Ta betalt för idéellt arbete i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, skön inställning xD kommer över till dig i nästa vecka och möblerar om ditt vardagsrum, kök och badrum när du ligger och sover, förvänta dig en faktura på 20-25k.

EDIT: satan också, der_keiser har ju redan skrivit ett snartlikt inlägg :c

Det gör inget, han har råd med en totalrenovering som han inte beställt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Tittar lite nogrannare på fakturan nu.
Inget orgnummer
Inget om Fskatt
Betalas till ett Handelsbankskonto
Förfallotiden 10 dagar
står dröjsmålsränta 10%
Inget OCR nummer eller faktura nummer

Personen kommer ju aldrig kunna skicka denna faktua till inkasso iaf.
Har sökt efter företagsnamnet på olika siter och hittar inget org nummer alls.

Så bestrida för vara säker sen fan blir det polisanmälan.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Hela styrelsen verkar vara något skumt med. Kan du ta reda på om medlemmarna kanske låtit föreningen betala bastu och andra tillbyggnader på deras sommarstugor också. Kolla.

Permalänk

Väntar på alla ekonomi papper får dem på onsdag så då ska jag gå igenom allt, har redan hittat massa äta ute och rese kvitton i gamla 2008 pärmen som jag inte visste att man kunde göra. Men jag tror nästan gamla ordf och vice ordf levde på föreningen, de gick och tog dagskassorna la hälften i fickan och bankade resten under 4 år. Ska bli intressant att se intäkterna i år nu när den nya styrelsen är riktigt bra.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Väntar på alla ekonomi papper får dem på onsdag så då ska jag gå igenom allt, har redan hittat massa äta ute och rese kvitton i gamla 2008 pärmen som jag inte visste att man kunde göra. Men jag tror nästan gamla ordf och vice ordf levde på föreningen, de gick och tog dagskassorna la hälften i fickan och bankade resten under 4 år. Ska bli intressant att se intäkterna i år nu när den nya styrelsen är riktigt bra.

Sånna här saker får en ju att vilja bli mer involverad i sin bostadsrättsförening.. Vem vet vad som händer egentligen.

Hoppas det löser sig för er!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att det finns folk som dig som orkar ta tag i dessa jobbiga saker. Lycka till.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Det sjuka och det folk är rädda för är inkassobolagen som är de största rufflarna som inte bryr sig om ifall beställaren är ärlig eller inte. Vi säger att denna styrelserufflare skickar ärendet vidare till inkasso (privat) efter att betalning ignorerats. Då riskerar offret betalningsanmärkningar trots att denne är oskyldig. Gör om lagen så att inkassobolagen tvingas att först få godkänt av kronkalle innan dom skickar iväg sina hotfulla bluffakturor.

Permalänk

Eftersom vi har bestridit fakturan måste dom gå till tingsrätten som i sin tur tar kontakt med kronofogden. Skickar de bara den till inkasso så bestrider man den där också sen är det lugnt.

Fick lite ny information idag också.
På fakturan står det att moms ska betalas men personen har inte skrivit orgnummer eller f-skatt innehavs så jag kollade upp och hittade företaget på ratsit och där står det att företaget har avregistrerats för f-skatt.

F-skatt status: Avregistrerad för F-skatt
Moms status: Ej aktiv i momsregistret

Så nu har jag en till brottslig handling att lägga till det hela nämligen momsbedrägerier så jag ska ringa skatteverket på måndag och se vad vi kan komma fram till.

Underbart att vara ledig till september så jag har all tid i världen just nu att driva det här vidare.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Att skicka en faktura utan fskatt är iofs inget brott, men det gör att betalaren av fakturan kan riskera att åka på sociala avgifter m.m. för utställaren av fakturan. Utbetalningen blir som lön och inte som att betala en faktura.
(f-skatt är bara aktuellt om det avser tjänster, t.ex. tillbyggnad, om det bara är produkter, t.ex. 150 löpmeter virke är det inget krav)

Försök till grovt bedrägeri, försök till skattebrott, försvårande av skattekontroll och ev. trolöshet mot huvudman är nog aktuella pjäser som kommer dyka upp under en utredning.
(+skattebrott, då det knappast finns avsikt att bokföra och skatta för slantarna till bankkontot)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Tittar lite nogrannare på fakturan nu.
Inget orgnummer
Inget om Fskatt
Betalas till ett Handelsbankskonto
Förfallotiden 10 dagar
står dröjsmålsränta 10%
Inget OCR nummer eller faktura nummer

Personen kommer ju aldrig kunna skicka denna faktua till inkasso iaf.
Har sökt efter företagsnamnet på olika siter och hittar inget org nummer alls.

Så bestrida för vara säker sen fan blir det polisanmälan.

Vad fan är det för jävla tomte? Det luktar scam lång väg... Skicka Harry Haffa på honom. Under tiden de griper honom kan de ju spraya pepparspray ansiktet på honom och säga att de vill ha betalt för tårarna som sprutar ur hans ögon.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Om man får vara lite nyfiken, vad är det för typ av förening?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Idrottsförening en liten en med ca 20 medlemmar, försöker hålla låg profil tills vi tagit alla beslut om hur vi ska göra.

http://www.sunnydale.se/faktura.jpg

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

tyvär är detta inget ovanligt var med om liknande i min förening för 2 årsedan att styrelsen anställer sig själva.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

tyvär är detta inget ovanligt var med om liknande i min förening för 2 årsedan att styrelsen anställer sig själva.

Hur löstes dom sakern för er då?

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Idrottsförening en liten en med ca 20 medlemmar, försöker hålla låg profil tills vi tagit alla beslut om hur vi ska göra.

http://www.sunnydale.se/faktura.jpg

Busa lite

Skicka ett bestridande
- Firman är inte registrerad för moms, moms är utställt på fakturan.

När (om) du får en korrigerad, bestrid igen.
- Ni saknar f-skatt vilket är krav vid utförande av tjänster.

När (om) du får en korrigerad, bestrid igen
- Styrelsebeslut om kostnaden saknas, föreningen ej arbetsgivare varpå lön ej kan betalas.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Detta ska följas noga, är väldigt intresserad i sådana här saker även om jag inte har någonting som är i närheten av att kunna bli såhär...
Hoppas du tar den jäveln, polisanmäld / liknande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Följer också detta drama. Mycket intressant. Hoppas på ett bra slut i Disneystil.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

ideelt innebär att man inte ska försöka gå med vinst utan ligga på plus minus noll. tex nu när våran ideellaförening anordnade ett lan så tog vi entre för att täcka kostnaderna av hyran av lokalen.

Skrivet av Zcenicx:

Mjo, men ideellt arbete innebär per definition att man inte tar ut lön, enbart ersättning för omkostnader.

Skrivet av Mr.Azum:

typ det jag sa ^^

En av pratar om en ideell förening den andra om att utföra ideellt arbete som person. Ett ideell förening kan ha anställda men ska inte gå med vinst (och har nog ett gäng fördelar för det). Då jobbar den anställde (såklart) inte ideellt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Hur löstes dom sakern för er då?

Nu varande ordförande löste det genom att polisanmäla personen som kom med fakturan och tog kontakt med skatteverket och kronofogden direkt,

tog inte lång tid innan fakturan drogs tillbaka.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Hum skatteverket var luddiga.
Eftersom personen var momsreggad och hade F-skatt när personen gjorde arbetet så visste inte skatteverket hur vi skulle göra. Men hur ska personen kunna betala alla skatter om dom nu kommer in när det inte finns F-skatt eller momsregistrering längre.

Skatteverket skall återkomma till mig i eftermiddag så vi får se men jag tycker det låter konstigt.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

De som sitter i skatteupplysningen är farliga, de säger en sak. Sen agerar man efter det.
När någon med mer kunskap ser det hela smäller de till med avgifter och straffskatt, för de tar ju inget ansvar för de saker de säger per telefon, enligt dem själva

Så var noga om du tänker göra något utefter deras beslut, se till att få det skriftligt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Yes ringer mest dit för att få upplysningar. Man får garanterat dubbelkolla allt. Men ja att få det skriftligt mailat till mig låter inte som en dum idé. Får se vad de säger i eftermiddag och ta det som det kommer.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Lägger in en kommentar så jag hittar tillbaka, detta vill jag verkligen se hur de går, hejar på för TS och hoppas det går bra, som tidigare kommentar sa: Ett avslut med Disneystil!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Jag har en granne som utan att jag bett om det kom och gjorde ett jobb på min tomt. Tog och hörde med en jurist om detta och fick till svar att finns det inget avtal dyl. så har han gjort jobbet i egenskap av "god granne" och kan ej ta betalt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Jag har en granne som utan att jag bett om det kom och gjorde ett jobb på min tomt. Tog och hörde med en jurist om detta och fick till svar att finns det inget avtal dyl. så har han gjort jobbet i egenskap av "god granne" och kan ej ta betalt.

Vart hittar man sådanna grannar? De får gärna komma klippa mitt gräs då och då!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Fick samtal från skatteverket nu.
Eftersom det saknas för mycket infromation på fakturan så ska vi bestrida den med kraven att datum måste läggas till på när tjänsterna utfördes och en kopia på F-Skattsedeln måste skickas med.

Personen blev av med sin F-Skattsedel för 2 år sen då personen inte hade ordning på sina papper enligt skatteverket.

Sen får vi ta det därifrån.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Fick samtal från skatteverket nu.
Eftersom det saknas för mycket infromation på fakturan så ska vi bestrida den med kraven att datum måste läggas till på när tjänsterna utfördes och en kopia på F-Skattsedeln måste skickas med.

Personen blev av med sin F-Skattsedel för 2 år sen då personen inte hade ordning på sina papper enligt skatteverket.

Sen får vi ta det därifrån.

Ser ju alla fall ljust ut för den goda sidan, och mörkare för den onda

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Fick samtal från skatteverket nu.
Eftersom det saknas för mycket infromation på fakturan så ska vi bestrida den med kraven att datum måste läggas till på när tjänsterna utfördes och en kopia på F-Skattsedeln måste skickas med.

Personen blev av med sin F-Skattsedel för 2 år sen då personen inte hade ordning på sina papper enligt skatteverket.

Sen får vi ta det därifrån.

De hade ingen kommentar på att betalning ska ske till ett privat konto?
Jag känner inte till lagen så ställer mig frågan om man får göra så?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Polisanmäl. Alternativt torka dig med den och skicka tillbaka till avsändaren
Ett annat alternativ är ju att kontakta personen i fråga innan och samtala med personen innan du gör nånting. Förklara din ståndpunkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...