Javascript - disable en annan dropdownlist ?

Permalänk

Javascript - disable en annan dropdownlist ?

Hej!

Hur kan man fixa en javascript lösning på detta problemet?

Jag har två dropdownlister typ detta:

<select name="firstdropdown" id="firstdropdown">
<option value="0">Pending</option>
<option value="1">Finished</option>
</select>

<select name="seconddropdown" id="seconddropdown">
<option value="0">Right</option>
<option value="1">Bottom<option>
<option value="2">Top</option>
<option value="3">Left</option>
</select>

Om jag väljer Pending i den första dropdownlisten så vill jag att Right ska väljas automatiskt i den andra dropdownlisten och sedan ska den andra inte gå att använda så länge som Pending är valt. (På samma sätt ska det funka när sidan laddas och Pending blir valt automatiskt)

Om man sedan väljer Finished så ska den andra dropdownlisten aktiveras igen och göra det möjligt att välja i den igen.

Nån javascriptguru som vet hur man fixar detta så det funkar i alla webläsarna?

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Permalänk

Wow! Nu funkar det nästan som det ska!

Det enda problemet är att jag tänkte använda detta i en ASP.NET sida med postback. När jag skickar iväg sidan till servern med submit så visas samma sida igen med samma dropdownlister med det val som användaren gjorde.

Om Pending valdes så funkar allt som det det ska men om Finished valdes så är den "selected" och den andra dropdownlisten är inaktiverad fast Pending inte är vald.

Går det att lägga in nån sorts if sats så att seconddropdown bara disablas om Pending är vald?

Typ nåt i stil med denna tanke:
if firstdropdown.pending is selected {
$('#seconddropdown').attr("disabled", true);
}

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

Detta borde funka tror jag:

if ($('#firstdropdown').val() == 0) { $('#seconddropdown').attr("disabled", true); }

Permalänk

Jag skulle använda $('#seconddropdown').prop("disabled", true); istället för $('#seconddropdown').attr("disabled", true);

Permalänk

Testade båda två och båda funkar bra i min webläsare. Vad är det för fördel med prop istället för attr?

Tack alla för hjälpen med mitt javascript problem! Det funkar precis som det ska

Visa signatur

The Programmer