Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installera Lion på ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Installera Lion på ny hårddisk

Jag funderar på att skaffa mig en SSD och hade då tänkt ha det som systemdisk. Problemet är att jag är inte riktigt säker hur jag ska göra detta eftersom jag inte fick någon skiva till när jag köpte min MBP och jag vill helst inte spendera 300 kr på App Store för att köpa det. Går det att göra en backup med time machine och sen bara föra över det på min nya SSD, eller vad är bäst och enklast?

Permalänk
Medlem

du kan göra en backup med timemachine och när du bootar burken för första gången kan du välja att hålla inne ALT-knappen, då får du välja timemachine-disken och när den går igång kan du restore:A därifrån.

det finns en restore-partition på din nuvarande systemdisk innehållande en osx-installer, tror det ska gå att föra över den med om du så vill men det har jag ingen större koll på

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Nedrans att det är en bärbar dator, har lion som bootbar hårddisk på en IDE disk som jag använde till min mac pro. Man skulle enkelt kunna göra om den till ett bootbart usb minne.
Jag bor bara kring hörnet av berget.

Men här är en guide hur du gör en bootbar usb sticka med din existerande lion installation; http://support.apple.com/kb/HT4848
Jag har faktiskt aldrig gjort på det här sättet så guiden är det enda jag kan bidra med.