Permalänk
Medlem

Ska köpa mig en HTPC nu för att använda till blu-ray 3D filmer, gick bet för någon månad sedan när jag byggde en som vart för svag och inte klarade att visa Blu-ray 3D.
Så undrar om det finns några tips på moderkort/cpu/gpu som ni vet fungerar tillsammans för Blu-ray 3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larm:

Ska köpa mig en HTPC nu för att använda till blu-ray 3D filmer, gick bet för någon månad sedan när jag byggde en som vart för svag och inte klarade att visa Blu-ray 3D.
Så undrar om det finns några tips på moderkort/cpu/gpu som ni vet fungerar tillsammans för Blu-ray 3D?

Vad byggde du då, inget som går att uppgradera?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Vad byggde du då, inget som går att uppgradera?

Byggde på denna;
http://www.asus.se/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E45M1M_PRO/

Men har försökt en längre tid samt flera andra som haft samma build har samma problem så nu tänkte jag köra lite mer safe med kraft som kommer klara det.

Funderar på nvidia korten som har 3D vision stöd, är det något speciellt som innebär att man måste ha specialla glasögon? Jag har ju glasögon mm till min projektor, så allt jag behöver är ju bara en signal utskickas med 3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larm:

Byggde på denna;
http://www.asus.se/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E45M1M_PRO/

Men har försökt en längre tid samt flera andra som haft samma build har samma problem så nu tänkte jag köra lite mer safe med kraft som kommer klara det.

Funderar på nvidia korten som har 3D vision stöd, är det något speciellt som innebär att man måste ha specialla glasögon? Jag har ju glasögon mm till min projektor, så allt jag behöver är ju bara en signal utskickas med 3D

Du borde ju kinna stoppa i ett diskret grafikkort på E450-brädan som ger dig bättre stöd för 3D, det gäller bara att du använder ett program som kan hårdvaruaccelera med just ditt grafikkort - så lite marknadsundersökning vilka program som stödjer vilka grafikkort skulle ju hjälpa dig i det fallet.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larm:

http://www.inet.se/produkt/5409305/kfa2-geforce-g210-1024mb-p...

Passivt och just nu nedsatt i pris så det är billigare.
Huruvida det är lämpligt för 3D vet jag dock inte.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larm:

Kan inte se om det har HDMI 1.4 eller inte... Det är ett krav om du ska köra 3D!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1941457/htpc
är det en bra paket?
är det något som jag har glömt?
kommer att köra linux på den med xbmc, kommer det att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1bb3:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1941457/htpc
är det en bra paket?
är det något som jag har glömt?
kommer att köra linux på den med xbmc, kommer det att funka?

Ett par reflektioner från mig:
1. kanonbra moderkort! men välj mATX (pga av chassit du valt)
2. 8gb 1600Mhz minnen hade jag valt (minnen är ändå så billigt)
3. Processorn känns klen, med 380w i chassit hade jag minst valt en 3670k.
4. Processorkylaren lär inte få plats!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu ni...

Nu ska jag av alla bygga en HTPC/filserver...

Jag har tröttnat på att ha en dator som samsas för alla användningsområden, dessutom har det strulat en del på sista tiden när man byter skärm från arbetsrummet till projektorn eller TV:n - alltid är det något som skiter sig och de andra i hushållet är inte så intresserada av att mecka.

Så nu blir det en dedikerad HTPC som även kommer få fungera som filserver då den kommer vara energisnålare än min nuvarande burk.

Mina kriterier är som följer:

En fullstor burk som kan svälja många diskar samt ha bra kylning då den kommer stå instängd i TV-skåpet (det är ventilerat).
Snabb, vill ha något som jag trivs med och inte upplever som seg.
Tyst, då den kommer stå i vardagsrummet vill jag få den så tyst som möjligt.

Nedan har ni mina komponentval:

Chassi: Silverstone Grandia GD08
Ett chassi som tar 8st 3,5", 2st 2,5" samt 2st 5,25" (varför man nu vill ha 2st 5,25" i en HTPC kan jag inte förstå dock...). Den har dessutom plats för 5st 120mm fläktar (3st ingår) vilket bäddar för bra kylning till lägre ljud.

PSU: Slog till på ett Silverstone Nightjar ST40NF 400W när Conrad hade 15% rabatt så jag fick ett passivt kylt nätagg för dryga 900:-.
Dyrt om man jämför med fläktkylda PSU:er men vill man ha det tyst så kostar det...

Moderkort: ASRock Z77 Pro4
Ett Z77-kort med 8st SATA-portar vilket var ett krav då jag vill kunna många diskar i den. Hade visserligen kunnat köra motsvarande H77-kort men vafaen - det skilde ju bara ett par hundringar...

CPU: Var länge inne på en Pentium G8x0 men kände att det var lika bra att köpa det jag vill ha så det blev en I3 2120, 3.3GHz och strået vassare än G-serien. Ren fåfänga egentligen då G-serien skulle räckt gott.

GPU: Spontanköpte ett Sapphire Radeon HD7750 Ultimate, för ett tag sedan. Passivt kylt och onödigt mycket GPU-kraft - kan det bli bättre?

Systemdisk: A-Data 500 Series S510 120GB - billig och förhoppnings bra.

Har summerat det i en Prisjaktslista med lite alternativa komponenter om någon vill kopiera.

Edit: La till minne och en BluRay i listan, såg att jag hade förbisett det... Grejer som jag själv redan har hemma.

Kommer köra Win7 och XBMC som det primära mediaprogrammet.

Komponenterna börjar väl ramla in nästa vecka så det blir ett semesterbygge under regniga kvällar....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.de/itm/MEDIA-CENTER-PC-2x3-2GHz-4GB-DDR3-500G...

är det en bra htpc?

--------------------------------------------------------------------
nafs
kommer du att använda tvheadend?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1bb3:

http://www.ebay.de/itm/MEDIA-CENTER-PC-2x3-2GHz-4GB-DDR3-500G...

är det en bra htpc?

--------------------------------------------------------------------
nafs
kommer du att använda tvheadend?

Grafikkretsen är ATI 4250 vilket är i snålaste laget och så är det bara en 30 dagars trial version på win 7. Men stoppar man i ett diskret grafikkort för några hundralappar och sitter med en licens för Windows eller tänkte köra Liux så funkar den säkert. Sedan verkar nätagget i det chassit inte vara det tystaste...

Med andra ord, jag skulle inte köpt det!

Och nej jag kommer inte köra tvheadend, har inget behov av det så länge min Dreambox funkar. Men tanken har slagit mig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok

kan någon göra ett paket åt mig?
pris max 4500

ska kunna spela blu ray
full hd

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, vet något om Inet skulle montera ihop t.ex. nafs bygge?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag har en fråga, vet något om Inet skulle montera ihop t.ex. nafs bygge?

Det är klart dom gör det, Montering och test av dator med valfria komponenter, 799:-.

799:- är inte så farligt egentligen, det tar ju några timmar att bygga en dator om man inte är van.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1bb3:

ok

kan någon göra ett paket åt mig?
pris max 4500

ska kunna spela blu ray
full hd

Typ något såhär kanske?
Du får lägga till operativ och lagringsdisk om du behöver det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HTPC med XBMC

Hej!

Jag har tänkt att köpa en mediaspelare och var idag och tittade på elgiganten och hittade eBox och lite andra saker men då tänkte jag att jag bör läsa lite mer om det och for hem istället.

HTPC med programvaran XBMC tror jag kan vara något för mig Många jailbreakar AppleTV2 har jag sett men jag tror att jag får mer för pengarna och vettigare saker om jag lägger ut lite mer och köper en HTPC.

Min budget ligger på runt 5000 kronor. Hur fungerar det med om man vill kunna spela upp filmer i surround? måste man köpa ett ljudkort för det eller har de flesta nya moderkortet integrerat 5.1 ljud?

Användningsområden och spec:
* Film
* Serier
* Tystlåten
* Design
* Internet

Kommer inte att spela på den.

Skulle jag kunna få tips på en bra HTPC för runt 5000 kronor.

beställer gärna på inet(så kan de eventuellt bygga ihop den [+799kr]) men kan givetvis beställa från annat företag om det visar sig att jag får bättre saker.

min varukorg: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1953646/2012-06-25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av z0m1x:

Hej!

Jag har tänkt att köpa en mediaspelare och var idag och tittade på elgiganten och hittade eBox och lite andra saker men då tänkte jag att jag bör läsa lite mer om det och for hem istället.

HTPC med programvaran XBMC tror jag kan vara något för mig Många jailbreakar AppleTV2 har jag sett men jag tror att jag får mer för pengarna och vettigare saker om jag lägger ut lite mer och köper en HTPC.

Min budget ligger på runt 5000 kronor. Hur fungerar det med om man vill kunna spela upp filmer i surround? måste man köpa ett ljudkort för det eller har de flesta nya moderkortet integrerat 5.1 ljud?

* Film
* Serier
* Tystlåten
* Design
* Internet

beställer gärna på inet(så kan de eventuellt bygga ihop den [+799kr]) men kan givetvis beställa från annat företag om det visar sig att jag får bättre saker.

Din varukorg är lite konstig. Chassit har inbyggt nätagg, ändå har du ett agg i korgen.
Moderkortet har integrerad cpu, du har en lös X4 i korgen.
Minnena du har är i ett triple-channel kit, E45 kör inte triple-channel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0m1x:

Hej!

* Film
* Serier
* Tystlåten
* Design
* Internet

För 5k f¨år man en mycket bra HTPC, och du borde kunna få en tyst och i en design som du gillar oxo.

Som Daemon säger så behöver din varukorg putsas lite...

Om vi utgår från chassit du valt så har det fått en del kommentarer på att inte vara det tystaste, om det är den formfaktorn du är ute efter så tror jag LianLi PC-Q25 är ett tystare val - då med ett tyst nätagg.

Varför valde du det chassit? Är det för att du skall ha lagring i HTPC:n oxo?

Ska du bara köra den som mediaspelare och ha lagring någonannanstans skulle du kunna köra på en helt passiv lösning såsom denna.

För att svara på dina frågor.

Ja, i princip alla moderkort har stöd för surroundljud idag. Och de flesta har optisk utgång som du kan köra upp till DTS på. Vill du dessutom ha bitstreamat och HD-ljuden (DTS-HD etc) så går du via HDMI utgången till surroundförstärkaren, förutsatt att du har en sådan då...

En Jailbrekad AppleTV2 med XBMC är ju en priseffektiv mediaspelare, men man blir rätt låst och kan inte göra allt annat som man kanske vill kunna på en PC. Men ska man bara använda den som en ren mediauppspelare så är det inte så mycket som krävs egentligen - däremot blir man bra mycket mer framtidssäker med en HTPC där man kan byta program och uppgradera hårdvaran allt eftersom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ha lagring i den också, tror det kan vara smart att ha allt på en plats.
Jag är inte alls insatt i vad som är bäst och vad som fungerar bäst ihop etc.

Skulle någon kunna lägga ihop ett paket på inet med tidigare nämnda spec i minnet?
alltså:

* Film
* Serier
* Tystlåten
* Design
* Internet

kommer köra xbmc på den. Inte nå anvancerat utan kunna spela upp i 1080p iaf, så att det flyter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0m1x:

Jag tänkte ha lagring i den också, tror det kan vara smart att ha allt på en plats.
Jag är inte alls insatt i vad som är bäst och vad som fungerar bäst ihop etc.

Skulle någon kunna lägga ihop ett paket på inet med tidigare nämnda spec i minnet?
alltså:

* Film
* Serier
* Tystlåten
* Design
* Internet

kommer köra xbmc på den. Inte nå anvancerat utan kunna spela upp i 1080p iaf, så att det flyter på.

Vad har du för krav på chassit, mått å så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Krav är att de ska vara snygg och ljudlöst, behöver inte utrymme för dvd/blueray. Stort nog att allt ska gå in givetvis, hårddisken typ 2tb tänkte jag ha i den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0m1x:

Krav är att de ska vara snygg och ljudlöst, behöver inte utrymme för dvd/blueray. Stort nog att allt ska gå in givetvis, hårddisken typ 2tb tänkte jag ha i den också.

Det låter som ett litet chassi med andra ord, du planerar inte att ha 4-6 diskar i den...

Formfaktor, kub eller DVD/förstärkare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej, planerar inte att ha 4-6 diskar i den, utan max två stycken, ett mindre där xbmc är och en där allt annat, musik, film etc, 1tb eller två.

Form på chassit är inte sådär jätte noga, men kan tänka mig att det kan vara snyggt om den liknar min reciver acr, denna ser bra ut tycker jag:
http://www.inet.se/produkt/6909636/streacom-f1c-svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0m1x:

nej, planerar inte att ha 4-6 diskar i den, utan max två stycken, ett mindre där xbmc är och en där allt annat, musik, film etc, 1tb eller två.

Form på chassit är inte sådär jätte noga, men kan tänka mig att det kan vara snyggt om den liknar min reciver acr, denna ser bra ut tycker jag:
http://www.inet.se/produkt/6909636/streacom-f1c-svart

Då kör vi ett gäng alternativ på Streacoms chassin... De är snygga men det har cirkulerat lite klagomål om att det blir trångt i dom och att manualen är bristfällig. Jag gillar dock deras passiva chassin skarpt, framförallt de nyaste FC10 och FC9 där de gjort en mängd förbättringar, men de finns ju inte på marknaden än tyvärr.

F1C är ju deras minsta chassi och enligt spec så får man plats med 2st 2,5" diskar plus en slimimline slot-in optisk spelare så om du skall ha 2 diskar i den så är det till att köra 2,5" elelr att använda platsen för slimline-spelaren till en 3,5" (om det går??). I det chassit skulle jag rekomendera att köra på ett all-i-ett moderkort, dvs en setup på E350/450 tex Asus E45M1-I DELUXE mITX. Detta för att det är så otroligt trångt i det och då svårt att få plats med en CPU kylare.

Går du upp i storlek så har du F7C där man enligt spec får plats med 1st 2,5" och en 3,5" utöver den optiska spelaren. Dessutom så har det plats för ett expansionskort i lågprofil vilket ökar flexibiliteten och uppgraeringsbarheten. I detta chassi är ju spelrummet lite större och man kan utöver ovanstående setup köra med en mer diskret setup. Då har man alternativen Intel eller AMD och som mediaspelare skulle jag säga att en setup på A6 3500 är den mest priseffektiva. Fast de nya Intel CPU:erna med HD4000-grafiken är ju trevliga, om man vill betala för dom. Ger dig några alternativ dock:

AMD:
A6 3500
ASRock A75M-ITX mITX (Många väljer att bygga på Asus F1A75-I Deluxe men Inet hade bara ett FM1 ITX kort så... )

Det ska dock noteras att AMD kommer release efterföljare (Trinity) till ovanstående serie i slutet av sommaren, med högre prestanda till samma TDP. En socket (FM2) kommer med denna releas så man kommer inte kunna uppgradera sin FM1-setup med de nya propparna.

Intel 1, snik:
Pentium G840
Asus P8H77-I mITX

Intel 2, deluxe:
Intel i3 2125 m HD3000
Asus P8H77-I mITX

Här skulle man ju kunna tänka sig de nya IvyBridge i3 eller i5 processorerna men då går vi nog över budget...

Till båda Intel paketen kan man ju även tänka sig ett billigt passivt grafikkort för att kompensera för den skrala grafiken, men jag skulle rekommendera att prova den inbyggda grafiken först för att se om den duger åt en - och den duger åt många...

I både AMD och Intel-paketen kan man även överväga att stoppa dit en annan CPU-kylare om man tycker den medföljande låter för mycket. Jag har ingen koll på vilka mått en sådan får ha i detta chassi så jag håller mig från att rekommendera någon.

Till detta behöver du oxo minne och pico PSU, Streacom har sin "egen" picoPSU så varför inte köra på den. Minne bör man kolla vad som rekomenderas av moderkortstillverkaren till det moderkort man köper - men jag har inte haft några problem med några minnen egentligen så jag brukar inte bry mig om det utan köpa de som ligger till bra i pris och uppfyller de krav jag har.

Men Crucial 8GB (2x4096MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical skulle jag nog valt om jag handlade på Inet.

Dessutom behöver du hårddiskar, jag skulle rekommendera en SSD som systemdisk i alla väder, det gör så mycket för rappheten. Själv har jag precis köpt en A-data S510 120Gb till mitt kommande bygge men marknaden där är ju nästan sjuk, priserna sjunker och varierar väldigt mycket så man kan göra fynd och även göra bort sig om man inte är vaken.

Och när vi ändå pratar Streacom så har de ju en IR-adapter/fjärr som kan vara intressant om man bygger med deras chassin.

Slänger in ett helpassivt paket på Streacoms FC8, bara för att sukta lite....

Hoppas detta hjälpte mer än stjälpte, för min arbetsgivare har fått betala tiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Sitter och pillar ihop en mediaspelare som ska klara xbmc på 1080p, och undrar om denna är rätt för detta ändamål?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1964766/2012-06-28

Ska jag gå på en lite snabbar processor, eller blir denna bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiton:

Hej!

Sitter och pillar ihop en mediaspelare som ska klara xbmc på 1080p, och undrar om denna är rätt för detta ändamål?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1964766/2012-06-28

Ska jag gå på en lite snabbar processor, eller blir denna bra?

Bara att beställa och bygga!

Den kommer svälja allt du slänger åt den med hull och hår - så länge det inte är rent processorkrävande saker.

Ingen hårddisk eller optisk läsare?

Visa signatur

Permalänk

Köpte precis en streacom f1c och ett Asus E45M1-1 Deluxe + 8gb ram Ska se vad den går för.

Till 1080p lär den duga fint.

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem

Vad bra!

Angående hårddiskarna så har jag så många liggandes, bland annat en 40gb ssd som jag tänkte slänga in. Optisk läsare har jag inte bestämt om jag ska ha, tänkte köra utan och sedan om jag anser behöva så köper jag mig en BD-spelare.