, även om D2xxx/N2xxx fick ungefär en fördubbling i GPU prestanda sedan föregående modell. Men nu var det lämpligheten av respektive CPU som bas för en strömsnål 24/7 hemma-server. Hur viktigt är GPUn då? Själv har jag inte ens en skärm på min hemma-server.

Atom är lika snabb/snabbare (avser CPU och beroende på modell) och drar klart mindre ström. Hur kan något annat än AMD fanboy:ism och/eller Intel-hat komma fram till att nya Atom inte är bättre än E-450 (och C-60) i en strömsnål hemma-server?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Vad som ofta glöms bort är pris/prestanda, vilket är hela meningen med AMD, enligt min egen mening. Jag vet mycket väl att jag inte kommer ha samma prestanda som värsting-modellerna (och i Bulldozers fall inte ens mellanklassen) från Intel. Men som jag ser det så köper jag hellre en mer än hälften så billig processor och tar en ~3% prestandahit (just denna siffra kommer från BF3 testet på high mellan AMD's bästa processor hittills Phenom II X6 1100T och Intel's i7 2600K). Så klart handlar det om vad som betyder mest för den enskilde konsumenten, vad man gör med datorn. Skillnaden mellan prestandan i spel må vara liten medan mer processor-intensiva aktiviteter som videokomprimering visar andra siffror. Men som sagt, prestanda/krona är en mycket viktig del, i synnerhet mellan Intel och AMD.

Permalänk
Medlem

men om man betalar en 5-hundring mer så får man ju en riktigt bra octo core??

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

tycker nog att FX får lite oförtjänt med pisk, i dom spel jag spelar dvs BF3 och shogun 2 så funkar min fx 8120 riktigt bra och ger ju samtidigt gott med utrymme att ha massa annat skräp på i bakgrunden. det spel där jag märker mest skillnad är faktist wow där intensiva situationer *25 manna raids etc* får bulldozern att knäa och ger en skillnad på ca 20-30 fps mot min överklockade i7 som håller 50+ oavsett vad som händer i spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

det spel där jag märker mest skillnad är faktist wow där intensiva situationer *25 manna raids etc* får bulldozern att knäa och ger en skillnad på ca 20-30 fps mot min överklockade i7 som håller 50+ oavsett vad som händer i spelet

Känns konstigt att det är ett problem där ändå, undrar vad som gör att FPS:en går ned. Känns som det är något latency-relaterat, dvs att cahce:arna på CPU:n inte riktigt hänger med eller nåt. Minnesbandbredd kanske? i7 har ju märkbart bättre sånt... hmm.

Skumt är det iaf, för på papperet borde en 8120 inte ha några problem med WoW.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Känns konstigt att det är ett problem där ändå, undrar vad som gör att FPS:en går ned. Känns som det är något latency-relaterat, dvs att cahce:arna på CPU:n inte riktigt hänger med eller nåt. Minnesbandbredd kanske? i7 har ju märkbart bättre sånt... hmm.

Skumt är det iaf, för på papperet borde en 8120 inte ha några problem med WoW.

nej vart själv förvånad över resultatet, och inte heller en rejäl dos överclockning avhjälpte det heller även om fpsen blev högre:S med detta sagt så flyre bf 3 utan bekymmer och även shogun 2 har *bra* flyt även om man där kan känna en viss skillnad mot min i7 fast det är ju mer förståeligt då shogun bara använder en kärna och bulldozerns kärnor är individuellt vekare än dom i en i7 2600k