Monsterdator i Mini ITX-format

Permalänk

Intressant artikel! Själv byggde jag nyss en dator i ett SG07 chassi åt en kompis och jag måste säga att jag gillar chassit starkt. Dock vill jag utfärda en liten varning till er som ska bygga i detta chassi med lite mindre budget. Jag byggde nämligen ett system med en core i5 2500k samt ett gtx 560. När jag monterat ihop allt inser jag att gtx 560 inte passar i lådan för att det är för litet(!!!!). Det kortare kortet gör nämligen att den extra strömförsörjningen till grafikkortet tar i fläkten, istället för att hamna framför denna på de längre. Ytterst besviken på detta fick jag skicka tillbaka kortet och leta efter ett som inte har referensdesign och därmed kommer blåsa in varmluft i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Linpack är säkert tyngre, men samtidigt är standardtestet betydligt tuffare än någon annan praktisk tillämpning jag stött på. Glöm Hwmonitor förresten, använd en riktig effektmätare i vägguttaget istället.

Nej, den undre får inte plats på grund av dotterkortet (och möjligtvis minnena). Det är inget fel på chassifläkten, som för övrigt är en Silverstone Penetrator 180 mm, 700/1200 rpm, 18/34 dBA. Vid det lägre varvtalet är den mycket tyst.

Förlåt!

Poängen med Geforce GTX 690 var att visa att det går att klämma in det mesta och lite till i en liten ITX-låda. Personligen skulle jag hellre använda Geforce GTX 680 eller Radeon HD 7970 pga. ljudnivå/värmeutveckling.

Jag har inte jämfört med SG05, men visst är det som du säger att SG08 är ganska djup. Lådan är däremot väldesignad och det finns knappast några större tomrum om du planerar att fylla datorn med hyfsat påkostade prylar.

Kort fråga. Vad väger monstet?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Nautilus011:

Kort fråga. Vad väger monstet?

Nu har jag den inte här men jag skulle gissa på 8–9 kg. Inga problem att ta den under armen och traska en bit.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Säljes den där chassin utan nättagg? Annars är den onödig för mig!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Jävlars vad sugen jag blir på M-ITX nu! Både efter Bitfenix Prodigy recensionen och detta!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

dessa komponenter beställde jag idag, skall bygga den nästa vecka
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2156972&view=m
återkommer med några bilder senare
de som inte vill pilla själva kan beställa från http://www.oc.nu/oc-datorer/oc-itx.html där ni kan konfigurera själva vad ni vill ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort! Ända jag ser som man kan lägga till är en cpu-fläkt på undersidan som blåser upp luften vilket ger kanke lite mer prestanda!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat bygga på en egen extrem åt ett annat håll, men i samma format. Ett helt passivt bygge med ivy core i5. Följ gärna om ni har intresse!

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, plus att ju SG08 har ett fullstort 600W nätagg... (som ju är enklare att hitta ännu fetare ersättare till om det nu skulle behövas)

Mjoo, men du lär ju inte behöva mer än 450W om du inte kör ett GTX 690 ;). 680 t.ex. går in på ett 450W utan problem

Slänger även in en bild på mitt bygge i SG05 när man ändå är här

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Snyggt gjort! Ända jag ser som man kan lägga till är en cpu-fläkt på undersidan som blåser upp luften vilket ger kanke lite mer prestanda!

Nja, ha en fläkt som blåser upp är nog inte klockrent i kombination med 180mm chassifläkten som blåser ner...

Skrivet av Viktator:

Jag har precis börjat bygga på en egen extrem åt ett annat håll, men i samma format. Ett helt passivt bygge med ivy core i5.

Håll noga koll på tempsen bara Kommer nog kunna bli rätt varmt! Även VRM:er och annat på moderkortet som du inte har någon tempmätare på kan ju stekas ganska bra om du inte har nån luft alls som rör sig.

Skrivet av lollol7:

Mjoo, men du lär ju inte behöva mer än 450W om du inte kör ett GTX 690 ;). 680 t.ex. går in på ett 450W utan problem

Bör ju vara sant iofs, men det är rätt skönt att kunna byta ganska fritt mellan olika ATX-agg istället för att vara låst till SFX. Plus som sagt tajt om utrymme för CPU, och en annan kyllösning. Men SG05 är mysigt kompakt, utan tvekan (fina bilder!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Skulle JAG bygga en sån dator hade JAG valt ett KFA2 GeForce GTX 680EX OC 4096MB istället samt Cricial Ballistix Tactical CL8 1600MHz 16GB (2x8192MB) minnen och en 750GB Seagate Momentus XT Hybrid SSD (8GB) (då jag nu har 500GB Seagate Momentus XT Hybrid SSD (4GB) som jag tycker är betydligt rappare än 300GB Western Digital VelociRaptor'n jag hade innan och inte känner att SSD är stabilt nog eller kommit ner tillräckligt i pris (KR/GB)).

Skulle JAG skriva en sådan text, så skulle JAG använda mig av både punkt och kommatecken.

Hur som helst.. Klockrent bygge Sweclockers. Även om detta inte är något för mig (Gillar stora saker.. Kommentarer om kompenseringar bjuder jag på) så är det faktiskt roligt att se att så mycket prestanda kan tryckas in i en sådant pass litet chassi.

5,5/5!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle JAG skriva en sådan text, så skulle JAG använda mig av både punkt och kommatecken.

Hur som helst.. Klockrent bygge Sweclockers. Även om detta inte är något för mig (Gillar stora saker.. Kommentarer om kompenseringar bjuder jag på) så är det faktiskt roligt att se att så mycket prestanda kan tryckas in i en sådant pass litet chassi.

5,5/5!

Skulle precis citera dig innan du gjorde din redigering;

...Men nu var ju inte detta DU även om DU skulle ha använt både punkt och kommatecken. Jag kunde läsa hans text utan problem, det är bara du som gör det till ett problem. Stressa av och ta en kaffe och skriv något trevligt

Nu redigerade du och skrev något trevligt, det tackar jag för. Det blir så dålig stämning annars

On topic: Andreas Dimestam, sjuhelsikes bygge! Båda tummar upp

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

För min egen del så tror jag, ifall jag bygger något, att det blir ett Bitfenix Prodigy, någon integrerad vattenkylning och ett par fläktar än de som oftast medföljer med kylare och chassi.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker dessea byggen är mycket intressanta och roliga då jag alltid har tyckt att datorchassit är onödigt stora och enda anledningen varför man har dessa stora 50x50cm burkar är för att de blir lättare att kyla, Storleken på konsolen har alltid varit en mycket optimal storlek med mycket styrka, Även fast dagens konsoler är svaga som småbarn så är de kul att se att de ändå gör att bygga ihop datorer som är mycket starka i denna storlek.

bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håll noga koll på tempsen bara Kommer nog kunna bli rätt varmt! Även VRM:er och annat på moderkortet som du inte har någon tempmätare på kan ju stekas ganska bra om du inte har nån luft alls som rör sig.

Yupp, men jag kör ingen högspänning i lådan. Den matas med en adapter på 20V som ligger utanför så VRM:rna ska klara sig. Men helt klart en bra idé att hålla koll med stick-termometern.

Permalänk
Medlem

Otroligt sexigt bygge! Var precis på DH och konstaterade då att mitt Temjin tj08 är för stort att släpa runt på, redan plockat upp ett Sugo 05 men undrar om inte det är för litet egentligen=)

Bra jobbat!

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem

Äntligen!!! Riktigt snyggt gjort. Har själv tittat på exakt likadana komponenter förutom grafikkortet vilket en vanlig dödlig endast drömmer om.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Kul, men det vore också intressant att minimera antalet kablar och annat. Är ju oftast detta som gör en desktop "fulare" än t.ex. en bärbar och inte endast storleken på lådan.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Hade planer på ett sånt här system med nära nog identisk hårdvara, men hindrades av att det saknas dammfilterlösning till grafikkortets insug, och sen kommer förstås grafikkortsfläkten att väsnas maximalt...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

min gammalt Lanbox build fungera primo. klocka som fan.. leta efter sido mesh dock..
http://imageshack.us/g/31/img11021.jpg/

PS grafikkort för 8000kr+ ÖVERKILL!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Äntligen, har redan plockat fram spenderbyxorna ur garderoben och gjort mig redo för att köpa ett mitxsystem. Hade beslutat mig för:
SG08-b
680
2x4/2x8 gb minne
3770k
2x128gb samsung 830 ssd

Så jag har verkligen väntat på den här artikeln. Det var väldigt kul att se att Andreas tänkte i liknande banor. Jag antar att 690 mest var för fjäska på fullt, då ett 680 skulle lämpa sig bättre både vad gäller värmeutveckling och framför allt kylarlösningen, borde nog finnas utrymme för en liten överklockning då också om behovet kommer upp.

Det känns som jag kan köpa delen vad gäller moderkort och spika asus över asrock i mitt bygge också. Lösningen med cpukylaren var riktigt stilig, hur stabilt sitter den? Halva poängen är att jag vill ha något som är smidigt att flytta, och är osäker på hur stabilt en större cpukylare sitter på moderkortet. Har självt övervägt något i stil med shuriken.

Vore fantastiskt om du kunde väga in datorn. Har själv räknat lite slött på det och hoppats på att komma undan med under 7.5 kg för bygget.

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna se att tillverkare börjar slopa DVD-sloten helt för att istället perforera lite hål i taket och möjliggöra 240mm radiatorer utan att behöva göra själva lådan större. Som det är i dag så går inte detta eftersom 5.25-platsen tar sådan plats. Själv kör jag med en extern DVD-brännare.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Skulle gärna se att tillverkare börjar slopa DVD-sloten helt för att istället perforera lite hål i taket och möjliggöra 240mm radiatorer utan att behöva göra själva lådan större. Som det är i dag så går inte detta eftersom 5.25-platsen tar sådan plats. Själv kör jag med en extern DVD-brännare.

Där är väl tex Bitfenix Prodigy kanske den bästa kompromissen? Du har en 5.25 slot, men du kan montera bort den helt och använda utrymmet till en 240 rad istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byggde ett system i precis samma chassi åt en polare för några timmar sen. Det jag insåg var hur lätt man skulle kunna få plats med rätt FET vattenkylning i burken utan problem. Kör man heltäckningsblock på grafikkortet så blir det så pass mycket utrymme över att man får plats med en rätt så biffig radiator på sidan, t.ex 2x140 mm (!). Sen kör man bara med originalfläkten i toppen och en liten pump som går på en molexkontakt, får lätt plats åvanför I/O-panelen (på den där utbuktningen). Har för mig att jag sett nån sån med pytteliten tank åvanpå också, hade varit sweet. Men det är just tanken som är lite knepig att hitta bra plats för. En annan lösning är att köpa en sån där tank+pump som sitter i en 5.25" plats, kapa ur åvanför I/O-panelen och sätta dit, så kan man ha koll på vattennivån utan att öppna burken (eller så skiter man i att kapa och fäster den på insidan). För att fylla på lyfter man bara loss den feta fläkten på åvansidan (sitter med 3 skruv), inga konstigheter. Gäller bara att man vattenkyler processorn också då en vanlig luftkylare tar för stor plats.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Där är väl tex Bitfenix Prodigy kanske den bästa kompromissen? Du har en 5.25 slot, men du kan montera bort den helt och använda utrymmet till en 240 rad istället.

Prodigy är ju dock avsevärt större och tyngre än sg08, vill påminna mig att det är 2 kg tyngre och då ska ett nätagg in också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Prodigy är ju dock avsevärt större och tyngre än sg08, vill påminna mig att det är 2 kg tyngre och då ska ett nätagg in också.

Fast många av de mindre lådorna har ju slim drive... En 240 rad ryms ju knappast på det utrymmet iallafall

Men min poäng är nog mest att det ju är dumt att kasta bort 5.25 platsen helt. Tex Prodigy bevisar ju att den går att kombinera så att samma utrymme har möjligheten till att ha antingen rad eller 5.25... (Och för mig personligen är det viktigare att kunna klämma in en 5.25 än att få in en 240-rad)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast många av de mindre lådorna har ju slim drive... En 240 rad ryms ju knappast på det utrymmet iallafall

Men min poäng är nog mest att det ju är dumt att kasta bort 5.25 platsen helt. Tex Prodigy bevisar ju att den går att kombinera så att samma utrymme har möjligheten till att ha antingen rad eller 5.25... (Och för mig personligen är det viktigare att kunna klämma in en 5.25 än att få in en 240-rad)

Eller så kör man samma låda som i artikeln och får plats med en 280 rad på sidan?

Permalänk

Intressant att jag, som är i uppgraderingstankar, har funderat på att köpa exakt samma processor, moderkort och RAM som skribenten i artiklen/testet.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

I min mening är dvd-läsare förlegade i allt utom htpc-lösningar. Det enda jag har använt min optiska läsare till de senaste 5 åren är windowsinstallationer och då är det mycket snabbare och smidigare med en usbsticka. Enda behovet jag ser av en läsare är om man har en trög internetuppkoppling och måste installera från skiva.

Permalänk

Det finns ju heller ingenting som hindrar att man köper en extern optisk enhet och plockar fram den dom tre gångerna om året man faktiskt använder en sån.