Blåskärm när jag startar förstärkaren

Permalänk
Medlem

Blåskärm när jag startar förstärkaren

Hej.
Har precis dragit ihop min HTPC och det mesta lirar som önskat.
Ett par problem har jag dock.

Specs:
Låda Sugo 05, 450W USB 3.0
MB: ASUS F1A75I_DELUXE
CPU: amd a8-3870k
8 GB Ram

Kopplat via HDMI till förstärkare och vidare till TV

Kör Win7 64 bit och när jag startar XBMC först och sedan min förstärkare (Marantz SR5006) så kraschar datorn till blåskärm och startar om. Några idéer eller tips på det? Senaste drivisarna är inne. Drar jag igång stärkaren innan XBMC funkar det bra.

Sedan har jag en anmärkning på den inbyggda blåtanden som inte funkar något vidare. Jag köpte ett Dinovo Mini men var tvungen att använda dongle på USB-förlängare och lägga strategiskt. Annars laggade det bara trots endast 2,5 m till TV-bänk.

Sist undrar jag om någon här är XBMC-wiz. Jag vill i hem-menyn ha Film och TV-serier och en random-rubrik. Denna sista ska genast visa en mapp på datorn som fillista. Ingen skrapa eller något. Bara filerna. Men jag får inte till det. Tips?

Mvh

Permalänk
Medlem

Läste lite snabbt å det ser ut att finnas ett problem med BSOD i XBMC när refresh raten ändras, vilket är mycket möjligt att den gör när du startar din förstärkare.

Kan du minnas om blåskärmen hade något i stil med "igdkmd64.sys"?

Är det det problemet så ligger det dock inte i XBMC, utan kan ske i lite olika media program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Läste lite snabbt å det ser ut att finnas ett problem med BSOD i XBMC när refresh raten ändras, vilket är mycket möjligt att den gör när du startar din förstärkare.

Kan du minnas om blåskärmen hade något i stil med "igdkmd64.sys"?

Är det det problemet så ligger det dock inte i XBMC, utan kan ske i lite olika media program.

Ska kolla upp det. Men får vara snabb. TVn svartnar ett par sekunder när jag drar igång stärkaren, sedan kommer en liten blåskärm ett par sekunder innan datorn startar om. Men man borde ju kunna hitta någon loggfil på det kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Gå till Kontrollpanelen, System, Avancerade Systeninställningar, Start och återställning, se till att klicka ur "Starta om automatiskt"

Vill du skapa en dump-fil så kan du även ändra rullisten under "Skriv felsökningsinformation" till "Liten minnesdumpning" så ska den skapa en dumpfil i c:\windows\minidump

Permalänk
Medlem

Har ett gäng dumpfiler nu. Men vad behöver jag för att öppna dem?

Permalänk
Medlem

Ett enkelt program är http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
där kan du få upp info om dumpfilen och den aktuella blåskärmen, så där skulle du kunna ta en print-screen av blåskärmen till att börja med och visa oss, annars kan du skicka upp dina dumpfiler nånstans så att någon kan analysera felet.

Permalänk
Medlem

Har nu pulat en del och plockat dumpar etc. Det kom också en uppdatering av diverse grafikdrivisar som verkar ha löst problemet.

Nytt problem är att jag måste ha förstärkaren igång när jag startar datorn för att ljud ska kunna skickas via HDMI. Ideer till lösning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Har nu pulat en del och plockat dumpar etc. Det kom också en uppdatering av diverse grafikdrivisar som verkar ha löst problemet.

Nytt problem är att jag måste ha förstärkaren igång när jag startar datorn för att ljud ska kunna skickas via HDMI. Ideer till lösning på det?

Min dator brukar tappa bort förstärkaren när jag sätter igång den efter TV:n, skickar bara bild men säger att ljuddelen inte är inkopplad.
Det löser sig dock genom att stänga av och sätta på TV:n igen, inte förstärkaren utan bara TV:n alltså.
Funderar på om det är hdmi passthroughen när förstärkaren är avstängd som fipplar till det, men har inte orkat testa ^^
Behöver dock detecta skärmen igen ibland, men det är bara win + P och extend så det går kvickt det med.

Värt att notera är att jag har TV:n som andraskärm, kan vara jobbigt om man har den som enda skärm och datorn tappar bort den

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Rekordmedlem

Kan bero på jordfel också, kan du mäta om förstärkaren och datorn har samma jordpotential? Hembion kan vara jordad via tv antennen och datorn kanske saknar jord eller är ansluten till en annan jordpotential ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har båda jordade via elkontakt i väggen. Förstärkaren är en Marantz 5006 och har inte TVantenn kopplad. Kan ingenting alls om det här med jordning men alla eluttag är ordentligt jordade här.

Tv'n är första och enda skärm då det är en HTPC och jag har aldrig problem med passthrough av bilden via HDMI.
Hjälper inte att starta om TV'n eller stärkaren... bara datorn och se till att stärkaren är igång först.

Permalänk

Är det så att datorn ställer in fel ljudkälla om förstärkaren startar senare än datorn?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Det tokiga är att om jag startar datorn och TV'n så skickar den även ljud till TV'ns högtalare och DET funkar. Slår jag igång stärkaren så klagar den på att jag kopplat bort eller konfat om en ljudenhet.

Edit. Senast jag uppdaterade Catalyst så hittade den helt plötsligt ljud via HDMI ut när uppdateringen slutfördes. Måste vara drivarna som bråkar men allt är uppdaterat till senaste nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du mera inkopplat till systemet har du nån kabelbox av nån sort eller andra externa anslutningar, ta bort dem, (alla nätvekskablar o dyl ) och testa om det påverkar stabiliteten?
Har du testat att koppla hela systemet med stjärnjord, dvs alla enheter till samma förgreningsdosa i rummet i stället för olika vägguttag?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ps3an går också in via stärkaren till TV'n. Aldrig några ljudproblem där.
Det där med jord kan jag som sagt inget om men jag ska testa ditt tips... Tack. Återkommer.

Edit.
Vet inte om det spelar roll men Ps3an går på källan Game på stärkaren och HTPCn på BD. Kan det ha något med saker och ting att göra... Jag har ingen BDspelare så jag tänkte att det kunde verka bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ingången heter spelar ingen roll, däremot kan du också prova att koppla isär allt och ansluta en sak i taget och se om det ger nån påverkan.
Det finns ju också möjligheten att det är fel på hdcp på nått sätt och det får datorn att krascha.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ari_Gold:

Det tokiga är att om jag startar datorn och TV'n så skickar den även ljud till TV'ns högtalare och DET funkar. Slår jag igång stärkaren så klagar den på att jag kopplat bort eller konfat om en ljudenhet.

Edit. Senast jag uppdaterade Catalyst så hittade den helt plötsligt ljud via HDMI ut när uppdateringen slutfördes. Måste vara drivarna som bråkar men allt är uppdaterat till senaste nu.

Hur fanken har du kopplat egentligen? Har du kopplat HDMI både till förstärkaren och tv:n?

Rätta mig om jag tolkar dig fel, men kör du inte in allt in i förstärkaren och sen via förstärkaren till tv:n? Vilket då medför att du måste ha förstärkaren igång för att ens få bild i Tv:n? (Från dator, ps3 os.v)

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Hur fanken har du kopplat egentligen? Har du kopplat HDMI både till förstärkaren och tv:n?

Rätta mig om jag tolkar dig fel, men kör du inte in allt in i förstärkaren och sen via förstärkaren till tv:n? Vilket då medför att du måste ha förstärkaren igång för att ens få bild i Tv:n? (Från dator, ps3 os.v)

Det är väl så man brukar koppla om man vill slippa separat ljudkabel plus att man får möjlighet till Hd-ljud som bara funkar med HDMI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag varit oklar... Kopplat HTPC -- (HDMI) --> Stärkare -- (HDMI) --> TV
Passthrough funkar alltså med stärkaren av och den skickar ändå igenom både bild och ljud.
Slår jag på stärkaren har jag fortfarande bild men ljudet försvinner. Verkar som att HTPCn inte känner av stärkaren då.

Permalänk
Rekordmedlem

Det tyder på att hdcp inte låser upp, hdcp nyckel är låst mot tvn och när receivern identifierar sig i kedjan så funkar det inte fullt ut.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ari_Gold:

Ber om ursäkt om jag varit oklar... Kopplat HTPC -- (HDMI) --> Stärkare -- (HDMI) --> TV
Passthrough funkar alltså med stärkaren av och den skickar ändå igenom både bild och ljud.
Slår jag på stärkaren har jag fortfarande bild men ljudet försvinner. Verkar som att HTPCn inte känner av stärkaren då.

Händer detta oavsett vad som visas på datorn? Dvs även med material utan HDCP?

Problemet skulle kunna vara i stärkaren, dvs att stärkaren inte får någon init på ljudet och vet inte vad det är den får, testa genom att spela upp något som ger exempelvis DD 5.1 så att ny synksignal skickas.

Det kan spela roll vilken port du sitter i i stärkaren, kolla manualen.

Tror dock att det är ett drivrutinsproblem, varje månad fungerar det olika för mig beroende på senaste Catalystdrivrutinerna. Nu (efter senaste catalyst) får jag inget ljud i stärkaren om jag haft annan källa utan att stänga av och på stärkaren, avhjälps med omstart av datorn (för att jag inte orkar felsöka).

Kolla om det finns ny firmware till stärkaren.

Permalänk
Medlem

Mm. Jag lutar också åt att det är en drivrutinsgrej. Ska kolla lite om de andra sakerna dock. Hittar ingenting i stärkarens manual om vilken port som är att föredra.

Tackar för alla tips.