Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem

What?! HDMI? Känns som att helvetet frös till is där...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fattar inte varför det inte finns nån mick-ingång?

Finns ingen mic-ingång på nån Mac i dagens läge, det är bara Line-in eller va det heter..

Hörlursuttaget funkar som mic-ingång i dagens läge om jag minns rätt.

ONT:

Tråkigt för alla haters nu när denna kom :/
Kommer köpa, varelse min plånbok vill eller inte.. Nudlar here i come.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Håller med Emil, 13" kvar på 1280x800 är en fet besvikelse (har inte hört rapporteringen men litar på att uppgifterna stämmer). 1280x800 är samma upplösning som på min fyra år gamla HP-tablet på 12"...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewers:

Helt sjukt! 2880 x 1880 på skärmen! Sitter och kollar på live bevakningen

Ja Witcher 2 är inget att tänka på.
Det stackars skruttiga superkortet 650m kommer ha fullt upp med att bara driva runt skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ja Witcher 2 är inget att tänka på.
Det stackars skruttiga superkortet 650m kommer ha fullt upp med att bara driva runt skärmen

Det är som att ha en Ferrari men med en gammal Lada motor i den..men men, man köper väl den för dess yttre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hehe, säg inte det. Man använder alternativa metoder i stället

men alltså...

att man skulle kunna designskydda är en sak, men patent? och dessutom tycker jag nog att min nätbok har lite den symetrin, och nog hade jag den långt innan det fanns en Air.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

20 000 för att kunna ha OS X?
Suck...Nej tack

Permalänk

Kanske sparkar igång skärmtillverkare i alla fall.

Minst 2560x1600 på 22 tum borde inte vara så svårt att få till nu när jag har kört 1920x1200 på min 17 tums släpbara laptop i nära på 4 år.

Permalänk

Är det nu hela världen kommer att revolutioneras på ett intuitivt sätt?

Allvarligt: Feta specs för en bärbar. Men så dyr som den är så är det inte värt det. Nu är det dock mer än hög tid för vanliga datorskärmar att "shape:a" upp sig!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

är verkligen 650m så dårlig?
Sen är det klart man inte spelar i den upplösningen.... duh! men kanske i 1920x1200 eller lite lägre (det är fortfarande 16:10 va?)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Grym skärm
Vill se den IRL

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Helt klart imponerande.

Dock är väl denna dator tänk att ersätta hela Pro serien efter några år. När komponenterna inte är så dyra. Hade dom lagt in Retina i samtliga macar hade vi nog sett en prisökning från instegsversionen. Och det vill inte apple.

Permalänk
Medlem

Som fler har sagt är jag missnöjd över att inte skärmen uppgraderades på 13" modellerna.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är som att ha en Ferrari men med en gammal Lada motor i den..men men, man köper väl den för dess yttre?

Ja det verkar ju inte hindra Apple från att sälja nya "lyxdatorer" med överprisade grafikkort från förr-förra generationen

Deras säljargument får självaste Fabian Bengtsson att tystna

Citat:

"Faster than a speeding anything."
Fast, powerful graphics comes with the territory.

High-performance graphics cards from AMD make Mac Pro graphics technology up to five times faster than ever before.1 Perfect for motion graphics, 3D modelling, rendering or animation, the ATI Radeon HD 5770 with 1GB of GDDR5 memory comes as standard. It not only provides faster performance compared to previous Mac Pro standard graphics cards — it’s also faster than the top-of-the-line graphics cards in the previous generation.

"Give your graphics a turbo boost."
For even more graphics horsepower, upgrade to the ATI Radeon HD 5870 with 1GB of GDDR5 memory. An ideal choice for the most demanding applications, this card features a wider memory bus and higher-performance GPU, resulting in up to 70 per cent faster performance compared with the ATI Radeon HD 5770.2

"Don’t keep those pixels waiting."
The foundation of the Mac Pro graphics architecture is the latest generation of GPUs connected to the system via a fast and wide PCI Express 2.0 16-lane bus. Couple that with Core Animation, Core Image and Core Video technologies in OS X. The result is a graphics platform that allows applications to seamlessly tap into a teraflop of graphics power.

Permalänk
Skrivet av Operatören:

Will it blend?

En helt vanlig laptop, fast dyr och med sämre grafikkort..

Fast med bättre upplösning om du köper en 15". Problemet blir bara hur grafikdelen ska lyckas driva den skärmen i annat än surf och sånt. Det känns inte riktigt bra att köpa en så dyr datorn bara för att surfa och kanske skriva i word, hur hög upplösningen än är.

Skrivet av emilakered:

Trots att "nya" MacBook verkar som en riktigt trevlig maskin är jag besviken. Mitt intresse är endast en maskin i 13"-klassen, och där misslyckas Apple med att leverera. Upplösningen ligger kvar på 1280x800 pixlar för MBP, vilket jag har på min variant från 2010. Visserligen har Air högre 1440x900, men där offrar man prestanda för ännu mer mobilitet (vilket för mitt syfte är rätt ointressant, en 13"-maskin är tillräckligt bärbar). Känns faktiskt som de "ger" 13"-segmentet till Ultrabook från andra tillverkare. Asus UX32-variant med 1920x1080 är helt klart lockande, speciellt med Nvidia-GPU:n under skalet.

Kan inte göra annat än att hålla med. 1280x800 gör att man bara vill kasta datorn i golvet ibland

Skrivet av Ewers:

Vart får du 30k ifrån? Den kostar 16 000 kr annars...

Det står i artikeln

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Faster than a speeding anything.
Fast, powerful graphics comes with the territory.

High-performance graphics cards from AMD make Mac Pro graphics technology up to five times faster than ever before.1 Perfect for motion graphics, 3D modelling, rendering or animation, the ATI Radeon HD 5770 with 1GB of GDDR5 memory comes as standard. It not only provides faster performance compared to previous Mac Pro standard graphics cards — it’s also faster than the top-of-the-line graphics cards in the previous generation.
Give your graphics a turbo boost.

For even more graphics horsepower, upgrade to the ATI Radeon HD 5870 with 1GB of GDDR5 memory. An ideal choice for the most demanding applications, this card features a wider memory bus and higher-performance GPU, resulting in up to 70 per cent faster performance compared with the ATI Radeon HD 5770.2
Don’t keep those pixels waiting.

The foundation of the Mac Pro graphics architecture is the latest generation of GPUs connected to the system via a fast and wide PCI Express 2.0 16-lane bus. Couple that with Core Animation, Core Image and Core Video technologies in OS X. The result is a graphics platform that allows applications to seamlessly tap into a teraflop of graphics power.

Det enda de gör reklam för, är hur otroligt värdelösa deras förra generation var

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Trots att "nya" MacBook verkar som en riktigt trevlig maskin är jag besviken. Mitt intresse är endast en maskin i 13"-klassen, och där misslyckas Apple med att leverera. Upplösningen ligger kvar på 1280x800 pixlar för MBP, vilket jag har på min variant från 2010. Visserligen har Air högre 1440x900, men där offrar man prestanda för ännu mer mobilitet (vilket för mitt syfte är rätt ointressant, en 13"-maskin är tillräckligt bärbar). Känns faktiskt som de "ger" 13"-segmentet till Ultrabook från andra tillverkare. Asus UX32-variant med 1920x1080 är helt klart lockande, speciellt med Nvidia-GPU:n under skalet.

Har också bara tänkt att 13" passar mina behov, men när nya 15" är både tunnare och lättare än dagens 13" så gör väl inte skärmstorleken så farligt mycket när man bär omkring den i en väska, även om det kan bli lite tajt.

Folk som klagar på dålig hårdvara, visa gärna lite andra märken som klämmer in bättre hårdvara på samma storlek som en MBA, helst med en retina då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ja det verkar ju inte hindra Apple från att sälja nya "lyxdatorer" med överprisade grafikkort från förr-förra generationen

Är ju inte en ny dator heller. Apple har ju inte uppdaterat den där datorn på ett bra tag. Därav ett gammalt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jävlar!

Vilken upplösning!

Men ändå fortfarande samma Macbook.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Hedersmedlem

Då var det helt avgjort vad nästa laptop blir... Men med win7 eller linux då

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

Fortfarande ingen vga ser vi...
Men hdmi, vilket är bra

Behöver farfar en historielektion?
VGA är ju fimpat till förmån för DVI för över 10 år sedan. Och DVI har ersatts av Display Port. Du ligger några generationer efter...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AndreaX:

men alltså...

att man skulle kunna designskydda är en sak, men patent? och dessutom tycker jag nog att min nätbok har lite den symetrin, och nog hade jag den långt innan det fanns en Air.

Det är USAs motsvarighet till mönsterskydd man fått på MBA-designen. Om du tittar på patentnumret så ser du att det startar med ett D för design. "Vanliga" patent har endast ett nummer.

Men jag tycker nog att den som beviljade detta patent/mönsterskydd borde ha sparken, både Sony (Vaio Z) och Toshiba (kan inte modellen) har haft kil-formen tidigare. Inse hur mycket pengar i korkade rättsprocesser den person som beviljade detta mönsterskydd kommer nu skickat rakt ut i avloppet, d.v.s ner i fickorna på advokater som vi konsumenter i slutändan för betala.

Och jag säger inte detta som Apple-hatare, som jag skrivit tidigare är jag en mycket nöjd MBP-ägare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MystiX:

Har också bara tänkt att 13" passar mina behov, men när nya 15" är både tunnare och lättare än dagens 13" så gör väl inte skärmstorleken så farligt mycket när man bär omkring den i en väska, även om det kan bli lite tajt.

Folk som klagar på dålig hårdvara, visa gärna lite andra märken som klämmer in bättre hårdvara på samma storlek som en MBA, helst med en retina då.

Ett par centimeter bredd/längd är jobbigare än några hundra gram extra, kan jag tycka. Dessutom, vad kunde de inte gjort med en 13" i samma designserie, liksom? Skrota DVD:n, skala av på alla håll, ny skärm. Sist men inte minst, vi snackar ju dubbla prislappen för nya 15", vilket gör det lite skevt.

Nej, för mina behov och min plånbok är andra tillverkare mer attraktiva. Jag har skjutit på uppgradering i väntan på vad Apple skulle göra med MBP, men de uppfyllde inte mina förhoppningar. Känns som jag helt enkelt får mer i linje vad jag vill ha för pengarna med andra alternativ.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jävlar där sköt habegäret i taket. Har dock inte 30K liggandes för tillfället.

Permalänk
Medlem

Aktien krashar på börsen folk är grymt besvikna.
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Hmm, det blev svårt där, fin skärm och mindre dator :). Väldigt sugen på att slå till.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

30k papp för en mac.... man får bättre saker för 17k om man köper en PC.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

/facepalm

Den datorn kom ut 27 juli 2010, då var den inget att leka med. Haters gonna hate

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ett par centimeter bredd/längd är jobbigare än några hundra gram extra, kan jag tycka. Dessutom, vad kunde de inte gjort med en 13" i samma designserie, liksom? Skrota DVD:n, skala av på alla håll, ny skärm. Sist men inte minst, vi snackar ju dubbla prislappen för nya 15", vilket gör det lite skevt.

Nej, för mina behov och min plånbok är andra tillverkare mer attraktiva. Jag har skjutit på uppgradering i väntan på vad Apple skulle göra med MBP, men de uppfyllde inte mina förhoppningar. Känns som jag helt enkelt får mer i linje vad jag vill ha för pengarna med andra alternativ.

Det är sant, det enda som talar emot ett köp just nu är väl just det. Hade dom infört retina på 13" hade priset åkt upp där med, vilket hade avskräckt förmodligen dom flesta i kundbasen som köper 13". Dock hade man förväntat sig en ökning i upplösningen oavsett, det existerar inte att jag sitter kvar på 1280x800, att behöva scrolla horisontellt när man läser en PDF 2012 känns inte så eftertraktat kanske.

Då en förändring av 13" uteblev, och det lär inte komma någon förrän haswell introduceras nästa år, så får nog plånboken lida i mitt fall.

Permalänk

Närmare 30.000 kronor! Visst är det trevliga produkter men man kan få många PC datorer för den summan.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti