Beställde SSD, OEM?

Permalänk

Beställde SSD, OEM?

Hej,

Beställde precis enSSD från cdons rea, det blev en OEM eftersom den kostade några kronor extra, så jag antog att den innehöll någon småsak som man kanske skulle vilja ha, 30 kronor extra gjorde inte så mycket tänkte jag. Men nu har jag förstått det som om att OEM faktiskt saknar sladdar helt och hållet, det enda man får är en SSD i en låda, eller jag har missupfattat?
Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, går inte att avbeställa nu då den har börjat packas. Den kommer att användas till datorn som ska köpas in lite senare i sommar, moderkort kommer troligen vara ASRock z77 extreme4. Sitter även på ett "gammalt" corsair nätagg, HX650. Ingår det sladdar med moderkortet eller måste jag nu försöka få tag på detta på annat håll?

Med vänliga hälsningar.

/Johan

Permalänk
Medlem

OEM innehåller väl alltid bara själva hårdisken, det är reseller som brukar innehålla adapter, monteringskit och annat lull-lull

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Du får i princip alltid med sata-kablar till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det skiljer nog lite till och från tillverkare, en polare köpte en Hyper X för ett tag sen, OEM innehöll bara själva disken. Kablar var det upp till en själv att hitta, dock stod detta klart och tydligt på¨återförsäljarens hemsida

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

OEM är alltid utan kablar och grejer, ja. Men han frågade även om sladdar kommer följa med hans nya moderkort, vilket det i princip garanterat kommer göra.

Permalänk

Den enda kabeln du behöver är en sata-kabel, som man oftast får med moderkortet. Skulle du inte få det är det bara att köpa en, kostar inte många tior.

Permalänk
Medlem

som blärkfnuskel skrev

jag fick med 4 st sata-sladdar och en sli brygga till mitt moderkort, och inte e mitt moderkort något high-end helller

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Hej,

Beställde precis enSSD från cdons rea, det blev en OEM eftersom den kostade några kronor extra, så jag antog att den innehöll någon småsak som man kanske skulle vilja ha, 30 kronor extra gjorde inte så mycket tänkte jag. Men nu har jag förstått det som om att OEM faktiskt saknar sladdar helt och hållet, det enda man får är en SSD i en låda, eller jag har missupfattat?
Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, går inte att avbeställa nu då den har börjat packas. Den kommer att användas till datorn som ska köpas in lite senare i sommar, moderkort kommer troligen vara ASRock z77 extreme4. Sitter även på ett "gammalt" corsair nätagg, HX650. Ingår det sladdar med moderkortet eller måste jag nu försöka få tag på detta på annat håll?

Med vänliga hälsningar.

/Johan

S-ata kablar följer alltid med moderkort.

Permalänk
Inaktiv

OEM - Original Equipment Manufacturer

Alltså samma bitar som säljs till ex Asus, Dell o dyl. Innebär nästan alltid att man inte får något tillbehör med.
Du brukar inte få den i en fin låda med tryck heller, utan i en pappkartong.

Hur den kan kosta mer har jag svårt att förstå ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderchr:

Den enda kabeln du behöver är en sata-kabel, som man oftast får med moderkortet. Skulle du inte få det är det bara att köpa en, kostar inte många tior.

Kostar 9kr på cdon.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

OEM innehåller väl alltid bara själva hårdisken, det är reseller som brukar innehålla adapter, monteringskit och annat lull-lull

RETAIL är nog ordet du söker, inte reseller, de är ju de som säljer dem

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Intel Intern SSD 120GB 520 Series Intern SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A310) - OEM
Intel Intern SSD 120GB 520 Series Intern SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A3B5) - Retail
Intel Intern SSD 120GB 520 Series Intern SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A3K5) - Reseller
Säljs på Webhallen, där retail innehåller en usb-anslutning och är 360Kr dyrare än reseller.
Så han menade nog reseller...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantal:

Intel Intern SSD 120GB 520 Series Intern SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A310) - OEM
Intel Intern SSD 120GB 520 Series Intern SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A3B5) - Retail
Intel Intern SSD 120GB 520 Series Intern SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A3K5) - Reseller
Säljs på Webhallen, där retail innehåller en usb-anslutning och är 360Kr dyrare än reseller.
Så han menade nog reseller...

Allt detta är obegripligt. jag brukar gå på priset och ta det dyraste efetrsom man då oftast får med dom prylar man behöver. Vad är värre än att få hem nya SSD´n och sakna konsol för infästning i 3,5 tums platsen. Dessutom sakna S- ATA kablar, skruvar och cloningsprogram.

Ni säger att S-ata följer med moderkortet... men vad gör man när alla kablar redan är upptagna, för korta eller inte passar för SAT 6.0 hastighet...?

Köpte en gång ett grafikort som saknade allt. Det var ett detektivarbete och fodrade kontakt med support- och extra beställning som fodrades för att använda kortet som jag ville. Det kortet hade en specialutgång som fodrade specialsladd.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Allt detta är obegripligt. jag brukar gå på priset och ta det dyraste efetrsom man då oftast får med dom prylar man behöver. Vad är värre än att få hem nya SSD´n och sakna konsol för infästning i 3,5 tums platsen. Dessutom sakna S- ATA kablar, skruvar och cloningsprogram.

Ni säger att S-ata följer med moderkortet... men vad gör man när alla kablar redan är upptagna, för korta eller inte passar för SAT 6.0 hastighet...?

Köpte en gång ett grafikort som saknade allt. Det var ett detektivarbete och fodrade kontakt med support- och extra beställning som fodrades för att använda kortet som jag ville. Det kortet hade en specialutgång som fodrade specialsladd.

Utifrån din sign har ditt moderkort totlat 8(!) SATA ingångar. Har svårt att se att du lyckats ploppa i alla dessa.
Har du ingen SATA kabel över, är det bara att köpa en i önskvärd längd, rak eller vinklad. SATA kabeln struntar i om det är 3.0 eller 6.0 Gb/s, samma kabel. Det du kanske skall fundera över då det bara är två av dina SATA på MB som är 6.0Gb/s, resten 3.0Gb/s, vad du skall använda dem till. SSD är ex vis lämpligt att använda en för.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av grabben!:

1. SSD behöver inte skruvas fast, och alla vettiga moderna chassin har ändå 2.5"-platser. Har det inte det fungerar både silvertejp och dubbelhäftande tejp.
2. Skruvar brukar faktiskt följa med i en liten hoprullad plastpåse, annars torde du ha fått med alla du behöver med chassit.
3. Kloningsprogram har varken följt med mina tre Corsair (retail)-diskar eller min Intel (också Retail). Däremot ska man inte klona Windows till en SSD, man får med så jävla mycket onödigt skit då.
4. Det finns inget sånt som SATA 6.0-kablar. Det är samma kablar oavsett om vi pratar SATA 1.5 Gbps eller SATA 6 Gbps.
5. Specialutgång och specialsladd... på ett grafikkort? Har aldrig hört talas om något dylikt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Utifrån din sign har ditt moderkort totlat 8(!) SATA ingångar. Har svårt att se att du lyckats ploppa i alla dessa.
Har du ingen SATA kabel över, är det bara att köpa en i önskvärd längd, rak eller vinklad. SATA kabeln struntar i om det är 3.0 eller 6.0 Gb/s, samma kabel. Det du kanske skall fundera över då det bara är två av dina SATA på MB som är 6.0Gb/s, resten 3.0Gb/s, vad du skall använda dem till. SSD är ex vis lämpligt att använda en för.

Yeppp, mycket uppmärksamt av dig! Men detta handlar om mitt förra moderkort, samt mitt gamla grafikkort. Det nya kortet köpte jag enbart för att vara framtidssäkrad. Det var därför jag satsade på SATA 6.0 trots att det fanns få hd´s framme då. Men liksom nästan alla andra här på forumet upptäckte jag den hårda vägen att denna hastighet bara var ren bluff. Moderkortet levde inte upp till sin specifikation.

Mitt nuvarande moderkort kör jag SATA 3.0 därför att jag är tvungen till det.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

1. SSD behöver inte skruvas fast, och alla vettiga moderna chassin har ändå 2.5"-platser. Har det inte det fungerar både silvertejp och dubbelhäftande tejp.
2. Skruvar brukar faktiskt följa med i en liten hoprullad plastpåse, annars torde du ha fått med alla du behöver med chassit.
3. Kloningsprogram har varken följt med mina tre Corsair (retail)-diskar eller min Intel (också Retail). Däremot ska man inte klona Windows till en SSD, man får med så jävla mycket onödigt skit då.
4. Det finns inget sånt som SATA 6.0-kablar. Det är samma kablar oavsett om vi pratar SATA 1.5 Gbps eller SATA 6 Gbps.
5. Specialutgång och specialsladd... på ett grafikkort? Har aldrig hört talas om något dylikt.

1. Har ett gammalt Chieftec chassi som är väldigt tyst. Detta saknar de 2,5 tums platser nya chassi har. inte aktuellt att byta ut. Finns inget bättre.
2. Javisst. Jag har minst ett kilo skruv här. I praktiken inget problem men föredrar ändå att det bifogas.
3. Både Intel och Samsung SSD har kloningsprogram bifogade i vissa kit. Uppskattat av många. Annars går det ju att ladda ner.. Eftersom jag redan kör SSD och WIN7 funkar oklanderligt så verkar det bra ide att klona till en ny och större SATA 6.0 SSD.
4. Du kanske har rätt, men mitt moderkort bifogades både SATA 6.0 och SATA 3.0 kablar. SATA 6.0 var tjockare. Men återigen du har säker rätt.
5. Kabeln var en delad sladd som stoppades i grafikkortet. På så sätt fick jag signal till TV .. tror det var komposit och dvi... tror det var ATI.. har slängt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Jag vill minnas att jag såg både OEM-, reseller- och retailpaket med Intel 320 när jag köpte SSD.
Endera retail eller reseller innehöll en SATA-USB-adapter utöver kabel och 3,5"-2,5"-adapter.

Permalänk

Kan meddela att jag fick kontakt med cdons kundservice och har nu lagt en ny order med 20% rabatten med reseller versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Kan meddela att jag fick kontakt med cdons kundservice och har nu lagt en ny order med 20% rabatten med reseller versionen.

Vad blev priset och vilka komponeter fick du då med? Kanske billigare och bättre rentav?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blärkfnuskel:

OEM är alltid utan kablar och grejer, ja. Men han frågade även om sladdar kommer följa med hans nya moderkort, vilket det i princip garanterat kommer göra.

Skrivet av anon81912:

OEM - Original Equipment Manufacturer

Alltså samma bitar som säljs till ex Asus, Dell o dyl. Innebär nästan alltid att man inte får något tillbehör med.
Du brukar inte få den i en fin låda med tryck heller, utan i en pappkartong.

Hur den kan kosta mer har jag svårt att förstå ^^

Ja visst är det så. Det kan även stå att den säljs som bulk vilket är samma som OEM.

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Vad blev priset och vilka komponeter fick du då med? Kanske billigare och bättre rentav?

30 kr billigare innan rabatten och ska ingå följande:

3.5" bracket med skruvar
SATA 3.0-kabel
Installationsinstruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segimer:

Jag vill minnas att jag såg både OEM-, reseller- och retailpaket med Intel 320 när jag köpte SSD.
Endera retail eller reseller innehöll en SATA-USB-adapter utöver kabel och 3,5"-2,5"-adapter.

Hmmm, känns mer som ett skrivfel tycker jag, Reseller betyder ju återförsäljare, så då borde allt som säljs heta Reseller, om det inte syftar på att säljaren har satt ihop ett eget paket, och stoppat i en sladd med en BULK, för annars är är det bara BULK (OEM) och RETAIL som finns från tillverkare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Hmmm, känns mer som ett skrivfel tycker jag, Reseller betyder ju återförsäljare, så då borde allt som säljs heta Reseller, om det inte syftar på att säljaren har satt ihop ett eget paket, och stoppat i en sladd med en BULK, för annars är är det bara BULK (OEM) och RETAIL som finns från tillverkare

Då borde du omgående kontakta Intel så att dom kan dra tillbaka sin reseller box för att du anser att den inte finns..
http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-029645.htm

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Retail: Återförsäljare. Precis, blandade ihop lite där

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoxOne:

Då borde du omgående kontakta Intel så att dom kan dra tillbaka sin reseller box för att du anser att den inte finns..
http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-029645.htm

Jag har tagit reda på detta nu och fått reda på att Intel har av någon anledning bara döpt om sina RETAIL till RESELLER på samma sätt som de döpt sina BULK till OEM, men det är bara Intel som gjort det av någon outgrundlig anledning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Jag har tagit reda på detta nu och fått reda på att Intel har av någon anledning bara döpt om sina RETAIL till RESELLER på samma sätt som de döpt sina BULK till OEM, men det är bara Intel som gjort det av någon outgrundlig anledning

Som man redan konstaterat ovan finns det både RETAIL och RESELLER och de är inte lika.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att Resellerversionen innehåller SATA-kabel, en HDD-hållare för 3.5" och kloningsprogramvara.
Köpte två förra veckan från CDON.

Permalänk
Skrivet av Tyrken:

Kan bekräfta att Resellerversionen innehåller SATA-kabel, en HDD-hållare för 3.5" och kloningsprogramvara.
Köpte två förra veckan från CDON.

Skicka tillbaka dem på ångerrätt och köp 2 nya för 20% mindre;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Som man redan konstaterat ovan finns det både RETAIL och RESELLER och de är inte lika.

...och som jag sa, Intel's RETAIL är på väg bort och tas över av REELLER för att de bytt namn på dem

Visa signatur