Permalänk
Medlem

Honda cr 250 driver ej framåt

Hej

förra året köpte jag en cross för att leka lite på sommarstället. Den gick hur bra som helst innan jag ställde in den förra året innan vintern.
Men i dag nu när jag skulle tesat den så driver den inte frammåt.

Den startar på första kicken och låter bra. Men till en början så drev den inte framåt alls, hur mycket jag än gasa. Lät den stå på tomgånd ett tag. efter det så driver den lite bättre men långt ifrån 100%

Va kan det va? Från att ha fungerat hur bra som helt innan jag ställde in den i förrådet till efter? Hur kan det bli lite bättre med tiden?
Självklart misstänker jag koppling / lameller, Men hur kan den bara inte fungera efter att den har stått still??

Ställer frågan här på sweclocker för att det va det enda forum som jag var reggad på. Flashback tar 3 dar på sig innan kontot blir aktiverat.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Har du något spel på kopplingshandtaget? Bytt olja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har du något spel på kopplingshandtaget? Bytt olja?

Hade ny olja i förra året, men jag körde inte mycket. kopplingshandtaget så kan inte kolla det nu, men har svårt att se att det skulle vara det. Det funka ju innan jag ställde in den. Men ska kolla det säkert.

Men det jag fundera på är om, man kanske har haft lite mycket olja i soppan som sedan har runnit ner i förgasaren och på så sätt så är det för lite bensin helt enkelt, att den inte orkar.
Har ju inte fyllt på ny soppa iår

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hade ny olja i förra året, men jag körde inte mycket. kopplingshandtaget så kan inte kolla det nu, men har svårt att se att det skulle vara det. Det funka ju innan jag ställde in den. Men ska kolla det säkert.

Men det jag fundera på är om, man kanske har haft lite mycket olja i soppan som sedan har runnit ner i förgasaren och på så sätt så är det för lite bensin helt enkelt, att den inte orkar.
Har ju inte fyllt på ny soppa iår

Vad var det för olja du hällde i då du gjorde oljebytet? Är det vanlig biloja så slirar den garanterat på lamellerna pga av att den ofta innehåller friktionshämmande tillsatser som inte alls går ihop med våtkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hade ny olja i förra året, men jag körde inte mycket. kopplingshandtaget så kan inte kolla det nu, men har svårt att se att det skulle vara det. Det funka ju innan jag ställde in den. Men ska kolla det säkert.

Vad för olja? Vanligen fungerar det ett litet tag med fel olja som har friktionshämnade tillsatser men sen börjar det slira. Är du helt säker på att den inte slirat tidigare?

Skrivet av Ljunki:

Men det jag fundera på är om, man kanske har haft lite mycket olja i soppan som sedan har runnit ner i förgasaren och på så sätt så är det för lite bensin helt enkelt, att den inte orkar.
Har ju inte fyllt på ny soppa iår

För det slirar den inte.

Hur som helst är kopplingen sannolikt helt slut om du har stått och varvat med den stillastående med växel i, du bränner en crosskoppling jäkligt fort på det sättet. Bara att beställa nya lameller, mellanskivor och fjädrar. Om du har mekhandboken kan du förvisso mäta dom och se om de är inom toleranserna, samma med mellanskivorna och fjädrarna.

Permalänk
Medlem

www.addemoto.se

Annars så kan man prova med att rugga upp ytorna (både lameller & stålskivorna) lite med smärgelduk/slippapper..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vad för olja? Vanligen fungerar det ett litet tag med fel olja som har friktionshämnade tillsatser men sen börjar det slira. Är du helt säker på att den inte slirat tidigare?

För det slirar den inte.

Hur som helst är kopplingen sannolikt helt slut om du har stått och varvat med den stillastående med växel i, du bränner en crosskoppling jäkligt fort på det sättet. Bara att beställa nya lameller, mellanskivor och fjädrar. Om du har mekhandboken kan du förvisso mäta dom och se om de är inom toleranserna, samma med mellanskivorna och fjädrarna.

Tror jag har blandad ihop det hela lite
Jag pratade om bytet av växellåds oljan. Den bytte jag förra sommaren och körde på. Den gick som sagt hur bra som helst på den oljan hela sommaren. Det var olja för motorcycklar, kommer ej ihåg exakt vilken.

Sedan mena jag att 2-taks oljan som jag blandar bensinen med. Att jag har kanske haft lite för mycket av den, sedan har den stått hela vinter och lags sig längstner. Så det mesta motorn suger i sig är olja och inte bensin? Bara en ide. Där av att den blir lite bättre efter ett tag.
Plus att vad kan bara gå söner genom att den står still över vintern?

Men ska testa byta bensin nästa gång jag är på sommarstället.

Är ganska säker på att den inte slira innan jag stoppa in den för vinterförvaring. Då den var hur pigg som helst.
Jag menar nu gick den knappt frammåt till en början. Samma dag som jag stoppa in den för vinterförvaring kunde man ju åka på bakan. Om man kan åka på bakan vill säga, vilket jag inte kan än =P

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Lammel-slir har ingenting med att man blandar för mycket tvåtaktsolja i bensinen. Det enda som sker är att den ryker lite mer än normal. Går motorn helt ok och den inte drar, så är det problem med kopplingen/lamellern. Kolla så att kopplingsarmen går tillbaka som den ska. Det kan ju vara så att kopplingswiren har hamnat på sniskan eller går för tungt av någon anledning....

Permalänk

Ursäkta om jag bara är trött men, är det att motorn inte har någon ork och dör eller händer det inget när du har en växel i och inte kopplar?

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!