Permalänk
Medlem

BSOD hjälp!!

Hej
Har drabbats av slumpmässiga bluescreens under den senaste tiden. Här är en bild från whochrashed. http://img100.imageshack.us/img100/3370/bsodv.png
Har ni några förslag på vad jag ska göra. Hörde något om att fixa ntoskrnl.exe men fattar inte hur. Skulle vara evigt tacksam för ett svar

Permalänk
Vila i frid

Blandad kompott, antingen instabil överklock eller felaktigt internminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Blandad kompott, antingen instabil överklock eller felaktigt internminne.

Så du tror inte att det har något att gör med de felen som heter ntoskrnl.exe. Kollade upp lite om det men förstod inte riktigt hur man skulle kunna lösa det. Min dator har dessa ram minnen http://www.dustinhome.se/product/5010331609/corsair-4gb-ddr3-... . Processorn jag har är en Phenom x6. Tror du det är något med fel spänning eftersom det är två olika tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Så du tror inte att det har något att gör med de felen som heter ntoskrnl.exe. Kollade upp lite om det men förstod inte riktigt hur man skulle kunna lösa det. Min dator har dessa ram minnen http://www.dustinhome.se/product/5010331609/corsair-4gb-ddr3-... . Processorn jag har är en Phenom x6. Tror du det är något med fel spänning eftersom det är två olika tillverkare?

ntoskrnl.exe är en viktig fil i windows. Även om man får blåskärmar är det inte alls säkert att det är denna filen det är fel på.

Jag kollade på koderna och har för mig dom flesta av dom där pekar på fel på ram, kör ett memtest i 5-10 timmar och se om du får errors.

Läs denna så får du kanske ett hum om hur du ska felsöka vidare:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

ntoskrnl.exe är en viktig fil i windows. Även om man får blåskärmar är det inte alls säkert att det är denna filen det är fel på.

Jag kollade på koderna och har för mig dom flesta av dom där pekar på fel på ram, kör ett memtest i 5-10 timmar och se om du får errors.

Läs denna så får du kanske ett hum om hur du ska felsöka vidare:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Hej
Tack för svaret. Jag testade att köra mina gamla ram minnen i memtest i 10 timmar men inget error dök upp. Jag bytte sedan ram minnen till ett par exakt likadana. Kan felet ligga i att det är själva märket och modellen det är fel på?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det står "DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL" så ser det ut som att processorn räknar fel, så höj volten ett snäpp eller sänk klocken och se om det hjälper.

Edit: på kul drog jag ner programmet och kollade mina bluescreens (som hände när jag provade olika klock och volt), och ser att alla olika jag har finns på din lista. Så det hör nog ihop med det.

Permalänk
Medlem

Ser att följande styrfiler orsakat vissa:
nvlddmkm.sys
atikmdag.sys

Vilket luktar drivrutinsfel. Uppdatera dina drivisar, främst grafikkortets.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Ser att följande styrfiler orsakat vissa:
nvlddmkm.sys
atikmdag.sys

Vilket luktar drivrutinsfel. Uppdatera dina drivisar, främst grafikkortets.

Hej
Jag har uppdaterat senaste drivrutinerna. När jag kör pareto analysis pc health advisor så säger den att jag behöver uppdatera Standard Dual Channel PCI IDE Controller. Vad betyder det? Jag laddade hem de uppdateringarna men inget hände. Där jag igen kör samma scan på pareto analysis pc health advisor så står det att jag ska installera de drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Hej
Jag har uppdaterat senaste drivrutinerna. När jag kör pareto analysis pc health advisor så säger den att jag behöver uppdatera Standard Dual Channel PCI IDE Controller. Vad betyder det? Jag laddade hem de uppdateringarna men inget hände. Där jag igen kör samma scan på pareto analysis pc health advisor så står det att jag ska installera de drivrutinerna.

Det kanske kan gå att uppdatera den där via enhetshanteraren. Det verkar vara en microsoftdriver iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Det kanske kan gå att uppdatera den där via enhetshanteraren. Det verkar vara en microsoftdriver iallafall.

Tror du det kan hjälpa med att blåsa datorn och installera om Windows 7 på den? Jag tänkte på, eftersom jag har laddad ner Windows 7 på ett olagligt sätt. Finns det en möjlighet att den som gjort den kopian har glömt vissa filer.?