Amerikansk domstol stoppar Galaxy Tab 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Apple är likadana när det gäller patent intrång..Tror dom ska akta sig för att kasta sten i glashus.Själv bojkottar jag allt vad det där företaget står för och fler och fler blir vi som har fattat hela grejen och köper enligt pris och inte fluga

*facepalm* Du borde läsa på vad Apple faktiskt gör för att förbättra förhållandet i t.ex. fabrikerna, vilket de andra INTE gör alls i samma utsträckning. Ett diplom till Apple där faktiskt, som fått mycket skit, även för andra företags agerande under samma tak.

De flesta företag är likadana vad gäller patentintrång.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hur bärbar är den där tro? ser mer ut som stenblock

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

Hur bärbar är den där tro? ser mer ut som stenblock

Lerblock Dessutom hur bärbar är en runsten?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Var får du 8% ifrån? Hittar bara detta från 2010: http://www.koreatimes.co.kr/www/news/tech/2010/09/133_67730.h...

---

Javisst, det är ju ändå tablets vi diskuterar i tråden - inte laptops.

OT: Han har även ett finger med i OLPC.

http://www.bloomberg.com/news/2012-05-31/apple-samsung-trials...

"Apple accounted for 7.64 percent of Samsung’s revenue, buying chips and displays, according to data compiled by Bloomberg"

Att det bara var 2.6% i din länk beror nog på att Iphone 4 ännu inte fanns på marknaden när siffrorna presenterades, och då såldes det nog drygt 1/3 så många Iphones som det gör idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Uppenbarligen kunde de det eftersom de tog det till domstol?

Som sagt, i USA så tar man alla diskussioner inför domstol om det handlar om patent etc.

Så här gick det bland annat när de väl kom dit

http://allthingsd.com/20111013/how-do-you-tell-the-difference...

Skrivet av chila:

Källa på det? Tyckte det uttalandet lät väldigt märkligt.

Se länken ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

*host host* Vem fan bryr sig?
Jag skiter fullständigt i VEM som gör grejerna bara dom ÄR BRA. Om Apple gör en bra produkt, låt oss säga den bästa tableten. Då skulle jag ju köpt den. Men nu gör dom ju inte det bästa. Verkligen inte. Och jag SKITER I VEM SOM KOM FÖRST! Även om ett företag är först med något gör inte det dem bättre, eller hur?

Förresten, denna tablet liknar inte alls iPad. I så fall kan man ju stämma varenda ett företag för att ens göra tablets. Idioter

Permalänk
Medlem

http://www.bloomberg.com/news/2012-05-31/apple-samsung-trials...

"Apple accounted for 7.64 percent of Samsung’s revenue, buying chips and displays, according to data compiled by Bloomberg"

Att det bara var 2.6% i din länk beror nog på att Iphone 4 ännu inte fanns på marknaden när siffrorna presenterades, och då såldes det nog drygt 1/3 så många Iphones som det gör idag.

Tackar för infon, och det stämmer det du säger. Händer mycket på nästan 2 år.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av Massy:

Helt korrekt, varför i hela friden skulle jag vilka ha ett par datorer där alla komponenter sitter fastlödda inuti årtusendets tjockaste skärm tillsammans med ett bottenskrap till operativsystem. Jag har provat Mac OSX och det är fan i mig det osmidigaste skräpet jag någonsin provat. Hur i helsike programmerar man när det inte finns någon motsvarighet att sudda baklänges(deleteknappen)? Inte ser det snyggt ut heller, gått och ljusblått måste vara det tråkigaste färgschemat någonsin.

Förövrigt ganska kul att dem lyckas stoppa den precis innan uppföljaren kommer, big win yeah!

håller helt med

Skrivet av Tumnus:

Själv skulle jag shockhöja priset för kretsarna

var nog en bättre ide

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Apple har all rätt i världen och säga precis vad dom vill?

Och nej, det är inte Steves citat utan Pablo Picassos, läs på lite bättre unge man.
Dessutom tror jag inte du fattar innebörden bakom det.

Samsung är ett stort företag, så stort att det är indelat i flera delar.
Dessutom har inte Samsung råd att förlora Apple som kund (även om Apple går över mer och mer till Sharp och liknande företag, dom har även köpt ett företag som tillverkar minnes-chip för att "slippa" Samsung)

Och blanda inte in Svenska domstolar i det hela, dom har inte så mycket och göra med Amerikanska lagar..

Hoppla, jag gjorde en tabbe, tack för rättningen.

Men det står fortfarande fast att Steve Jobs gillade detta citat, Apple har inte innoverat med något på åratal, Slide to unlock som var i patenttvist för ett tag sedan? Ja, det var en oberoende jailbreaker som gjorde denna, sen tog Apple denna. Jag må kanske inte förstå Pablos innebörd av ordspråket, men visst fan förstår jag hur Steve tolkade detta.

Varför jag tog upp Sverige var för at visa på hur brutet deras patentsystem är, medans många europeiska domstolar skulle skratta dem i ansiktet om dem försökte patentera "slide to unlock" så patenteras det gladeligen i USA.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en galaxy 10.1 och jag måste säga att man får ha ganska bra fantasi för att man ska kunna säga att den liknar ipad mer än att båda visserligen är en surfplatta!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Tror nog inte dom vågar stämma Microsoft som äger en del av Apple..

Och? Samsung tillverkar de flesta skärmarna till både iPads och iPhones och Apple hade inga problem att stämma dem.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Bojkotta Apple.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediz:

Bojkotta Apple.

Bojkotta Samsung? Bojkotta HP? Bojkotta ALLA?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Tackar för infon, och det stämmer det du säger. Händer mycket på nästan 2 år.

Sen kom jag på att Ipad även släpptes 2010, vilket även det har genererat lite pengar i Samsungs kassa

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Och? Samsung tillverkar de flesta skärmarna till både iPads och iPhones och Apple hade inga problem att stämma dem.

Det är bara i 3:e generationens iPad man använt Samsungs paneler.

LG Philips tillverkade paneler för iPad 1 och 2, samt iPhone 4. Vet inte vad 4s använder, men säkerligen en Samsung-panel med tanke på iPad 3.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Synd att Microsoft räddade Apple från KK. Det enda dom gör att ju att stoppa gammal hårdvara som nån annan har tillverkat i en fin låda.
Hur hade dom tänkt sig att en surfplatta ska se ut för att inte likna ipad? Sen tycker jag att Ipad är rätt så lik min Philips TV, antar att dom blir stämda snart.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Synd att Microsoft räddade Apple från KK. Det enda dom gör att ju att stoppa gammal hårdvara som nån annan har tillverkat i en fin låda.
Hur hade dom tänkt sig att en surfplatta ska se ut för att inte likna ipad? Sen tycker jag att Ipad är rätt så lik min Philips TV, antar att dom blir stämda snart.

Det gör ju alla, det är foxconn som tillverkar hårdvaran i nästan alla stora märkens datorer.

Apple designar sina produkter, skal och komponenter inuti och sen skickar iväg det för tillverkning. Det är inte direkt många märken som har egna fabriker.

Du kanske har missat att just SAMSUNG ELECTRONICS även är kund hos foxconn.

En lista med några av foxconns kunder:
Major customers of Foxconn currently include:
Acer Inc. (Taiwan)
Amazon.com (United States)
Apple Inc. (United States)
Cisco (United States)
Dell (United States)
Hewlett-Packard (United States)
Intel (United States)
Microsoft (United States)
Motorola Mobility (United States)
Nintendo (Japan)
Nokia (Finland)
Samsung Electronics (South Korea)
Sony (Japan)
Toshiba (Japan)
Vizio (United States)

källa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

movieprops är inga produkter. De fungerar inte. Tabletsen i startrek är träplattor med lite färg på.

Nu är det aktuella patentet inte teknikorienterat utan ren design så jo jag tycker Star Trek eller 2001 a space odyssey borde räknas som prior art.
http://www.youtube.com/watch?v=JQ8pQVDyaLo

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Nu är det aktuella patentet inte teknikorienterat utan ren design så jo jag tycker Star Trek eller 2001 a space odyssey borde räknas som prior art.
http://www.youtube.com/watch?v=JQ8pQVDyaLo

Movieprops har ju inga patent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

*host host* Vem fan bryr sig?
Jag skiter fullständigt i VEM som gör grejerna bara dom ÄR BRA. Om Apple gör en bra produkt, låt oss säga den bästa tableten. Då skulle jag ju köpt den. Men nu gör dom ju inte det bästa. Verkligen inte. Och jag SKITER I VEM SOM KOM FÖRST! Även om ett företag är först med något gör inte det dem bättre, eller hur?

Förresten, denna tablet liknar inte alls iPad. I så fall kan man ju stämma varenda ett företag för att ens göra tablets. Idioter

Vad som är bäst är subjektivt, och där har man all rätt i världen att tycka olika, men vad som är först är en helt annan sak, för där finns bara ett korrekt svar. Så jag vet inte varför du blandar in bäst i en fråga om vad som var först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Patent och andra immateriella rättigheter skapades för att enstaka uppfinnare, konstnärer och småföretagare skulle kunna konkurrera med stora företag genom innovationer. Rädslan var att innovationer skulle stjälas av de stora företagen och massproduceras mycket billigare vilket skulle göra det värdelöst att skapa små företag på bra idéer.

Nu för tiden är det precis tvärt om. Patent och andra immateriella rättigheter används av de stora företagen som har enorma juridiska resurser som vapen mot andra företag och i viss utsträckning även de enskilda konsumenterna. Företagen tar masspatent så ansökningsavgifterna är ingenting i deras budget. Det ska vara så många patent som möjligt så tidigt som möjligt. Dessa patentportföljer används sedan för att försöka hindra konkurrenter eller helt enkelt för att försvara sig mot andra företags "attacker". Oftast slutar dessa patenttvister i förlikningar där företaget med sämst arsenal får betala en summa och sedan får företagen använda varandras patent.

För ett litet innovativt företag kommer så tas idén ifrån dem och konceptet kopieras. Är det inte så att företagen kan köpa eller vinna över patentet genom sina jurister så är det helt enkelt att det lilla företaget stäms för att deras innovation är baserad på något i det stora företagets patentportfölj. Lösningen för det lilla företaget är antingen att lägga ner, köpas upp eller att helt enkelt gå med på en förlikning som innebär att de förlorar den innovativa fördel de hade.

Immaterialrätten bör göras om från grunden. Speciellt är det sjukt att immaterialrätter kan vara så länge som de gör. Det fungerade i början av 1900-talet men knappast idag. De bara hur rättigheterna till x86, en teknik som är 27 år gammal, fortfarande kan användas för att hålla konkurrens borta. Det är i praktiken omöjligt för något annat processorföretag förutom de som idag har licensen till x86 att verka på PC-marknaden. Kanske ljusnar i detta specifika fall med den större spridningen av ARM.

Permalänk
Medlem

En sak som jag kom att tänka på är att Appel har en fysisk knapp på framsidan på sin surfplatta jämntemot vad Samsung har på sina surfplattor, så i framtiden om Apple väljer att tabort den knappen så måste Samsung kunna stämma dem för då är den ju förlik deras eller andras produkter med tanke på att de inte har någon knapp eller? (om de tar patent på en plan framsida).

Permalänk
Medlem

Vad som är bäst är subjektivt, och där har man all rätt i världen att tycka olika, men vad som är först är en helt annan sak, för där finns bara ett korrekt svar. Så jag vet inte varför du blandar in bäst i en fråga om vad som var först.

Folk verkar tro att ett företag är bättre än ett annat för att dom är först. Specielt "fanboys". Har du inte hört talas om såna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ficklampa:

Det gör ju alla, det är foxconn som tillverkar hårdvaran i nästan alla stora märkens datorer.

Apple designar sina produkter, skal och komponenter inuti och sen skickar iväg det för tillverkning. Det är inte direkt många märken som har egna fabriker.

Du kanske har missat att just SAMSUNG ELECTRONICS även är kund hos foxconn.

En lista med några av foxconns kunder:
Major customers of Foxconn currently include:
Acer Inc. (Taiwan)
Amazon.com (United States)
Apple Inc. (United States)
Cisco (United States)
Dell (United States)
Hewlett-Packard (United States)
Intel (United States)
Microsoft (United States)
Motorola Mobility (United States)
Nintendo (Japan)
Nokia (Finland)
Samsung Electronics (South Korea)
Sony (Japan)
Toshiba (Japan)
Vizio (United States)

källa

Foxconn tillverkar ju ingen hårdvara. Dom tar tex arm cpu, samsung minnen, asus moderkort och en samsung panel och sätter ihop det till whatever som har blivit beställt. Finns det nån komponent som Apple har tillverkat?
Visst är Samsung kund hos foxconn men dom flesta komponenterna i Samsung produkter är ju tillverkade av Samsung.
Enda anledningen att alla använder Foxconn är ju pga slavlönerna i Kina.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tozzi:

Fortfarande är de det system som finns och ska följas, tills dess ska dess regler också följas, det är ingen ursäkt även om du och jag tycker att det är brutet, det blir varken mer eller mindre rätt för det.

Ditt resonemang ovan kräver att du anser att lagen, så som den står just idag, är ofelbar, och att alla som agerar innanför detta system är immuna mot kritik. Hela mitt inlägg handlade om detta, med argument och exempel på varför lagen inte är ofelbar, och att ditt resonemang därför inte kan stämma absolut.

Skrivet av Tozzi:

Och det är bara en bråkdel av alla patenttvister vi ser i media som är larviga, så nej, man ska inte gå efter media.

Jag antar att du menar att media bara visar de patenttvister som är "larviga" (samt att du anser att detta är en av dem, eftersom den visas i media), och att vi därför inte ska se de som allmänt representativa. Men samtidigt skrev du nyss att du tycker systemet är brutet. Meningen ovan argumenterar emot din egen föregående mening och är orelaterad till allt jag skrev.

Skrivet av Tozzi:

Men, eftersom du tycker det är okej att kritisera ett företag som trots allt inte gjort något olagligt, tycker du då att mobbing är okej?

Denna mening får mig helt handfallen. Jag förstår inte hur du kan skriva något så urbota logiskt frånkopplat från ämnet. Den var i klass med alla de sämsta "så tyckte Hitler också"-referenser jag sett i diskussioner tidigare i livet. Om du verkligen likställer rätten att kritisera företag med mobbning så återkom gärna med argument för detta, men helst låter du nog bara den meningen dö ut i intet där den hör hemma.

Skrivet av Tozzi:

Jo, jag har tom blivit av med körkortet, men vad har mina företeelser med andra företag att göra egentligen? Dessutom så tar jag ju på mig det jag gjort fel, men att förneka att man gör fel, det var dit jag ville komma åt, förnekelse att lagarna är fel och att moralkärringarna har rätt, det funkar inte så, du missa tyvärr min punkt i det hela.

Jag missade inte din poäng. Jag lade fram exempel som belyste att bara för att något står i lagen så är det inte moraliskt perfekt, och inte immunt mot kritik, vilket var förutsättningen för ditt resonemang om att allt som sker inom lagens ramar skulle vara just immunt mot kritik.

För att förtydliga: du anser att Sveriges trafiklagar är korrekta och att du gjorde fel när du blev av med körkortet. Detta är inte ett tillräckligt (eller ens nödvändigt) villkor för att patentlagarna (i USA till råga på allt) är moraliskt korrekta.

tldr; Lag != Moral. Och Företag != Individ för den delen, så begrepp som "mobbning" applicerar inte. Och hoppas du inte ser det som "mobbning" att jag säger emot dig, trots att du inte skrev något olagligt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

I slutändan är det konsumenten som får mindre alternativ att välja på. Tråkigt att det ska behöva vara så på detta viset. Som tur är finns där många andra alternativ på Android marknaden som är minst lika bra som Samsung Galaxy serie tex från HTC, LG och Sony med flera.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Avstängd

Våga Vägra apple

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Dont hate the player, hate the game.

Au contraire.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Foxconn tillverkar ju ingen hårdvara. Dom tar tex arm cpu, samsung minnen, asus moderkort och en samsung panel och sätter ihop det till whatever som har blivit beställt. Finns det nån komponent som Apple har tillverkat?
Visst är Samsung kund hos foxconn men dom flesta komponenterna i Samsung produkter är ju tillverkade av Samsung.
Enda anledningen att alla använder Foxconn är ju pga slavlönerna i Kina.

Foxconn tillverkar hårdvara, de har t om (haft) moderkort i sitt eget märke. Samt kollar du i en del märkesdatorer så kommer du se moderkort som foxconn tillverkat i sin fabrik. Dock väljer vissa märken att använda något annat. Foxconn tillverkade ju Asus produkter väldigt länge.

Släng ett öga på den här sidan så får du se vad Foxconn tillverkar i sitt egna märke, i sina egna fabriker: http://www.foxconnchannel.com/

Apple är ingen komponent-tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Patent och andra immateriella rättigheter skapades för att enstaka uppfinnare, konstnärer och småföretagare skulle kunna konkurrera med stora företag genom innovationer. Rädslan var att innovationer skulle stjälas av de stora företagen och massproduceras mycket billigare vilket skulle göra det värdelöst att skapa små företag på bra idéer.

Nu för tiden är det precis tvärt om. Patent och andra immateriella rättigheter används av de stora företagen som har enorma juridiska resurser som vapen mot andra företag och i viss utsträckning även de enskilda konsumenterna. Företagen tar masspatent så ansökningsavgifterna är ingenting i deras budget. Det ska vara så många patent som möjligt så tidigt som möjligt. Dessa patentportföljer används sedan för att försöka hindra konkurrenter eller helt enkelt för att försvara sig mot andra företags "attacker". Oftast slutar dessa patenttvister i förlikningar där företaget med sämst arsenal får betala en summa och sedan får företagen använda varandras patent.

För ett litet innovativt företag kommer så tas idén ifrån dem och konceptet kopieras. Är det inte så att företagen kan köpa eller vinna över patentet genom sina jurister så är det helt enkelt att det lilla företaget stäms för att deras innovation är baserad på något i det stora företagets patentportfölj. Lösningen för det lilla företaget är antingen att lägga ner, köpas upp eller att helt enkelt gå med på en förlikning som innebär att de förlorar den innovativa fördel de hade.

Immaterialrätten bör göras om från grunden. Speciellt är det sjukt att immaterialrätter kan vara så länge som de gör. Det fungerade i början av 1900-talet men knappast idag. De bara hur rättigheterna till x86, en teknik som är 27 år gammal, fortfarande kan användas för att hålla konkurrens borta. Det är i praktiken omöjligt för något annat processorföretag förutom de som idag har licensen till x86 att verka på PC-marknaden. Kanske ljusnar i detta specifika fall med den större spridningen av ARM.

This. Problemet är i systemet.

Utöver det så kan man ju använda sina patent på olika sätt. Där är väl egentligen därför många ogillar Apple.

Problemet är deras affärsmetodik. Apple är väldigt systematiska i att försöka få så många patent som möjligt, och så generella patent som möjligt.
Dessa patent används uteslutande till att försöka förhindra konkurrens. dvs, de är inte intresserade av liscens pengar etc, endast utesluta konkurrens.
dvs patent trolling.

Microsoft har ju en annan filosofi, är det någon som inkräktar på deras patent så vill de ha licens pengar.

Google inhandlar mycket patent, men använder dem endast i försvarssyfte.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett