Micron levererar DDR4-minnen

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Det är ju knappast för elräkningens skull man vill sänka energiförbrukningen, utan för att kunna bibehålla termisk effekt med högre klockfrekvenser/prestanda.

Och här satt jag och trodde det handlade om att spara energi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Hur får man fram 25TB? 16 gånger högre upplösning än fullHD när en bluray film är på upp till 50GB = 800GB
Har jag missat något?

Glöm inte att filmen på disk är komprimerad.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av _MmattiasS_:

Attans, utvecklingen går för fort. Gör vi inget för att stoppa den snart så kanske det söutar med att vi har bättre datorer än vi behöver

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, jag är såklart inte emot utveckling, det har jag väl inte heller sagt... Jag bara undrade vad det var vanligt folk skulle använda det till då folk här direkt hoppade på spåret att detta är något man måste ha.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Skulle va schysst att använda detta till en ramdisk/cache
Sedan skulle det vara nice om moderkorts tillverkare gör det möjligt att ha hårdvaru ramdisk direkt på moderkortet, sedan slänga in ett batteri som klarar att hålla stickorna vid liv i ett x antal dagar. Fatta själv, boota ett OS på 1ms, dock känns det mer som att processorn skulle flaska, men aja, ni förstår nog poängen.

OffTopic:
Varför skulle en 2 timmars film ta upp 25TB utrymme? Formatet är x16 gånger större, Ser inte hur 4gb resp 8gb blir 25TB
Visst att en BluRay disk är 25gb, men hörde att det var typ 20gb skräp och 5gb film också.
Man rippar självklart filmen själv och lagrar den digitalt, slänger skivan i källaren med kvittot och frågar någon vart man fått tag på filmen så kan man visa kvittot, bör i praktiken vara helt lagligt. (Rätta mig om jag har fel på den punkten dock.)

Jag tvivlar dock på att film villverkare kommer shippa ut UHD Filmer på 16st Blueray diskar, blir att byta skiva var 10e minut, ja förvisså är det väldigt länge tills vi har skärmar i 8k upplösning och kapaciteten på skivor kommer nog vara större, men verkar något lättare att skicka ut filmen på exempelvis en 256gb usb sticka.

Det är ju mycket som spelar in i det också förvisso, kvalité på filmen osv, men jamfört med en Bluray disk på 25gb och en 4gb digital copy, hur stor skillnad är det egenligen.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

DDR3 har mer än tillräcklig bandbredd för den upplösningen.

Antagligen så kommer man också kunna spara in på ramminnet, alltså att man inte behöver trycka in lika mycket.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Games, man.. Games.

Nu var det dock filmer vi pratade om, jag har inte sagt att DDR4 är oanvändbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Hur får man fram 25TB? 16 gånger högre upplösning än fullHD när en bluray film är på upp till 50GB = 800GB
Har jag missat något?

Skrivet av Hellspawned:

Men då blir det fortfarande bara 1.6TB, inte 25...

Det är den teoretiska datamängden för en helt okomprimerad fil.
7680*4320 = 33 117 600 pixlar/bild
60 bilder/sekund och 7200 sekunder = 432000 bilder
Totalt: 14 332 723 200 000 pixlar (14 333 miljarder) som behöver visas
Med 10 bpp (bits per pixel) som i NHKs TV som visades förra året och delat med 8 för att få antalet bytes istället för bitar så blir slutresultatet 17.9 TB. Jag vet inte riktigt var resten kommer ifrån, kanske overhead och ljud.

Nyckeln här är dock att det är just okomprimerat.

Skrivet av http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_High_Definition_Television:

On December 31, 2006, NHK demonstrated a live relay of their annual Kōhaku Uta Gassen over IP from Tokyo to a 450 inch (11.4 m) screen in Osaka. Utilizing a codec developed by NHK, the video was compressed from 24 Gbit/s to 180–600 Mbit/s and the audio was compressed from 28 Mbit/s to 7–28 Mbit/s.[8] Uncompressed, a 20 minute broadcast would require roughly 4 TB of storage.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nu var det dock filmer vi pratade om, jag har inte sagt att DDR4 är oanvändbart.

Fast nu började ju diskutionen om att högre upplösning inte krävde högre frekvenz.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Antagligen så kommer man också kunna spara in på ramminnet, alltså att man inte behöver trycka in lika mycket.

Nej, RAM är ju där för att inte behöva läsa in från hårddisken, och det blir man ju då tvungen till om man inte har tillräckligt med RAM. Skillnaden blir i hur fort datan kan flyttas från ram till CPU/GPU etc.
Det det däremot borde göra är att det blir mindre prestandatapp om grafikkortet får slut på minne eftersom att kommunikationen med RAM minnet då kommer gå fortare, så att använda det istället för sitt eget minne är då inte så illa.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Skulle va schysst att använda detta till en ramdisk/cache
Sedan skulle det vara nice om moderkorts tillverkare gör det möjligt att ha hårdvaru ramdisk direkt på moderkortet, sedan slänga in ett batteri som klarar att hålla stickorna vid liv i ett x antal dagar. Fatta själv, boota ett OS på 1ms, dock känns det mer som att processorn skulle flaska, men aja, ni förstår nog poängen.

OffTopic:
Varför skulle en 2 timmars film ta upp 25TB utrymme? Formatet är x16 gånger större, Ser inte hur 4gb resp 8gb blir 25TB
Visst att en BluRay disk är 25gb, men hörde att det var typ 20gb skräp och 5gb film också.
Man rippar självklart filmen själv och lagrar den digitalt, slänger skivan i källaren med kvittot och frågar någon vart man fått tag på filmen så kan man visa kvittot, bör i praktiken vara helt lagligt. (Rätta mig om jag har fel på den punkten dock.)

Jag tvivlar dock på att film villverkare kommer shippa ut UHD Filmer på 16st Blueray diskar, blir att byta skiva var 10e minut, ja förvisså är det väldigt länge tills vi har skärmar i 8k upplösning och kapaciteten på skivor kommer nog vara större, men verkar något lättare att skicka ut filmen på exempelvis en 256gb usb sticka.

Det är ju mycket som spelar in i det också förvisso, kvalité på filmen osv, men jamfört med en Bluray disk på 25gb och en 4gb digital copy, hur stor skillnad är det egenligen.

En bluray film är upp till 50GB stor, och detta är komprimerad film, UHD har inte bara 16x upplösningen, det är också 24 kanaler ljud och en framerate på 60fps istället för 24. Dessa 25TB som det pratas om är okomprimerad film, så den blir när man spelar in den. Med de kameror som finns nu blir ~20 minuter film ca 4TB stort.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Det är rätt givet att det kommer gå åt mer än vad DDR3 kan leverera i framtiden, exemplet med nya högupplösta filmformat är ett, även om jag tror att dagens RAM-minne faktiskt skulle klara det. Men kolla på integrerade GPU:er, redan idag ser man en betydlig prestanda-förbättre om man byter från 1333MHz till 1600Mhz på AMD 3850, så tänk vilken bandbredd framtidens CPU+GPU-lösningar behöver.

DDR4 kommer behövas i konsument-lösningar 2014/2015 för att DDR3 inte kommer klara av bandbreddskraven. Med konsument-lösningar avser jag typ 6000 kronors laptops och liknande.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det där kommer nog snart. Med dagens teknik skulle det krävas ca 6-7 hårddiskar för en film.

Nja, UHD komprimerat med h.264 tar "bara" ca 250GB för två timmar i 60fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det där kommer nog snart. Med dagens teknik skulle det krävas ca 6-7 hårddiskar för en film.

Kanske ett bra sätt för att få bukt med piratkopieringen

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Kanske ett bra sätt för att få bukt med piratkopieringen

Nja, tror inte folk skulle betala ca 15000kr för en film(ca 2500kr per hårddisk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Kanske ett bra sätt för att få bukt med piratkopieringen

Syftar du på att storleken ska stoppa det så tvivlar jag på det. Tycker filmtillverkarna ska sattsa mer på att sälja filmer digitalt istället, nerladdning via deras hemsida typ. Mycket smidigare imho

Skrivet av swesen:

Nja, tror inte folk skulle betala ca 15000kr för en film(ca 2500kr per hårddisk).

Dock vet vi ju inte när Seagate får fram sina laser hårdiskar och vad dessa skulle kosta

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Coolt, snabba minnen blir ju mer och mer intressant. T ex om man kollar på gamla Llano:

Permalänk
Medlem

Ja, dagens Dcinema för bio skeppas ju på 250gb diskar.
fullhd lossless.

Tar hellre kvalite framför högre upplösning.

Skulle man då applicera detta så skulle det då behövas 1 TB diskar för 3820x2160 , eller 4TB för 7640x4320.
Eller snarare lite mindre då antalet kanaler tror jag inte ökar med samma linjära databehov, och text för oss svenskar är ju i xml-format som tar lite och ingenting.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk inte fattar att filmer är Kodade när dom är lagrade. När man ser på en film använder man en codec. Den packar ju upp filen så den bli okomprimerad när den visas. Varför skulle annars HDMI och DP behöva flera Gbit/s för!!

Varför räknar folk på komprimerade siffror för?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Proson:

Verkar som att folk inte fattar att filmer är Kodade när dom är lagrade. När man ser på en film använder man en codec. Den packar ju upp filen så den bli okomprimerad när den visas. Varför skulle annars HDMI och DP behöva flera Gbit/s för!!

Varför räknar folk på komprimerade siffror för?

För att du kan kolla på en 1080p video med DVI och till och med VGA.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Newklear:

Jao, i laptops kanske man får lite längre batteritid... Men i en stationär, hur mycket av strömmen går till RAM egentligen, jämfört med processor och grafikkort?
Man kommer ju inte kunna se någon skillnad på elräkningen direkt.

Många bäckar små Mr. Negativ.

OnT;
Låter ju helfräsigt detta.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Filmer kommer inte göras i 3x UHD upplösning.

"Allt som kan uppfinnas har uppfunnits" - 1930-tal USAs PRV.

Vad vet du om det?
Hur kan ny teknik NÅGONSIN vara dumt? Om du inte gillar det köpt det inte men stå inte i vägen för andra som kanske behöver tekniken.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

"Allt som kan uppfinnas har uppfunnits" - 1930-tal USAs PRV.

Vad vet du om det?
Hur kan ny teknik NÅGONSIN vara dumt? Om du inte gillar det köpt det inte men stå inte i vägen för andra som kanske behöver tekniken.

Nu var det dock film jag pratade om, då en person påstod att "Ultra High Definition Television" kanske skulle behöva DDR4, vilket det inte bör göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

För att du kan kolla på en 1080p video med DVI och till och med VGA.

De är ju samma bandbredd till minnet ändå oavsett gränssnittet, allt blir ju okomprimerat

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Skulle va schysst att använda detta till en ramdisk/cache
Sedan skulle det vara nice om moderkorts tillverkare gör det möjligt att ha hårdvaru ramdisk direkt på moderkortet, sedan slänga in ett batteri som klarar att hålla stickorna vid liv i ett x antal dagar. Fatta själv, boota ett OS på 1ms, dock känns det mer som att processorn skulle flaska, men aja, ni förstår nog poängen.

OffTopic:
Varför skulle en 2 timmars film ta upp 25TB utrymme? Formatet är x16 gånger större, Ser inte hur 4gb resp 8gb blir 25TB
Visst att en BluRay disk är 25gb, men hörde att det var typ 20gb skräp och 5gb film också.
Man rippar självklart filmen själv och lagrar den digitalt, slänger skivan i källaren med kvittot och frågar någon vart man fått tag på filmen så kan man visa kvittot, bör i praktiken vara helt lagligt. (Rätta mig om jag har fel på den punkten dock.)

Jag tvivlar dock på att film villverkare kommer shippa ut UHD Filmer på 16st Blueray diskar, blir att byta skiva var 10e minut, ja förvisså är det väldigt länge tills vi har skärmar i 8k upplösning och kapaciteten på skivor kommer nog vara större, men verkar något lättare att skicka ut filmen på exempelvis en 256gb usb sticka.

Det är ju mycket som spelar in i det också förvisso, kvalité på filmen osv, men jamfört med en Bluray disk på 25gb och en 4gb digital copy, hur stor skillnad är det egenligen.

Angående att rippa dvd:er så är det tillåtet för eget bruk så länge du inte kringgår något kopieringsskydd.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kingofmoon:

Många bäckar små Mr. Negativ.

OnT;
Låter ju helfräsigt detta.

På vilket sätt är jag negativ?

Som sagt, jag säger aldrig att utveckling är dåligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Att det skall ta sådan tid att få fram DDR4, när GDDR4 använts på grafikkort sedan 2007 (eller tidigare?)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Att det skall ta sådan tid att få fram DDR4, när GDDR4 använts på grafikkort sedan 2007 (eller tidigare?)...

Gddr4 och Gddr5 är baserade på ddr3 sdram så det är lite lurigt med siffrorna. Däremot väntas gddr6 vara baserat på ddr4