Permalänk
Medlem

Hur tungt kan man lasta en pirra?

Hej,
Jag tänkte låna en pirra som står i källargången (vet ej vems det är) för att frakta en dubbelsäng (200x160) några kvarter.
Men jag vill inte riskera att förstöra pirran.
Är det nån som vet hur mycket man brukar kunna lasta en pirra?
Det är den vanliga typen som man oftast ser på stan när folk rullar omkring kanske 4 flyttkartonger staplade på varandra. Gul metall med nedfällbar "lastflik".

Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Det ska inte va några problem att köra lite dubbelsängar. Dom klarar mycket mer.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Avstängd

Jag har lastat både tvättmaskin och torktumlare samtidigt på en pirra ett flertal gånger! Pirror tål mer än vad du orkar dra

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Pirran håller, men pumpa gärna däcken hårda innan du kör sängen
på den, eftersom hårda däck gör pirran mindre vinglig.
Har själv kört en gammal kokspanna á 400kg på en pirra & den höll..

Permalänk
Medlem

Sjysst. Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Pirra? Säckakärra heter det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgt. Stinger:

Pirra? Säckakärra heter det

Skickades från m.sweclockers.com

Hehehe... uppåt i landet heter de pirra

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Permalänk
Medlem

200kg tar en liknande på på biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...
Och sen går det ju även med en hel del till innan den ger upp så 300kg är nog inga problem och 500kg kan nog gå det med bara du ser till att tyngden hamnar längst in vid hjulen och inte längst ut på "gaffeln".

Ska du köra två madrasser så kan det vara värt att dra ett spännband,rep runt dom och kärran då det blir lite stabilare.
Sen kan du troligen bära,dra i madrassen (dvs lyft i madrassen och sen gå med allt bakom dig se bara upp när du ska upp,ner för trottoarkanter) istället för kärran om du får dom att sitta fast bra för en madrass är ju en bra bit längre än vad kärran är och kan bli ganska jobbigt att hålla på med och svårt att se för man får ju då gå bakåt (om du ska se nåt) heller framåt med huvudet instoppat i en madrass utan att spänna fast dom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

brukade en gång i tiden flytta stora och bastanta kassaskåp som vägde ett antal 100kg med sådana där kärror.
de klarade kassaskåpen utan några som helst problem, så du kan bara vara lugn att den kommer att klara en säng:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som trodde enligt rubriken att han skulle baka pizza?
Här heter pizza = pirra nämligen.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Var det bara jag som trodde enligt rubriken att han skulle baka pizza?
Här heter pizza = pirra nämligen.

Jovisst, men i Götet heter ju frallor "Rundstycken", så ni västkustingar är ju lite som ni vill ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jovisst, men i Götet heter ju frallor "Rundstycken", så ni västkustingar är ju lite som ni vill ..

Snack

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Står det "Hämtpirra" på pizzakartongerna också? (Annars gills det ju inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Står det "Hämtpirra" på pizzakartongerna också? (Annars gills det ju inte)

Det står inte "hämtpizza" heller ju

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Säger "pirra" hemma i småland med

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Epilog:
Det blev för bökigt med pirran och hjulen var inte så hårt pumpade, det slutade med att jag baxade ner 210x165 resårmadrassen själv nerför tre trappor och sen fick hjälp av en sjysst man som stod och rökte utanför min port i skydd från ösregnet. Vi bar bort den till sopbilen tre kvarter bort och såg med glädje hur åbäket krossades under tryckluftsarmen. Skönt att det fortfarande finns folk som är villiga att hjälpa till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Säger "pirra" hemma i småland med

Pirra har en helt annan betydelse på Småländska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Pirra har en helt annan betydelse på Småländska.

Okej? du får gärna utveckla det..

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Pirra har en helt annan betydelse på Småländska.

Nu befinner jag mig Tranås (Småland) & här är "Pirra" = säckkärra iaf, men du menar givetvis "knulla", eller hur?
Finns med här: http://www.synonymer.se/?query=knulla&SOK.x=41&SOK.y=8

Permalänk
Skrivet av mangemani:

brukade en gång i tiden flytta stora och bastanta kassaskåp som vägde ett antal 100kg med sådana där kärror.
de klarade kassaskåpen utan några som helst problem, så du kan bara vara lugn att den kommer att klara en säng:)

Har hjälpt en polare att flytta ett kassaskåp med pirra jag med, det gick bra ett tag, sedan small det till och skåpet låg på backen
Men jo, den där bör klara en säng utan några problem!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Jag har den minsta jag kunde hitta och den har 75kg som max-last. Den är betydligt mindre och kör med utdragbart handtag m.m. än den som är på bild så det tar betydligt mycket mer än då. Så sängar skall inte vara något problem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Jag tänkte låna en pirra som står i källargången (vet ej vems det är) för att frakta en dubbelsäng (200x160) några kvarter.
Men jag vill inte riskera att förstöra pirran.
Är det nån som vet hur mycket man brukar kunna lasta en pirra?
Nån som vet?

Jag har lastat en hel del kabeltrummor på dessa kärror. Alla som vet vad t.ex en vanlig EQLQ 5G2,5 500M trumma väger håller nog med om att en dubbelsäng bör gå finfint :D.

Kollade på Elektroskandia och en sådan trumma väger runt 140 kg.

EDIT: Såg att du redan hade löst det senare.

Permalänk
Medlem

du har ju redan fått bra svar, men kan ju tillägga att jag har fraktat morsans vapenskåp inkl vapen på en sådan, ned för en trapp (med hjälp av bror dock).. vet inte vad ett vapenskåp i stål + betong väger, men det var tungt och den pirran höll

Visa signatur

Haha.. Se på fan..