Hjälplös tjej väljer mellan dessa datorer för 3d och 2d grafik!

Permalänk
Skrivet av Myskatten:

Har en HP Elitebook just nu och känner hat inför den... :/ Mest för att de är svin tunga, ca 4 kilo.

Vill egentligen också helst ha en Mac eftersom ingen i bolaget har en just nu och vi måste ändå inskaffa en om vi vill göra spel till iPhone/iPad. Dock såg jag priserna o tyckte de var lite väl sjuka med tanke på vad man egentligen fick... Kan ju alltid kolla på blocket, men tror det skapar mer problem tyvärr när det kommer till mjukvaror osv. :/

Vill du ha en Mac så tycker jag att du ska ha det. Hoppas verkligen du har möjlighet att påverka eller själv bestämmer.
Eftersom jag är rätt ny på min nuvarande arbetsplats ville jag själv inte tjata alltför mycket. Av dem som fick bärbara maskiner som komplement till sin stationära jobbdator fick jag till sist ändå den "finaste" (lyckades förhandla till mig en snabb hårddisk, SSD).

Några bra argument för att välja Mac (utöver att ni ändå kommer att behöva en för att kunna göra appar till IPhone/iPad):
* En MacBook Pro (MBP) kostar inte mer än en Windowsdator med samma prestanda och byggkvalité.
* Du kan utan problem köra både Mac-program och Windows-program på en Mac.
* En MBP väger oftast ett halvt kilo mindre än motsvarande Windowsmaskin.
* En MBP har ett väldigt bra andrahandsvärde om och när man vill byta dator.
* Utseendemässigt så finns det inte mycket som matchar en Mac.

Tänk också på att när du köper en dator till företaget drar du av momsen. Ett alternativ till kontantköp är ju att köpa på avbetalning eller att leasa om man tycker att det är mycket pengar att betala på en gång. Det går ju oxå bra att låna pengar på banken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Myskatten skrev tidigare att hon hatar sin Elitebook för att den är så tung, tyvärr är maskinen i länken lika tung (3,9kg).

Man får ungefär vad man betalar för, Asus har ofta maskiner med ett fördelaktig förhållande mellan pris och prestanda, men när det gäller byggkvalitén är det ofta lite si och så.

Vill man ha en bärbar dator som man kan ta med sig någon gång då och då kan en billig maskin kanske funka. Men ska man ha en dator som man stoppar ner i ryggan två gånger om dan så gäller det att välja en maskin som är gjord för att klara det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Köp den rosa, den är snygg och matchar dina skor.

Om någon av dom var hade jag självklart gjort detta

Skrivet av dksomese:

hade inte köpt HP!

Varför? För de går i sönder? Är inte heller så sugen på en HP nu (se nedanstående) :/

Skrivet av dontmakeme:

Läs här och välj ASUS det skulle jag göra ifall jag var du och ville ha en dator som lever länge

http://arstechnica.com/apple/2009/11/apple-fourth-best-among-...

Tack så mycket! Känns som en HP inte är så aktuell längre (vilket är synd, för trodde jag hittat en bra...). Ska läsa hela undersökningen o se (:

Permalänk

Som spelgrafiker, köp en desktop. en laptop blir SVINDYR, och leta efter en laptop/notebook/whatevaaa med en quadro GPU från nvidia.

Permalänk
Skrivet av iKalle:

Re Myskatten. Jo du är ju beroende av ditt företags 3D program och har ägnat dig åt detta i flera år, att då lära sig ett nytt tar tid.

I Blenderartists.org/forum är det med jämna mellanrum trådar om vilka 3D program som anses bäst. Blender vinner före Modo eftersom det är gratis.
Du kan glutta i den här tråden. http://blenderartists.org/forum/showthread.php?239315-Blender...

Tack! Ska försöka lära mig Blender någon gång dock eftersom det antagligen bara kommer bli mer och mer populärt då tex Autodesk har jävligt orimliga priser för små företag!

Skrivet av Oneone:

Vad spelar det för roll kan inte folk bara svara istället ? har ni aldrig pratat med en tjej förut?

Fördelen med acer är ju att den har 4 cores pluss HT vilken är bra om du jobbar med grafik osv. Sen hade jag iof sattsat på en SSD till OSET och alternativt köra CS på SSDn också vilket kommer snabba upp allt om du jobbar med texturer osv dock är ju 120gb som är standard kanske inte så mkt, men 1024 texturer tar väll inte så mkt platts eller?

Sen kan du köra de andra programmen på den vanliga disken.

Denna kanske kan vara något.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152970-asus_g55vw-s10...

dock har den ingen ssd

Ser bra ut (säger jag som knappt kan nått) men tror jag har kommit fram till att jag vill att skärmen ska vara max 15 tum typ och istället satsa på en större extra skärm. (:

Skrivet av sveaklockare:

Varför skrev du inte:" Försvarslös liten skogsmus behöver hjälp" ? Tror du ljuger.

Men iaf:

Om du vill komma under 10000 kr så skulle jag köpa dessa grejer:

Dator: http://www.inet.se/produkt/1969446/asus-n53sm-s1087v

Skärm: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_amilo_sl23t-1_led-137999...

Mus+Tangentbord: http://cdon.se/hemelektronik/microsoft_wireless_desktop_3000-...

Det är sant att jag ljög - är i högsta grad ej hjälplös xD Tack för skärmförslaget! Alla gillar när det står "-32%". Känns som de flesta rekommenderar Asus så kanske ska kolla lite mer på dom.

Skrivet av AnnCCarlsson:

Vill du ha en Mac så tycker jag att du ska ha det. Hoppas verkligen du har möjlighet att påverka eller själv bestämmer.
Eftersom jag är rätt ny på min nuvarande arbetsplats ville jag själv inte tjata alltför mycket. Av dem som fick bärbara maskiner som komplement till sin stationära jobbdator fick jag till sist ändå den "finaste" (lyckades förhandla till mig en snabb hårddisk, SSD).

Några bra argument för att välja Mac (utöver att ni ändå kommer att behöva en för att kunna göra appar till IPhone/iPad):
* En MacBook Pro (MBP) kostar inte mer än en Windowsdator med samma prestanda och byggkvalité.

Tänk också på att när du köper en dator till företaget drar du av momsen. Ett alternativ till kontantköp är ju att köpa på avbetalning eller att leasa om man tycker att det är mycket pengar att betala på en gång. Det går ju oxå bra att låna pengar på banken.

Jag kommer köpa den privat antagligen så ja, kan bestämma själv även om det måste matcha alla andras val av datorer. Vill nog inte köpa nått på avbetalning eller leasa. Vet inte om jag kan dra av momsen eftersom jag själv vill äga datorn (=företaget ska inte äga den). Då vi fortfarande är så unga vet man aldrig hur länge vi faktisk kommer stanna där och att då förlora sin dator för att den står hos företaget känns lite onödigt. Och om jag väljer Mac kommer jag behöva "ge upp" all 3d grafik (är egentligen 2d grafiker så kanske inte gör så mycket) eftersom vår Maya licens är för Windows datorer och vi har INTE råd att köpa en till för Mac

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Läs här och välj ASUS det skulle jag göra ifall jag var du och ville ha en dator som lever länge

http://arstechnica.com/apple/2009/11/apple-fourth-best-among-...

Jag blev först lite förvånad när jag läste artikeln. Men när jag läste en gång till såg jag att det handlade om "naturliga fej", dvs fel som beror på att man valt dåliga elektronikkomponenter eller slarvat med monteringen. ASUS är tveklöst duktiga på elektronik så det är inte direkt förvånande att de slår Apple med cirka en procent färre fel under en treårsperiod.

Om man tar med fel som beror på andra orsaker (olyckshändelser) så är nog Apple båttre när det gäller skador av typen:
- snubblat på strömsladden och dragit datorn i golvet
- krångel med DVD släde
- små plastluckor (lås till skärmen) som går sönder och lossnar
- knappar på styrplattan som slutar fungera

Vanliga MacBook får sprickor i plasten (gäller även unibody-modeller) men MacBook Pro är betydligt robustare.

Att HP hamnar på efterkälken beror på att deras billigare modeller är ganska "smäckiga" som jag redan tidigare skrivit. HP:s Elitebook och Probook är lite bättre kvalitetsmässigt.

Min slutsats är att ASUS har en jämnare kvalité än exempelvis HP. Om man hade tagit med fel av typen "accidentally damages" så hade förmodligen Apple varit snäppet bättre än ASUS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AnnCCarlsson:

För priset av en MAC så får man en mycket bättre Windows burk. Skulle endast rekommendera en apple dator om du bara kommer använda dom programmen som finns på en MAC, och inga andra utöver dem. Du får säkert 35% - 45% mer prestanda för samma pris, plus att man inte är lika låst heller t.ex kunna spela spel osv.

Permalänk
Skrivet av ninjamopeden:

För priset av en MAC så får man en mycket bättre Windows burk. Skulle endast rekommendera en apple dator om du bara kommer använda dom programmen som finns på en MAC, och inga andra utöver dem. Du får säkert 35% - 45% mer prestanda för samma pris, plus att man inte är lika låst heller t.ex kunna spela spel osv.

Fast man kan ju ha Windows på Mac, men inte tvärt om (lagligt), så på det sättet behöver man aldrig bli begränsad. (:

Permalänk
Skrivet av Myskatten:

Fast man kan ju ha Windows på Mac, men inte tvärt om (lagligt), så på det sättet behöver man aldrig bli begränsad. (:

Sant, men faktum kvarstår att du kan få mycket mer prestanda för pengarna, och har för mig att en mac presterar bättre med apples egna OS installerat, kan dock ha fel om det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Myskatten:

Jag kommer köpa den privat antagligen så ja, kan bestämma själv även om det måste matcha alla andras val av datorer. Vill nog inte köpa nått på avbetalning eller leasa. Vet inte om jag kan dra av momsen eftersom jag själv vill äga datorn (=företaget ska inte äga den). Då vi fortfarande är så unga vet man aldrig hur länge vi faktisk kommer stanna där och att då förlora sin dator för att den står hos företaget känns lite onödigt. Och om jag väljer Mac kommer jag behöva "ge upp" all 3d grafik (är egentligen 2d grafiker så kanske inte gör så mycket) eftersom vår Maya licens är för Windows datorer och vi har INTE råd att köpa en till för Mac

Prata med en revisor! Det går säkert att lösa på något vis så att momsen blir avdragsgill för dig. Det finns säkert en möjlighet (speciellt för er som är unga) att få gratishjälp från kommunen eller kommunens näringslivsförening när det gäller ekonomiska frågor för nya företag.

Precis som jag skrev tidigare så är det inga problem med att köra Windowsprogram på Mac. Det kostar alltid en Windowslicens (och en extra slant om du vill köra Windows inifrån MacOS). Nöjer du med att kunna starta din Mac som Windowsdator när det passar så ingår programvaran för det (Boot Camp) gratis när du köper Mac (men du måste alltså fortfarande betala för Windows).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla har olika krav på sina 3D projekt. En del gör tunga saker som kräver rendering i flera dygn och andra enklare saker.
Om jag inte är helt fel ute kör nog de flesta 3D användare på mac.
Jag har för mig att man kan ändra en Maya licens från Window till Mac om man mailar Maya. Du har ju redan betalt och det vet dom.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om den har rekommenderats tidigare men

MSI GT60 0NC-011NE 13495kr

Den har både nya Ivy Bridge 7 3610QM och den fetaste GTX 670M Kepler, båda strömsnåla och snabba som fan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1235653

Sälj 750GB hårddisken som sitter i och tryck i en Crucial M4 256GB så har du en 15.6" smidig burk som rockar.

Jag tror hon är en man fångad i en kvinnas kropp, hennes tanke sätt är alldeles för logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

1: Det där är direkt felaktigt. Apples datorer kostar mer än motsvarande Windowsburk. (förutsatt att man inte tycker att skärmen eller musplattan är "totalt överlägsen och får kosta vad den vill")
Hur mycket skiljer beroende på modell.. men jämför man till exempel deras billigaste MBA mot motsvarade Ultrabook från Asus skiljer det så mycket som 25% rent prismässigt. (och då även med prestandafördel till asus, med dubbelt så mycket ram och dubbelt så mycket hdd utrymme..men de är petitesser)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1004568
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=937232
Hade gärna gjort motsvarande jämförelse med macbook pro men är alldeles för dåligt insatt i Apples bärbara för att göra det rättvist.

2: det där får du gärna utveckla. Jag är medveten om bootcamp, men så vitt jag vet är det långt ifrån problemfritt? Dessutom _GÅR_ det att installera apple OS på en vanlig dator, däremot är det svårt att få en licens för detta.......

3: här har du delvis korrekt, men det är inte ofta så mycket som ett halvt kilo. Jämför man de 13.3"s MBPs som finns får de dock ställa sig åt sidan för de ultrabooks som finns i samma prissegment. Då får man kanske aningens sämre prestanda, men datorn blir å andra sidan upp till ett kilo lättare istället.

5: tycker du, jag tycker personligen att MacBook Pro är riktigt stenålder, ser ut som en betongklump. De har vissa fina lösningar som är svårslagna, men designen som sådan var hitech för 5år sedan, inte idag.
Macbook air kan jag erkänna att de ligger i framkant, även om ultrabooks med stadiga kliv kommer ikapp (och är påväg om, om inte apple får tummen ur röven)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort några inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Permalänk
Skrivet av Myskatten:

Men varför ska man ha Windows på en MAC om dom bara kostar mer för den prestandan man får??

Permalänk
Medlem

Du Myskatten?

Ett tips?!!

Om du vill ha mycket kraft ur ett Nvidia grafikkort, både för desktop samt laptop versioner, som tex att få mer kraft till att
arbeta med dina program, spel eller tex webläsaren så gör du bara så här:

Aktivera CUDA kärnorna:

1. Klicka på Kontrollpanelen
2. Klicka på Nvidias kontrollpanel
3. Klicka på Hantera 3D inställningar ( Väster kolumn)
4. Klicka på Programinställningar ( I högermenu)
5. Klicka på Visa endast program som är installerade på datan
6. Klicka på första rullgardinen ( Välj ett program att anpassa)
7. Klicka på ( Här väljer du det program du har installerat, samt vill öka prestandan i )
8. Klicka på CUDA enheter, under katergori "Globalla inställningar", bocka i ditt grafik kort istället för Globala inställningar
9. Klicka på Trådad optimering, välj "PÅ"

Nu har du aktiverat Nvidia CUDA Kärnorna!!

Vad är CUDA??

Jo "OM" det program du har installerat, är skriven på ett sådant sätt, att Nvidia kan utnyttja sin teknologi CUDA, då kan kärnorna i grafikkortet öka
prestandan i programet du jobbar med!

För att utnyttja Nvidias CUDA Teknologi krävs 2 av följande faktorer:

1. Nvidia kortet måste stödja CUDA optimering!
2. Programmet du vill öka prestanda i, måste finns med i Nvidia kontrollpanel "Välj ett program att anpassa" Annars klicka "lägg till program"
(Försök hitta programmets/spelets "exe"-fil)

Om du är intresserad av att veta hur många kärnor som finns under speciellt Nvidia Geforce grafikkort till desktop alt laptop kan du
klicka på denna länk som tar dig till Nvidias hemsida.

http://www.nvidia.co.uk/object/geforce_family_uk.html

Och där kan du tex klicka på tex GTX 675M http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-675m

Klicka på specification, och sen ser du att GTX 675M har tex 384 CUDA cores !!!!

Jag rekommenderar dig att köpa en ASUS bärbar dator i G74 (17 tums skärm) alt G53 (15 tums skärm) version, pga dem har mkt av allt som
tex mkt RAM, SDRAM (Grafik-Ram), senaste Intel fyrkärnig i7 processor ( Ivy bridge! ) "Men framför allt Nvidia CUDA core grafikkort!!

I skrivande stund ser jag ett ALT till dig, du ville ha 15 tum skärm?

Denna REK jag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1231645

Varför? Jo för denna har följande:

12 Gb RAM Nvidia GTX 660M 2Gb med CUDA, 750Gb HD + SSD Hybrid =Snabbare operativsystem! + Displayport!
Sen en annan egenskap ASUS är ensamma om, är kylnings systemet i laptopen, i båda verisonerna G74 och G53or!

Oavsett tillverkare av laptops, så är kylningen viktigast, och här har ASUS löst det på eget sätt.
Kolla in youtube klippet på denna länk från ASUS hemsida, så förstår du vad jag menar.

http://www.asus.se/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G74SX/

Lycka till med ditt val av Laptop.

Viss stavfel
Visa signatur

CPU Intel i5 2500K @ 4.2Ghz - KYLARE H80 Corsair (2X Noctua NF-S12B 1200rpm) - MB MSI Z68A-GD55 (G3) - GPU MSI GTX 580 Lightning 832Mhz 2x SLI - RAM Corsair XMS3 Vengeance DDR3 16GB 1600Mhz CL9 - PSU Corsair AX1200W - CHASSI Corsair Obsidian 650D med fönster - SSD Crucial m4 2.5" 128GB - KONTROLLER Scythe Kaze Master Pro 5.25 - OPTISKT BLU-RAY Samsung SH-B123L - OS Win7 64bit

Permalänk
Medlem

Om jag var du så hade jag bett min arbetsgivare (ifall jag inte hade en stor bra skärm på jobbet, samt köpt en själv om jag inte hade en hemma) att köpa en Achieva ShiMian, Crossover, Yamakasi Catleap, eller PCBank 27" S-IPS skärm (2560x1440@60Hz) (går att köpa för 2200-3500kr på eBay inkl. frakt exkl. moms, beroende på tillverkare, garanti, samt pixelgaranti). Och för datorn så antar jag att endast laptops är relevanta? Hm...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1178819 kanske? Dock lite klumpig då den väger 3.8kg, men om man vill ha en laptop med kraftig hårdvara för ett billigt pris så kommer man garantera att få göra någon form av uppoffring likt dessa.

Skrivet av Myskatten:

Hej hej,
(Förlåt om jag utnyttja mitt kvinnliga kön i rubriken, hehe.)

Är imponerad över allas kunskap här så jag tar chansen att utnyttja den, hehe. Är spelgrafiker på ett litet nystartat spelföretag. Jobbar framför allt med 2d, tex Adobe CS5, men även i 3d (Autodesk Maya 2012). Nu är det så att jag kommer behöva en ny dator innan sommaren kommer då min nuvarande (en HP EliteBook 8540p) behöver lämnas tillbaka. Jag ska ha denna datorn privat och på jobbet och vill lätt kunna flytta den fram och tillbaka. Är lite kluven när det gäller storleken, för å ena sidan vill jag ju ha så mycket arbetsyta som möjligt (speciellt när man jobbar med 3d) men samtidigt ska den vara smidig att transportera på ryggen. It's not size, it's how u use it, eller?

Är 19 år och student så min budget är ganska tajt, och vill helst lägga runt 10'000 (15 är max). Är ju också tjej så är tyvärr ganska utseende fixerad när det gäller datorn, hehe. (Förlåt om jag generaliserade alla brudar nu!)

Då jag jobbar med grafik är såklart det min högsta prioritering när det gäller datorn och jag vill hellre lägga lite mer pengar så jag känner att den är aktuell ett tag. Men har ingen aning om RAM eller grafikkortet är det viktigaste eller hur det fungerar. Har bara läst datakunskap i 1:an på gymnasiet... ): Har i alla fall plockat ihop 5 stycken datorer som verkar OK hoppas jag. Om ni vet någon annan så kom gärna med förslag.

Samsung NP700Z5C
http://www.samsung.com/ca/consumer/office/mobile-computing/notebook/NP700Z5C-S01CA
Nomomom! Gillar den här och den andra samsung mest! De är lite dyrare men det kanske det är värt?

Samsung NP700Z7C
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1208133
Läste om grafikkortet någon stans och det verkade riktigt bra, men vet som sagt inte om det är viktigt. Lite osäker på den riktiga modellnamn.

HP dv6-6c60eo
http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html?oid=5221827
Verkar fin och bra.

HP dv6-6c46eo
http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html?oid=5226872
Lillasyster till ovanstående verkar det som. Egentligen är det min kollega mest intresserad av den här (han gör samma saker som jag) för han är snål och den kostade inte så mycket på Elgiganten.

Acer V3-771G_N13PGS2GBCkkQ
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ASNXRYQED004/acer-aspire-v3-17-3-barbar-dator-v3-771g
Hittar denna dock bara på Elgiganten så undrar om den är någon så lite skum. Men vill nog ha denna minst för den är ful och plastig men har 16 GB ram...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av anden12:

1: Det där är direkt felaktigt. Apples datorer kostar mer än motsvarande Windowsburk. (förutsatt att man inte tycker att skärmen eller musplattan är "totalt överlägsen och får kosta vad den vill")
Hur mycket skiljer beroende på modell.. men jämför man till exempel deras billigaste MBA mot motsvarade Ultrabook från Asus skiljer det så mycket som 25% rent prismässigt. (och då även med prestandafördel till asus, med dubbelt så mycket ram och dubbelt så mycket hdd utrymme..men de är petitesser)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1004568
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=937232
Hade gärna gjort motsvarande jämförelse med macbook pro men är alldeles för dåligt insatt i Apples bärbara för att göra det rättvist.

Apple har en lite annorlunda prispolicy än de flesta andra tillverkare. Apple sänker inte priserna på en produkt under livscykeln. Om man köper en Mac precis när Appel släppt den modellen så brukar Apples datorer ligga ganska lika pismässig med motsvarande dator från andra tillverkare.
När de andra användarna sedan sänker priset eller lanserar nya modeller så ökar prisgapet. Det är alltså inte speciellt dyrt att köpa Mac om man vill ha det allra senaste (å det vill man ju gärna). Sen är det ju så att skärm, musplatta, DVD, strömsladden, tangentbordet mm är väldigt bra på en Mac.
MacBook Pro har dessutom ett mycket tåligt och stabilt lättmetallchassie.

Citat:

2: det där får du gärna utveckla. Jag är medveten om bootcamp, men så vitt jag vet är det långt ifrån problemfritt? Dessutom _GÅR_ det att installera apple OS på en vanlig dator, däremot är det svårt att få en licens för detta.......

Jag har kört mycket Windows under Boot Camp utan problem. Men Jag föredrar att köra Windows som en virtuell maskin (VMware Fusion 4) inuti OSX (MacOS). Då är alltid Windows igång så fort man startat OSX och man kan nyttja drag n´drop mellan de olika systemen. I en virtuell maskin kan man alltid backa tillbaka om man får in virus eller om man får trubbel med ett program man installerat (detta är något helt annat än Windows systemåterställning som ju exempelvis inte funkar om man fått virus i maskinen).

Jag kör själv Hackintosh och rent juridiskt är det så att det finns ett licensavtal som förbjuder att man installera OSX på maskiner som inte levererats av Apple. Men man kan köpa operativsystemet och man kan göra som man vanligtvis gör när man installerar programvara (dvs klicka på att man accepterar licensavtalet, fastän man inte lusläst varenda rad i detsamma). Jag känner mig inte som piratkopierare och Steven Jobs kommer inte och spökar för mig på nätterna

Citat:

3: här har du delvis korrekt, men det är inte ofta så mycket som ett halvt kilo. Jämför man de 13.3"s MBPs som finns får de dock ställa sig åt sidan för de ultrabooks som finns i samma prissegment. Då får man kanske aningens sämre prestanda, men datorn blir å andra sidan upp till ett kilo lättare istället.

På jobbet fick jag en HP Elitebook 8760w. Den väger 3,5 kg (drygt 4 kg inklusive laddare). Motsvarande MacBook Pro väger 3 kg plus laddare 0,1 kg.

Citat:

5: tycker du, jag tycker personligen att MacBook Pro är riktigt stenålder, ser ut som en betongklump. De har vissa fina lösningar som är svårslagna, men designen som sådan var hitech för 5år sedan, inte idag.
Macbook air kan jag erkänna att de ligger i framkant, även om ultrabooks med stadiga kliv kommer ikapp (och är påväg om, om inte apple får tummen ur röven)

Myskatten tycker tydligen att Macen är fin hon skrev i ett inägg att hon gärna ville ha en Mac men att den var för dyr. Jag vet inte om Myskatten vill köra spel på sin arbetsdator, om så är fallet så är inte Mac det bästa alternativet,
Om du kollar på min signatur så ser du hur jag löst problemet på min stationära dator som står hemma hos mig (dubbelboot med Windows 7 och OSX 10.7.3 på en maskin med hyfsat bra hårdvara).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Myskatten:

Din inställning till att handla på kredit är i grunden sund. Många människor köper exempelvis en semesterresa på avbetalning , men om de sedan efter resan behöver pengar är det omöjligt att ångra sig.

Men man kan inte vara helt negativ till kreditköp i alla situationer. Lite längre fram i livet kommer du förmodligen att vilja ha en (ny) bil, att spara så att man kan betala cash för en bil är rätt tufft. En egen bostad är också en grej som man vill ha och om man inte vill bo i hyresrätt i hela livet så blir det för de allra flesta till att ta ett lån.

Att låna pengar för en dator som man ska använda som arbetsredskap kan liknas vid att köpa en bil, det kostar och när man en gång säljer kan man inte få igen det man betalat, Men ett visst värde återstår ändå och man har haft nytta av sitt köp. När man kommer hem från en resa är det bara minnena som återstår och för dem är det svårt att få betalt (med vissa undantag).
(Ett sätt att klara sig från att låna är ju annars att låta någon annan betala, jag fick exempelvis min hoj av snubben jag bor tillsammans med.)

Snubben som jag nämnde nyss har synpunketer på att du vill äga din dator, han säger:
Låt företaget köpa datorn och dra av momsen. Skriv in en rad i anställningsavtalet (vilket du måste ha om du inte har egen firma) i stil med:
Vid anställningens upphörande har Myskatten rätt att köpa loss sin arbetsdator för vid tidpunkten gällande marknadspris.

Tänk också på att det arbete som du fått betalt för att göra tillhör din arbetsgivare om anställningen upphör. Detta gäller även om hela eller delar av arbetet finns lagrat på din ”privata” dator.

Kostnaden för datorn blir cirka hälften av vad den skulle kosta dig, om du i stället för att köpa själv låter företaget betala. Företaget drar av momsen dessutom betalar företaget datorn med oskattade pengar. Säg att datorn kostar 10 000 kr inkl. moms. För företaget blir kostnaden 8 000 när momsen är dragen.

Ska du betala så är det 10 000 kr efter skatt som gäller. För att du ska få 10 000 i handen måste du tjäna låt oss säga 12 500 före skatt (beror på vilken inkomst du har). För att företaget skall kunna ge dig en lön på 12 500 krävs att företaget betalar sociala avgifter på cirka 2 000 (knappt 16% för personer under 26 år) plus lite försäkringar och pensionsavgifter på cirka 1 000. Det blir sammanlagt 15 500 kr att jämföra med de 8 000 som det kostar om företaget betalar datorn direkt.

Om du själv köper din dator kan du i och för sig ha rätt att göra avdrag i deklarationen, men om du inte har andra avdrag så kan det hända att dina kostnader sammanlagt blir för låga för att du skall få göra avdraget.

Än en gång. Ta kontakt med en ekonomisk rådgivare (gärna en som är gratis eller någon annan betalar). Fråga, fråga, fråga – man kan aldrig få veta för mycket.

Visa signatur

Permalänk

Hej alla, jag tror jag hittat en. Det är en Asus (som alla verkar gilla), 8 GB Ram men plats för 16, i7 Ivy Bridge och NVIDIA GeForce GT650M. Dessutom verkar den helt ny och inte så dyr (ändå ganska med tanke på att det är typ alla sparpengar). Har ingen SSD hårddisk dock tror jag, men kanske inte gör nått? Tror ni den kan vara aktuell i typ 3 år till?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Skrivet av anon162230:

http://s3.pji.nu/product/standard/800/1235653.jpg

Vet inte om den har rekommenderats tidigare men

MSI GT60 0NC-011NE 13495kr

Den har både nya Ivy Bridge 7 3610QM och den fetaste GTX 670M Kepler, båda strömsnåla och snabba som fan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1235653

Sälj 750GB hårddisken som sitter i och tryck i en Crucial M4 256GB så har du en 15.6" smidig burk som rockar.

Jag tror hon är en man fångad i en kvinnas kropp, hennes tanke sätt är alldeles för logiskt

Kan man bara byta hårddiskar på bärbara datorer sådär eller bara denna?

Skrivet av iKalle:

Alla har olika krav på sina 3D projekt. En del gör tunga saker som kräver rendering i flera dygn och andra enklare saker.
Om jag inte är helt fel ute kör nog de flesta 3D användare på mac.
Jag har för mig att man kan ändra en Maya licens från Window till Mac om man mailar Maya. Du har ju redan betalt och det vet dom.

Vi gör inga tunga saker, bara små söta mobilspel (Vet inte om jag kan länka o sånt i det här forumet utan 1. meddelandet blir borttaget för det räknas som reklam 2. om jag vill att vårt företag/jag personligen ska kopplas samman med den här pinsamma foruminlägget xD)

Skrivet av Cobra79:

Du Myskatten?

Ett tips?!!

Om du vill ha mycket kraft ur ett Nvidia grafikkort, både för desktop samt laptop versioner, som tex att få mer kraft till att
arbeta med dina program, spel eller tex webläsaren så gör du bara så här:

Aktivera CUDA kärnorna:

1. Klicka på Kontrollpanelen
2. Klicka på Nvidias kontrollpanel
3. Klicka på Hantera 3D inställningar ( Väster kolumn)
4. Klicka på Programinställningar ( I högermenu)
5. Klicka på Visa endast program som är installerade på datan
6. Klicka på första rullgardinen ( Välj ett program att anpassa)
7. Klicka på ( Här väljer du det program du har installerat, samt vill öka prestandan i )
8. Klicka på CUDA enheter, under katergori "Globalla inställningar", bocka i ditt grafik kort istället för Globala inställningar
9. Klicka på Trådad optimering, välj "PÅ"

Nu har du aktiverat Nvidia CUDA Kärnorna!!

Vad är CUDA??

Jo "OM" det program du har installerat, är skriven på ett sådant sätt, att Nvidia kan utnyttja sin teknologi CUDA, då kan kärnorna i grafikkortet öka
prestandan i programet du jobbar med!

För att utnyttja Nvidias CUDA Teknologi krävs 2 av följande faktorer:

1. Nvidia kortet måste stödja CUDA optimering!
2. Programmet du vill öka prestanda i, måste finns med i Nvidia kontrollpanel "Välj ett program att anpassa" Annars klicka "lägg till program"
(Försök hitta programmets/spelets "exe"-fil)

Om du är intresserad av att veta hur många kärnor som finns under speciellt Nvidia Geforce grafikkort till desktop alt laptop kan du
klicka på denna länk som tar dig till Nvidias hemsida.

http://www.nvidia.co.uk/object/geforce_family_uk.html

Och där kan du tex klicka på tex GTX 675M http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-675m

http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-67...

Klicka på specification, och sen ser du att GTX 675M har tex 384 CUDA cores !!!!

Jag rekommenderar dig att köpa en ASUS bärbar dator i G74 (17 tums skärm) alt G53 (15 tums skärm) version, pga dem har mkt av allt som
tex mkt RAM, SDRAM (Grafik-Ram), senaste Intel fyrkärnig i7 processor ( Ivy bridge! ) "Men framför allt Nvidia CUDA core grafikkort!!

I skrivande stund ser jag ett ALT till dig, du ville ha 15 tum skärm?

Denna REK jag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1231645

Varför? Jo för denna har följande:

12 Gb RAM Nvidia GTX 660M 2Gb med CUDA, 750Gb HD + SSD Hybrid =Snabbare operativsystem! + Displayport!
Sen en annan egenskap ASUS är ensamma om, är kylnings systemet i laptopen, i båda verisonerna G74 och G53or!

Oavsett tillverkare av laptops, så är kylningen viktigast, och här har ASUS löst det på eget sätt.
Kolla in youtube klippet på denna länk från ASUS hemsida, så förstår du vad jag menar.

http://www.asus.se/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G74SX/

Lycka till med ditt val av Laptop.

Tack så mycket, så mycket information! Vet inte hur mycket jag förstår men kan säkert vara bra användning sen Men har hittat en annan Asus (såg den innan jag såg ditt meddelande) som du gärna får kolla på. (:

Skrivet av AnnCCarlsson:

Än en gång. Ta kontakt med en ekonomisk rådgivare (gärna en som är gratis eller någon annan betalar). Fråga, fråga, fråga – man kan aldrig få veta för mycket.

Tack så mycket, men tror ändå inte det blir en Mac. Tycker de är fina o så, men är inte så utseendefixerad xD Har själv kollat både på Mac datorer och PC de senaste dyngen och verkar som man kan får en PC för HALVA priset av en Mac. Är inte rik på något sätt och även om jag var hade jag hellre lagt dom pengarna på nått annat. Och företaget har verkligen inte råd att finansiera det (vi har precis startat med minimum aktiekapital och är endast 3 ungdomar som fortfarande studerar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Apple har en lite annorlunda prispolicy än de flesta andra tillverkare. Apple sänker inte priserna på en produkt under livscykeln. Om man köper en Mac precis när Appel släppt den modellen så brukar Apples datorer ligga ganska lika pismässig med motsvarande dator från andra tillverkare.
När de andra användarna sedan sänker priset eller lanserar nya modeller så ökar prisgapet. Det är alltså inte speciellt dyrt att köpa Mac om man vill ha det allra senaste (å det vill man ju gärna). Sen är det ju så att skärm, musplatta, DVD, strömsladden, tangentbordet mm är väldigt bra på en Mac.
MacBook Pro har dessutom ett mycket tåligt och stabilt lättmetallchassie.

Okej, då gör vi ett nytt försök. Vi utgår från en 15" MBP (då vi slipper alla ultrabooks för de smiskar skiten ut apples alternativ pricewise) som finns på apples hemsida, den kostar 19995kr i grundutförande(!).
2.4GHZ quad i7, 4GB ram, 750GB (men 5400rpm disk), 1440x900(lol) 2.54kg (det står inte ens vikt på apples hemsida.. suck..)
Efter att specca upp utifrån förutsättningarna på den datorn på prisjakt får jag 15 dator som kostar under 15tusen (alltså, 5000 kronor MINDRE än vad MBP kostar). Tar man bort de grafikkort som är "mycket" sämre än de som sitter i MBP har man fortfarande ~7datorer kvar, och då med betydligt bättre upplösning än fjantiga 1440x900..

Så nej, inte ens i början av "livsscykeln" för Apples bärbara datorer ligger de ens i närheten av bra till i pris mot jämförbara motsvarande burkar. (Det finns ett stort utbud av "windowsdatorer" som har ett alldeles för högt pris också, så det går att hitta MBP som är billigare än motsvarande Windowsburk..)
Med de sagt så finns det fortfarande argument för att välja Apples bärbara datorer, men prismässigt ligger det ungefär 25%+ över om man ser till jämförbara faktorer.

EDIT: kanske ska inkludera lite källa oxo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1106749
Grafikkort: bättre
Upplösning: bättre(mycket!)
Hårddisk: bättre (7200rpm mot 5400rpm)
Processor: liten fördel MBP
RAM: bättre (8gb mot 4gb)
Vikt: lika
Pris: bättre (10k mot 20k..)
Övrigt: det övriga som skiljer är öppet för subjektiv bedömning (musplatta, konstruktion, design.. etc..)

Slutsats: ...kommentarer överflödiga.

Skrivet av AnnCCarlsson:

På jobbet fick jag en HP Elitebook 8760w. Den väger 3,5 kg (drygt 4 kg inklusive laddare). Motsvarande MacBook Pro väger 3 kg plus laddare 0,1 kg.

Ja, självklart finns det bärbara datorer som väger mer än motsvarande MBP. Men när man går utanför Apple's produktsortiment har man en valfrihet, där KAN man välja en dator som väger ~lika mycket som MBP. Utan att behöva gå upp varken i pris eller gå ner i prestanda.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

(det står inte ens vikt på apples hemsida.. suck..)
Efter att specca upp utifrån förutsättningarna på den datorn på prisjakt får jag 15 dator som kostar under 15tusen (alltså, 5000 kronor MINDRE än vad MBP kostar). Tar man bort de grafikkort som är "mycket" sämre än de som sitter i MBP har man fortfarande ~7datorer kvar, och då med betydligt bättre upplösning än fjantiga 1440x900..

Så nej, inte ens i början av "livsscykeln" för Apples bärbara datorer ligger de ens i närheten av bra till i pris mot jämförbara motsvarande burkar. (Det finns ett stort utbud av "windowsdatorer" som har ett alldeles för högt pris också, så det går att hitta MBP som är billigare än motsvarande Windowsburk..)
Med de sagt så finns det fortfarande argument för att välja Apples bärbara datorer, men prismässigt ligger det ungefär 25%+ över om man ser till jämförbara faktorer.

Håller med om att det saknas mycket teknisk information på Apples hemsida, men de är inte ensamma, många andra tillverkares hemsidor är också rent ut sagt bedrövliga i det hänseendet.

Jag tror de MacBook som Apple kränger för tillfället befinner sig i slutet av sin livscykel. Vad jag vet så har det inte kommit några nya MacBook efter Apples lansering av nya iPad. Nya paddan ger med sin bildskärm en hint om vad vid kan vänta oss beträffande upplösning och bildkvalitet på nästa generations MacBook. Till saken hör också att redan dagens MacBook klarar betydligt högre upplösning på externa skärmar än på den interna.

Jag tror inte heller att de MacBook som säljs idag har de senaste processorerna och styrkretsarna från Intel. Hade vi varit i början av livscykeln för en ny MacBook-generation borde det ha märkts. Appel är ju duktiga på att få t.o.m. icke kommersiell television att visa rätt mycket gratisreklam när en ny modellserie släpps.

Jag håller med om att Apples priser på bärbara är lite väl saftiga för tillfället och att det finns många alternativ som är förmånligare om man ser till ren rå prestanda i förhållande till vad man får betala. Ändå är det många som är beredda att slanta upp de där extrakronorna för att få en Mac.

Jag tycker ändå att man måste tänka lite annorlunda när man köper en dator som man ska ha som arbetsredskap jämfört med om man köper en maskin för privat bruk. En arbetsdator skall man kanske använda under tre år och uppemot tusen arbetsdagar. Om man då lägger ut 5 000 mer när man köper datorn är i princip helt utan betydelse. Extrakostnaden per arbetstimme blir ju av storleksordningen en krona utslaget på maskinens livslängd.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har bara löst kollat vad som skrivits här, men att så få är med på noterna att ett Quadro kort åtminstone borde ligga som grund, är ganska förvånande.

Kille eller tjej, det är obetydligt (men rubriken var utan tvekan löjlig)...använd prisjakt, avancerad sökning och kryssa i alternativ för de komponenter du vet (som grafiker) behöver.

Självklart är en dator med docka ett kanon alternativ, precis som någon annan nämnde här - sen kan företaget stå för en skärm som en bärbar aldrig kommer i närheten av.

Efter ungefär 20 sekunders letande;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1091063 - finns möjlighet till Dells "Next Business Day" avtal också, vilket jag själv har väldigt goda erfarenheter av.

Permalänk
Inaktiv

Umm, vad jag vet så kan man som företag leasa datorer med service-avtal och hela konkarongen - blir billligare så i längden. Rent konkret skulle absolut rekommendera att du skaffar extern skärm/tangenbord/mus att ha både på jobbet och hemma. Det är rent ut sagt förtaffligt att sitta med laptop-skärm och arbeta i någon större utsträckning, speciellt om man duttar med grafiska applikationer. Om du sitter med begränsad budget ska du nog helt bortse från hur datorn ser ut - design kostar och du får inte ut nått av det. Köp en snygg väska att kånka datorn i om utseendet är viktigt - billigare.

Permalänk
Skrivet av Myskatten:

Kan man bara byta hårddiskar på bärbara datorer sådär eller bara denna?

.

ja det går men då måste man installera om datorn

köp för hellv-te inget skräp HP/acer *Dv6* eller andra modeller...!!! buissness funkar men dom är dyra
batteri tiden som står är egentligen 50-70% då dom endast mäter idle & timmar
Försök hitta en dator med Ati/Amd grafik då dom oftast håller bättre än nvidia Gpu har jobbat med dator service & det var nästan bara nvidia till 90% som pajjar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hej Myskatten

Tänkte förenkla lite saker för din skull.

När du ska titta på en dator, som du vill ska fungera minst 3 år, så stirra inte blint på rea varor eller " 1 KLASS Grafikkort- spelar alla spel i
högsta inställningar"
, du vet antinge är det bara bullshit från säljarna eller så trycker dem in senaste Intel processor, med förra generationens
grafikkort, med en slö mekanisk HDD=hårddisk, allt för att skryta om självaste processorn tex Intel Core i7-3610QM Ivy Bridge (denna är jätte bra).

Men säljarna räknar med att många kunderna är okunniga själar, därför så i produkt beskrivningarna skriver dem, i dem flesta fall alltid det bästa först,
sen lägger dem till tex " Super snabb 750GB HDD" vilket alla vet är en traditionell mekanisk hårdisk som är själva flaskhalsen till den flesta datorer med snabb processor speciellt den nya generationens Intel Core i7- Ivy Bridge processorer, och sen i beskrivningen finns ofta ett sämre kort tex Nvidia GT 520M istället för ett högre värde tex GT 560M!

Denna teori stämmer ofta in på en prisklass mellan 2995:- - 8995:- kr

Du vet säljarna tjänar mer pengar på en 2995kr dator i snitt jämfört mot en 15995kr dator, Varför? en billigare dator har oftast sämre prestanda, jobbar ofta sämre blir snabbt varma, och människor byter eller köper hellre billigare dator än en dyr, för ingen vet att just deras dator, kommer förmodligen, bli sämre inom ett års tid, medans en mer påkostad, men dock också mer "komponent - kompatibel" utvald dator, slår biligare datorer med häst längder i både prestanda, hållbarhet och livslängd.

Därför vet säljarna att kunden kommer att bli nöjd pga billiga priset,men säljaren blir nöjd över 2st saker, sälja billigt inge svårt, att kunden behöver köpa en bättre bärbar inom 1,5 år framåt i tiden gynnar bara säljarna ;-), kunden slösar en ny i genomsnitt varje 1.5år ca.

En sak vill tilläggas, har själv en gammal ASUS N53Jn Intel Core i5-450M 2.4Ghz med Nvidia GT335M 1GB och 6 GB RAM som jag köpte för 11000kr för snart 2år sen, med 2års fabriks garanti, där asus hämtar datorn hemma hos mig om den skulle gå sönder, lagar den alt byter mot helt ny, och levererar den hem till mig igen, det kallar jag för fabriks garanti!!!

Samt att min bärbara fungerar fortfarande jätte bra för mina ändamål tex Film, surfa, små spela lite.
6GB RAM för 2 års sen var mkt ovanligt på en bärbar, då dem flesta bärbara hade 2-4GB RAM.

Så hur är det då med Hårddisk valet då?

Mekanisk HDD + Intel Core i7- Ivy Bridge-processor = Flaskhals hur kommer det sig??

Jo så här ligger det till:

HDD är mycket långsammare pga mekaniska delar som rör sig inuti, och som blir varm vid konstant skrivning, jämförbart mot SSD som jobbar blixt snabbt eftersom den dels saknar några mekaniska delar, samt blir inte så varm, som HDD kan bli.

Nu finns det för/nackdelar med båda sorterna, men jag tar inte upp det här, utan refererar hellre att söka via wikipedia eller andra alt om detta intresserar?

Skulle vilja be dig titta på dessa kriterier om du vill att den ska vara mkt bra minst 2-3 år framåt:

Bildskärm 15-18 tum 1920x1080p

Processor Intel Core i7 2:a gen helst 3:e gen

ex. 2:a Intel Core i7-2670QM där 2xxx står för 2:a gen.
medans 3:e gen heter tex Intel Core i7-3610QM där 3xxx står för 3:e gen.

RAM-minne Minst 8GB Hastighet 1600 Mhz, idag+ i år ca räcker det med 6GB 1333 Mhz.

Lagring SSD 128GB Mängd, alt Hybridlösning tex 500GB HDD + 24GB SSD (Cache:ad) Där SSD:n jobbar med dem mest använda filerna
vilket gör att alla program-filer startar snabbare än bara med en vanlig HDD.

Grafik/Ljud Nvidia Geforce grafikkort - GT är bra modell men GTX modellen används mest till tunga beräkningar i tex senaste kända PC spel.
Mitt tips: Ett GTX kort 5xx eller helst 6xx serie.

Övrigt Displayport ett + ASUS Kylnings teknologi Endast G74/G75 samt G53 versioner tex ASUS G75VW-T1031V

Hehe ja det blev mkt text igen, men jag hoppas du förstår lite bättre nu i valet av bärbar dator, hur viktigt valet av komponenter i den bärbara datorn spelar ut varandra?

Vad gäller CUDA inställningarna, kan du säkert Youtube:a "How to boost Nvidia CUDA" eller någonting?

Lycka till

/ Jocke

P.s dessa rek jag till dig

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152978-asus_g75vw-t1031v-i7-3610qm-8gb-750gb-17.3-gtx670m_3gb-bt-win_7_hp

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152970-asus_g55vw-s1020v-i7-3610qm-8gb-750gb-15.6-gtx660m_2gb-bt-win_7_hp

Och datorn du ville jag skulle kolla upp:

Jätte fin dator, kommer att funka för din del, men dem övre känns mer garanterade, om du frågar mig

Lycka till

Visa signatur

CPU Intel i5 2500K @ 4.2Ghz - KYLARE H80 Corsair (2X Noctua NF-S12B 1200rpm) - MB MSI Z68A-GD55 (G3) - GPU MSI GTX 580 Lightning 832Mhz 2x SLI - RAM Corsair XMS3 Vengeance DDR3 16GB 1600Mhz CL9 - PSU Corsair AX1200W - CHASSI Corsair Obsidian 650D med fönster - SSD Crucial m4 2.5" 128GB - KONTROLLER Scythe Kaze Master Pro 5.25 - OPTISKT BLU-RAY Samsung SH-B123L - OS Win7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja det går men då måste man installera om datorn

köp för hellv-te inget skräp HP/acer *Dv6* eller andra modeller...!!! buissness funkar men dom är dyra
batteri tiden som står är egentligen 50-70% då dom endast mäter idle & timmar
Försök hitta en dator med Ati/Amd grafik då dom oftast håller bättre än nvidia Gpu har jobbat med dator service & det var nästan bara nvidia till 90% som pajjar

Det stämmer säkert om man blandar hårdvaru komponeter med tex Amd CPU tillsammans med Nvidia GPU, att då skär det säkert ihop.

Har läst tidigare om att att Intel CPU med Nvida GPU jobbar oftast bättre ihop, liksom AMD valde att köpa upp gamla grafik konkurenten till Nvidia " ATI".

Så en AMD CPU tillsammans med AMD GPU tror jag funkar det också.

Visa signatur

Permalänk

jag skulle hålla mig borta från Samsung då de brukar löda fast den ena RAM-stickan vilket i praktiken omöjliggör uppgradering av RAM då båda stickorna måste vara balanserade mot varandra då de jobbar i par.

HP Pavilion dv6-6c60eo är den enda med en skärm på 1080p
vet inte säkert men jag misstänker att den har två lödda ramstickor och två lediga platser, som mest accepterar datorn 16GB RAM

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk

Antagligen det bästa svaret! Tack så jättemycket, nu fick jag lite guide lines på vad jag ska leta efter och fick även lite saker förklarat för mig (:
Det är ju bra tangentbord på den du skickade vilket gillas. Dock har jag en fråga, det ända som skiljer dessa datorer var väl grafikkortet, eller?

Skrivet av Cobra79:

Hej Myskatten

Tänkte förenkla lite saker för din skull.

När du ska titta på en dator, som du vill ska fungera minst 3 år, så stirra inte blint på rea varor eller " 1 KLASS Grafikkort- spelar alla spel i
högsta inställningar"
, du vet antinge är det bara bullshit från säljarna eller så trycker dem in senaste Intel processor, med förra generationens
grafikkort, med en slö mekanisk HDD=hårddisk, allt för att skryta om självaste processorn tex Intel Core i7-3610QM Ivy Bridge (denna är jätte bra).

Men säljarna räknar med att många kunderna är okunniga själar, därför så i produkt beskrivningarna skriver dem, i dem flesta fall alltid det bästa först,
sen lägger dem till tex " Super snabb 750GB HDD" vilket alla vet är en traditionell mekanisk hårdisk som är själva flaskhalsen till den flesta datorer med snabb processor speciellt den nya generationens Intel Core i7- Ivy Bridge processorer, och sen i beskrivningen finns ofta ett sämre kort tex Nvidia GT 520M istället för ett högre värde tex GT 560M!

Denna teori stämmer ofta in på en prisklass mellan 2995:- - 8995:- kr

Du vet säljarna tjänar mer pengar på en 2995kr dator i snitt jämfört mot en 15995kr dator, Varför? en billigare dator har oftast sämre prestanda, jobbar ofta sämre blir snabbt varma, och människor byter eller köper hellre billigare dator än en dyr, för ingen vet att just deras dator, kommer förmodligen, bli sämre inom ett års tid, medans en mer påkostad, men dock också mer "komponent - kompatibel" utvald dator, slår biligare datorer med häst längder i både prestanda, hållbarhet och livslängd.

Därför vet säljarna att kunden kommer att bli nöjd pga billiga priset,men säljaren blir nöjd över 2st saker, sälja billigt inge svårt, att kunden behöver köpa en bättre bärbar inom 1,5 år framåt i tiden gynnar bara säljarna ;-), kunden slösar en ny i genomsnitt varje 1.5år ca.

En sak vill tilläggas, har själv en gammal ASUS N53Jn Intel Core i5-450M 2.4Ghz med Nvidia GT335M 1GB och 6 GB RAM som jag köpte för 11000kr för snart 2år sen, med 2års fabriks garanti, där asus hämtar datorn hemma hos mig om den skulle gå sönder, lagar den alt byter mot helt ny, och levererar den hem till mig igen, det kallar jag för fabriks garanti!!!

Samt att min bärbara fungerar fortfarande jätte bra för mina ändamål tex Film, surfa, små spela lite.
6GB RAM för 2 års sen var mkt ovanligt på en bärbar, då dem flesta bärbara hade 2-4GB RAM.

Så hur är det då med Hårddisk valet då?

Mekanisk HDD + Intel Core i7- Ivy Bridge-processor = Flaskhals hur kommer det sig??

Jo så här ligger det till:

HDD är mycket långsammare pga mekaniska delar som rör sig inuti, och som blir varm vid konstant skrivning, jämförbart mot SSD som jobbar blixt snabbt eftersom den dels saknar några mekaniska delar, samt blir inte så varm, som HDD kan bli.

Nu finns det för/nackdelar med båda sorterna, men jag tar inte upp det här, utan refererar hellre att söka via wikipedia eller andra alt om detta intresserar?

Skulle vilja be dig titta på dessa kriterier om du vill att den ska vara mkt bra minst 2-3 år framåt:

Bildskärm 15-18 tum 1920x1080p

Processor Intel Core i7 2:a gen helst 3:e gen

ex. 2:a Intel Core i7-2670QM där 2xxx står för 2:a gen.
medans 3:e gen heter tex Intel Core i7-3610QM där 3xxx står för 3:e gen.

RAM-minne Minst 8GB Hastighet 1600 Mhz, idag+ i år ca räcker det med 6GB 1333 Mhz.

Lagring SSD 128GB Mängd, alt Hybridlösning tex 500GB HDD + 24GB SSD (Cache:ad) Där SSD:n jobbar med dem mest använda filerna
vilket gör att alla program-filer startar snabbare än bara med en vanlig HDD.

Grafik/Ljud Nvidia Geforce grafikkort - GT är bra modell men GTX modellen används mest till tunga beräkningar i tex senaste kända PC spel.
Mitt tips: Ett GTX kort 5xx eller helst 6xx serie.

Övrigt Displayport ett + ASUS Kylnings teknologi Endast G74/G75 samt G53 versioner tex ASUS G75VW-T1031V

Hehe ja det blev mkt text igen, men jag hoppas du förstår lite bättre nu i valet av bärbar dator, hur viktigt valet av komponenter i den bärbara datorn spelar ut varandra?

Vad gäller CUDA inställningarna, kan du säkert Youtube:a "How to boost Nvidia CUDA" eller någonting?

Lycka till

/ Jocke

P.s dessa rek jag till dig

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152978-asus_g75vw-t1031v-i7-3610qm-8gb-750gb-17.3-gtx670m_3gb-bt-win_7_hp

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152970-asus_g55vw-s1020v-i7-3610qm-8gb-750gb-15.6-gtx660m_2gb-bt-win_7_hp

Och datorn du ville jag skulle kolla upp:

Jätte fin dator, kommer att funka för din del, men dem övre känns mer garanterade, om du frågar mig

Lycka till

Permalänk
Medlem

Shit vilka långa inlägg folk skrivit! orkade halva tråden så ursäkta om jag skriver något som redan sagts nu..

Kör på en macbook. IPS skärm i dem så du får bra färger, kraftig processor. Kör bootcamp och installera windows om mjukvaran du använder inte finns till osx, är du student på en teknikinriktad linje har du troligtvis tillgång till gratis windowslicens via msdnaa. Köp en mus att ha på jobbet så går allt smidigare. Köp extra ram och sätt in själv, apple tar hutlöst mycket för det. En ssd-disk borde du installera med (själv också, apple är hutlöst dyra här med), vilken storlek du ska ha verkar du ha tillräckliga kunskaper för att avgöra själv (kör intel ssd så slipper du problem). sätt in gamla disken i ett kabinett och vips har du en extern med.

Det är vad jag skulle gjort med den budgeten. Annars hade det blivit stationär med ips skärm och en liten smidig 13 tummare (asus är bra) för privatbruk/jobbahemifrån-grejjor.