Permalänk
Medlem

Telia VDSL och Zyxel 870HN

Tja!

Efter många om och men så har jag lyckats få bytat ut mitt underbara (o)smart modem/router från telia!!!

Jag kör 60/12 mbit uppkopplingen och har internet och iptv.
Allting är frid och fröjd efter att jag bytat ut thomson modemet till zyxel modemet.
Jag fick VDSL synk och allt sånt direkt och bättre hastigheter dessutem.
Jag kör modemet bryggat så jag har en pfsense på internet porten (port1 på modemet) och detta fungerar riktigt bra...

Här kommer dock mitt dilemma, eftersom att jag kör tvillingabonnemang på iptv:n så behöver jag sätta en router på iptv porten (port2) på zyxel modemet. Jag får dock ingen ipadress på wan sidan på routern. struntar jag i att koppla in en router och bara kör ett switchat nät så startar en av boxarna men inte den andra, får felmeddelande om att den andra boxen inte får en ipadress.
Jag har testat massor av saker men får inte liv i skiten... Jag har testat att sätta samma mac-adress på den nya routern som jag hade på det gamla thomson modemet och det fungerade inte. Jag testade och att sätta iptv boxarnas mac-adresser på routern och det fungerade inte heller...
Jag får alltså inte någon ipadress på wan sidan av routern vad jag än testar.

Finns det någon annan som har stött på samma problem och löst det??
Vad kan det vara som krävs för att få en ipadress??

/C

Visa signatur

Yeppz

Permalänk
Medlem

Som det är uppbyggt i min lägenhet med fiber indraget så är det en inteno router (som är bryggad på samma sätt som zyxxel) och sen en vanlig enkel 100mb switch för att dela upp iptv till två boxar.

Visserligen så fattar jag inte varför det ska finnas två iptv här då jag bor i en liten jävla etta med ett kök som man nästan kan vända sig i så där finns ej plats och i rummet kan man ju inte ha två utan att dom stör varandra så jag antar att dom tycker man ska ha den på skithuset
Så jag har inte den switchen i kopplad för det finns ju ingen anledning att den ska dra ström men har dock provat och det funkar bra med båda boxarna igång.

Jag vet att jag sett för inte så länge sedan att någon bytte ut denna osmarta skit och fick två iptv att funka direkt men kommer inte ihåg om det var (a) eller (v)dsl och inte var jag läste det tyvärr men ska leta lite och se om jag hittar det igen postar igen i så fall.

Sen kan det ju vara bra att veta exakt vilken zyxxel du har för det finns ju mer än en modell som funkar till telias vdsl sen kan det ju vara bra med namn,modell på router,switch du försöker dela iptv linan med.
En fråga till funkade det innan med (o)smart?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ja jag har också sett det men jag tror det var adsl tyvärr.

Det är ett zyxel P870 HN 51 B som jag i samråd med zyxel beställde av dustin.

Routern är en gammal dlink gaming gigabit router som jag hade liggande och skräpade... Men den slängde jag åt h-vete nu...

Jag testade precis att flytta över min pfsense på iptv porten i modemet och taggade ett vlan på wan nic:et (till id 845 enligt ett inlägg på telias forum) för att se om jag fick nån ipadress då. Men icke... Är dock inte helt 100 om jag har gjort rätt. Är ganska ny i pfsense världen.

Skulle det kunna vara en lösning annars??

Om man skaffar en switch som kan hantera vlan kanske det skulle kunna fungera???
Jag har fått för mig att det med vlan är lösningen men kan ha fel...

Ja det fungerade så länge routern inte ballade ur och startade om sig...
Det hände minst en gång om dagen......

Visa signatur

Yeppz

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu... får jag låna tråden bara lite?
sitter på telias gamla 24mbit adsl då jag inte velat uppgradera pga deras thomson-modem. Fungerar deras 30mbit tjänst nu med andra modem än deras "smart" lösning?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Japp har alltid gjort det.
Har du enbart internet så funkar i stort sett alla vdsl modem som har stöd för denna hastighet.
Har du däremot iptele och,heller iptv så behöver man en router med rätt inställd firmware så att tele,tv ska fungera (internet funkar dock fortfarande) och zyxxel har några modeller som klarar detta se ovan och sen kan du även söka lite här på swec och hitta ett till (heller om det var två kommer inte ihåg)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har du enbart internet så funkar i stort sett alla vdsl modem som har stöd för denna hastighet.
Har du däremot iptele och,heller iptv så behöver man en router med rätt inställd firmware så att tele,tv ska fungera (internet funkar dock fortfarande) och zyxxel har några modeller som klarar detta se ovan och sen kan du även söka lite här på swec och hitta ett till (heller om det var två kommer inte ihåg)

sitter här med Telia Bredband 60 har du något särskilt modem du rekomenderar grizzly666 ? är riktigt trött på thomson 789vn .

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En sanning med modifikation grizzly. Då telia försökt försvåra användandet av annan utrustning än deras skräp (TG789vn) så flyttade de för VDSL även rent internet till annat VLAN. Oavsett vilka extra tjänster man kör (IPTV/IP-telefoni) så måste man ändra VLAN för att kunna köra annat modem över Telias VDSL. När man dock ändrat så funkar även IPTV och IPTelefoni väldigt bra enligt tester.

Skrivet av Raz84:

sitter här med Telia Bredband 60 har du något särskilt modem du rekomenderar grizzly666 ? är riktigt trött på thomson 789vn .

Jag personligen rekommenderar båda Zyxels modeller varmt. Kanske P-870HN-51B liiite mer än 870H-51A V2 då det upplevs som den ger aningen mer i prestanda konstigt nog. Skillnaden är dock marginell i jämförelse med känslan att släppas ut ur Thomsonfängelset.